PDA

View Full Version : Betaalbare Cleane head



MJR
15 december 2011, 14:59
Hey,

ik ben op zoek naar een buizenhead met het 'Fender'-cleane geluid om de geluiden van mijn Marshall DSL50 aan te vullen. Ik zoek iets in de prijscategorie 500-700 euro en het moet minimaal 30 watt zijn om voldoende headroom te hebben.
Ik heb nog niets getest, maar potentiële kandidaten in deze prijsklasse zijn de Fender Bandmaster (wel hybride, dus ik weet niet of dit wat is) en de Egnater Tweaker 40.

Suggesties?

StevenStrat
15 december 2011, 16:31
bandmaster reissue head vond ik te steriel en pielerig. weinig inspirerend.


Voor 600 a 700 zal je zeker tweedehands een (echte) bandmaster head vinden, de silverfaces klinken best goed, maar kunnen geblackfaced worden.

muziekschuur
15 december 2011, 16:40
Bugera V55HD. Die is betaalbaar. Tweede hands zie ik ze nooit.

Tankman
15 december 2011, 16:52
De Peavey Classic 30 is er ook als head voor ca. 700 euro. Zekr een aanrader. Scheur is ook goed te doen.

humbucker
15 december 2011, 17:00
Wegblijven van die bandmaster ri, brrr.

Ik zou ofwel voor een oude bandmaster of showman gaan. Of toch voor een combo en een twin reverb pakken, maar dan kom je met je budget misschien net niet toe.

Buzzel
15 december 2011, 17:18
Fender Bassman, voor minder dan 700 heb je een complete goede set. Voldoende headroom :D. En clean.

jutter
15 december 2011, 17:22
Als je het alleen om een top gaat zou ik zeggen Koch! Valt net binnen je budget.

HaroldA
15 december 2011, 17:25
JCM800 Bass? 1987x plexi?

MJR
15 december 2011, 17:30
Ik ben op zoek naar iets met een USA sound. Daarvoor moeten er toch 6l6 of 6v6 buizen in zitten? Bugera is geen optie, daar hoor ik teveel slechte ervaringen mee...

Iemand ervaring met zo'n Egnater Tweaker 40?

bass blom
15 december 2011, 17:34
clean.. mesa?

HaroldA
15 december 2011, 17:35
clean.. mesa?

Bij clean denk ik aan transistor...

bass blom
15 december 2011, 17:36
Bij clean denk ik aan transistor...

ja dat ook wel.

Buzzel
15 december 2011, 17:36
Waarom channelswitcher als je alleen clean wilt? Of is dat de hoofd eis en wil je wel 2de kanaal?

MJR
15 december 2011, 18:23
Als ik een Mesa kon kopen voor dat geld, dan had ik er allang één gehad...;) Een Bogner Alchemist, is dat wat? Zie ik op Thomann staan voor 650,-. En een H&K Statesman 6l6?

Toaster
15 december 2011, 18:24
Een tweedehands Mesa F50
Erg goede cleans. Ik heb de combo. En ik vind hem bijna net zo goed als mijn blackface Fender.

G.G.
15 december 2011, 19:49
JC 77 of JC120? betrouwbaar, heerlijk clean.

MJR
15 december 2011, 20:22
Zo'n Jet City is inderdaad een goede suggestie. Ik ben echter niet zo'n high-gain man (althans, het Ultra Gain kanaal van m'n Marshall vind ik al meer dan genoeg). Ik wil meer een vintage geluid, wat lijkt op het geluid van een Fender buizenbak. Een mooi, warm clean dus. Alle ranzigheid haal ik wel uit m'n Marshall, daar ben ik tevreden over.
Ik moet zeggen dat zo'n Bogner Alchemist me wel wat lijkt, puur afgaand op wat goede reviews op Youtube. Iemand ervaring mee?

http://www.youtube.com/watch?v=oXZ8T_IKWU0&feature=related

Voor zover ik het kan horen, is dit wel het geluid dat ik zoek.

G.G.
15 december 2011, 20:42
Zo'n Jet City is inderdaad een goede suggestie.

Als je daarmee aanhaakt op mijn JC suggestie, dan is Jet City niet wat ik bedoelde met JC.

