PDA

View Full Version : Haar



crapton
14 december 2011, 21:44
Gaat niet over wat op je hoofdhuid zit. Ook niet over een merk Statocrappers. Ook niet je vriendin, of je moeder, of de koningin.


Maar wel over iets waar kromme tenen van krijg als ik het lees, waarbij ik denk 'o sjit' weer zo een, rrrrrillingen, snel dit topic afsluiten, wegwezen, gedverdergedver... Stoort me hevig bij het lezen van een verder interessant topic.

Dus een simpel verzoek: willen jullie aub puh-lease niet over een gitaar praten als 'haar'? Als ik heb 'haar' een set nieuwe pups gegeven. Klinkt als ik heb mijn aankleedpopje nieuwe kleertjes gegeven, ssssoooooowwww schattig!!

Een electrische gitaar is een tamelijk lompe plank, een ding dat je nodig hebt voor je muziek. Het is een 'het', een ding, een voorwerp, iets levenloos.

Dank u...

barno
14 december 2011, 21:49
Dus correct taalgebruik niet meer toegelaten? Gitaar is een vrouwelijk zelfstandig naamwoord. Dat verandert niet omdat Nederlanders bijna geen onderscheid meer maken in geslachten. Het is gewoon juist :)

crapton
14 december 2011, 21:55
Vind ik hetzelfde gezeik (sorry) als waarom een paard een hoofd moet hebben en geen kop en poten.

Haar klinkt oeverloos truttig.

Kritz
14 december 2011, 21:58
Wat een kut topic........euh vrouwelijk?

BobvanKempen
14 december 2011, 21:59
Ik noem mij gitaar zoals ik dat wil. Daarbij is mijn gitaar niet een "tamelijk lompe plank" maar een wezenlijk onderdeel van mijn leven. Als ik me klote voel staat ZE klaar om me iets beter te laten voelen en als ik HAAR moet missen is mijn leven ineens een heel stuk minder leuk.

Maw, laat me mijn gitaren aub noemen zoals ik dat wil.

Synx
14 december 2011, 22:03
Net gedumpt?

spirit
14 december 2011, 22:07
En wat als je nou een Haar hebt? Mag je haar dan niet meer je Haar strat noemen?

wietse
14 december 2011, 22:09
eroosch, niet zeuren.
ik noem mijn gitaren zoals het mij uitkomt dan lees je dat topic maar niet.
ik heb gitaren die duidelijk een haar zijn, ronde vloeiende vormen zoals van een les paul, en de puntige dingen die zijn een hij bij mij.

BobvanKempen
14 december 2011, 22:09
En wat als je nou een Haar hebt? Mag je haar dan niet meer je Haar strat noemen?

:seriousf:

marco v
14 december 2011, 22:29
Wat een geneuzel weer. Kan dit niet in het offtopic gedeelte?
Het haar zij hem jullie zullie.
Lekker boeiend, dan krijg je maar kromme tenen.

allochthomas
14 december 2011, 22:31
Mijn tele is duidelijk een vrouw gezien zij zo koppig is als de pest en als je aan haar g string zit gaat ze gillen.

Luke-wannabe
14 december 2011, 22:32
Jezus heb je zand in je kut ofzo? Wat een zeikwijf zeg!

beruk
14 december 2011, 22:36
IDD gitaar is vrouwelijk. Aanduiden met haar is derhalve correct. Ts zeker vrijeschool achter de rug??

marco v
14 december 2011, 22:38
Waar een mens zich allemaal druk om kan maken.
Ik krijg kromme tenen en rillingen van dit topic...

Venlonaer
14 december 2011, 22:43
Een zaadhaar topic dus.....

YannickH
14 december 2011, 23:00
volgens mij zien we de topicstarter hier niet meer terug.
hij heeft wel een ernstig probleem denk ik:dontgeti:

Basvarken
14 december 2011, 23:14
Goh, waar een mens zich allemaal over op kan winden.

Het is overigens niet correct om voor elk voorwerp wat vrouwelijk is "haar" te gebruiken als benadrukt persoonlijk voornaamwoord. Het hoort echt bij personen en soms bij dieren als men ze menselijke eigenschappen toedicht (zoals lief zijn).

