PDA

View Full Version : Volgorde afstellen van een gitaar?



telecastermaster
15 december 2011, 13:01
Wat is beste of juiste volgorde om een gitaar af te stellen?
Klopt dit onderstaande rijtje? (nadat je er uiteraard eerst nieuwe snaren op hebt gezet).

1) trekstang afstellen
2) topkam afstellen
3) snaarhoogte brug
4) zweving tremolo afstellen
5) intonatie afstellen
6) pickup hoogte afstellen

Is dit het? Vergeet ik nog iets?

Thx

Hotpepper01
15 december 2011, 13:17
Lijkt mij wel te kloppen, ja. Ik doe bij elke snaarwissel de gitaar eerst schoonmaken, zet de toets ruim in de lemon-oil, uitpoetsen & droogwrijven.

En achteraf niet vergeten die big smile weer van je gezicht te toveren. Erop komt ie vanzelf :seriousf:

Justinschut
15 december 2011, 15:12
what the hell is een trekstang ? moet dat een tremolo bar of een truss rod voorstellen ?

HaroldA
15 december 2011, 15:30
what the hell is een trekstang ? moet dat een tremolo bar of een truss rod voorstellen ?

Tremolo bar niet, dat is de "zweving tremolo" al ;)

Kingfisher
15 december 2011, 15:34
1) trekstang (=TRUSSROD) afstellen
2) topkam afstellen
Stemmen
3) snaarhoogte brug
Stemmen
4) zweving tremolo afstellen
Stemmen
5) intonatie afstellen
Stemmen
6) pickup hoogte afstellen

HaroldA
15 december 2011, 15:36
1) trekstang (=TRUSSROD) afstellen


Ik zou 'm daarvoor ook al stemmen en ff laten staan...

Methoxy7
15 december 2011, 15:53
Stemmechanieken mss nog checken?

telecastermaster
15 december 2011, 16:09
what the hell is een trekstang ? moet dat een tremolo bar of een truss rod voorstellen ?

Sjonge, praat je een keer Nederlands op dit forum, wordt je gelijk niet meer begrepen....;)

HaroldA
15 december 2011, 16:22
Sjonge, praat je een keer Nederlands op dit forum, wordt je gelijk niet meer begrepen....

"zweving"?

EDV
15 december 2011, 16:32
mate van zweven, zou ik denken....eenheid ken ik niet

HaroldA
15 december 2011, 16:33
Trekstang:

http://shop.britishcartrading.com/catalog/images/verstelbare_trekstang.JPG

wietse
15 december 2011, 16:41
Wat is beste of juiste volgorde om een gitaar af te stellen?
Klopt dit onderstaande rijtje? (nadat je er uiteraard eerst nieuwe snaren op hebt gezet).

1) trekstang afstellen
2) topkam afstellen
3) snaarhoogte brug
4) zweving tremolo afstellen
5) intonatie afstellen
6) pickup hoogte afstellen

Is dit het? Vergeet ik nog iets?

Thx


trekstang oftewel trusrod doe ik als laatste, als je niet van snaardikte wisselt dan hoef je daar niet aan te komen.
in mijn ogen wordt er veel te snel en te vaak aan die trusrod gedraaid.

bij mij is het
eerst snaarhoogte brug, en in het geval van een zwevende trem dan moet die eerst afgesteld worden want als die niet goed staat dan blijf je bezig met alle andere afstellingen tot je een ons weegt.
dan de topkam afstellen, meestal niks aan af te stellen je kan hem hooguit iets dieper invijlen, hoger vijlen is niet mogelijk.
staat de snaarhoogte over de hele hals goed dan kan je de elementen afstellen, indien niet goed effe laten rusten en kijken of de hals kromming goed is zo nee halspen afstellen, neem hier de tijd voor.
intonatie kan je als laatste wel doen dit heeft geen invloed op de andere afstellingen terwijl alle andere afstellingen wel weer invloed hebben op de intonatie.