PDA

View Full Version : Opeth - Ending Credits



Steven Otto
17 december 2011, 20:37
Een paar maanden geleden had ik het ambitieuze plan om een volledige cover te doen van Opeth's Ending Credits. Na een aantal opnames was ik uiteindelijk niet tevreden en heb ik er niets meer mee gedaan.

Vandaag opende ik weer eens het project in Reaper besloot het nummer te gaan mixen. Hier het resultaat:

http://dl.dropbox.com/u/8394538/damnation.mp3

Het plan nu is om alles weer opnieuw op te nemen, omdat ik vind dat de gitaar en bas begeleiding wel wat netter mag. De leadpartij is ook nog een DI met ampsim en redelijk slordig. Ik zie deze versie nu dus als een pre-productie.

De reden dat ik dit nummer post is, omdat ik benieuwd ben naar op- en aanmerkingen die ik kan gebruiken wanneer ik de echte opnames ga doen.

Groeten!
Steven

pasqual
17 december 2011, 22:50
Ik ken het orgineel niet en dat is ook niet nodig om dit stuk te beoordelen.
Ik vind het een mooi stukje muziek. Goed gespeeld, mooie baspartij. Je sound van de sologitaar is niet mijn smaak maar dat is dus zoals ik al zei: smaak... en daar valt niet over te twisten;). Het enige waar je echt eens naar moet kijken is de drums: vooral de breaks lopen niet altijd soepeltjes. Zelf gedrumd of is het zoiets als eazy drummer? Al met al is het geen slechte mix. Qua balans is alles duidelijk hoorbaar in ieder geval.

FNaRK
18 december 2011, 12:42
ik ken het origineel uiteraard wel, en ik vind dat je een heel eind in de buurt komt.
Netjes gedaan, ik zou misschien de leadgitaar "iets" minder droog maken.
Zijn de key's van jezelf of komen die van een backin'track ?

Conclusie: :blast:

Jedeel
18 december 2011, 12:54
Ik ken dit origineel ook niet, maar het klinkt lekker!
(Ik heb geen opmerkingen over geluid/mix.)

(Misschien is Burden van Opeth ook iets voor jou?)

Duhsjaak
19 december 2011, 16:01
Hi
Ik heb over het algemeen weinig te klagen over dropbox, maar nun laten ze me toch in de steek. Zaterdag deed ie het niet en nu idem.

Burden is het enige lied dat ik goed ken van de ploeg (zie je, ik ben niet bang mezelf onsterfelijk belachelijk te maken) en ik ga niet luisteren ook.

Samen bidden heeft volgens miljoemen mensen een groter effect dan alleen bidden. Zou dat voor vloeken ook gelden? Misschien dat mijn TomTom de la Tourette dan toch nog kans van slagen heeft (zie mijn eigen tekst in ander subforum).

Maar ik blijf geduldig. Hoop ik.

Vriendelijke groet, Gus

Steven Otto
19 december 2011, 22:44
Ik ken het orgineel niet en dat is ook niet nodig om dit stuk te beoordelen.
Ik vind het een mooi stukje muziek. Goed gespeeld, mooie baspartij. Je sound van de sologitaar is niet mijn smaak maar dat is dus zoals ik al zei: smaak... en daar valt niet over te twisten;). Het enige waar je echt eens naar moet kijken is de drums: vooral de breaks lopen niet altijd soepeltjes. Zelf gedrumd of is het zoiets als eazy drummer? Al met al is het geen slechte mix. Qua balans is alles duidelijk hoorbaar in ieder geval.

Bedankt voor de complimenten. Ik zal nog aandachtig naar de drums luisteren en wat verder tweaken aan de Midi arrangementen. De drum is inderdaad een VSTi. Ik gebruik Superior Drummer.
Bij welke stukken soort het 't meest?


ik ken het origineel uiteraard wel, en ik vind dat je een heel eind in de buurt komt.
Netjes gedaan, ik zou misschien de leadgitaar "iets" minder droog maken.
Zijn de key's van jezelf of komen die van een backin'track ?

