PDA

View Full Version : Van steel- naar nylonstring?



Gerth
16 december 2011, 11:24
Nu ik mijn leventje (met al zijn prioriteiten... ) sinds een tijdje anders ingericht heb heb ik mij sindsdien vrijwillig "beperkt" tot het spelen van akoestische gitaar.

Alhoewel ik onlangs een goeie tweedehandse steelstring gevonden heb (en deze ook wat bespeelbaarder gemaakt heb met wat lichtere snaren en wat aanpassen van de halskromming alsook de hoogte van het brugzadel) krijg ik toch meer en meer de indruk dat ik bepaalde dingen beter kon en liever deed op de nylonstring die ik enkele jaren terug nog een tijdje gehad heb (dan nog een Stagg van 65 euro...).

Ik denk er dan ook sterk aan om te switchen en vroeg ma dan ook af of er onder jullie ook mensen zijn die akoestisch liever op een nylonstring dan op een steelstring spelen...

Alvast bedankt voor de reacties!

Harald
16 december 2011, 11:57
Hangt sterk van het repertoire af. Ik speel zelf het liefst steelstring. Bespeelbaarheid zou bij een goed afgesteld instrument niet het issue moeten zijn.

Nylon en steel string zijn twee totaal verschillende beestjes. Ook qua techniek vereist het een aanpassing van speelstijl. Vibrato werkt anders, op nylon kun je niet echt met de duim fretten, tokkelhandhouding is anders, benden op nylon is nauwelijks mogelijk. Maar klassiek repertoire of flamenco moet je weer niet op een steelstring doen.

Als ik een tijd alleen steelstring of alleen nylon heb gespeeld moet ik behoorlijk omschakelen. Dat duurt dan echt weer even voordat je je tone gevonden hebt. Bespeel ik ze allebei regelmatig, dan kan ik vrij makkelijk switchen.

Nekojiru
16 december 2011, 14:33
Beide bezitten lijkt me ideaal!

Gerth
16 december 2011, 14:44
Jullie hebben allebei overschot van gelijk, ware het niet dat ik ergens een "stoornis" heb :) die ervoor zorgt dat ik niet graag constant "keuzes" moet maken en dus liever voor één type instrument kies, vandaar dat ik liever slechts één soort gitaar in huis haal.

Beide is dus geen optie :(.

Ernest01
16 december 2011, 15:14
Dan lijkt mij dat wat jij het fijnste vindt spelen de gitaar van jouw keuze moet worden.

Ik speel het meeste op de steelstrings, omdat ik de klank het mooiste vind en ik er het meeste mee kan doen. (diverse stijlen en klanken dan)
De nylonstring bespeel ik ook wel, maar een stuk minder.

Muzieknono
16 december 2011, 15:55
Ik speel op beiden en alle technieken kunnen op beiden, ik vind alleen dat qua klank sommige muziek beter op een nylonstring tot zijn recht komt omdat ik een steelstring daar te schreeuwerig voor vind (= natuurlijk heel persoonlijk).
Speel vaker op mijn nylon, maar dat komt omdat ik me vooral met flamenco bezighoud.
En als het allemaal helemaal niet meer gaat pak ik mijn akoestische bas en dan lijkt het snel al heel wat :-)
Kortom, speel daarop wat jij het fijnst vindt.
Mvgr. Dirk Jan :B

Gerth
16 december 2011, 16:08
Ja, dat "schreeuwerige" (alhoewel dat idd bijna overdreven klinkt) is wat mij ook stoort bij de steelstring... ik hoor graag de warme klank van de dikkere snaren als ze met de vingers zonder nagels geplukt worden, en met een nylonstring heb je die klank gewoon altijd... (heel persoonlijke natuurlijk, voor alle duidelijkheid, is zeker geen wetmatigheid die voor iedereen geldt!).

jazzie1
17 december 2011, 10:46
Ja, dat "schreeuwerige" (alhoewel dat idd bijna overdreven klinkt) is wat mij ook stoort bij de steelstring... ik hoor graag de warme klank van de dikkere snaren als ze met de vingers zonder nagels geplukt worden, en met een nylonstring heb je die klank gewoon altijd...
Dus..? Lijkt mij wel duidelijk welke jij gaat kiezen toch..? niet dan?!

LaurentB
17 december 2011, 11:25
Jullie hebben allebei overschot van gelijk, ware het niet dat ik ergens een "stoornis" heb :) die ervoor zorgt dat ik niet graag constant "keuzes" moet maken en dus liever voor één type instrument kies, vandaar dat ik liever slechts één soort gitaar in huis haal.