Maar je zegt bijvoorbeeld -in Nederland- niet: er was niks bijzonders op de televisie, ik heb haar uitgezet.
Terwijl het woord televisie toch vrouwelijk is.

rijsberman
14 december 2011, 23:27
En verder zou je een 'het' moeten aanduiden met hij. Nu is dat uit de mode, maar de regel is nog steeds zo. Een meisje is volgens de regels dus een hij. Echt waar.

YannickH
14 december 2011, 23:29
moet je dan je gitaar "hem" noemen?? je gaat toch geen vent rond je nek hangen man:stop:

barno
14 december 2011, 23:29
En verder zou je een 'het' moeten aanduiden met hij. Nu is dat uit de mode, maar de regel is nog steeds zo. Een meisje is volgens de regels dus een hij. Echt waar.

drop even een linkje naar die regel, maw, dat is gewoon niet waar

Kritz
14 december 2011, 23:30
En verder zou je een 'het' moeten aanduiden met hij. Nu is dat uit de mode, maar de regel is nog steeds zo. Een meisje is volgens de regels dus een hij. Echt waar.



Dus als ik het goed begrijpt,heeft hij een kut. :)

edje kadetje
14 december 2011, 23:35
Gaat niet over wat op je hoofdhuid zit. Ook niet over een merk Statocrappers. Ook niet je vriendin, of je moeder, of de koningin.


Maar wel over iets waar kromme tenen van krijg als ik het lees, waarbij ik denk 'o sjit' weer zo een, rrrrrillingen, snel dit topic afsluiten, wegwezen, gedverdergedver... Stoort me hevig bij het lezen van een verder interessant topic.

Dus een simpel verzoek: willen jullie aub puh-lease niet over een gitaar praten als 'haar'? Als ik heb 'haar' een set nieuwe pups gegeven. Klinkt als ik heb mijn aankleedpopje nieuwe kleertjes gegeven, ssssoooooowwww schattig!!

Een electrische gitaar is een tamelijk lompe plank, een ding dat je nodig hebt voor je muziek. Het is een 'het', een ding, een voorwerp, iets levenloos.

Dank u...

dus jij zegt: 'het gitaar'?

bass blom
14 december 2011, 23:37
helemaal mee eens, ik vind het ook uber gay om over een gitaar als 'haar' te praten.

ik hang hem om mijn nek ja en wie dat afschuwelijk vindt is homofoob ofzo.

:lp:

beruk
14 december 2011, 23:50
ik hang hem om mijn nek ja

:lp:
doe ik ook, wat een pauper ben ik. Tja, zal mijn afkomst zijn. In Utrecht is het heel normaal om over het wijk te praten.

pietvanbuiten
14 december 2011, 23:59
Wat een geneuzel weer. Kan dit niet in het offtopic gedeelte?
Het haar zij hem jullie zullie.
Lekker boeiend, dan krijg je maar kromme tenen.

Wat KUT dat ik geen HAAR mag zeggen!!!!

rijsberman
15 december 2011, 00:15
drop even een linkje naar die regel, maw, dat is gewoon niet waar

Nou... http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/verwijswoorden

Het lekkere meisje trekt dus zijn jurkje uit. Tsja.

En ik had het bijna goed onthouden. Of de regel is versoepeld sinds ik op de lagere school zat. ;)

mesaman
15 december 2011, 00:19
wat een KUTHAAR topic, de TS is dus op HAAR pik getrapt!Dat zij zich kloten voelde hier door is dus HAAR probleem.


Jankerd,,,,

pueblo
15 december 2011, 00:29
Ik dacht even dat het om Haar gitaren ging..
Wat een onzin allemaal...

barno
15 december 2011, 01:28
Nou... http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/verwijswoorden

Het lekkere meisje trekt dus zijn jurkje uit. Tsja.