Brum
15 december 2011, 21:04
Bogner Alchemist is zeker een goeie versterker, tegen een hele nette prijs. Is wellicht ooit nog een versterker die hier ook nog komt, al was het maar voor d'r bij.

FruscianteFan
15 december 2011, 21:57
Als je daarmee aanhaakt op mijn JC suggestie, dan is Jet City niet wat ik bedoelde met JC.
Gelukkig maar, want ik heb één keer op een Jet City ingeplugd en die kreeg ik met geen mogelijkheid clean.

(Voordat HaroldA gaat roepen dat je dan met de volumeknop van je gitaar moet spelen: ik dus niet)

peter_heijnen
16 december 2011, 09:36
En een H&K Statesman 6l6?
Is er alleen als combo, maar hij klinkt wel mooi.

HaroldA
16 december 2011, 09:44
Voordat HaroldA gaat roepen dat je dan met de volumeknop van je gitaar moet spelen: ik dus niet

Geen idee hoe je daar bij komt: het liefst zou ik een aan/uit schakelaar hebben, maar voor swells kan een potmeter ook handig zijn...

FruscianteFan
16 december 2011, 11:53
Geen idee hoe je daar bij komt: het liefst zou ik een aan/uit schakelaar hebben, maar voor swells kan een potmeter ook handig zijn...

Blijkbaar dacht je daar anderhalf jaar geleden anders over:


Ik heb laatst op een Jet City gespeeld. Was niet wat ik zocht. Klonk érg lekker, maar hij kan niet clean tenzij je heel zacht fingerpickt.


Zit er geen volume potmeter op je gitaar? :soinnocent:

Klinkt wel vet! http://www.youtube.com/watch?v=6_PsQlbdYZU


As a matter of fact... nee.


Ah, en daarom geef je de versterker de schuld van de tekortkoming van jouw gitaar. Logisch!

http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=340555

(excuses voor deze 'vervuiling' van het topic)

HaroldA
16 december 2011, 12:10
Blijkbaar dacht je daar anderhalf jaar geleden anders over:

Ghehe, goed geheugen! :ok:

Ik speel ook nooit met m'n volume pot, ik herhaalde daar alleen wat anderen altijd zeiden, vandaar de :soinnocent:.

MJR
16 december 2011, 15:15
Als je daarmee aanhaakt op mijn JC suggestie, dan is Jet City niet wat ik bedoelde met JC.

Haha, dat was echter wel het eerste wat in mij opkwam. Domme vraag misschien, maar wat bedoel je dan met JC?

Fireburst
16 december 2011, 16:37
JC is de Roland Jazz Chorus reeks, vooral de JC120 is wereldbekend.
Clean is echt wel clean, maar ook wat klinisch :cooler:

HaroldA
16 december 2011, 16:38
JC is de Roland Jazz Chorus reeks, vooral de JC120 is wereldbekend.
Clean is echt wel clean, maar ook wat klinisch :cooler:

Het is ook de clean versterker van Metallica.

FruscianteFan
16 december 2011, 16:45
maar natuurlijk! Neil Finn heeft daar ook erg lang op gespeeld.

G.G.
16 december 2011, 20:06
Precies. Die JC bedoelde ik. Echt een geniale versterker als je clean zoekt, je niet blind staart op de heilige buizen, en ook nog eens een niet al te groot budget hebt.

MJR
19 december 2011, 11:31
Ik ben niet op zoek naar clinisch clean, maar naar dat warme, Fender-achtige clean. Zoals op deze demo van de Bogner Alchemist: http://www.youtube.com/watch?v=oXZ8T_IKWU0

Zijn er mensen die deze amp hebben? Ben benieuwd naar de ervaringen. Ik ben ook benieuwd naar de H&K Statesman 6L6.

Buzzel
19 december 2011, 12:05
Ik ben niet op zoek naar clinisch clean, maar naar dat warme, Fender-achtige clean. Zoals op deze demo van de Bogner Alchemist: http://www.youtube.com/watch?v=oXZ8T_IKWU0

Zijn er mensen die deze amp hebben? Ben benieuwd naar de ervaringen. Ik ben ook benieuwd naar de H&K Statesman 6L6.

