PDA

View Full Version : Wat zijn jouw ervaringen met high-end 2x12 speaker cabs ?



StevenStrat
14 december 2011, 20:36
Zou leuk moest iedereen een kleine review kunnen schrijven over z'n ervaringen met speaker cabs (mij interesseren voornamelijk 2x12's, maar 1x12 en 4x12 etc mag natuurlijk ook)

Hier zijn er enkele die ik al getest heb:

Brunetti 2x12 closed back, V30's:

strak en diep laag. Vrij directioneel, maar dat is door het closed back design.
Niet te schel doordat ze vrij diep zijn, de V30's kwamen mooi tot hun recht in deze cab. Prijs was niet overdreven. Moest ik een vrij modern klinkende 2x12 zoeken, zou deze op m'n lijstje staan...

Hook 2x12 'ported' (ovaal gat), G12H30/V30:

zit qua design ergens tussen open en closed back in. Werkt heel goed, want de spreiding was beter dan bij een echte closed back.
Het laag is niet zo 'thumping' als bij een echte closed back maar zeker strak genoeg.
De speakers complementeren elkaar HEEL goed, volle sprankelende klank met genoeg warmte. Het beste compromis tussen closed en open back dat ik al gehoord heb.

Engl 4x12 V30's:
deze was in niet zo onder de indruk van. Vrij levensloze klank, geen mooie laagweergave en niet echt vol. De kast complementeerde de V30's niet en het resultaat was dan ook niet fantastisch.

Two-Rock 2x12 signature cab, WGS 12-65B speakers:
Dumble style cab. veel low-end. Maar voor een semi-open back te zijn (ovaal gat) toch best strak laag, heel mooi details in het midden en hoog.
Niet schel, heel warm. Werkt met veel amps goed, niet zoals sommige cabs die enkel met een bepaald type amp goed klinkt. Heel gebalanceerd en breed inzetbaar. Duur, maar een van de beste die ik al gehoord heb...



Ben benieuwd naar jullie ervaringen !

Mr.Bluesbreaker
15 december 2011, 09:12
Ik zou een middag moeten uittrekken om al mijn 2*12 ervaringen op te schrijven die ik heb gehoord, maar de meest kenmerkende die een notatie verdient is imo mijn huidige 2*12 van Heritage Amplification.

Volgens mij is dit de basis geweest van de huidige Hook 2*12, exact dezelfde looks, semi-open back met handvat bovenop. Geen ovaal gat maar een rechte opening achterin, twee V30's. Je kunt ze niet nieuw meer krijgen, het bedrijf is qua versterking gestopt maar bouwt nog wel gitaren wat de meesten kennen. Mocht je er ooit eentje tegenkomen tweedehands....fantastische "3D" cab met mooi afgerond hoog, zeker voor een V30. Klinkt eigenlijk met elke amp te gek tot nu toe. Goed te tillen, het laag zou nog wel een tikje strakker mogen, maar dan vergelijk ik bijna met closed back equivalenten wat niet eerlijk is. Stiekem hoop ik ooit ergens een 2e te vinden met H30's closed back.
En voor wat ik er voor betaalde (400,-) hoef je het al helemaal niet te laten. Geen idee wat ze nieuw hebben gekost destijds.

zjanke
15 december 2011, 09:31
Wat is high end? Ik heb afgelopen zondag een Kings-cab (V30's) gekocht en kan op basis van één repetitie alleen maar vertellen dat het een hele strakke goed gebalanceerde kast is. Minder bassig en veel gearticuleerder dan mijn bandmaster kast die ik hiervoor verkocht heb.
Ik twijfel nog of ik op zoek ga naar een setje G12M20's. Dat was het originele plan, maar ik ben vooralsnog bijzonder tevreden over de V30's die er nu in zitten.

