PDA

View Full Version : Blues Junior III of Deluxe Reverb Reissue?



speedof1
15 december 2011, 15:11
Hallo,

Na een jaartje geoefend te hebben met allerlei programma’s op de computer (Amplitube, Guitar Rig, met impulse responses, dat soort zooi) vind ik het tijd geworden voor een echte buizen amp. Ik heb met de computerprogramma’s gemerkt dat ik erg van het cleane fendergeluid hou (heb zelf een Amerikaanse standard strat).

Mijn muzieksmaak gaat uit naar bluesy dingen (SRV en Clapton), Hendrix, Rock&Roll en wat hardere rock, Rockabilly en verder vind ik The Beatles geweldig.

Omdat de versterker vooralsnog voor thuis is en bij een vriend, heb ik niet teveel power nodig. Ik heb daarom twee versterkers in mijn hoofd: Een Fender Blues Junior III Tweed (600 euro nieuw) of een Fender Deluxe Reverb Reissue (rond de 700/800 tweedehands) en een Tubescreamer pedaaltje.
Belangrijk voor mij is ten eerste: dat het goed klinkt thuis maar niet te hard. Ten tweede: dat ik er de komende jaren mee vooruit kan.

Wat vinden jullie de meest voor de hand liggende optie, overwegende mijn muzieksmaak, prijs, klank/volume en duurzaamheid?

StevenStrat
15 december 2011, 16:28
ik zou uit die 2 zeker voor de deluxe reverb gaan. De blackface fender tone is een klassieker. werkt heel goed met een tube screamer, heel goeie clean en niet te luid voor thuis, maar kan je toch nog mee giggen ook.

SBe
18 december 2011, 11:38
Niet twijfelen, deluxe reverb!
Ik heb nog niet zo lang geleden de overstap gemaakt van een blues junior naar een Deluxe reverb en dat is echt een wereld van verschil - zeker als je van de fender cleans houd.

Aca Ilic
20 december 2011, 18:27
Heey Speedof,

aangezien je SRV fan bent misschien dat het je dit over de streep zal trekken om een Blues Junior te kopen. Zelfs op de grote festival heb je er geneog aan:

http://www.youtube.com/watch?v=WvBmOJtokqE

FruscianteFan
20 december 2011, 18:36
Als je het uitversterkt heb je overal genoeg aan.

De Blues Junior is erg fijn, zeker als het niet al te hard moet. De DRRI heb ik niet, weleens over gespeeld, maar die zou ik nu sneller kopen dan een BJ.

muziekschuur
20 december 2011, 18:45
Qua pedaal zou je ook eens naar een CMATMOD's BROWNIE kunnen kijken. Dat klinkt heel goed op een Fender.
Een ander pedaal dat ik zou aanraden (erg betaalbaar) is de Danelectro Drive. Da's een pedaal die heel sterk lijkt op een OCD. En dat is errug lekker.

http://www.cmatmods.com/brownie.html
135 US dollar incl. verscheping dacht ik. Da's 80 of 90 euro...

De Danelectro Drive
Ik dacht zo'n 35 euro...


Suc6 met de zalige kerstdagen. P.s. vraag om een hoes bij de versterker. Ik dacht dat die standaard meegeleverd wordt, maar kan zijn dat dat niet het geval is bij de goedkopere versies. Maar van tevoren kun je hem er vast bij bedingen.

Aca Ilic
20 december 2011, 22:11
[QUOTE=FruscianteFan;2762150]Als je het uitversterkt heb je overal genoeg aan.....QUOTE]

Ben ik niet met je eens FF, je moet ook natuurlijk bepaalde draagvermogen van ampie op een grote podium hebben, aan 5 watt heb je geen f..k aan. Het klopt dat je het via monitor terug kunt krijgen, maar het is niet dezelfde. Je kunt het vergelijken met je pedaalboard rechstreeks in mengpaneel inprikken: het werkt, maar het is niet dezelfde als het via buizenampie gaat....;-)

FruscianteFan
20 december 2011, 22:20
Als je het uitversterkt heb je overal genoeg aan.....