En ik had het bijna goed onthouden. Of de regel is versoepeld sinds ik op de lagere school zat. ;)

Meisje is eigenlijk een verkleinwoord en dan volgt men het geslacht van het oorspronkelijke woord. enfin dat zou ik toch doen, en doe ik ook :)

rijsberman
15 december 2011, 01:33
Meisje is eigenlijk een verkleinwoord en dan volgt men het geslacht van het oorspronkelijke woord. enfin dat zou ik toch doen, en doe ik ook :)

en dat doe je goed (http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/schaap-en-zijn-haar-lam) ;)
maar de gekke regel is leuker

aaronstonebeat
15 december 2011, 02:24
De gitaar is vrouwelijk, klaar. Niet alleen in het Nederlands. Die Gitarre, la guitare, la guitarra.

Met alle respect naar Eroosch, maar dan verwijs je in de vrouwelijke vorm. Tenminste als je je taal een beetje kent.

De spin weeft haar web.
De kamer neemt haar besluit.
etc.

Ik zie geen reden om daarvan af te wijken; woorden hebben nog steeds geslachten.
'Mijn vrouw zei dat zijn man zeurde over taalregels'.
:dontgeti:

EDIT:

Ik wil een bericht toevoegen en doe het als aanvulling:

Ik leer veel liedjes uit mijn hoofd, zowel drum-, bas-, gitaar-, solo- als zangpartijen (toetsen als we een toetsenist zouden hebben). Mijn ervaring is dat het vermogen om dingen te op te slaan zowel als de geheugencapaciteit groeit naarmate je meer dingen onthoudt, als herinnering bewaart. Het vermogen dingen paraat te houden in het bewustzijn is wat mij betreft onbegrensd. Maar je moet de 'geheugenspier' wel in conditie houden.
Vanuit die ervaring lijkt het mij volkomen contraproductief om taalregels af te schaffen teneinde het geheugen en de verwerkingscapaciteit te ontlasten.
Je mag denken dat er dan meer ruimte voor andere dingen ontstaat maar het tegendeel is waar: hoe minder je onthoudt des te minder je kunt onthouden. Vergeet al die geslachten van woorden en je vergeet nog veel meer, en je zult je er nooit bewust van zijn; want dat heb je allemaal vergeten.

Of kun je een goede reden noemen om het niet langer over de gitaar en haar snaren te hebben? Haar hals, haar taille, haar hoorns?

Midwolda
15 december 2011, 08:00
...
Een electrische gitaar is een tamelijk lompe plank, een ding dat je nodig hebt voor je muziek. Het is een 'het', een ding, een voorwerp, iets levenloos.


Niet mee eens. My guitars got soul, man.
Ze (meervoud) hebben ieder hun eigen karakter, uiterlijk, goede en slechte buien, nukken,
ze frustreren me soms en helpen me soms, en ze maken een beter mens van me
omdat ik mijn emoties niet op hoef te kroppen en alle gevoel, plus of min, in mijn gitaren kwijt kan.
Dus nog afgezien van de hij/zij discussie, het zijn zeker niet zomaar "dingen" voor mij.

Gearjunkie
15 december 2011, 09:01
Ik wil een bericht toevoegen en doe het als aanvulling:

Ik leer veel liedjes uit mijn hoofd, zowel drum-, bas-, gitaar-, solo- als zangpartijen (toetsen als we een toetsenist zouden hebben). Mijn ervaring is dat het vermogen om dingen te op te slaan zowel als de geheugencapaciteit groeit naarmate je meer dingen onthoudt, als herinnering bewaart. Het vermogen dingen paraat te houden in het bewustzijn is wat mij betreft onbegrensd. Maar je moet de 'geheugenspier' wel in conditie houden.
Vanuit die ervaring lijkt het mij volkomen contraproductief om taalregels af te schaffen teneinde het geheugen en de verwerkingscapaciteit te ontlasten.
Je mag denken dat er dan meer ruimte voor andere dingen ontstaat maar het tegendeel is waar: hoe minder je onthoudt des te minder je kunt onthouden. Vergeet al die geslachten van woorden en je vergeet nog veel meer, en je zult je er nooit bewust van zijn; want dat heb je allemaal vergeten.

Of kun je een goede reden noemen om het niet langer over de gitaar en haar snaren te hebben? Haar hals, haar taille, haar hoorns?

hulde!!!!!!!!!

Woml
15 december 2011, 09:05
Het lekkere meisje trekt dus zijn jurkje uit. Tsja.


