PDA

View Full Version : Versterking akoestische gitaar anno 1974



LaurentB
16 december 2011, 17:24
Apart; bij The Eagles lukte het destijds blijkbaar met een microfoon voor de gitaar: http://www.youtube.com/watch?v=vQjH1EADMp0&feature=related

En je hoort de akoestische gitaren wel degelijk. Ik kan mij alleen rondzingdrama's herinneren van pogingen akoestische gitaren in een band op voldoende volume te krijgen met een microfoon ervoor.

Hoe deden ze dat dan?

Plant
17 december 2011, 00:22
Tja, zang gaat toch - ook op hoog volume - ook altijd gewoon met een microfoon voor de mond, dus moet het kunnen zou je zeggen. Geen rondom-gevoelige microfoon gebruiken.
En gitaren met elementen kunnen door de klankkast toch ook rondzingen, een kwestie van feedback-gevoelige frequenties eruit filteren.

Ron Houben
17 december 2011, 17:32
Hoor je hoe blikkerig die akoestische gitaar klinkt? Alle laag en veel midden eruit gefilterd. Dan gaat dat. Die gast heeft een vast en zeker geweldig luide Martin omhangen, en dit komt er dan uit. Bovendien moet hij voor/achter de microfoon blijven staan anders komt er geen gitaar meer binnen, wel alle andere instrumenten die erin lekken.

Harald
17 december 2011, 17:37
eentje, nee, 3 martins*, waar hetzelfde op gespeeld wordt... en de meneer met de Gibson dubbelt die partij ook nog eens. Als je het mij vraagt zijn die akoestische gitaren er vooral om de gitaristen zich niet zo bloot te laten voelen.

Dan toch echt liever een redelijke pickup in de gitaar.

* herstel, eentje is zo te zien een Gibson of Guild, en een andere headstock is ook geen Martin.

edit 2, wat is dat trouwens voor een nondescript vage basgitaar?!

LaurentB
17 december 2011, 22:37
Ja, maar je wil in een band ook niet drie vol uitversterkte luide Martins (of Gibsons of Guilds) horen natuurlijk, dat wordt één brij.

Lastig spelen trouwens, als het hele publiek óp de beat mee gaat staan klappen.

(ik kan ineens niet meer met citaat reageren trouwens)

Plant
17 december 2011, 23:06
(ik kan ineens niet meer met citaat reageren trouwens)

Wij wel :)

LaurentB
17 december 2011, 23:31
Wij wel :)

Oh, nu hier ook weer :D

zoon van Piet
18 december 2011, 11:45
Basje is een ouwe Hagström..
De gitaren zijn Guild en Martin en nog een.. ze spelen allemaal hetzelfd en het klinkt eigenlijk nergens naar..
Destijds mikten ze ( lees: Leo Kottke) ook gewoon handdoeken en zelfs een broek-met-vouw in de klankkast. dat helpt echt goed tegen rondzingen ( en moordt gelijk je akoestische sound..)