Ben ik niet met je eens FF, je moet ook natuurlijk bepaalde draagvermogen van ampie op een grote podium hebben, aan 5 watt heb je geen f..k aan. Het klopt dat je het via monitor terug kunt krijgen, maar het is niet dezelfde. Je kunt het vergelijken met je pedaalboard rechstreeks in mengpaneel inprikken: het werkt, maar het is niet dezelfde als het via buizenampie gaat....;-)
Ik heb geen ervaring met een 5 watter op het podium. Wel met de Blues Junior, die onversterkt uiteindelijk gewoon heel erg tekortkomt. Uitversterkt klinkt-ie dan weer prima.

Maar goed, TS geeft aan dat de versterker vooral thuis gebruikt gaat worden en heeft dus betrekkelijk weinig aan deze discussie.

arjanb01
20 december 2011, 22:43
Voor de deluxe reverb gaan, ik ga hem ook kopen:)

Heibel
21 december 2011, 13:03
Heey Speedof,

aangezien je SRV fan bent misschien dat het je dit over de streep zal trekken om een Blues Junior te kopen. Zelfs op de grote festival heb je er geneog aan:

http://www.youtube.com/watch?v=WvBmOJtokqE

Aha! Ik ben ook in de markt voor een Blues Junior. Afgelopen weekend in Eindhoven bij Feedback de nieuwe versie 3 eens aan de tand gevoeld. Heerlijke versterker voor SRV sound inderdaad. Ik zou graag de FAT button willen gebruiken voor 'n lead boost (volume, gain+ mid). Met 'n niet al te smerige instelling en een TS voor de drive klonk dit heel redelijk in de test ruimte. Aangezien jij ook podiumervaring hebt hiermee, lukt dat dan ook nog? En hoe kijk jij aan tegen de verschillen in speakers voor de BJ, of heb je 'm stock?

NB: TS, sorry voor het kapen van je topic, maar dit sloot wel heel erg aan, toch?

Pepe
21 december 2011, 13:35
Je hebt je SRV chops uitstekend onder de knie Aca!

Wat me altijd, nu ook weer, opvalt aan de BJr, in live settings, er komt een prima blues sound uit maar het is wel een weinig gecompliceerde 1dimensionale sound die ik, persoonlijk, al snel moe ben.
Hetzelfde heb ik met die Texas Special pickups, het is interessanter om vanuit een redelijk neutraal geluid een blues sound te persen dan een instant uit het pakje pudding.
Maar het is een great grab'n go ampje waar je een hoop lol mee kan hebben.

Aca Ilic
21 december 2011, 22:04
@ Heibel

Heibel ik heb versie III aan tand gevoeld, was ik uiteindelijk voor NOS tweed versie gegaan puur omdat ie net wat warmer klonk ( niet meteen denken dat III slechter is hoor, gewoon smaakkwestie ). III is qua clean net iets sprankelender, directer. Live gebruik ik geen stock luidspreker, alleen met repeteren (omdat ik al een paar jaar JBL D130 F voor alles gebruik , dus BJ wordt aan mijn Peavey delta blues gekoppeld voor meer ballen in het laag, maar ik kan je moeilijk vertellen hoe stock speaker zich live gedraagt. In de repetitie ruimte heb ik wel genoeg aan stock speaker, en daar ben ik wel content mee ik vind sound dik in orde.

@ Pepe,

Pepe thanks voor complie's ,sinds ik BJ heb kan ik je alleen vertellen dat er leuke spectrum gebruikelijke sounds eruit komen ( vooral als je verschillende speaker combianties aan hangt ). Aangezien ik een paar overdrives/boosters heb kan ik hiermee klankkleur bepalen en zodoende wordt ik er nooit moe van..;-)

Aca Ilic
22 december 2011, 23:32
hier zijn de twee voorbeelden, eentje met clean/crunch in combi met overdrive

http://www.youtube.com/watch?v=EXIdG8e0Xzw


en eentje alleen met clean- clean/crunch

http://www.youtube.com/watch?v=aYggXUcyxDQ

Tristan
23 december 2011, 00:38
Dat zijn goede voorbeelden van de Blues Junior denk ik.
Persoonlijk vind ik ze, zoals Pepe ook al zei, een vrij eendimensionale sound hebben.
Niet per se slecht, maar echt lekker is het ook niet, het ademt gewoon niet en als je het crunch kanaal of een overdrive pedaal gebruikt wordt het al gauw vrij rafelig en rattig.
Ik vind de sound een beetje ongenuanceerd en het klinkt nooit echt heavy of vet.

