PDA

View Full Version : halshoek carved les paul body ,hoe uit te rekenen...wie o wie?



jan jansen
17 december 2011, 15:53
Ik ben begonnen aan mijn eerste Les Paul een tijd geleden. Vandaag de gehele dag bezig geweest de top te carven. Hierna moet moet ik de halshoek in de body brengen deze is 85,5 graden (dank je wel charlotte!).
Helaas heb ik geen gradenboogliniaal (nog niet) maar mischien iemand met een beetje wiskundig inzicht.
De hoek moet dus 4,5 graden verlopen t.ov. de vlakke body. Ik heb een afstand van 75 mm van de achterzijde hals (tegen de ring van het element aan).Nu vraag ik me af hoeveel mm de voorzijde van de body is naar beneden in mm`s....?Als ik dat weet kan ik de hoek afschuren of frezen..iemand die de oplossing weet?:???::???:

foto`s volgen als de body klaar is...



JJ


tr ander stuk snakewood

Woml
17 december 2011, 16:56
Ik heb laatst geprobeerd een spreadsheet te bouwen die de halshoek uitrekent aan de hand van allerlei variabelen. Uiteindelijk had ik iets waar ongeveer uit kwam wat de bedoeling was (gecheckt met de afmetingen van mijn archtop, en de waarden voor mijn huidige projecten lijken plausibel).

En toen bedacht ik dat ik vast niet de eerste was die zoiets had geprobeerd.:chicken:
Na enig gegoogle kwam ik uit op de site van een mandolinebouwer, die ook iets dergelijks had bedacht. Zijn versie staat op deze pagina (http://mowrystrings.com/downloads.htm).
De mijne kan ik hier niet als attachment in plakken. Hij werkt iets anders, ik heb een paar extra variabelen, en volgens mij zit er bij hem nog een foutje in. Maar er komen zo goed als dezelfde waarden uit. Als ik mijn spulletjes ergens naar toe moet mailen, PM me maar...

aaronstonebeat
17 december 2011, 17:08
Stel je een rechthoekige driehoek voor. Jouw 75 mm is de aanliggende zijde (A), het hoogteverschil is de overstaande zijde (O) en de hoek is 4,5°.

De tangens van die hoek is O/A en bedraagt 0,0787.
O = A x 0,0787 = 5,9 mm.

jan jansen
17 december 2011, 18:26
Stel je een rechthoekige driehoek voor. Jouw 75 mm is de aanliggende zijde (A), het hoogteverschil is de overstaande zijde (O) en de hoek is 4,5°.

De tangens van die hoek is O/A en bedraagt 0,0787.
O = A x 0,0787 = 5,9 mm.

bedankt...die berekening...ongetwijfeld!!:rockon::rockon:

jan jansen
17 december 2011, 18:28
Ik heb laatst geprobeerd een spreadsheet te bouwen die de halshoek uitrekent aan de hand van allerlei variabelen. Uiteindelijk had ik iets waar ongeveer uit kwam wat de bedoeling was (gecheckt met de afmetingen van mijn archtop, en de waarden voor mijn huidige projecten lijken plausibel).

En toen bedacht ik dat ik vast niet de eerste was die zoiets had geprobeerd.:chicken:
Na enig gegoogle kwam ik uit op de site van een mandolinebouwer, die ook iets dergelijks had bedacht. Zijn versie staat op deze pagina (http://mowrystrings.com/downloads.htm).
De mijne kan ik hier niet als attachment in plakken. Hij werkt iets anders, ik heb een paar extra variabelen, en volgens mij zit er bij hem nog een foutje in. Maar er komen zo goed als dezelfde waarden uit. Als ik mijn spulletjes ergens naar toe moet mailen, PM me maar...

Aaronstonebeat gaf het antwoordt reeds...een kijken of ik een mal kan bouwen o.i.d. Volgens mij is het een vast gegevens...,

JJ

barno
17 december 2011, 18:40
Het beste wat je kan doen, is de gitaar in zij aanzicht op ware grootte uittekenen. (dus met de exacte maten van halshieldiepte, fretboarddikte enz...) Dan krijg je ook een heel goed zicht op waar en hoeveel je de mal voor het uitfrezen van de pocket moet ophogen enz...

aaronstonebeat
17 december 2011, 20:08
http://www.wiskundeleraar.nl/bestanden/q6721img1.gif

Dat uitrekenen is heel simpel. Stel dat de hoek bij punt A al bekend is (zoals in jouw geval); AB noem je de aanliggende zijde (A), BC de overstaande zijde (O) en AC de schuine zijde (S).

Sinus, cosinus en tangens van hoeken kun je met een rekenmachine makkelijk opzoeken. Om ze te relateren aan de lengtes van de zijden zit het volgende ezelsbruggetje in mijn hoofd:
SinOS, cosinAS, tangOA (dat heb ik volgens mij nog van mijn vader).
sinus = O/S
cosinus = A/S
tangens = O/A

Barno heeft wel gelijk; als de diepte van de pocket of de dikte van de hals anders is, valt de halshoek ook anders uit.

Birdy_In_The_Sky
17 december 2011, 20:36
Grappig, gisteren nog een examen over goniometrie (sin, cos en tan enz.) gehad :)
Eindelijk eens een leuke toepassing op tangens gevonden :p

aaronstonebeat
17 december 2011, 20:58
Het is een regeltje dat ik veel gebruik; overal waar hoeken in de gitaar zitten: de kop aan de hals, de hals aan de body, de hoek van de snaren over de brug.
Weer een ander regeltje voor het bepalen van de posities van de frets.

Ik vind wiskunde sowieso leuk; maar het gaat pas echt leven als je het ten eigen voordeel op iets concreets toe kunt passen.

Woml
17 december 2011, 21:03
Ik lees nu pas goed wat je vraagt :D
De halshoek heb je al, en nu wil je uitrekenen wat dat voor de neck pocket betekent. Dat is heel wat anders dan waar ik op heb zitten zwoegen...

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het andersom zou aanpakken: ik wil niet uitgaan van de halshoek als gegeven. Die reken ik juist uit aan de hand van alle andere factoren. Persoonlijk vind ik het een... laten we zeggen... aparte manier van werken om de hoek in een neck pocket vast te leggen en de rest daarop aan te passen.

jan jansen
18 december 2011, 08:26
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik het andersom zou aanpakken: ik wil niet uitgaan van de halshoek als gegeven. Die reken ik juist uit aan de hand van alle andere factoren. Persoonlijk vind ik het een... laten we zeggen... aparte manier van werken om de hoek in een neck pocket vast te leggen en de rest daarop aan te passen.[/QUOTE]

Ikheb eerst onderzoek gedaan want ik ben eigenlijk van de tele`(gewoon vlak!)en geen LP.
Charlotte freesde ook direct de hoek in de body en ergens in een youtube fimpje zag ik het ook.

De hals moet trouwens nog gemaakt worden....mahonie met een toets van snakewood....en de kop van de hals gaat uit 3 verschillende houtsoorten bestaan....als het allemaal wat lukt...