Was die Bandmaster eigenlijk ook een high end cabinet? de prijzen die erbij hoorden lagen namelijk niet heel ver uit elkaar. :dontgeti:

the sure thing
15 december 2011, 10:39
De enige die ik nog niet gehoord/gehad heb is de clubcab van Paul Lenders!

hole
15 december 2011, 11:22
Custom Audio Electronics

:rockon:

HaroldA
15 december 2011, 11:45
Brunetti 2x12 closed back, V30's:

strak en diep laag. Vrij directioneel, maar dat is door het closed back design.
Niet te schel doordat ze vrij diep zijn, de V30's kwamen mooi tot hun recht in deze cab. Prijs was niet overdreven. Moest ik een vrij modern klinkende 2x12 zoeken, zou deze op m'n lijstje staan...

Laatst op gespeeld met mijn Marshall JMP 2204. Ronduit waardeloze combinatie. :stop:

Geen oempf, gigantisch veel pisserig hoog, gigantisch veel pisserig hoog, heel weinig mids en gigantisch veel pisserig hoog.

Ik verdenk de V30 speakers ervan om gigantisch veel pisserig hoog te hebben, maar de kast deed niets om dat gigantisch veel pisserig hoog een beetje tegen te gaan.


Ach, wie weet werkt dat wel onder een hele doffe versterker...

YannickH
15 december 2011, 12:06
Laatst op gespeeld met mijn Marshall JMP 2204. Ronduit waardeloze combinatie. :stop:

Geen oempf, gigantisch veel pisserig hoog, gigantisch veel pisserig hoog, heel weinig mids en gigantisch veel pisserig hoog.

Ik verdenk de V30 speakers ervan om gigantisch veel pisserig hoog te hebben, maar de kast deed niets om dat gigantisch veel pisserig hoog een beetje tegen te gaan.


Ach, wie weet werkt dat wel onder een hele doffe versterker...

volgens mij moest je gewoon zeer dringend naar de wc;)

HaroldA
15 december 2011, 12:10
volgens mij moest je gewoon zeer dringend naar de wc;)

Beïnvloed dat je gehoor? Nooit geweten... :chicken:

Rick trodat
15 december 2011, 12:12
High end vind ik een beetje overdreven om zo te noemen. Mijn algemene ervaring is, hoe groter de cab, hoe meer sound.

Maar ik vind een 4x12 wel een beetje onhandig. De sleutel is naar mijn idee speakercombi's. Het laatste half jaar heb ik veel geleerd over gitaarspeakers en veel combi's uitgeprobeerd

HaroldA
15 december 2011, 12:15
Maar ik vind een 4x12 wel een beetje onhandig. De sleutel is naar mijn idee speakercombi's. Het laatste half jaar heb ik veel geleerd over gitaarspeakers en veel combi's uitgeprobeerd

"Combi" als in het mixen van verschillende speakers, of het mixen van tops en speakers?

Rick trodat
15 december 2011, 12:20
"Combi" als in het mixen van verschillende speakers, of het mixen van tops en speakers?

Mixen van speakers. Altijd over dezelfde amp. Ik kan ze hier wel gaan opschrijven, maar blijft een heel persoonlijk iets.

HaroldA
15 december 2011, 12:26
Mixen van speakers. Altijd over dezelfde amp. Ik kan ze hier wel gaan opschrijven, maar blijft een heel persoonlijk iets.

Ik geloof eigenlijk niet in het mixen van speakers. Wel voor jezelf, maar je zit altijd te kloten met microfoonplaatsing.

StevenStrat
15 december 2011, 12:33
Laatst op gespeeld met mijn Marshall JMP 2204. Ronduit waardeloze combinatie. :stop:

Geen oempf, gigantisch veel pisserig hoog, gigantisch veel pisserig hoog, heel weinig mids en gigantisch veel pisserig hoog.

Ik verdenk de V30 speakers ervan om gigantisch veel pisserig hoog te hebben, maar de kast deed niets om dat gigantisch veel pisserig hoog een beetje tegen te gaan.


Ach, wie weet werkt dat wel onder een hele doffe versterker...

Kan gewoon een slechte combo geweest zijn, of de V30's waren nog niet ingespeeld. Maakt vooral bij die speakers een heel verschil.
De cab had bij mij juist het meeste oempf dat ik al uit een 2x12 gehoord heb.



