PDA

View Full Version : Tungsol 12ax7 voor HT5C



josan
18 december 2011, 23:35
Net 2e hands voor een mooi prijsje een Blackstar HT5C versterkertje gekocht. Zeer tevreden. Goed geluid, veel mogelijkheden en vooral.......mooi. Alleen al om naar te kijken is hij z'n geld waard. :ok:

Ik heb alleen nog even dat Sovtek 12ax7 buisje vervangen door een Tungsol 12ax7 en dat maakt voor het geluid wel verschil. De versterker klinkt wat opener, dynamischer en met wat meer laag. Zowel clean als op het tweede kanaal klinkt het lekker met een strat of tele.
Dat 12BH7 (Elektro Harmonix) eindbuisje zit er al 2 jaar in, maar die doet het nog goed. Die laat ik voorlopig nog even zitten. EH is geloof ik ook de enige die deze buisjes nog maakt.

RS-Rik
19 december 2011, 00:01
Hoeveel heb je betaald?

Fiendish
19 december 2011, 11:17
Dat 12BH7 (Elektro Harmonix) eindbuisje zit er al 2 jaar in, maar die doet het nog goed. Die laat ik voorlopig nog even zitten. EH is geloof ik ook de enige die deze buisjes nog maakt.

JJ ook, en TAD heeft ze ook.

josan
19 december 2011, 11:38
JJ en TAD....hmmmm. Ik dacht dat JJ andere productie is, maar TAD dat zijn toch geselekteerde, gerebrande producten van een van de bekende echte fabrikanten?

Overigens. Dat buizen onderling sterk verschillen is bekend, maar zitten er ook grote verschillen tussen de trioden in een dubbeltriodebuis als de 12ax7 of de 12bh7? Er wordt vaak geadviseerd om op bepaalde plekken een gebalanceerde buis (gelijke triode versterking) te nemen, maar zijn de verschillen tussen de trioden in een buis wel groot genoeg, of is dat een manier om voor hetzelfde buisje 2 keer zo veel te vragen? En wordt voor enkele buizen slechts bevestigd dat dat verschil niet groot is, maar voldoet 98% van de andere buizen die niet nagemeten worden ook?