PDA

View Full Version : Zelf opgenomen/gemixed metalnummer



Eversor
18 december 2011, 21:32
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden hebben we met onze band een nummer opgenomen bij mij thuis. Nou hebben wij geen enkele ervaring met het mixen/masteren van muziek, evenmin als met het opnemen ervan. Ik wilde jullie daarom het resultaat laten horen en vragen wat jullie er van vinden, en waar onze verbeterpunten liggen.

http://www.youtube.com/watch?v=rZNpJvMaaTM

Alvast bedankt!

Xander

Terminus
18 december 2011, 22:47
Goed nummer, spelen kunnen jullie zeker. Het zit allemaal goed in elkaar, netjes gespeeld en gezongen. De mix is waar het foutgaat.

De gitaren klinken goed, maar de rest van de mix is wat uit balans. De cleane zang staat harder dan de screams (die op een goed niveau staan) en klinkt wat dozerig, waarschijnlijk door de ruimte of microfoon.

De bass staat veel en veels te hard, het lijkt nu een eigen leven te leiden. Wat veel gedaan wordt in metal om een meer 'aanwezige' tone te krijgen zonder de bass erg hard te zetten is het brongeluid naar een extra track met wat distortion (en veel minder laag, anders gaat het elkaar in de weg zitten) zodat de aanslag beter naar voren komt. Dit werkt het best met een plectrum en nieuwe snaren, twee dingen waar niet alle bassisten gecharmeerd van zijn.

De snare prikt goed door de mix. Hetzelfde kan ik niet zeggen over de kick, die je nauwelijks hoort. De highat in de intro deed gewoon pijn aan mijn oren. Ik neem aan dat je een drumcomputer hebt gebruikt. Een tip bij het programmeren is op high hats nooit volle velocity gebruiken, goede drummers slaan niet met volle kracht op hun bekkens.

Eversor
19 december 2011, 08:06
Hey Terminus,

Bedankt voor je reactie, hier kunnen we wat mee! De ruimte en microfoon zullen zeker meespelen in deze opname. Wij nemen gewoon thuis in de slaapkamer op, en hebben dus niet een ruimte die hier echt voor is ingericht. Als microfoon geld eigenlijk hetzelfde, de opname is gedaan met een SM58, wat momenteel de enige microfoons van goede kwaliteit zijn die we hebben.

Ik ga vanavond na het werk eens aan de slag om te kijken of ik er het een en ander aan kan verbeteren. Ik heb het verhaal van de te harde bas al vaker gehoord, dit heb ik er inmiddels al uit gehaald. Het bassdrum verhaal was ik zelf ook al een beetje ontevreden over, maar die kreeg ik niet lekker in de mix.

Xander

Arvoitus
20 december 2011, 17:04
Dat bulderende basgeluid deed me meteen denken aan: http://www.youtube.com/watch?v=zywCf-gTVLU
Dit nummer is ook meteen handig als referentie te gebruiken voor je eigen mix.

De mix die je hebt gemaakt is helemaal niet verkeerd, hij klinkt (op een paar puntjes) zelfs best lekker voor een totaal eigen productie.

Door het basgeluid is het vrij vermoeiend om naar te luisteren. Maar dat heb je al vaker gehoord. Luister weer eens naar dat youtube nummer dat ik hierboven heb geplaatst, dat bulderende basgeluid heeft daar ook heel veel hoge tonen.
Probeer het volume van je basgitaar en basdrum te verhogen, maar tegelijkertijd het laag flink te verminderen. Dit zorgt ervoor dat die instrumenten toch goed te horen zijn (ook in het hoog) zonder te overheersen in het laag.
(Tip: Nieuwe snaren voor de basgitaar helpt ENORM! (http://www.youtube.com/watch?v=1JEOtIVHrw4))

Kijk met de vrouwelijke zang uit voor de hoge frequenties, de "S" klanken zijn nu vrij fel. Een de-esser of een frequentie rond de 6Khz eruit halen helpt.
Naar mijn smaak is de vrouwelijke zang ook een beetje droog, ietsje meer reverb mag wel.

Grunts klinken goed, zeer lekker zelfs die (dubbele?) grunt.

De gitaarsolo mag een stuk harder en duidelijker in de mix.