Conclusie: :blast:
De mellotron is een VSTi. De rest (behalve drums) speel ik wel allemaal zelf :)


Ik ken dit origineel ook niet, maar het klinkt lekker!
(Ik heb geen opmerkingen over geluid/mix.)

(Misschien is Burden van Opeth ook iets voor jou?)
Burden is ook een mooi nummer! Is denk ik alleen nog iets te tijdrovend om een hele cover van te doen met mijn niveau. Voorlopig houd ik het alleen bij gitaar.

De sound van de leadgitaar blijft me fascineren. Ik vraag echt af wat er toen in de studio is gebeurt is. De sound is een lichte overdrive, maar met veel sustain / weinig attack en het klinkt heel breed.

Het origineel

http://www.youtube.com/watch?v=-gOfr7T4zAc

@Duhsjaak: Misschien een andere browser proberen?

pasqual
19 december 2011, 23:02
Drums: 0:32, de break met de snare verloopt niet helemaal strak. En op 1:35, ook een break. Maar hoe dan ook, het is gemiere(n)neuk want het is echt wel een goeie vertolking nu ik het orgineel heb gehoord. Je drums kunnen gewoon strakker. Waarom neem je niet echte drums op? Je zal toch wel een drummer in je omgeving bereid vinden? Vereist wel enige ervaring met opnemen natuurlijk;)

De leadsound: volgens mij gewoon een compressor waarbij de attack helemaal rechtsom staat, dus op maximaal zodat het geluid van de aanslag niet versterkt wordt ( de plop ) en de mate van compressie ook vrij hoog. En een Tubescreamer of overdrive met de gain op een kwart en het volume op bijna maximaal. Alleen zul je even moeten experimenteren of de TS/overdrive vóór of áchter de compressor moet komen. Maar je zit met je gebruikte leadsound al aardig in de buurt hoor.

Liquid_Metal
20 december 2011, 08:51
Ik vind 'm zeer goed klinken, maar dit nummer is natuurlijk ook heerlijk. Ik ben het er mee eens dat de lead gitaar wat droog is. Ik vind de balans tussen de instrumenten erg goed.

The Lo Lands
20 december 2011, 11:04
Ken het orgineel niet maar vind deze versie erg goed klinken. Mix klinkt evenwichtig en stoort mij eigelijk nergens. Instrumenten zitten waar ze horen te zitten en zijn allemaal goed te horen. Nu zal eenieder die het orgineel wel kent hieruit vergelijkingen trekken. Al zou dit jouw eigen nummer zijn zou ik zeggen helemaal goed :) Ik ga nu maar even het orgineel beluisteren en ben benieuwd naar je uiteindelijke versie!

Duhsjaak
20 december 2011, 14:29
Hi
Dank voor je aanmoediging, maar met Firefox, IE en Chrome (mijn standaardding) gaf DropBox allemaal geen thuis. Ook mij eigen dingen kon ik niet meer in.
Dat is kennelijk hersteld.

Ik ken de band matig (maar 1 nummer) en dit nummer dus niet.
En ik ga pas volgende week luisteren naar het origineel, want zo boeiend kan dat allemaal niet zijn. We doen toch niet de Donald Duck met 'zoek de 10 verschillen'?

Ik hoor een heerlijk relaxed stuk muziek. Waarom zou je daarmee niet tevreden zijn?
Ik ben het grotendeels met FnarK eens dat ik andere keuzes zou hebben gemaakt bij pannen en echo/reverb, maar als ik het zou laten klinken zoals ik het zou doen (veel minder gedragen/veel meer surfachtig), zouden FnarK en jij allebei niet top tevreden zijn. Of niet tevreden punt.

Dan zie ik in je reactie alweer de bekende gitaarforum argumenten. Je neemt je voor de drums te gaan tweaken en wat allemaal al niet.

