PDA

View Full Version : Tonesuck Boss TU3



steph
18 december 2011, 12:35
Voor de opnames van een cleane gitaarpartij, had ik gisteren maar eens rechtstreeks de gitaar in de Deluxe reverb geprikt.
Tering, na wat testen blijkt gewoon die TU3 alle diepte en warmte weg te snoepen, maar daarvoor in de plaats krijg je wel een icepikkie vies hoog terug...
Nu heb ik wel eens gehoord dat het signaal gebufferd wordt bij Boss...

Is zo'n TU3 true bypass te maken, of moet d'r zo'n dure Lehle schakel pedaal tussen?

dml
18 december 2011, 12:42
Ja, er zit een buffer in.
De TU-3 is vast wel TB te maken. Overigens zijn er tig goedkopere TB-loop-pedaaltjes te koop die goedkoper kosten dan een Lehle. Er zitten hier vast wel handige snuiters die zo'n pedaaltje voor je in elkaar kunnen bakken.

Bernardduur
18 december 2011, 12:56
Zou het ook kunnen dat de diepte en warmte eigenlijk komt door tonesuck (pedalen / lange kabels / etc) en dat de Boss dat juist oplost????

(duikt weg)

steph
18 december 2011, 13:08
Zou het ook kunnen dat de diepte en warmte eigenlijk komt door tonesuck (pedalen / lange kabels / etc) en dat de Boss dat juist oplost????

(duikt weg)

Hele goeie vraag hoor!
Ik hoor geen verschil tussen zowel akoustisch, als de versterker gemiked met of zonder de andere pedaaltjes/kabels...
Tevens (logisch eigenlijk) klinken de rest v/d pedalen nu ook een stuk dikker...
Had er ook nooit erg in, omdat ik m'n pedlboard begonnen ben met de TU3...

Dirk_Hendrik
18 december 2011, 19:08
Is zo'n TU3 true bypass te maken,
Jep. Meerdere malen gedaan.

the sure thing
18 december 2011, 20:23
Ik zit hier echt met mij oren te klapperen. Mijn TU-3 zuigt echt geen toon: ik hoor het verschil totaal niet (met en zonder TU-3 in de keten). En ik speel op kwaliteitsspul. Ik ik heb echt goede oren wat dit betreft.

Ik geloof je verhaal helemaal, dat de jouwe dat wel toon zuigt.

Mijn grote puzzelvraag is dan: WAAR LIGT DIT AAN?

- kan er verschil onderling zitten tussen TU-3 pedaaltjes? Of is jouw TU-3 pedaaltje "kapot?"
- komt het door een "interactie" met bepaalde typen gitaarsnoer (waardoor bij de één tonesuck wel te horen is en de ander niet?)
- komt het door interactie met je type gitaar-element?
- komt het door voeding/andere factoren?

Mitch
18 december 2011, 21:03
Staat die TU3 normaal in een keten met een paar true bypass pedalen en is het verschil tussen direct inpluggen op de amp groter dan wordt voorgespiegeld? Een paar brakke patchkabels kunnen ook aardig wat dempen, of daar nou true bypass pedalen tussen zitten of niet.

HaroldA
18 december 2011, 21:23
Is zo'n TU3 true bypass te maken?

Zekers! :ok:

http://www.korg.co.uk/images/products/tuners/pitchblack_slant.jpg

Dirk_Hendrik
18 december 2011, 21:54
Ik geloof je verhaal helemaal, dat de jouwe dat wel toon zuigt.
Mijn grote puzzelvraag is dan: WAAR LIGT DIT AAN?


Ik ben (deels) gestopt met me dit afvragen. Als iemand "last" heeft van z'n bypass en vraagt om TB dan TB ik het ding. Meestal betekent dat wel dat ik 1 pedaal onder handen heb en dus, in de setup gitaar, pedaal, versterker, geen idee heb wat het probleem is wat ik door te TB-en, verhelp. Teveel mogelijke factoren voor eventuele toonsuk die ik niet na kan maken.

En ja, voor ik aan het TB-en sla check ik eerst wel dat met normaal gebruik het ding ook normaal functioneert. Ik heb pedalen over de vloer gehad die als commentaar hadden dat de jacks los zaten en waar ik maar eens achteraan ging mailen dat dat wollige, dunne of gated klankarakter ook niet echt het normale gedrag van het het apparaat hoorde te zijn.

josan
18 december 2011, 23:08
Probeer ook maar eens zo'n kabeltje (http://www.tonefactory.nl/shop2/klotz-grange-ac110-gitaarkabel-haaks-p-9250.html) in vergelijking met een goedkoop gitaarkabeltje. Groot verschil. En draai dan maar eens bij beide kabeltjes het volume terug als je passieve pickups hebt. Nog meer schrikken.

kassie
19 december 2011, 13:02
gewoon een goede buffer aan het begin van de keten en redelijke kwaliteit kabels en het probleem lijkt me ook opgelost.. of ben ik nu gek?

