PDA

View Full Version : piezo



Nash
1 juni 2003, 23:07
kan iemand mij een type tremolo- of tuneomaticpiezo aanbevelen? Ik weet dat er hier een zekere Rwin rondsurft waarvan ik een piezo audiofile heb gehoord. Welke was dat precies?

Rwin
11 juni 2003, 21:26
ey yo,

Rwin hiero. :-)

Ehm, ik heb de Fishman Piezo zadeltjes met de Powerchip voorversterker. Werkt echt supertop. Live zet ik er vaak ook nog eens een extra pedaaltje tussen. De Rockman Acoustic. Die maakt normaal van een electrische gitaar een akoestische. nouja, niet echt maar wel een beetje. Maar als ik die dus achter een normale akoestische hang of een piezo systeem dan is het helemaal om te kwijlen.

De audiofile is trouwens ZONDER pedaaltje. Die file is echt helemaal clean.

Succes,
Rwin

iam
11 juni 2003, 23:00
hoeveel kost zo'n piezo dan? kost dat veel moeite om in te bouwen?

Nash
11 juni 2003, 23:12
Nou, Rwin ik vind um zo ook al helemaal te gek. Goed bezig!! :strat:

iam
11 juni 2003, 23:17
kan je mij de soundfile eens toesturen?
mail staat in profile...
thx

Rwin
11 juni 2003, 23:26
pfoe, ehm, ff kijken.

ik dacht dat het rond de 300 Euro was. Het gehele systeem. Of was het nou gulden? hmm, ik weet het niet meer precies, dat komt omdat het in de totale gitaar zat. Ik heb mijn hele gitaar in 1x laten bouwen dus het is er niet later in gekomen.

Om hem in te bouwen moet je je brug vervangen door die met de Piezo zadels. Je koopt dus een brug met piezo's erin. dan moet je een draadje naar je electronica laten lopen. In geval van een strat achtige brug geen probleem want dan heb je toch al een gat in je gitaar. Maar ik heb een tune-o'matic (gibson-achtige) brug. dus dan moet je een klein gaatje boren.

De electronica is niet zo groot. Het ligt eraan of je een potmeter voor je volume erbij wilt hebben. Ik wilde dat niet. dus die is eraf gemodificeerd. (zit er standaard wel op bij de Powerchip voorversterker) Maar als je nou wel een volumepotmer wilt dan hangt er aan de onderkant van die potmer nog wat electronica met de actieve PowerChip.
Deze zorgt ervoor dat je Piezo systeem goed en mooi word versterkt en op line-signaal je gitaar verlaat.

Ik heb op mijn gitaar een "stereo" uitgang zitten. Dat is eigenlijk een dubbele uitgang in 1 "vrouwtjes-jack" Op die uitgang zit dus de humbuckers en de piezo. maar dan gescheiden.

Verder heb ik wel een 3 standen schakelaar ingebouwd met
Humbucker
Humbucker-Piezo
Piezo

Op die manier kan je schakelen wat je wilt sturen.
Je gebruikt dan wel een Y kabel. Dat is een kabel met aan de ene kant een stereo jack-plug en aan de andere kant 2 mono pluggen. de een (humbuckers)gaat naar je Gitaar-amp en de andere (piezo) via een Di naar de PA ofzo. dan krijg je het beste geluid. In de repetitie stuur ik dus de piezo naar een kleine PA versterkertje van mij. (100 watt, 12" speaker + Tweeter) Supergeluidje! Leuk reverbje erop. Tis een LEEM en dan de grootste uit die serie. ik weet zo het nummer niet meer. maar ik ben er errug blij mee. je kan er trouwens alles naartoe sturen. CD/MD Microfoons (XLR en JACK) Basgitaar, gitaar, Keyboard.
Je kunt ook speciale akoestische amps kopen maar tenzij je puur akoestisch gaat spelen hoor je dat toch niet en HE we hebben het over een repetitie hier nietwaar?

Als je een gewone gitaarkabel zou gebruiken dan stuur je alles naar diezelfde plug tenzij je hem uitschakeld via je 3 standenschakelaar.

Ik kan begrijpen dat het allemaal nogal ingewikkeld ligt.

Ik zal de prijs nog even navragen aan Patrick Koopman. Ik zal inclusief en exclusief inbouwen vragen. Voor die PowerChip voorversterker die ik gebruik zal ik ook geodkopere alternatieven vragen. maar als je toch een piezo gaat inbouwen kun je net zo goed het direct goed doen.

Rwin

Vragen? stel ze hieronder of mail me.

Rwin
11 juni 2003, 23:31
Hiero de soundfile

Piezo (Http://www.roadlash.nl/oud/Music/Piezo.mp3)

iam
11 juni 2003, 23:32
thx rwin :-D

iam
11 juni 2003, 23:33
soundfile gaat wel niet :cry:

Rwin
11 juni 2003, 23:38
nog een keer proberen...

site is sindsdien al ge-uped... dus even OUD ertussen hangen :D
ach, check de link hierboven

Rwin

Piezo (Http://www.roadlash.nl/oud/Music/Piezo.mp3)

iam
11 juni 2003, 23:40
ah :-D had ik al keer gehoord...
skabouter had me die doorgestuurd...

door die clip wil ik nu een gitaar met piezo!!!!!! :D

danku Rwin :razz:

iam
12 juni 2003, 10:33
juist geinformeerd bij shamray voor de kosten van een piezo element + preamp te laten inbouwen

de kosten gaan weliswaar bovenop de 650$ voor een USA specs jazzmaster

25$ extra voor een Schaller Piezo-GTM-bridge (kwaliteit toch?!)
60$ extra voor een Fishman Powerchip pre-amp with mixer (zelfde als van jouw Rwin)
5$ extra voor een batterij-boxje

er kan nog wel een dollar of 10 max bijkomen voor een extra output jack en mini-switch om piezo aan en uit te schakelen... maar dat is dan 100$ voor een volledige piezo in je gitaar!!! goedkoop niet?!

oh ja, voor birds inlay in pearloid (niet MOP) betaal je +/-100$ :-D

Rwin
12 juni 2003, 19:55
das inderdaad niet veel. Ik ken die van Schaller niet maar Schaller heeft meestal wel goed spul.

Tis een poging waard :)

Rwin

Wilson
12 juni 2003, 22:24
hey die soundfile is dat nummer van staind, outside ofzo!

Rwin
14 juni 2003, 00:30
j aik geloof het wel. Let niet op het spel, het is echt puur voor het geluid. Ik heb dat gewoon ff snel ingespeeld omdat ik benieuwd was hoe het klonk in de studio.

Rwin