PDA

View Full Version : Stratocaster opknappen



name24
15 december 2011, 15:45
hallo allemaal,

Ik heb op dit moment 3 gitaren, nu heb ik een gitaar, een volcano beginners stratocaster, in het rood. Het rood wat er nu opzit is echt lelijk vind ik zelf en ik wil dat dit een andere kleur wordt. Nu is het mijn eerste gitaar, voor ongeveer 70 euro bij de plaatselijke winkel gekocht, dus het maakt niet echt veel uit of hij daarna nog goed klinkt of niet. Ik wil hem waarsschijnlijk toch aan de muur hangen en er verder (bijna) niet op spelen. Gewoon een leuk oefenprojectje. :)

Ik heb de gitaar al helemaal gestript, alles is eruit en zit in gelabelde zakjes. Mijn vraag is nu: Hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb al gezocht op dit forum maar het blijkt dat er meerdere manieren zijn en ik weet niet welke ik moet kiezen.

Moet ik de body helemaal schuren tot op het hout of moet ik deze alleen opschuren? Wat voor schuurpapier moet ik gebruiken enzovoort. :dontgeti:

Als iemand mij zou kunnen helpen, graag! :crazyhappy:

sas62florett
15 december 2011, 17:34
Ik zou hem niet helemaal blank schuren, heb herzelfde probleem gehad. Hou een goeie grondlaag over die dof geschuurd is. Eerst niet al te grof dan fijn.

name24
15 december 2011, 17:40
Ik zou hem niet helemaal blank schuren, heb herzelfde probleem gehad. Hou een goeie grondlaag over die dof geschuurd is. Eerst niet al te grof dan fijn.

Bedankt voor de reactie! Lijkt me opzich een prima idee alleen ik ben niet echt thuis in de gereedschappen dus zou je me misschien kunnen vertellen met hoeveel p schuurpapier ik kan beginnen en welke ik allemaal nog meer moet gaan kopen in de winkel of zoeken in de schuur. :D

G.G.
15 december 2011, 19:36
heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er is genoeg te vinden over schuren en lakken hier, binnen zelfbouw. Bekijk ook even de Lak Faq,.... want een bodietje schuren en aflakken is wel al heel erg vaak aan bod geweest.

name24
16 december 2011, 15:56
Ja, ik heb al heel wat info over hoe het moet na dat de grondlak erop zit maar wat ervoor moet gebeuren vind ik een beetje verwarrend :dontgeti:.
Al wel weer wat duidelijker die stapjes (mede dankzij het lakfaq). Het opschuren moet ervoor zorgen dat de bovenste laag dof wordt dus? Ik zal zo eens wat foto's toevoegen.

Als ik het goed begrijp dus opschuren met p400 en dan gelijk daarna grondlaag of moet ik hem met p400 opschuren en dan steeds hoger tot glad? Moet er dan nog een laag primer op of is het dan al klaar voor de kleurlak?

Thanx!

barno
16 december 2011, 16:57
terugschuren tot op de primer laag kan, maar is niet noodzakelijk.
Kleurlagen spuiten en tussen de kleurlagen schuren. Afhankelijk van de spuitkwaliteit zal die lak zich niet geheel egaal op de body zetten, daarom dus tussen de kleurlagen schuren om telkens zo vlak mogelijke ondergrond te hebben.
Zekèr als je met acryl werkt.

De laatste kleurlaag volledig dof schuren . Als je nog stukken blinkende lak ziet wil dat immers zeggen dat de lak daar dieper ligt en je oppervlak dus nog niet egaal is) . Geen schrik hebben om dof te schuren, de glans komt daarna terug.

Dan de blanke laklagen erover volgens zelfde principe (schuren tussenin) nat met grid 1000

De laatste laag kan je schuren tot grid 2000 en daarna polijsten (na tweetal weken drogen)

name24
19 december 2011, 14:54
Bedankt voor de tips, ik heb besloten om hem toch op te schuren, voor de zekerheid. Dus daar ga ik snel maar eens mee beginnen.

Thanks!