In het Nederlands klinkt dit inderdaad nogal idioot, maar in het Duits werkt het ook zo, en schijnt het wel gebruikelijk te zijn om naar das Mädchen te verwijzen met sein.

Methoxy7
15 december 2011, 09:09
Mijn tele is duidelijk een vrouw gezien zij zo koppig is als de pest en als je aan haar g string zit gaat ze gillen.

:seriousf::seriousf::seriousf:

Gearjunkie
15 december 2011, 09:09
In het Nederlands klinkt dit inderdaad nogal idioot, maar in het Duits werkt het ook zo, en schijnt het wel gebruikelijk te zijn om naar das Mädchen te verwijzen met sein.

Jawohl, das ist sein Mädchen.... Gewoon hetero dus ;)

crapton
15 december 2011, 09:22
Om in het hier normale taalgebruik te blijven: er zijn blijkbaar een aantal lieden die stevig op haar kutje getrapt is. Als ze spelen zoals ze hier klinken ben ik blij dat ik er niet naar hoef te luisteren...

Maar ga vooral door met je gitaar met 'haar' aan te duiden, het blijft gewoon uber truttig. Als ik zo'n topic tegenkom klik ik m dicht.

Gelukkig zijn er tussen alle kutjes toch een paar mensen met gezond verstand:


helemaal mee eens, ik vind het ook uber gay om over een gitaar als 'haar' te praten.

ik hang hem om mijn nek ja en wie dat afschuwelijk vindt is homofoob ofzo.

:lp:


Het is overigens niet correct om voor elk voorwerp wat vrouwelijk is "haar" te gebruiken als benadrukt persoonlijk voornaamwoord. Het hoort echt bij personen en soms bij dieren als men ze menselijke eigenschappen toedicht (zoals lief zijn).

bass blom
15 december 2011, 09:26
eroosch, kunnen we ook ergens horen hoe kut of niet jij speelt? :seriousf:

showband
15 december 2011, 09:34
Hee er is weer een groot dictee der nederlandsche tael op den televisie geweescht. Dan komen de freaks weer schuimend in de mondhoek in het zonlicht.


Ksss, kssss


p.s.
yo mamma is een hij!

crapton
15 december 2011, 09:37
eroosch, kunnen we ook ergens horen hoe kut of niet jij speelt? :seriousf:

bass blom - Wedstrijdje doen wie de meest kutte gitarist is op dit forum? :seriousf:

bass blom
15 december 2011, 09:38
bass blom - Wedstrijdje doen wie de meest kutte gitarist is op dit forum? :seriousf:

ik ben in mijn sig te horen, make my day :cheerup:

rijsberman
15 december 2011, 09:45
bass blom - Wedstrijdje doen wie de meest kutte gitarist is op dit forum? :seriousf:

HA! Dat win ik met mijn beide handen op m'n rug! Of met twee vingers in m'n neus, dat kan ook.

:D

stijnkenens
15 december 2011, 09:50
Mods please een slot !!!

Of wel verhuizen naar offtopic. Hier hoort dat echt niet thuis.

Ook ik dacht dat het over 'haar' gitaren ging ...



s.

EDV
15 december 2011, 10:22
als m'n gitaar met de hals omlaag hangt, is 't een 'haar'....met de hals schuin omhoog krijg ik meer de indruk van een 'hem'....dus zoals je 'm bespeelt


als je erover wilt ouwehoeren mag ie wel weer vrouwelijk zijn....is dan ook wat toepasselijker :cooler:

Riky
15 december 2011, 11:16
Waar haal je het nou vandaan om zo'n topic aan te maken.
Wat een troep.

Groeten

rijsberman
15 december 2011, 11:36
Waar haal je het nou vandaan om zo'n topic aan te maken.
Wat een troep.

Groeten

Je hoeft het niet te lezen.

En je hoeft niet te reageren.

Make you not so busy man.

Riky
15 december 2011, 11:51
Je hoeft het niet te lezen.

En je hoeft niet te reageren.

Make you not so busy man.

Zeg nou zelf. Dit slaat toch eigenlijk nergens op?

Daarbij. Een forum is er o.a. om je mening te kunnen te geven. Doe ik in dit geval graag;)

YannickH
15 december 2011, 12:03
Zeg nou zelf. Dit slaat toch eigenlijk nergens op?

