PDA

View Full Version : kwaliteit van hout???



meelmy
16 december 2011, 08:15
ik ben van plan om een gibson lespaul studio te kopen( na veel testen past deze het beste bij mij)
nu lees ik op het web dat er c kwaliteit hout gebruikt wordt......
wat houdt dat in, ga je dat echt horen?
is er ook nog d kwaliteit, of is dit de laagste kwaliteit?

grt,

bass blom
16 december 2011, 08:47
tja, het zou kunnen, waar las je dat?

sideburns
16 december 2011, 09:03
misschien bedoeld men dat gibson tegenwoordig (al geruimere tijd) zwaarder mahonie gebruikt, lichter mahonie is tegenwoordig schaarser en dus duurder.

Een van de redenen dat ze gechamberde en weight reliefd gitaren produceren om het gewicht te drukken.

Of je dit terughoort....ik heb een gechamberde LP standard gehad die ik niet lekker vond klinken, en een weight reliefd lp traditional die echt wel lekker klonk...

testen is dus.

meelmy
16 december 2011, 09:08
ik las het op de site van gibson zelf bhij de specificaties...

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-60s-Satin.aspx

bass blom
16 december 2011, 09:17
ik las het op de site van gibson zelf bhij de specificaties...

http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-60s-Satin.aspx

voor de toets..
over de body zeggen ze:

The Les Paul Studio ’60 Satin is comprised of several pieces of the finest mahogany and a solid maple cap

ff doorgoogelend vind ik dit over die grades..

http://www.allenguitar.com/ftbd_blnk_rw.htm
alle waar naar zijn geld dus?

tja, de studio is een 'uitgeklede' gitaar.
maar je hebt al veel getest schrijf je, vond je niet niks aan neem ik aan anders was je dit topic niet gestart.

ik zou als ik nu voor die keuze stond er een met baked of roasted maple proberen. maar ik ben dan ook totaal geen rosewood fan. zelfs A grade rosewood komt er hier niet in.

meelmy
16 december 2011, 09:29
ik heb veel gezocht op het net naar de kwaliteit van het hout, maar deze site had ik gemist, bedankt. ik denk dat ik het verschil niet "echt"zal horen.

het staat overigens ook bij de body: This Les Paul Studio ’60s Satin body is Grade C.

ik heb veel getest....en ja ik "hou" wel van rosewood.... ik heb ook wel andere/betere modellen getest maar dit was de beste in combinatie qua budget.

Methoxy7
16 december 2011, 09:32
Awel, ik zit met hetzelfde probleem.

Ik dacht aan een Epiphone Les Paul Tribute Plus, kost ongeveer 600 Euro, en als je de specs leest, lijkt dit wel een geweldige gitaar: Grover tuners, Gibson 57 Classic humbuckers, coil split, solid body, en ziet er mooi uit.

Dan aan de andere kant voor maar 100 Euro meer een 'kale' Gibson LP Studio faded, met 'mindere' kwaliteit van fretboard en chambered body.

Qua looks zou ik dus zeker gaan voor de Epi,ik heb ze wel nog niet bespeeld, kan momenteel nog niet oordelen over de sound en de feel.

bass blom
16 december 2011, 09:34
ik heb veel gezocht op het net naar de kwaliteit van het hout, maar deze site had ik gemist, bedankt. ik denk dat ik het verschil niet "echt"zal horen.

het staat overigens ook bij de body: This Les Paul Studio ’60s Satin body is Grade C.

ik heb veel getest....en ja ik "hou" wel van rosewood.... ik heb ook wel andere/betere modellen getest maar dit was de beste in combinatie qua budget.

maar er staat ook:

This robust package, available exclusively at Guitar Center

heb jij die hier ergens kunnen testen dan?

meelmy
16 december 2011, 09:41
ik heb ook die epi bespeeld, en qua gewicht en looks komt hij dicht bij een gibson maar ik vond de gibsons beter klinken en voral beter spelen. je moet echt gaan testen want dit is zeer persoonlijk.

ik heb dit precieze model niet bespeeld, wel de studio met dezelfde elementen, wel een met de 60's neck.....etc..
deze gitaar heeft een combinatie van al mijn voorkeuren vandaar......

en nog maals de les paul standard traditinal en de customs waren geweldig maar ook tig keer zo duur.

bass blom
16 december 2011, 09:43
maar deze met die specs koop je dus niet hier.
available exclusively at Guitar Center
en daar bestellen gaat volgens mij ook niet werken.

Methoxy7
16 december 2011, 09:47
ik heb ook die epi bespeeld, en qua gewicht en looks komt hij dicht bij een gibson maar ik vond de gibsons beter klinken en voral beter spelen. je moet echt gaan testen want dit is zeer persoonlijk.


Hoe viel de hals mee van die Epi? Het zou een 14" radius zijn, dacht ik.
Veel verschil met een 12"?

meelmy
16 december 2011, 09:51
ik kan hem via internet bestellen.... maar ik heb feedback en rockpalece gemaild of het daar ook mogelijk is...wacht nog op antwoord... de hals je merkt wel verschil, maar ik kan niet echt zeggen wat een afschuwelijke hals.... tja mijn voorkeur ging naar die studio die hals was toch fijner....en de sound

stijnkenens
16 december 2011, 10:08
Die grade C staat niet voor kwaliteit maar voor het kosten plaatje:
Het is allemaal gewoon plain mahogany, maple and rosewood.