Koop een fender. blues junior? bassman, sowieso iets met 6l6.

spijkie
19 december 2011, 12:14
Ik ben niet op zoek naar clinisch clean, maar naar dat warme, Fender-achtige clean. Zoals op deze demo van de Bogner Alchemist: http://www.youtube.com/watch?v=oXZ8T_IKWU0

Zijn er mensen die deze amp hebben? Ben benieuwd naar de ervaringen. Ik ben ook benieuwd naar de H&K Statesman 6L6.

Ik ben in het gelukkige bezit van deze versterker, de Alchemist 212.
Voor mij is deze versterker perfect, klinkt zowel clean als op het overdrive kanaal erg goed. Op het cleane kanaal zit nog een cruch stand en het overdrive kanaal heeft ook twee standen zodat je erg veelzijdig bent.
Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

MJR
2 januari 2012, 11:18
De laatste tijd het internet nog wat afgestruind naar een goede cleane versterker en naast de H&K Statesman 6L6 en de Bogner Alchemist, is er ook interesse voor de Fender Hotrod Deluxe III of de Deville III. Het lijkt me namelijk ook wel heel tof om wat van die echte Fender geluidjes te hebben. Ze liggen eigenlijk net buiten het budget, maarja...

http://www.youtube.com/watch?v=NARZGHhigpg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q

Deze hebben net wat meer mogelijkheden (3 gainstages), wat ook wel weer interessant is. Ze zijn ook pas weer vernieuwd en verbeterd door Fender. Zijn er mensen die hier wat meer over kunnen vertellen?

guitarguru
2 januari 2012, 12:11
De laatste tijd het internet nog wat afgestruind naar een goede cleane versterker en naast de H&K Statesman 6L6 en de Bogner Alchemist, is er ook interesse voor de Fender Hotrod Deluxe III of de Deville III. Het lijkt me namelijk ook wel heel tof om wat van die echte Fender geluidjes te hebben. Ze liggen eigenlijk net buiten het budget, maarja...

http://www.youtube.com/watch?v=NARZGHhigpg&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=J1XIjDBvH_Q

Deze hebben net wat meer mogelijkheden (3 gainstages), wat ook wel weer interessant is. Ze zijn ook pas weer vernieuwd en verbeterd door Fender. Zijn er mensen die hier wat meer over kunnen vertellen?

De Hotrod serie is hier nou niet echt populair geloof ik, maar ik heb een paar maanden terug eens een repetitie gedaan op zo'n Hotrod Deluxe III, en vond het niet verkeerd. Mooi clean platform voor mijn pedalenbak. Beetje pinnig in het hoog, maar vond ik eigenlijk wel lekker. Ben het laatste jaar dan wel helemaal om gegaan van dik Vox geluid naar Fenderish clean. Vond die amp zeker niet verkeerd!

MJR
2 januari 2012, 17:02
Ik ga er ook niet van uit dat het 't einde van de wereld is, het gaat er meer om dat ik waarde voor mijn geld heb. In jouw onderschrift zie ik dat jij over een Toneking speelt, dus dan heb jij een heel ander referentiekader dan ik!;-) Ik wil naast mijn Marshall DSL 50 gewoon een versterkertje hebben met een mooi clean en als het kan nog wat andere mogelijkheden, en dat voor een budget dat rond de 700,- ligt.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Deluxe en een Deville? Die Deville is 2x12 en is 60W t.o.v. de 40W van de Deluxe, maar volgens mij delen ze hetzelfde circuit. Ik neig wel meer naar de Deville, omdat je met 60W net wat meer headroom hebt voor het clean. Of zie ik dit verkeerd?

muziekschuur
2 januari 2012, 17:15
Is zo'n Fender Mustang dan niks? Die is er in 2x75 watt uitvoering? De IV?

MJR
2 januari 2012, 17:27
Is zo'n Fender Mustang dan niks? Die is er in 2x75 watt uitvoering? De IV?