Beide is dus geen optie :(.

Grappig, ik begrijp wel ongeveer wat je daarmee bedoelt. Ik heb wel meerdere soorten gitaren, maar wel heel bewust om hun verschillende geluid, ik zou nooit zomaar een gitaar voor de heb erbij kopen.

Ook ben ik meestal in de stemming voor slechts één gitaar tegelijk.

Je andere posts lezend klinkt het inderdaad alsof nylon je voorkeur heeft.

Gerth
17 december 2011, 18:11
Allen bedankt voor de psychologische analyse :seriousf:

Zoals zovelen die hier "raad" vragen weet ik in mijn hart ook al welke richting het zal uitgaan maar is een forum dikwijls een manier om een soort "bevestiging" te krijgen, en ook een laatste toetssteen om toch niet (voor de zoveelste keer) de verkeerde keuze te maken.

Heb trouwens ook al met redelijke zekerheid beslist om geen versterkt, geen slimline en geen cutaway-model (of dit alles tegelijk) te kopen. Gewoon een zo goed mogelijke "traditionele" klassieke gitaar, met de nadruk dus op de klank en met een "volwaardige" klankkast. Ik zou die indien nodig dan versterken met een SM-57, samen met de microfoon (Sennheiser) van de dochter in de Jam 90 (super bakje!!).

Nu wel nog wat geduld met de verkoop van de (lefty) Seagull...

Maar eventuele meningen over mijn mening wat de klassieke gitaar betreft zijn natuurlijk ook welkom ;)

Greetz!

Rizz
17 december 2011, 19:18
Ik herken het wel. Ik heb een yamaha g230 (klassiek) uit 78 en dit was heel lang dè gitaar voor mij! Ik heb er bijna 18 jaar bijna uitsluitend op gespeeld. Toch kwam ik er langzaam achter dat het voor sommige dingen niet helemaal geschikt was. Ik kwam bij toeval een western tegen die qua klank meteen hetzelfde bij me deed als de Yamaha en was gelijk verkocht. Nu staat de Yamaha te verstoffen in de hoek, maar blijft nog steeds mijn kindje en ik zal haar :) nooit meer weg doen!

Ik zou het zonde vinden als je je andere wegdoet, misschien verander je nog eens, maar snappen doe ik het zeker en je geeft zelf al aan wat je eigenlijk wilt.. Dus ik kan je eigenlijk alleen maar succes wensen met je zoektocht! Laat het even weten als je een nieuwe hebt!

Groeten, Richie

MeneerJoost
25 december 2011, 16:25
Bij sommige stukken die ik speel/hoor als 'singer/songwriter' heb ik ook wel eens het gevoel dat het warmere en zachtere uit de nylon snaar soms beter past maar andersom kan natuurlijk ook ;)

OT: Zijn er trouwens gitaren met nylonsaren die een even dunne hals als die van een steel string hebben?

Git Aar
25 december 2011, 16:49
Bij sommige stukken die ik speel/hoor als 'singer/songwriter' heb ik ook wel eens het gevoel dat het warmere en zachtere uit de nylon snaar soms beter past maar andersom kan natuurlijk ook ;)

OT: Zijn er trouwens gitaren met nylonsaren die een even dunne hals als die van een steel string hebben?

Ik zeg Yamaha APX5NA
Verder zullen er nog wel wat wezen. Heb het ooit in mn handen gehad en voelde wel lekker aan.
Verder ben ik blij dat ik het allebei kan.
Als ik met anderen speel (akoustisch) verzuipt de nylon. Dus speel ik overwegend staal.
Het blijft gewoon allemaal leuk om te doen, net als bassen of een ukelele. (nee alstublieft geen banjo)

Buzz
25 december 2011, 21:03
Bij sommige stukken die ik speel/hoor als 'singer/songwriter' heb ik ook wel eens het gevoel dat het warmere en zachtere uit de nylon snaar soms beter past maar andersom kan natuurlijk ook ;)

OT: Zijn er trouwens gitaren met nylonsaren die een even dunne hals als die van een steel string hebben?

Ja! Sinds anderhalf jaar speel ik op een Taylor NS24 CE. Het goedkoopste model met nylonsnaren. Het is zo'n beetje d goedkoopste gitaar die ik heb en mijns inziens de beste koop tot nog toe. Ik wilde een nylonsnaar voor erbij, het is nu de gitaar waar ik het meest op speel. Niet het overwarme, muddy nylon-geluid, maar een milde heldere toon met veel sustain. Smalle , verstelbare en zeer bespeelbare hals, ook voor mijn relatief kleine handen. Een aanrader. Tevens een hals met een 10" radius. Heel geschikt voor het meer mellow werk en zeker ook voor jazzy dingen. Voor het zuiver klassieke werk is een Spaanse gitaar iets geschikter, denk ik.