Dus alledaags hout dat je tegenkomt in de gitaarbouw, geen fancy gemoesterde of gevlamde tekeningen, niet in de mahonie en ook niet in de palissander.

Enkel bij klankbladjes voor akoestische instrumenten zit er een verschil in kwaliteit tussen A en AAA grade. Maar dat is hier niet van toepassing. Er is niemand die kan horen of de top van die elektrische gitaar uit gevlamde of gewoon rechte esdoorn bestaat !!!
Dus als je hem toch dekkend aflakt, dan moet je niet zot gaan doen.


s.

Methoxy7
16 december 2011, 10:20
Ik zie wel bijvoorbeeld dat de Gibson LP Studio Faded komt met een Obeche of Baked Maple fingerboard, afhankelijk van de kleur.
Iemand ervaring met die houtsoorten? Ik lees op andere forums dat da kwalitatief niet zo goed is ...

Oranjeaap
16 december 2011, 10:20
Les Paul studios worden gewoon van goed mahonie gemaakt. Zelfde wat ze voor alle andere USA modellen gebruiken. Alleen is de kans groter dat de mahonie achterkant uit 2 of 3 stukken bestaat naarmate je naar de goedkopere modellen gaat. Les Paul studio's zijn echt waar voor je geld (En waarom niet 2ehands kopen?)

sideburns
16 december 2011, 10:30
Ik zie wel bijvoorbeeld dat de Gibson LP Studio Faded komt met een Obeche of Baked Maple fingerboard, afhankelijk van de kleur.
Iemand ervaring met die houtsoorten? Ik lees op andere forums dat da kwalitatief niet zo goed is ...

Ach dat zijn houtsoorten die gibson sinds korte tijd gebruikt (inval bij gibson ) sinds hun indiaas rosewood in opspraak is geraakt...

Alles wat gibson veranderd aan hun gitaren vinden mensen gelijk slechter, want vroeger was alles beter natuurlijk...:chicken:

bass blom
16 december 2011, 10:41
ik zou baked maple gerust durven proberen.
obeche iets minder, dat is een soort mdf/spaanplaat/composiet spul.
aan de andere kan lijkt dat welllicht meer op mijn favoriete ebben :p

barno
16 december 2011, 11:57
Ik zie wel bijvoorbeeld dat de Gibson LP Studio Faded komt met een Obeche of Baked Maple fingerboard, afhankelijk van de kleur.
Iemand ervaring met die houtsoorten? Ik lees op andere forums dat da kwalitatief niet zo goed is ...

heb gisteren toevallig gibsons getest met die houtsoorten als toets. Baked maple viel me heel goed mee. maple toets op een LP vind ik sowieso een goede zaak.

Obeche: soort nep ebben maar veel grover van structuur: vind ik minder, zeker qua looks en feel.

Methoxy7
16 december 2011, 13:31
maar er staat ook:

This robust package, available exclusively at Guitar Center

heb jij die hier ergens kunnen testen dan?

Thomann verkoopt deze trouwens ook .
http://www.thomann.de/be/gibson_les_paul_studio_satin_eb_ch.htm

langun
16 december 2011, 14:51
Les Paul studios worden gewoon van goed mahonie gemaakt. Zelfde wat ze voor alle andere USA modellen gebruiken. Alleen is de kans groter dat de mahonie achterkant uit 2 of 3 stukken bestaat naarmate je naar de goedkopere modellen gaat. Les Paul studio's zijn echt waar voor je geld (En waarom niet 2ehands kopen?)

Zowat alle les pauls hebben een achterkant uit 2 delen, heeft niets met de studio versie te maken.

meelmy
17 december 2011, 07:47
ik heb hem inmiddels besteld....inderdaad bij thomann.....feedback vertelde mij dat de gitaar hier in nederland niet te verkrijgen is??
ben benieuwd wanneer hij er is.

bedankt voor de reacties.

bass blom
17 december 2011, 07:50
thomann heeft soms ook speciale deals met gibson.
kan heel snel zijn, dinsdag of woensdag.
have fun!

hessepes
17 december 2011, 13:53
ik heb hem inmiddels besteld....inderdaad bij thomann.....feedback vertelde mij dat de gitaar hier in nederland niet te verkrijgen is??
ben benieuwd wanneer hij er is.

bedankt voor de reacties.

Benieuwd hoe je nieuwe Gibson bevalt. Ik heb een paar weken geleden een tribute 60/darkback gekocht. Ben nog steeds erg tevreden, pak 'm graag. En hij ruikt ook zo lekker:)

Iets minder vond ik dat ik ontdekte dat de gitaar 3 weken later bij Tonika opeens voor 90 euro minder werd aangeboden.
Het verhaal van Tonika was in 1e instantie 'ja, maar die kleur die jij hebt (honeyburst) die is qua prijs duurder, omdat het een sunburst finish heeft en die zijn altijd duurder".
Dat was natuurlijk bullshit en klopte dus echt niet, want goldtop, black, honeyburst, het is/was allemaal dezelfde prijs.
Enfin. Als compensatie voor de prijsdaling heb uiteindelijk als deal er gelukkig een mooie Les Paul koffer uit weten te slepen.
Ben nu dus weer tevreden.:cooler: