PDA

View Full Version : Reaper 'slaat over' bij bounce / render



MegaDrive
16 december 2011, 09:28
Hallo allemaal,

Op een van mijn recording pc's gebruik ik Reaper64 in combinatie met win7 en een M-Audio Fast Track pro. Werkt allemaal perfect en doet precies wat ik wil, zoals Cubase dat op mijn andere systeem doet.

Een probleem blijft echter terugkeren en ondanks veel online studie heb ik het euvel nog niet kunnen verhelpen. Als ik een mixdown maak sluipt er bijna altijd een soort 'hik' in het eindproduct. Het is niet zo'n digitale tik als een cd die skipt, meer als een LP die overslaat maar dan zonder plop/kras van de naald. Er ontbreekt gewoon een stukje, maar net genoeg om hoorbaar en storend te zijn. In een nummer van 5 minuten gebeurt dat meestal wel een keer, soms tot 3 keer. Ik heb een hoop getweaked aan de export- en renderparameters in Reaper (verschillende snelheden, oversampling waardes, online/offline effects, realtime rendering etc) maar het probleem volhardt. De PC is een monster, dus aan de specs ligt het zeker niet.

Als ik alleen de (midi) drums render/bounce gebeurt het ook, zonder miditracks niet. Omdat het meestal gaat om een track met een of meer midi tracks begin ik te vermoeden dat het wellicht iets met 'clock' te maken heeft, maar ik weet daar weinig vanaf. Met Cubase (op een veel minder krachtig systeem) heb ik dit soort verschijnselen overigens nooit gehad, ook niet met dezelfde AI. Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Hartelijk dank!

bass blom
16 december 2011, 09:36
je zou kunnen proberen, naar taakbeheer gaan, dan naar: processen..
daar cubase opzoeken, rechtsmuizen, prioriteit instellen.. real time..

bass blom
16 december 2011, 09:37
en cubase zelf heeft de optie real time, dan gaat je render trager, in real time..

MegaDrive
16 december 2011, 09:42
Bass, wederom bedankt. Ik ga je gewoon PM-en de volgende keer :D

Het euvel doet zich voor in Reaper, niet in Cubase, excuses als dat niet voldoende duidelijk was. Voor de oplossing die je voorstelt maakt dat natuurlijk niet uit, gaan we uitproberen!

Wordt vervolgd! Zonder Han Peekel.

bass blom
16 december 2011, 09:44
dat ik het over cubase heb is gewoon beroepsdeformatie in combi met nog niet genoeg koffie :D

succes!

MegaDrive
16 december 2011, 10:23
Hahahaha!

Helaas, het probleem is daarmee niet verholpen. Ik heb drie renders gedaan:

Render 1: via de 'bounce live output to disk' functie (real time met monitoring)
Render 2: Offline render, full speed
Render 3: Offline render, real time

Alledrie vertonen ze de eerder beschreven artefacten. K met p! Nog ideeen?

bass blom
16 december 2011, 10:39
het zit m dus in je midi.
hangt er een midi interface aan?
afkoppelen, heb je bij een render niet nodig.
en wellicht ander spullen / software uitzetten?
een mailchecker o.i.d.
of zelfs een virusscanner kan heel vervelend zijn.

MegaDrive
16 december 2011, 10:52
Er draait bijna niks op die bak. Er zit een midi interface in mijn AI en die kan ik niet separaat uit zetten, hooguit softwarematig disablen. Ik kan het pas vanavond uitproberen, maar de AI heb ik wel nodig bij het renderen lijkt me. Of niet? Als het 100% processorwerk is dan zou dat misschien een oplossing kunnen zijn.

Baker
17 december 2011, 11:54
Wellicht een overbodige vraag, maar heb je de laatste versie van reaper?
Ik heb ook wat problemen gehad met midi. Na een update was dat verholpen.

MegaDrive
17 december 2011, 15:44
Oh ja, dat gaat hard met die updates zeg. Ik dacht met 4.0 redelijk bij de tijd te zijn maar blijkbaar loop ik 13 update releases achter. Ik heb er weinig vertrouwen in maar we gaan het proberen. Bedankt voor de tip!