PDA

View Full Version : Buizen Maquis versterker



robert-gitarist
18 december 2011, 16:21
Hallo allemaal,

Sinds een aantal jaren ben ik in bezit van een Maquis versterker (head).
Super fijne versterker en voor een prikkie gekocht. Versterker klinkt echt heerlijk. De sound is vergelijkbaar met London City's uit die tijd alleen vind ik dat deze head een fijn mid geluid heeft.
Helaas heeft de versterker een paar weken geleden mij de rug toe gekeerd :( Ik was aan het spelen en opeens hoorde ik een brom en rook ik een vreemd geurtje. Meteen de versterker uitgezet en laten afkoelen. Front plate eraf gehaald en toen zag ik dat een buitenste buis (op de foto is dat de rechter eindbuis) een zwarte plek heeft. Fuck, dat word dus een paar nieuwe eindbuizen.

http://img.photobucket.com/albums/v375/kadettman/057.jpg

Ik heb geen idee hoelang deze buizen erin hebben gezeten. Ik heb de versterker nu een jaar of 4-5 en ik heb nooit een buis vervangen. Er zitten overigens 4 Telefunken EL34's in.

Probleem is nu dat ik geen geld heb voor 4 nieuwe eindbuizen en om te laten biassen. Toch speel ik graag op de versterker dus nu was mijn vraag, kan ik de 2 buitenste eindbuizen eruit trekken en de amp fatsoenlijk op 2 eindpitten laten draaien? Ik lees dat dat een truckje is die veel mensen gebruiken bij 100 watt amps. De versterker gebruik ik alleen thuis, op niet al tehoog volume.
Het is niet zo dat ik nu geheel versterkerloos ben want naast deze heb ik o.a. nog een Marshall DSL ;) Het is dus puur even een tijdelijke oplossing tot ik wat beter bij kas zit en hem 4 nieuwe eindbuizen kan geven + biassen (gok op z'n 150 euro?).

Bedankt alvast voor jullie hulp,suggesties en meedenken in deze :)

Gr. Robert

flo123
18 december 2011, 17:38
Ja, je kunt de twee buitenste buizen eruit trekken en met alleen de binnenste buizen verder spelen.
Let wel op dat de impedantie van de speaker uitgangen 2x zo groot wordt: Je 8 ohm speaker uitgang wordt dus 16 ohm, etc.

cluseau
18 december 2011, 18:59
.......en toen zag ik dat een buitenste buis (op de foto is dat de rechter eindbuis) een zwarte plek heeft. Fuck, dat word dus een paar nieuwe eindbuizen.

Robert, ik weet niet of die conclusie juist is. een zwarte plek in een buis wil namelijk helemaal niet zeggen dat hij stuk is. Daarom vraag ik me ook af of twee buizen trekken wel de oplossing geeft die je ervan verwacht. Trouwens J/J E34L kost je ca 15 euro en een half uurtje arbeid voor het biassen.

robert-gitarist
18 december 2011, 19:15
Ja, je kunt de twee buitenste buizen eruit trekken en met alleen de binnenste buizen verder spelen.
Let wel op dat de impedantie van de speaker uitgangen 2x zo groot wordt: Je 8 ohm speaker uitgang wordt dus 16 ohm, etc.

Bedankt voor je reactie Flo123! :ok: Ik lees nu al dat er dus wel wat haken en ogen aan zitten dus ik wacht nog even andre reacties af. Bovendien weet ik niet precies hoeveel Ohm mijn oude Marshall cab precies heeft. Nogal een apparte serie...


Robert, ik weet niet of die conclusie juist is. een zwarte plek in een buis wil namelijk helemaal niet zeggen dat hij stuk is. Daarom vraag ik me ook af of twee buizen trekken wel de oplossing geeft die je ervan verwacht. Trouwens J/J E34L kost je ca 15 euro en een half uurtje arbeid voor het biassen.