Ik heb dat net even bekeken op de site van Fender, maar als ik dingen lees als '300 presets' o.i.d., dan word ik al misselijk. Ik wil gewoon een no-nonsense buizenbak met weinig knoppen...;-)

Buzzel
2 januari 2012, 18:07
Ik heb dat net even bekeken op de site van Fender, maar als ik dingen lees als '300 presets' o.i.d., dan word ik al misselijk. Ik wil gewoon een no-nonsense buizenbak met weinig knoppen...;-)

Een blues junior. Bassman of bandmaster. Geen digitale dingen. Fender clean

guitarguru
2 januari 2012, 18:37
Ik ga er ook niet van uit dat het 't einde van de wereld is, het gaat er meer om dat ik waarde voor mijn geld heb. In jouw onderschrift zie ik dat jij over een Toneking speelt, dus dan heb jij een heel ander referentiekader dan ik!;-) Ik wil naast mijn Marshall DSL 50 gewoon een versterkertje hebben met een mooi clean en als het kan nog wat andere mogelijkheden, en dat voor een budget dat rond de 700,- ligt.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een Deluxe en een Deville? Die Deville is 2x12 en is 60W t.o.v. de 40W van de Deluxe, maar volgens mij delen ze hetzelfde circuit. Ik neig wel meer naar de Deville, omdat je met 60W net wat meer headroom hebt voor het clean. Of zie ik dit verkeerd?

Ik begrijp jouw reactie niet zo goed eigenlijk .. Ik vind de Hotrod III, zeker voor dat geld, best een fijn bakkie. Ik ga straks weer repeteren over een Blues Jr., waar ik ook hele fijne sounds uit haal altijd. Ook een aanrader dus! Die Deville is niet te tillen man! Wel meer headroom ja, dat dan weer wel..

MJR
2 januari 2012, 19:41
Ik begrijp jouw reactie niet zo goed eigenlijk .. Ik vind de Hotrod III, zeker voor dat geld, best een fijn bakkie. Ik ga straks weer repeteren over een Blues Jr., waar ik ook hele fijne sounds uit haal altijd. Ook een aanrader dus! Die Deville is niet te tillen man! Wel meer headroom ja, dat dan weer wel..

Wat ik bedoel te zeggen is, dat ik niet het geluid verwacht dat je uit versterkers haalt uit dezelfde prijsklasse uit je Toneking (Wat ik dan absoluut het einde vind in zijn soort). Maar dat wil niet zeggen dat die Hotrod III een slechte bak is, absoluut niet!:)

Wat betreft dat gewicht: zo'n Deluxe weegt 20 kg en een Deville 24,5 kg. Dat valt opzich wel mee toch? Ik heb ooit een Marshall TSL602 gehad, die woog 30 kg!;) Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die daarom ook heb ingeruild voor een top en een 2x12 kast. Ik loop liever twee keer dan dat ik me een ongeluk til aan zo'n zware combo...

Headroom vind ik wel belangrijk, aangezien ik hem koop voor z'n cleane geluid. Of onderschat ik die Deluxe nu? Voor oversturing heb ik mijn Marshall wel...

guitarguru
3 januari 2012, 00:04
Die Deluxe loopt op 2 6L6'jes, zo'n 40 watt meen ik. Die heeft bakken headroom hoor. Ga je niet snel tekort aan hebben. Mijn Tone KIng (2 x 6V6) is slechts 20 watt, en die krijg ik in de band ook niet overstuurd. Kneiterhard!

MJR
3 januari 2012, 10:02
Ik denk het eigenlijk ook wel. Ik heb laatst met iemand gespeeld die over een Deluxe Reverb speelde met een stevige drummer in het oefenhok. En volgens mij is die Deluxe Reverb maar 22 wat en dat ding had een serieuze hoeveelheid ballen en kwam niets tekort.
En ik moet zeggen dat ik me ook altijd nog verbaas over de herrie die mijn Marshall Class 5 kan produceren. Nu is daarbij het clean ver te zoeken als je de volumeknop boven de 3 draait, maar het ding heeft wel volume...;)

Toaster
3 januari 2012, 10:05
wil je nou een head of een combo?

Voor een goeie cleane head op 6l6. Kijk even op gitaarmarkt naar de mesa F50 die nu te koop staat voor 500,-

Is niet van mij. dus ik mag het zeggen. Als je dat in combo wil dan moet je mij wel even een pm sturen ;)

MJR
3 januari 2012, 12:15
Ik denk dat ik toch voor een combo ga. Mooi openback ding ofzo, is altijd mooi voor erbij...;)

guitarguru
3 januari 2012, 13:09
Ik denk dat ik toch voor een combo ga. Mooi openback ding ofzo, is altijd mooi voor erbij...;)

Dan zou ik toch serieus een gebruikte Deluxe Reverb overwegen, als vintage Fender sounds je ding is.

speedmusic
3 januari 2012, 13:16
Als ik een Mesa kon kopen voor dat geld, dan had ik er allang één gehad...;) Een Bogner Alchemist, is dat wat? Zie ik op Thomann staan voor 650,-. En een H&K Statesman 6l6?