Daarbij. Een forum is er o.a. om je mening te kunnen te geven. Doe ik in dit geval graag;)


+10 tekens

Kim Wilson
15 december 2011, 12:23
Zeg nou zelf. Dit slaat toch eigenlijk nergens op?

Daarbij. Een forum is er o.a. om je mening te kunnen te geven. Doe ik in dit geval graag;)
Nou ja, er wordt nogal veel gereageerd binnen korte tijd, dus het houdt de mensen wel bezig. Het staat op de verkeerde plek, maar het slaat niet nergens op.

jannest
15 december 2011, 12:28
ik ben nog even bezig een leuke grap te bedenken

Stratman70
15 december 2011, 12:43
Gaat niet over wat op je hoofdhuid zit. Ook niet over een merk Statocrappers. Ook niet je vriendin, of je moeder, of de koningin.


Maar wel over iets waar kromme tenen van krijg als ik het lees, waarbij ik denk 'o sjit' weer zo een, rrrrrillingen, snel dit topic afsluiten, wegwezen, gedverdergedver... Stoort me hevig bij het lezen van een verder interessant topic.

Dus een simpel verzoek: willen jullie aub puh-lease niet over een gitaar praten als 'haar'? Als ik heb 'haar' een set nieuwe pups gegeven. Klinkt als ik heb mijn aankleedpopje nieuwe kleertjes gegeven, ssssoooooowwww schattig!!

Een electrische gitaar is een tamelijk lompe plank, een ding dat je nodig hebt voor je muziek. Het is een 'het', een ding, een voorwerp, iets levenloos.

Dank u...
Ik weet niet waarom, maar je doet me denken aan dat meisje van die auto reclame, die haar vader dreigt een tattoo te laten zetten als hij ook van dezelfde muziek als zij blijkt te houden.

Rizz
15 december 2011, 14:31
Ik weet niet waarom, maar je doet me denken aan dat meisje van die auto reclame, die haar vader dreigt een tattoo te laten zetten als hij ook van dezelfde muziek als zij blijkt te houden.:seriousf::seriousf:

crapton
15 december 2011, 14:35
Ik weet niet waarom, maar je doet me denken aan dat meisje van die auto reclame, die haar vader dreigt een tattoo te laten zetten als hij ook van dezelfde muziek als zij blijkt te houden.

Ik weet ook niet waarom want ik snap het verband niet.



Nou ja, er wordt nogal veel gereageerd binnen korte tijd, dus het houdt de mensen wel bezig. Het staat op de verkeerde plek, maar het slaat niet nergens op.

Dit snap ik beter. Het gaat om emotie die bij die gitaar hoort.

Ik heb (achteraf gezien) blijkbaar een douw gegeven tegen de gevoelige plek van een hoop figuren hier, en de emotionele band die ze hebben met hun gitaar.

En dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Maar dat jij zo'n fijne relatie met 'haar' hebt dat boeit me niet zo, het klinkt truttig en vandaar mijn verzoek.

Rizz
15 december 2011, 14:44
Ik weet ook niet waarom want ik snap het verband niet.




Dit snap ik beter. Het gaat om emotie die bij die gitaar hoort.

Ik heb (achteraf gezien) blijkbaar een douw gegeven tegen de gevoelige plek van een hoop figuren hier, en de emotionele band die ze hebben met hun gitaar.

En dat mag iedereen natuurlijk helemaal zelf weten. Maar dat jij zo'n fijne relatie met 'haar' hebt dat boeit me niet zo, het klinkt truttig en vandaar mijn verzoek.

Maar denk je nu werkelijk dat er gehoor gegeven gaat worden aan je verzoek? Dat jij nou geen band heb met je gitaar (ik ook totaal niet, hoor), mag een ander dat dan ook niet? Laat elkander in z'n waarde en we hebben allemaal plezier, als je het niet kan lezen, lees het dan niet of lees eroverheen, train jezelf dat als je 'haar' leest, je "plank" leest, jij blij, wij blij.. Doe dat niet bij je meisje, trouwens! goh, schat, wat zit je plank leuk! :D

Tang op varken, k*t op heipaal, l*l op grote trom!!