Gerth
25 december 2011, 23:17
Als linkshandige met als budget de verkoopwaarde van mijn Seagull is mijn keuze wel wat beperkt...

Ik overweeg wel om eens een setje Martin Silk and Phosphor te proberen op de Seagull... zijn mellow-klinkende low tension-snaren die blijkbaar ook veel voor Gipsy-gitaren gebruikt worden. Ga hierover trouwens een nieuw topic starten, lijkt mij apart genoeg.

Alvast bedankt voor de reacties totnogtoe!

Watchmaker
25 december 2011, 23:26
Ehmmm... Wat las ik, op een klassieke gitaar speel je niet met je nagels? Dat kan op zich wel, heb het zelf ooit eens een paar maanden geprobeerd. Het went, maar gaat nooit echt goed klinken. Mijn nagels blinken altijd (alleen de randen dus he! :stop: ;)) voordat ik de klassiekert uit de koffer haal. Maar goed, dan moet je je dus ook verdiepen in tirando/apuyando aanslagtechnieken bijvoorbeeld, en consequent wisselslag in diverse combinaties...

Just my 2 cents. Toen ik (ook) steelstring speelde sleten m'n nagels zo hard dat ik eigenlijk geen klassiek meer kon spelen. Geklooi met fingerpicks leek me niets, en heb toen helaas maar weer afscheid van m'n Taylor genomen. Je kunt niet alles tegelijk willen kennelijk...

Trouwens, als aanvulling op met name smallere halzen bij nylon; een klassieke hals is bij de topkam vrijwel altijd 52 mm breed. Mijn eigen gitaar heb ik gebouwd met een 51 topkam, maar bijvoorbeeld 50 zou niet meer gegaan zijn - de veel lagere snaarspanning (dan bij steelstring) zorgt er dan al snel voor dat je jezelf in de weg zit, of - veel erger - regelmatig van de toets schiet op de eerste snaar. 51 is voor mij het uiterste dat ik kon gaan, blij toe want ik wou aanvankelijk voor 50 gaan bij de bouw.

-Martijn-
26 december 2011, 00:33
Trouwens, als aanvulling op met name smallere halzen bij nylon; een klassieke hals is bij de topkam vrijwel altijd 52 mm breed. Mijn eigen gitaar heb ik gebouwd met een 51 topkam, maar bijvoorbeeld 50 zou niet meer gegaan zijn - de veel lagere snaarspanning (dan bij steelstring) zorgt er dan al snel voor dat je jezelf in de weg zit, of - veel erger - regelmatig van de toets schiet op de eerste snaar. 51 is voor mij het uiterste dat ik kon gaan, blij toe want ik wou aanvankelijk voor 50 gaan bij de bouw.

Op zich kan het wel wat smaller; Alhambra Cross-overs zijn 48mm breed bij de topkam. Volgens mij is de hals van de Taylor NS serie nog ietsje smaller.

Gerth
26 december 2011, 08:08
Ortega heeft ook een modelletje met een hals van 48 mm, maar ik ga toch voor 50 of 52, gezien ik de 46 mm van mijn Seagull nét iets te nauw vind voor comfortabel fingerpicking...

Gerth
1 januari 2012, 22:54
Even ter info... de Seagull is verkocht en het is dan een Admira Malaga klassieke gitaar geworden; niet versterkbaar, geen cutaway, gewoon een "basis"-gitaar, die misschien later gezelschap kan krijgen van broertjes met een van voornoemde extra eigenschappen indien nodig.

Er kan héél lang over de verschillen tussen nylon en staal gepraat worden maar het voornaamste is dat ik mij over deze gitaar "meester" voel en ze mij op de één of andere manier een rust breng die ik niet vond bij de Seagull; daardoor voel ik mij ook beter en speel ik liever en meer ontspannen.

Greetz!

Rizz
1 januari 2012, 23:20
Het verstandigste besluit van allemaal: naar jezelf luisteren en je gevoel volgen.. Met een goed gevoel het nieuwe jaar ingaan! :ok:

Gefeliciteerd en veel speelplezier..

Muzieknono
2 januari 2012, 09:12
Gefeliciteerd.
Mvgr. Dirk Jan :B

Gerth
2 januari 2012, 19:55
Dank voor de felicitaties!