PDA

View Full Version : Delay input 'bypassen'?



Ukeloeder
18 december 2011, 12:53
Ik gebruik slecht zeer zeer zelden delay. Degene die ik heb is ook nog niet een erg goede. Nu wil ik een partij spelen waar de laatste tonen van het refrein moeten doorklinken over de eerste akkoorden van het couplet zonder dat die eerste akkoorden ook doorklinken.
Kent iemand daar een oplossing voor? Is er een pedaal dat dit kan? Ik zou niet eens weten waar ik moet beginnen zoeken.
Of is er een soort bypass switch* te fabrieken om dit mogelijk te maken?

*die input uitschakelt zonder het hele apparaat uit de chain te schakelen.

Het mag ook best heel cheap ;) ik ben niet van plan het veel te gebruiken.

bass blom
18 december 2011, 12:59
ja delays die dat hebben zijn er, hoe noemen ze het ookalweer?
ohja, spillover.
dus je trapt hem uit, de delay gaat door, maar niet over een nieuwe aanslag.
google maar eens.

Comfortably Daniel
18 december 2011, 13:00
Er zijn delaypedalen, zoals de TC Nova Delay, die een "trails" functie hebben.
Hierdoor klinken de repeats inderdaad door als je het pedaal uitschakeld/bypassed.

Ukeloeder
18 december 2011, 13:09
Spillover? Da's een term die de lading lijkt te dekken. Thanks BB.

TC Nova Delay? Thanks CD.

Ik ga google verkennen.

jasses
18 december 2011, 13:12
de line6-delays kunnen het ook volgens mij. op de echo park was er een specifiek schuivertje om dit aan en uit te zetten (heette "trail" geloof ik).
De dl4 moet het ook kunnen herinner ik me van de handleiding, maar ik zou eens moeten opzoeken hoe je het weer moest instellen.

toddzilla
18 december 2011, 14:38
de line6-delays kunnen het ook volgens mij. op de echo park was er een specifiek schuivertje om dit aan en uit te zetten (heette "trail" geloof ik).
De dl4 moet het ook kunnen herinner ik me van de handleiding, maar ik zou eens moeten opzoeken hoe je het weer moest instellen.

Klopt, deze beide Line 6 pedalen doen trails. Mijn Boss DD-20 en TC Flashback hebben ook een trails functie, dus ik denk dat je best wel veel keuze hebt wat dat betreft.

Als je niet zo vaak delay gebruikt denk ik dat een DL4, Nova Delay of DD-20 misschien wat teveel van het goede voor je kan zijn. Ik kan je de Echo Park en Flashback van harte aanraden als je een betaalbare, simpele delay zoekt. Goede delays en erg eenvoudig te bedienen en in te stellen. Succes met de zoektocht! :)

titzenpitzer
18 december 2011, 16:55
Een gewone boss DD7 doet het ook ;)

Dirk_Hendrik
18 december 2011, 16:57
Wat je wilt is in plaats van de delay bypassen de input van de vertragingslijn muten zodat er geen nieuw wet signaal mer bij het droge signaal wordt gemixed. Da's vrij eenvoudig te doen.

Ukeloeder
18 december 2011, 21:23
Dit is dus exact wat ik bedoel. http://www.tcelectronic.com/media/4_Delay_Spill_over.wav


de line6-delays kunnen het ook volgens mij. op de echo park was er een specifiek schuivertje om dit aan en uit te zetten (heette "trail" geloof ik).
De dl4 moet het ook kunnen herinner ik me van de handleiding, maar ik zou eens moeten opzoeken hoe je het weer moest instellen.


Klopt, deze beide Line 6 pedalen doen trails. Mijn Boss DD-20 en TC Flashback hebben ook een trails functie, dus ik denk dat je best wel veel keuze hebt wat dat betreft.

Als je niet zo vaak delay gebruikt denk ik dat een DL4, Nova Delay of DD-20 misschien wat teveel van het goede voor je kan zijn. Ik kan je de Echo Park en Flashback van harte aanraden als je een betaalbare, simpele delay zoekt. Goede delays en erg eenvoudig te bedienen en in te stellen. Succes met de zoektocht! :)

Toen ik die audio tap tempo functie zag werd ik een beetje hebberig, maar bij de prijs van de NovaDelay moest ik wel even naar adem happen, ja.


Een gewone boss DD7 doet het ook ;)

Hmm, die HOLD functie bedoel je? Die sterft toch niet uit? Of is die met de feedback nog in te stellen?


Wat je wilt is in plaats van de delay bypassen de input van de vertragingslijn muten zodat er geen nieuw wet signaal mer bij het droge signaal wordt gemixed. Da's vrij eenvoudig te doen.

Is het interessant/eenvoudig genoeg om hier uit de doeken te doen hoe?
Dit is mijn oorspronkelijke idee in grote lijnen namelijk. Zorg dat de delay geen ingangsignaal meer krijgt maar laat de output in de effect ketting. Ofzo... :noob:

Dirk_Hendrik
18 december 2011, 21:46
Is het interessant/eenvoudig genoeg om hier uit de doeken te doen hoe?
Dit is mijn oorspronkelijke idee in grote lijnen namelijk. Zorg dat de delay geen ingangsignaal meer krijgt maar laat de output in de effect ketting. Ofzo... :noob:

Nogal gemakkelijk eigenlijk.
De meeste simpele delaypedalen splitsen het signaal op. Eén tak (tak1) is het droge signaal. De andere tak gaat naar de vertragingslijn. Het uitgangssignaal van de vertragingslijn wordt vervolgens weer gemixed met het signaal van tak1. Als je de bypass intrapt wordt het uitgangssignaal van de vertragingslijn niet langer aan de mix toegevoegd en heb je dus alleen droog geluid (het signaal van tak 1). Wat je dus moet doen is niet langer op de uitgang van de vertragingslijn schakelen maar de ingang van de vertragingslijn muten. Ik denk dat zoiets me in een simpele delay ongeveer een half uurtje solderen kost.

Ukeloeder
18 december 2011, 22:10
Zullen we maar even naar PM gaan?

titzenpitzer
18 december 2011, 23:59
Nee hoor, de DD7 laat de repeats ook doorgaan als je hem afzet.
Net zoals in dat linkje dat je hebt gegeven.

Ukeloeder
19 december 2011, 17:06
Ik zie in een YouTube-clip dat ie over een TRAILS functie beschikt. Ook interessant. Thanks titzenpitzer