Heibel
23 december 2011, 07:28
Nou, als ik al niet verkocht was, dan ben ik dat nu wel..prachtig..

Aca Ilic
23 december 2011, 19:43
Heey Arjen,

bedankt voor complie's bro, ik moet erbij zeggen dat ik geen intentie heb om iemand BJ aan te praten en/of daarover te uitwijden hoe goed of hoe slecht hij wel/niet of 1,2,3D is. Enige wat ik kan doen is op basis van mijn ervaringen ( in dit geval via live registratie ) proberen iemand een schets te geven hoe hij klinkt. Ik kan je ook persoonlijk bij mij in mijn repetiteruimte uitnodigen om amp met je eigen pedalen, gitaar zelf te testen .

Speedof heeft een vraag gesteld ivm twee ampies ik kwam er met eentje aan, ik vond er jammer dat er verder niemand met "tegenprestatie" aankwam behalve bla-bla.
Ik hou me verder niet bezig met of geluid een of twee diemnsioneel is, zolang mensen mijn geluid live goed vinden, ben ik er ook tevreden. Persoonlijk vond ik DRR aan "te cleane" kant, maar dat is de smaakkwestie, precies de soort smaakkwestie die speedof over de streep moet trekken om die twee ampies uit te proberen en voor zichzelf te bepalen welke amp voor hem het meest geschikt is. Bij BJ versie III heb ik wel degelijk BF vibe gevoeld, maar dan kun je geen heavy of vet sound verwachten (waar Tristan het over gehad heeeft) daar moet je toch met een stackie aankomen...
Verder sluit ik me bij Pepe aan, je neemt hem zo mee.....

als afzwaaier...

http://www.youtube.com/watch?v=ydFSf0eKDjw

3 nummers met clean/crunch/overdrive/leslie ~

beruk
23 december 2011, 23:48
ik zou uit die 2 zeker voor de deluxe reverb gaan. De blackface fender tone is een klassieker. werkt heel goed met een tube screamer, heel goeie clean en niet te luid voor thuis, maar kan je toch nog mee giggen ook.
Mijn idee!

Aca Ilic
25 december 2011, 11:55
Mijn idee!

klopt, je kunt altijd nog BJ als nieuw kopen als je DRR inruilt ;-)

josan
5 januari 2014, 19:22
Afgelopen week bij de MusicStore de Fender Blues Junior III geprobeerd. Hij viel mij een beetje tegen. Afgezien van de beperkte mogelijkheden, die natuurlijk geen verrassing zijn, viel mij vooral de afwerking en het geluid tegen. De kwaliteit van afwerking is, zeg maar, chinees. Het tolex is slordig aangebracht met opvallende randen en vouwen. De behuizing is klein en dat betekent hier, zoals verwacht, een weinig imposante weergave van het laag. Een relatief dun geluid dus. Het clean klinkt goed en de reverb is, ondanks de kleine reverb tank, ook prima. Crunch klinkt in beperkte mate ook nog OK, maar als je de gain verder open draait komt daar geen echt bruikbaar geluid uit. Waarschijnlijk bereik je een beter resultaat met een overdrive voor de versterker.

Ik was van plan dit versterkertje mee te nemen, mits het geluid mij zou bevallen. Kost ten slotte toch weer 500+ euro's. Maar, de Kustom Defender 50 die ik thuis heb, klinkt echt stukken beter en die is voor minder geld te krijgen. Heb dus wel weer meer waardering voor die versterker gekregen. :)

Mijn tip dus met betrekking tot de FBJIII: laat hem staan en koop een Kustom Defender 50.