Bedankt voor je antwoord Cluseau :ok: Jammer dat je z'n eind van Deventer af woont ;) Klopt, JJ's zijn prima betaalbaar en die wou ik er eigelijk ook in laten zetten. Half uurtje voor het Biassen zou best kunnen maar ik heb daar gewoon de kennis, apparatuur en ervaring voor :( Met name de kennis is het probleem.
Ik weet in iedergeval dat die zwarte plek er nog niet zat toen ik de versterker pas had gekocht, ook na een aantal keren spelen zat deze er nog niet maar misschien is dat inderdaad tussendoor eens gekomen of mij niet opgevallen...Het is een oude amp dus het zou best kunnen dat er meer aan de hand is hoor, Elco's, trafo's etc...maar meest logische was voor mij de buizen ;)

Rock Bottom
18 december 2011, 22:17
Zo de ingewanden zien er wel behoorlijk anders uit dan de mijne. Ik zou hem als ik jou was eerst laten nakijken maar als je hem op 2 buizen wil laten draaien zit er als het goed een draaischakelaar achterop met 4, 8 en 16 ohm.

Kamiess
22 december 2011, 12:28
Dit zal wel een ander model zijn > degene die ik heb die heeft net als marshall de inputs aan de rechterkant zitten en de knoppenconfiguratie is ook andersom.

Kent iemand alle modellen trouwens > op internet is erg weinig te vinden van deze versterkers die naar mijn mening erg goed klinken.

robert-gitarist
23 december 2011, 21:04
Zo de ingewanden zien er wel behoorlijk anders uit dan de mijne. Ik zou hem als ik jou was eerst laten nakijken maar als je hem op 2 buizen wil laten draaien zit er als het goed een draaischakelaar achterop met 4, 8 en 16 ohm.

Klopt, achterop zit inderdaad een draaischakelaar voor de Ohm's.
Ik kan het eens proberen om de buitenste buizen eruit te trekken en dan draaischakelaar op 4 Ohm zetten.

Het is zeker niet mogelijk om gewoon de buis te verwisselen zonder te biassen? Ik weet van mijn pa dat in zijn tijd diverse gitaristen de buizen eruit trokken en nieuwe in prikte zonder te biassen of wat en nooit problemen hebben gehad... :dontgeti:

Frits van Mourik
23 december 2011, 23:46
Het is zeker niet mogelijk om gewoon de buis te verwisselen zonder te biassen? Ik weet van mijn pa dat in zijn tijd diverse gitaristen de buizen eruit trokken en nieuwe in prikte zonder te biassen of wat en nooit problemen hebben gehad... :dontgeti:

Zou ik niet doen: de tegenwoordige buizen kunnen minder goed tegen mishandeling dan die ouwetjes...
Bovendien: er moet een oorzaak zijn voor het zwartworden van die buis.
Dat kan misschien de ouderdom van die buis zijn, maar waarschijnlijk wat anders.
Het vreemde luchtje wijst daar wel op.
Toch maar ff naar de dokter met je amp!

robert-gitarist
24 december 2011, 13:56
Ik was er al bang voor Frits ;) (en sowieso ook van plan).

Ik zal eerst eens kijken wat de versterker doet als ik die 2 buitenste buizen eruit trek en schakelaar op 4 Ohm zet. Mocht ie dan nog vreemd doen dan is er inderdaad meer aan de hand dan alleen de buizen. Ik hoop het eerlijk gezegt niet dat er meer aan de hand is.

Rinze
24 december 2011, 14:28
Klopt, achterop zit inderdaad een draaischakelaar voor de Ohm's.
Ik kan het eens proberen om de buitenste buizen eruit te trekken en dan draaischakelaar op 4 Ohm zetten.


4 Ohm is de laagste weerstand, met twee buizen kan dat dus niet de juiste zijn, dan zou ie dus minstens op 8 Ohm moeten staan als je hem normaal op 4 hebt.

Je box kun je even doormeten met een multimeter om de weerstand te bepalen. Of even openmaken, kijken wat voor speakers er in zitten en hoe ze geschakeld staan, een kleine rekensommetje doet de rest.