Nou zijn er twee mogelijkheden:
- je hebt geen pleuris te doen en wilt de Opeth jongens het snot voor de ogen spelen*
- je doet dit voor je lol, je hebt geen toegang tot de Opeth studio en je hebt maar X hoeveelheid tijd**

*OK, dan is ook de sky niet de limit. De Opeth jongens hebben hier vermoedelijk een half jaar aan gewerkt, het budget is onbekend, maar 'het mag wat kosten, maar dan heb je ook wat'. Ik zou zeggen, leef je uit. Be my guest.
**Ik vermoed dat het hier op neerkomt. Je hebt binnen de grenzen een keurig stukkie muziek opgenomen waar je dik tevreden over mag zijn.
Gezien tijd/energie lijkt het vooral handig die tijd en energie in iets leuks, in iets nieuws te gaan steken.

Naar mijn smaak hebben Nederlanders/Vlamingen soms een vreemde opvatting over zaken. Allerlei open deuren die onze moeders erin hebben geramd (met de beste bedoelingen) worden kritiekloos op alles toegepast.

Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Bijvoorbeeld.
Prachtig voor een ethische houding en bescheiden opstelling in het leven. Maar volkomen ongeschikt voor de muziek.

In de muziek moet dit luiden:
Niet het goede is veel, maar het vele is goed.

Als je één liedje per jaar maakt en je hoopt op iets dat bij benadering geniaal is, keep on dreaming. Daar is een hoop Goddelijke hulp voor nodig en God heeft wel iets anders aan zijn hoofd.
Maar als je nou een iedere week een liedje maakt, moeten er toch wel een stuk of 5 bij zitten die verdraaid goed zijn.

Vandaar mijn voorstel om niet te lang aan te kloten met één liedje. En het liefst ook niet met een cover, want dat heeft iemand anders al verzonnen.
Maar als jij dat lekker vindt, covers, ga je gang.

Ik maak al heel lang, heel veel liedjes per jaar. Op een bepaald moment is het gewoon een opluchting dat ze niet allemaal even goed hoeven te zijn. Maak ik vandaag iets dat pure bagger is? Geeft niks! Maak ik toch lekker de volgende keer iets waarmee ik wel tevreden ben?

Probeer de lol van het naar je hand zetten van relatief bescheiden middelen terug te vinden en ga iets minder serieus daarmee om. Zul je zien tot wat voor een verrassende vondsten je komt, als je de controle een beetje laat varen.

Klinkt paradoxaal: Hoe meer je de controle los laat, des te meer vind je dingen, waarnaar je niet op zoek was.

Voorstel: Nu een lied maken dat Opening credits heet. Niet alleen omdat ik openings veel interessanter vind, maar ook omdat we nog lang niet toe zijn aan endings.

Vriendelijke groet, Gus

Steven Otto
20 december 2011, 16:59
Hey Gus,

Wat een prachtige reactie om te lezen. De wijsheden deel ik met je. Ik ben het helemaal eens met de stelling 'Niet het goede is veel, maar het vele is goed.' wanneer het om creatieve uitingen gaat.

De echte reden waarom ik deze cover heb gedaan is om er van te leren. Ongeveer een jaar geleden begon ik mij te interesseren in het mixen van nummers en sindsdien houd het me elke week bezig.

Ik heb dit nummer gekozen omdat het arrangement technisch gezien eenvoudig is. Daardoor kon ik makkelijk de meeste instrumenten zelf inspelen dan wel simuleren. Het resultaat is dat ik een nummer kan gaan mixen waarbij ik een voorbeeld heb van hoe hij moet klinken.

En dan komt het mooiste gedeelte van de reis: "Waarom klinkt mijn versie zo anders / slechter dan die van Opeth?"

Deze vraag vormt de leidraad voor het proces. Toen ik de eerste takes had opgenomen voor het nummer en een eerste mix had gemaakt, klonk het nergens naar. Hierdoor ben ik gaan experimenteren met de middelen die ik had.

