PDA

View Full Version : Probleem met solos naspelen ?



Sultanofswing
18 december 2011, 04:42
Forum,

Ik vroeg me af of jullie tips of tricks hebben voor het plaatsen van de linkerhand op de frettenbord tijdens een solo, ik heb nooit les gehad en heb dan ook totaal geen theorie kennis of etc, probleem is: Elke keer als ik een solo speel plaats ik mijn linkerhand niet efficient neer en kom ik eigenlijk in een soort van knoop terecht tijdens het spelen waardoor mijn solo langzamer gaat .. moeilijk te volgen, maar hoe zien jullie hoe je je linkerhand zo gunstig mogelijk kan plaatsen bij een solo zodat je zo minmogelijk rondkloot ..?



Groet.

Pepe
18 december 2011, 05:18
Als je een partij gaat uitzoeken dan kies je de locatie van de noten op je fretboard op basis van efficiëntie en logica. De keuzes worden voornamelijk ingegeven door de patronen van toonladders die in je hersenen zijn ingesleten, dat kan voor iedereen anders zijn.

Als je een melodie speelt waar je teveel bij moet nadenken dan is het tijd voor deconstructie: breek het in kleine stukjes en verbind die stukjes tot steeds grotere passages. Zoek uit welke toonladders gebruikt worden, probeer verbanden te zien en probeer alternatieve vingerzettingen uit.

Het klinkt ingewikkeld maar dit is gewoon de basis van gitaar spelen.

Harald
18 december 2011, 09:01
Wat Pepe zegt, en heel belangrijk daarin, van klein naar groot werken. Dus in kleine mootjes ophakken.

Het helpt als je van iig een klein aantal toonladders goede vingerzettingen geoefend hebt.

mineur, majeur, pentatonisch en harmonisch mineur zowel horizontale als verticale patronen. (dus in één positie over alle snaren, of van de ene kant van de hals naar de andere over meerdere posities)

Tonen recht op en neer, maar ook in tertsen, of 3 stappen omhoog, eentje terug, 3 stappen omhoog, eentje terug, etc.

Als je die basis niet hebt moet je die vingerzettingsproblemen ook nog oplossen voor elke solo die je wilt leren. Heb je de basis wel dan kom je er vanzelf achter hoeveel solo's hier helemaal op gebouwd zijn. Dat scheelt per solo een hoop tijd, en maakt het allemaal een stuk logischer en makkelijker te onthouden.

En voor je vingers (en ook hersens) geldt wat Pepe al zei, het moet er helemaal 'inslijten'

toonladderoefeningen zijn natuurlijk best saai om te doen, maar het helpt echt enorm.

En het andere wat je erg zal helpen, is je gehoor trainen, en de coordinatie tussen handen en hoofd verbeteren, door bv. de partij die je speelt mee te zingen. Of eerst een klein lijntje te zingen, en het dan te spelen. Lukt dat, speel het dan, en herhaal het motiefje een oktaaf hoger, of op een andere snarencombinatie.

Solo's naspelen is prima oefening, maar vergeet de basics niet.

terrasbeest
18 december 2011, 09:57
Eens met vorige posts.

Alles 'Eenvoudig en Gratis Uitgelegd' door Justin Sandercoe ( bvb ).

http://www.justinguitar.com/

Vat het niet op als een stap terug, neem alle lessen goed door.

Vergeet ondertussen niet dat je ook gewoon nummers moet blijven spelen.

Pepe
18 december 2011, 12:23
*Als een klein stukje niet goed gaat, verzin alternatieve stukjes waarin hetzelfde probleem zit.
*Speel het heel langzaam en voer de snelheid op.
*Verzin slimme oplossingen met pull offs, pull downs, open snaren, glitches enz.
*Of werk er om heen met iets dat wel goed gaat.

Soms kan je iets gewoon niet spelen, het fysiek protesteert maar zolang er lol is maakt dat niet uit.

Het echte probleem is vaak de rechter/linker hand coördinatie. Daar zijn kilo's en kilo's oefeningen voor. Klassieke gitaristen noemen dat etudes, voordrachtstukken opgebouwd rond eindeloze variaties van een lastig ding.

Sultanofswing
18 december 2011, 15:57
Yeah snelle reactie van jullie ! Bedankt voor alle tips, zeer nuttig en ik ga toch maar beginnen met het leren van toonladders dan maar. Thankyou all ! :rockon:

Robin...
18 december 2011, 21:38
handige site voor toonladders.

http://www.scalerator.com/