MIDI drums programmeren is een vak apart, maar probeer op te letten met het "machine geweer" effect bij de snare.

Daarnaast is het een goedklinkend nummer, het zet mijn hoofd nog goed in beweging. Ik ben zelf een liefhebber van vrouwelijke vocals in metal, maar ik twijfel toch als ik de zangeres hoor.

Er zit weinig pit/kracht/overtuiging in de zang, misschien moet je bij de volgende opname de zangeres iets meer laten belten (lastig voor klassieke zangeressen).
Misschien is deze zang precies de richting die je op wilt (dan heb ik niks gezegd) maar ik vind de zang nu te braaf/rustig.

Welke richting willen jullie opgaan, wat voor bands nemen jullie als voorbeeld?

Han S
20 december 2011, 17:20
Gaat goed hoor Xander, voor een eerste productie helemaal goed. Je zult over een half jaar veel betere resultaten hebben, geen punt.

Eversor
20 december 2011, 17:57
@Arvoitus

Thanks voor de feedback. IK moet inderdaad wat aan het laag doen, maar ik kreeg het tot nog toe niet voor elkaar. Ik ben er inmiddels achter dat ik alle tracks een stuk zachter moet zetten en met de master het volume hoger moet zetten, inplaats van andersom. Op die manier heb ik dan wat meer speelruimte.

De tip met de 6KHz ga ik vanavond meteen proberen! Inderdaad stoorde mij dit ook, maar tot nu toe heb ik het er niet uit weten te filteren. Wat betreft de reverb weet ik het niet zo, ik ben zelf niet zo'n enorme fan van teveel reverb, maar misschien dat een klein beetje meer nog wel kan, ik zal hier eens mee spelen. De grunts zijn overigens inderdaad dubbele tracks, om precies te zijn: 1 lage grunt en 1 hogere.

De zang kan inderdaad nog wel een tikje beter, maar wij (en zij) weten dit ook en daar wordt nog aan gewerkt. We zijn een beginnende band en iedereen heeft zo zijn verbeterpunten, ik denk dat dat uiteindelijk ook wel goed gaat komen. De opnames van een ander nummer van ons zijn al een stuk beter, maar moeten we nog even definitieve opnames van maken.

Bands waar we qua richting op willen: een combinatie van Delain, Kalmah en Nightwish is denk ik wel enigsinds een goede omschrijving, maar we doen eigenlijk vanalles door elkaar. We hebben redelijk wat verschillende soorten nummers waar we mee bezig zijn en willen het ook een beetje gevarieerd houden.

Xander

Eversor
20 december 2011, 20:47
Net wat zitten proberen, en dit is het resultaat:
http://soundcloud.com/xtenboden/14-11-2011-last-generation-2-7

Wat vinden jullie, zo beter?

Edit: even het bestand public gemaakt, oepsie..

Arvoitus
20 december 2011, 21:15
Ik blijf de grunts echt zeer goed gedaan vinden, petje af.
Voor de vrouwelijke vocals kun je de Spitfish gebruiken (een freeware de-esser). Een de-esser is in feite een (multiband) compressor die alleen die 6khz (of een andere frequentie) weghaalt op het moment dat hij te veel wordt. http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5
Het fijne van de spitfish is dat je een listen functie hebt waarmee je precies kan beluisteren wanneer je die irritante frequentie hebt.

Mag ik vragen hoe je de basgitaar en gitaar hebt opgenomen? Rechtstreeks met iets als een POD, of heb je DI tracks?

Eversor
20 december 2011, 21:27
Uiteraard mag dat:

de lead gitaar is opgenomen met een Ibanez gitaar, aangesloten op een Boss MT-2 (MetalZone), welke rechtstreeks met de Line6 UX2 is verbonden. Daarmee is een amp gesimuleerd.

De rhythm is opgenomen door mijzelf, met een PRS gitaar, aangesloten op een Boss GT-10 met ingebouwde amp simulator. Deze is dan weer verbonden met mijn eigen geluidskaart, een Terratec DMX 6 Fire USB.

De bass is rechtstreeks op mijn geluidskaart (de terratec dus) aangesloten zonder enige andere 'additieven'.

Eversor
20 december 2011, 21:48
Heb de De-esser er even op losgelaten:
http://soundcloud.com/xtenboden/14-11-2011-last-generation-2