Ik heb bij de akoestische gitaar veel verschillende microfoon posities uitgeprobeerd, een hoop mellotron VSTi's gedownload en getweakt, op mijn elektrische gitaar heb ik geëxperimenteerd met element positities en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik weet dat met de middelen die ik heb, heel ver kan komen bij het origineel. Maar het uiteindelijke doel is niet om een replica te maken, maar dat het me in een staat brengt waarbij ik heel veel ga experimenteren en dat ik zo van die ervaring leer.

Wanneer ik me zou richten op een 'eigen interpretatie', zou ik een hoop lessen missen. Zo zou ik dan nooit te weten zijn gekomen welke invloed bijvoorbeeld seriële compressie op leadgitaar zou hebben. Ik zou dan tevreden zijn met de eerste poging en het gebrekkige geluid wegschrijven als 'mijn interpretatie'.

Dat is de reden waarom ik nog verder ga tweaken aan het nummer en vroeg om de input van mede gitaarnetters.

Als ik deze versie moet beoordelen, zou ik het een 6,5 geven. Tijdens mijn research naar de opname van het album ben ik op wat moois gestuit. Namelijk iemand anders die een een aantal covers had gemaakt van nummers van hetzelfde Opeth album Damnation.

http://www.youtube.com/watch?v=8IM4quQt3J8

Als ik die versie zou moeten beoordelen (waarbij het origineel van Opeth een 10 is), zou ik het een 9 geven. Ze komen belachelijk dicht in de buurt. Dit is dan wel in een professionele studio opgenomen en gemixt, maar dat boeit me eigenlijk niet.

De opname keten van het instrument is voor iedereen hetzelfde. Muzikant -> instrument -> (de ruimte + ) microfoon -> post-fx. Wat ik met tweaken bedoel is elk stuk van de keten te optimaliseren door te experimenteren.

Om er maar even een cliché tegenaan te gooien: 'Het is de reis die telt, en niet de bestemming'.

Ik vind dat ik wel weer genoeg geluld heb, want dat doe ik normaal nooit.
Steven.

Duhsjaak
21 december 2011, 19:28
Hi
De eerste keer dat iemand het flikt om net zo'n kort stukkie te schrijven als ikzelf. Normaal doe je dat niet? Je doet het met een flair die ervaring verraadt.

Een paar puntjes:
- ik heb het origineel beluisterd
- het is niet de eerste muziek die ik zou uitzoeken
- het leuke van dit forum is dus dat ik nieuwsgierig genoeg ben om dan toch te luisteren
- dat geeft nog wel eens verrassende uitkomsten
- ik ben het 100% met FnarK eens qua echo/repeat etc
- ik vind hun versie meer uitgerijpt
- ik vind jouw versie leuker door de extra rol van de acoustische gitaar
- en ik vind de balans tussen keys en lead bij jou een kilometer beter
- als je advies zou willen hebben over de vraag hoe je je gitaar zo zou kunnen laten klinken, neem dan eens (PM bijvoorbeeld) contact op met Han S
- pak ervaring van jewelste en nog praktisch toepasbaar ook, waar vind je dat nog

Ik heb een vriendin (geloof het of niet) die vrijwel haar hele leven met bedoinen en andere woestijnvolken door de woestijn heeft getrokken. Als je haar visie hoort over reizen en bestemmingen (de plek waar je je weer eens kunt wassen en waar zowiezo water is), dan begrijp je ineens waarom onze zogenaamde filosofische opvatting over dit soort dingen de plank finaal misslaat.

Verder dank ik je dat je Opeth weer eens onder mijn aandacht hebt gebracht. Ook die gasten die jij een 9 geeft (verdiend), zouden eens naar jouw dingetje kunnen luisteren. Of ze gelijk stilvallen - da's bij mij zoals je ziet ook zelden het geval - weet ik niet, maar een 8.5 zit er wel in.

Effe snel tweaken of zo en daarna ben ik nieuwsgierig naar je volgende endeavour.
Keep on keepin' on.
Vriendelijke groet, Gus

edje kadetje
2 maart 2012, 12:01
Goed gedaan, heel goed gedaan!