Met een beetje zoeken kom je echt wel leuke Mesa's tegen voor minder dan €650,--, mijn Heartbreaker top heb ik voor ongeveer dat bedrag gekocht.

Maar zijn Mesa's allemaal clean of moet je naar een specifiek type kijken?
Ik hoor dat de F50/F30 wel aardig is in clean, zelf zou ik de f50 top wel eens een half jaar willen uitproberen.

Echter dan moet ik mijn Heartbreaker van de hand doen en die bevalt mij wel goed, daarnaast zijn er niet al te grote verschillen tussen de Heartbreaker en F50. (eigenlijk zou ik liever een Dr. Z Remedy kopen, maar die prijs is voor mij buiten mijn budget.)

MJR
3 januari 2012, 13:30
Dan zou ik toch serieus een gebruikte Deluxe Reverb overwegen, als vintage Fender sounds je ding is.

Ik weet niet of het per definitie mijn ding is. Meestal kom ik daar na een jaar pas achter, als je een gitaar en/of versterker door en door kent. Ik weet wel dat een Fender een mooie aanvulling is op wat ik heb en dat het in ieder geval de moeite waard is om een keer te proberen...;)

Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar een Fender Hotrod Deluxe III of iets dergelijks :)

speedmusic
3 januari 2012, 13:39
Meestal kom ik daar na een jaar pas achter, als je een gitaar en/of versterker door en door kent.

Grappig dat je dat zegt, dat is voor mij precies hetzelfde daarom zie ik ook weinig meerwaarde in het testen van een versterker/effecten in een winkel.
Als ik iets nieuws zoek kijk ik veel op internet en in gesprekken met collega muzikanten om zo een shortlist van een aantal versterkers te maken en dan koop ik ze meestal 2de hands. Mocht de versterker na een jaartje kl*ten niet bevallen, zal ik bij verkoop niet veel veren laten.

guitarguru
3 januari 2012, 13:52
Grappig dat je dat zegt, dat is voor mij precies hetzelfde daarom zie ik ook weinig meerwaarde in het testen van een versterker/effecten in een winkel.
Als ik iets nieuws zoek kijk ik veel op internet en in gesprekken met collega muzikanten om zo een shortlist van een aantal versterkers te maken en dan koop ik ze meestal 2de hands. Mocht de versterker na een jaartje kl*ten niet bevallen, zal ik bij verkoop niet veel veren laten.

Uitermate zinnige handelswijze! Had me echt duizenden euro's kunnen besparen, als ik me dit eigen zou kunnen maken ;)

ateng
3 januari 2012, 14:17
Grappig dat je dat zegt, dat is voor mij precies hetzelfde daarom zie ik ook weinig meerwaarde in het testen van een versterker/effecten in een winkel.
Als ik iets nieuws zoek kijk ik veel op internet en in gesprekken met collega muzikanten om zo een shortlist van een aantal versterkers te maken en dan koop ik ze meestal 2de hands. Mocht de versterker na een jaartje kl*ten niet bevallen, zal ik bij verkoop niet veel veren laten.

Niet verkeerd hoor testen in een winkel, meestal als het daar al goed klinkt dan kan het alleen maar beter klinken op podiumvolume. Heb er echt geen jaar nodig hoor om te weten of het mijn ding is of niet... ach ieder zo zijn eigen ding ;)

MJR
3 januari 2012, 14:39
Ik denk dat je guitargear pas echt kunt testen op het podium. Het gaat erom hoe een amp of gitaar klinkt in de mix van de band en wat voor frequenties daarin naar voren komen. Dat is voor mij bepalend voor het gevoel en de interactie die ik met zo'n ding heb. Alles is zo relatief en vaak is het ook een kwestie van jezelf aanpassen op het instrument. Elk instrument of versterker voelt anders aan en moet je op een andere manier benaderen...;) Maarja, dat is ook weer persoonlijk :). En uiteindelijk moet je het toch met je vingers doen!