PDA

View Full Version : Fretten afvlakken of refretten?



Toaster
2 juni 2003, 10:15
Wat is het beste afvlakken of refretten?

De reparateur zei dat afvlakken nog kon en dat ie daarna net zo fijn speelde.

Hij beweerde bovendien dat een afgevlakte fret sowieso langer meegaat dan een originele fret. Dat geloof ik wel want die heeft meer draagvlak en dus minder slijtage.

Afvlakken was zelfs goed voor nieuwe fretten vanwege de langzamere slijtage.

Bovendien is de prijs van een operatie afvlakken goedkoper dan een operatie refretten.

Wat zijn jullie meningen en ervaringen hierover???

fred dons
2 juni 2003, 10:24
afvlakken op nieuwe frets maakt helemaal niets uit wat betreft vertragen van de slijtage integendeel,
op bestaande frets waar slijtplekken opzitten (deukjes) lijkt het wel dat
de fret minder slijt omdat op de plek waar de deuk zit de fret niet versleten is maar gecompressed is (er zit dus meer fretmateriaal op die plek). Ga je nu de fret vlakken zodat de deukjes verdwijnen dan heb
je weer een perfect fret oppervlak met minder kans op nieuwe deukjes.

Het is overigens aan te raden om de fret te crownen na het vlakken omdat met name bij jumbo frets het oppervlak te groot kan worden zodat de intonatie off is en de snaar kan gaan kletteren (en een beetje reparateur doet dat uit zich zelf, crownen niet klettteren :D )

mijn mening :als er nog genoeg fretdraad over is dan altijd eerst vlakken voor dat je herfretten in overweging neemt

Toaster
2 juni 2003, 10:37
bedankt voor de reactie!

Maar was is crownen?

Dat moet gedaan worden omdat de stemming anders niet meer goed is ofzo?

fred dons
2 juni 2003, 10:42
crownen is het weer terug brengen van de fret vorm na het vlakken zodat inderdaad de frets niet te plat worden en het punt waarop de snaar de fret raakt (en weer verlaat) niet te veel verschuift t.o.v het oorspronkelijke punt (en de intonatie dus niet meer klopt)

het wordt ook wel het ronden van de frets genoemd
De klank van een snaar veranderd ook, als een smalle hoge fret gevlakt word (en niet gecrowned) de klank wordt dan minder "snappy"

Toaster
2 juni 2003, 10:47
mmmmm ik kan me niet echt meer herinneren dat hij hetnhier ook over heeft gehad. Maar ik zal het er nog eens over hebben.

Volgens mij rond hij de fretten ook wel gewoon weer af hoor.

Bedankt voor de reactie!

UncomfortableDotOrg
2 juni 2003, 11:48
Wat kost het afvlakken van fretten ongeveer? en kunnen de meeste gitaarzaken dit een beetje vakkundig doen?

ik heb volgens mij iets zwaars op mijn hals gelegd, of er is iets op de tas gekomen waardoor er kleine groefjes op een bepaald deel van de fetten zit....

tanx

fred dons
2 juni 2003, 12:26
prijzen varieren tussen de EUR 40 en EUR 75 (met uitschieters naar boven en nee niet iedere winkel
doet het goed (de een crowned wel de ander niet )

ik zou hem zelf naar een winkel/bedrijf brengen die ook zelf bouwt en wat vergelijkings materiaal voor handen heeft (Vox Humana, de Gier, de Brug etc.)

FNaRK
2 juni 2003, 12:59
Mijn Jackson is gevlakt en afgesteld door de Gier (Schiedam)
Was niet goedkoop maar wel absoluut vakwerk !!

ildotore
2 juni 2003, 15:52
http://www.avramusic.com/


deze man is absolute meester in het herfretten danwel afvlakken,
en zal je dus ook goede info geven.
veel succes.

Ibanez RuleZ
2 juni 2003, 19:07
hmm (gaat de bovenstaande reparateur eens een mailtje sturen), klinkt goed, en is niet eens zo duur

Harrald