HaroldA
2 maart 2012, 12:29
Nice!!!

Zou je ook een mp3'tje kunnen posten zonder lead partij? Kan ik die thuis ook eens uitzoeken ;)

Kefding
2 maart 2012, 16:10
Ik ken het origineel en ik moet zeggen dat ik dit behoorlijk goed vind! Ik heb verder geen inhoudelijk commentaar want ik heb weinig verstand van de technische kant van het verhaal, maar wees niet te kritisch; besef dat Damnation is geproduceerd door Steven Wilson...

Duhsjaak
5 maart 2012, 03:39
Hi
Teovallig dat ik in de Oor de recentie van 'Some girls' van The Stones onder ogen kreeg.
Nou ben ik niet de aller grootste fan van die gasten zulke dingen moet je fluisteren, anders krijg je de halve wereld over je heen.
Maar ook daar werd weer melding gemaakt van het gegeven dat deze krachten dus meer dan 40 nummers hebben opgenomen om uiteindelijk met een selectie van 10 nummers op de proppen te komen.

En ik vroeg mij af waar ik dat ook weer naar voren had gebracht. Na even nadenken en bladeren: Hier dus.

Ik heb nogmaals naar je post geluisterd en geloof nog steeds in wat ik daarover heb gezegd. Probeer naar maximale output te streven. Dan zul je eens zien met wat voor een juweeltjes je ineens bezig blijkt te zijn geweest.

Voorlopig ben ik nieuwsgieriger naar jouw volgende dan naar die van The Stones. Dat moet je wel iets zeggen.

Go Go Go!!!
Vriendelijke groet, Gus

Steven Otto
6 maart 2012, 20:30
@HaroldA:
Ik heb een backing track voor je gemaakt (zonder lead gitaar):
http://dl.dropbox.com/u/8394538/EC_backingtrack.mp3

@Duhsjaak:
Ja, The Rolling Stones ken ik wel. Feit is alleen dat ik nog amper gitaar speel. Ik speel hooguit een paar uurtjes per maand en af en toe heb ik zin om eens wat op te nemen. Een volgende opname kan dus nog even op zich wachten :p

HaroldA
6 maart 2012, 20:32
@HaroldA:
Ik heb een backing track voor je gemaakt (zonder lead gitaar):
http://dl.dropbox.com/u/8394538/EC_backingtrack.mp3

Thanx!!!

Misschien dat ik 'm wel weer eens gevuld upload ;) (ooit)

Steven Otto
5 april 2012, 17:15
Ik heb de laatste stukjes opgenomen en hij is nu helemaal af! :)


http://www.youtube.com/watch?v=JqfIB3JT4C4

Dit keer geen VSTi voor gitaar, maar een echte versterker met een mic ervoor ;-)

USofguitar
7 april 2012, 12:44
Leuk cover... Mix is ook een kwestie van smaak. Over het algemeen vind ik het goed gedaan. Alles is duidelijk te horen en staat waar het moet.
My 2 cents:
- Hi hat is een beetje te hard,
- Ik vond ook het elektrische gitaar geluid een beetje te donker maar de intentie en spelen goed.
- De akoesische gitaar is niet altijd strak!

Echter is er wel emotie. En dan vind ik nog het belangrijkste.

Bloodline
8 april 2012, 16:24
Ik kan er wel van genieten! Wat Ulrich allemaal heeft gezegd mee eens, plus je vibrato mag wat minder stengerig if you catch my drill.
Thanks to you zit ik weer helemaal in mijn Opeth cd collectie te snuffelen!

Heb je nog alle aparte tracks Steven? Zou ze wel eens willen mixen als oefening.

Steven Otto
10 april 2012, 19:17
Ulrich, Mendel; bedankt voor de pointers. Ik kan me in jullie commentaar vinden.

Ik zal van de week even kijken of ik een leuk mix pakketje kan samenstellen. ;)