The Lo Lands
19 december 2011, 16:39
Knettergek :seriousf:

Ik ben overgestapt naar de Polytune welke TB is en had daarvoor jarenlang de TU-2 welke net als de meeste Boss pedalen gebufferd zijn, dus wat van je toon willen afsnoepen. Ik heb nog wel één Boss pedaal maar deze zit in de effectsloop van mijn amp die aan- of uit te schakelen is. De TU-3 ken ik niet maar zal hetzelfde buffertje hebben. Sommigen gitaristen kunnen er prima mee leven anderen niet. In een bandsituatie zijn de nuances ook niet zo groot en direct hoorbaar maar bij opnames in een studio zou ik zeker dergelijke pedalen uit de setup halen!

steph
19 december 2011, 19:36
Dit is het setje zo:
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_0262.jpg
Er is alleen een verschil zodra de TU3 zich er in gaat mengen... Dus bijvoorbeeld alleen de gitaar>TU3>versterker is anders dan gitaar>versterker. Met de andere pedalen (niet aan dus, duhuh) geen verschil...
De andere pedalen zijn allemaal true by-pass, 3 x MXR en 2x Xotic.
Het is werkelijk een groot verschil, mischien meer hoorbaar bij Fender/Fender dan een zgn Gibson/Marshall combi, maar dat weet ik niet...

the sure thing
19 december 2011, 22:11
Dit is het setje zo:
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/IMG_0262.jpg
Er is alleen een verschil zodra de TU3 zich er in gaat mengen... Dus bijvoorbeeld alleen de gitaar>TU3>versterker is anders dan gitaar>versterker. Met de andere pedalen (niet aan dus, duhuh) geen verschil...
De andere pedalen zijn allemaal true by-pass, 3 x MXR en 2x Xotic.
Het is werkelijk een groot verschil, mischien meer hoorbaar bij Fender/Fender dan een zgn Gibson/Marshall combi, maar dat weet ik niet...Heb je de MXR true bypass laten maken/gemaakt? Want deze zijn stock niet true bypass...

Liquid_Metal
19 december 2011, 23:20
Heb je de MXR true bypass laten maken/gemaakt? Want deze zijn stock niet true bypass...

Denk dat ie "ze kleuren niet" bedoelt.
makkelijkste oplossing is een splitter zodat de tuner niet in je keten zit maar een aftakking is.

apekop
20 december 2011, 00:25
Kun je niet beter een ander stemapparaat kopen i.p.v. nog een kastje erbij?

the sure thing
20 december 2011, 08:18
Denk dat ie "ze kleuren niet" bedoelt.
makkelijkste oplossing is een splitter zodat de tuner niet in je keten zit maar een aftakking is.

Zou kunnen, maar het blijft dan raar: de buffers van MXR zijn zeker niet beter dan die van Boss.

The Lo Lands
20 december 2011, 08:56
Zou kunnen, maar het blijft dan raar: de buffers van MXR zijn zeker niet beter dan die van Boss. Combinatie van verschillende buffers en pedalen wil nog wel eens maken dat net dat ene pedaal roet in het eten gooit! Ik heb ook een aantal pedalen met buffers wat juist weer een positief effect heeft op mijn effectketen. Splitter ertussen of anders toch kijken voor een ander TB stempedaal.

HaroldA
20 december 2011, 09:45
Zou kunnen, maar het blijft dan raar: de buffers van MXR zijn zeker niet beter dan die van Boss.

Nou ken ik niet ieder schema van MXR uit m'n hoofd, maar bufferen die het bypass signaal? :???:

Ik dacht dat ze niet true bypassen (input effect altijd aan gitaarsignaal) maar wist niet dat er altijd permanent een buffer tussen zat.


Bij Boss is het bufferend effect bijzaak: daar zijn de 2 FETs die nodig zijn voor het schakelen (met moment schakelaar) ook de buffer.

zoon van Piet
20 december 2011, 10:34
Ja precies, MXR heeft geen buffer..
( behalve dan sommige oude pedalen uit de Commande reeks en zo..)
MXR hangt gewoon aan je signaal te sucken. En hoewel sommige mxrretjes (phase en comp, bv) niet echt veel sucken, zuigen ze volgens mij meer dan een boss in bypass..
en dan kijken de woorden van Bernardduur opeens wijsheid te worden:

Zou het ook kunnen dat de diepte en warmte eigenlijk komt door tonesuck (pedalen / lange kabels / etc) en dat de Boss dat juist oplost????

(duikt weg)

Bernardduur
20 december 2011, 11:05
Ja, die MXR bypass is echt slecht...... ik heb nog nooit begrepen waarom ze zo vasthouden aan deze vorm van bypass......... Ik heb er nog geen een gehad waar ik geen tone suck bemerkte...... en das toch zonde van zo'n merk.....

zoon van Piet
20 december 2011, 14:40
ttv de ouwe MXR was de opzet gebruikelijk, het idee dat gitaristen twee of drie effecten zouden gebruiken leek niet reëel, laat staan dat maniakken er meer dan vier zouden gebruiken..

Maar waarom dunlop vasthield aan die opzet...? kostenbesparing? Het kan niks te maken hebben met het zo origineel houden van de reïssues, want ze lijken meestal totaal niet op MXR, met pots en jacks op de print..