Met high end bedoel ik gewoon kwaliteitscabs, geen cheape fender mustang cabs, bugera, etc.


Ik zou een middag moeten uittrekken om al mijn 2*12 ervaringen op te schrijven die ik heb gehoord, maar de meest kenmerkende die een notatie verdient is imo mijn huidige 2*12 van Heritage Amplification.

Volgens mij is dit de basis geweest van de huidige Hook 2*12, exact dezelfde looks, semi-open back met handvat bovenop. Geen ovaal gat maar een rechte opening achterin, twee V30's. Je kunt ze niet nieuw meer krijgen, het bedrijf is qua versterking gestopt maar bouwt nog wel gitaren wat de meesten kennen. Mocht je er ooit eentje tegenkomen tweedehands....fantastische "3D" cab met mooi afgerond hoog, zeker voor een V30. Klinkt eigenlijk met elke amp te gek tot nu toe. Goed te tillen, het laag zou nog wel een tikje strakker mogen, maar dan vergelijk ik bijna met closed back equivalenten wat niet eerlijk is. Stiekem hoop ik ooit ergens een 2e te vinden met H30's closed back.
En voor wat ik er voor betaalde (400,-) hoef je het al helemaal niet te laten. Geen idee wat ze nieuw hebben gekost destijds.

Dat is een Mather cab.

http://mathercab.com/custom_cabinets.htm

Ze maken de cabs voor Hook, en ook voor Heritage zoals je kan zien op de site. zullen waarschijnlijk vrijwel dezelfde cabs zijn van ontwerp. Kan je ook gewoon rechtstreeks krijgen bij Mather.

Mr.Bluesbreaker
15 december 2011, 12:46
Ha, weer wat geleerd. Lijkt me inderdaad de herkomst, er zit nl. geen logo op, hadden ze waarschijnlijk aan stock over toen Heritage failliet ging, en is toen bij Haar guitars terecht gekomen. Moet ik er nu Hook, Heritage, of Mather als logo opzetten...

Rick trodat
15 december 2011, 13:31
Met high end bedoel ik gewoon kwaliteitscabs, geen cheape fender mustang cabs, bugera, etc.


mathercab maakt dacht ik ook cabs voor line 6. En line 6 staat nu niet bekend om ''high end'. Als zoiets bestaat. Je kan beter spreken over het gebruikte materiaal en constructie. Want dat zegt wel veel over de kwaliteit en sound. Zo zijn egnater cabinets van een behoorlijke kwaliteit.

Hook is met elke speaker te krijgen, maar het ported gedeelte vind ik lekker werken. Two rock is een groot merk, met dacht ik speakers van eigen hand, moeilijk dus vooraf in te schatten hoe zo'n geluid is opgebouwd.

Rick trodat
15 december 2011, 13:32
Ik geloof eigenlijk niet in het mixen van speakers. Wel voor jezelf, maar je zit altijd te kloten met microfoonplaatsing.

Mee eens. +1234

the sure thing
15 december 2011, 13:35
Mijn (uiteraard subjectieve) ervaringen:

ALGEMEEN:
- De V30 is een speaker die echt goed ingespeeld moet worden. Dan dan ook 40+ uren. Daarna worden ze wat milder, maar het " agressieve hoog" blijft.
- Er zijn duidelijke verschillen in het horen van een speakercab in een winkel/thuis en in een live (=band) situatie. Zo vond ik de celestion G12-65 echt een sublieme speaker, maar live prikt ie wat minder goed door.
- er zitten grote verschillen tussen open back en gesloten back. Gesloten back geven over het algemeen meer laag, meer "in your face" en mindere spreiding dan een open back.

Hieronder mijn ervaringen op het hi-end gebied:

Bogner OS 2x12
Uitstekende cab: veel oompfh, kan idd wat "bonken" in het laag. Heeft zowiezo veel laag! Met een goede amp echt een geweldige cab zijn. Maar wel groot en zwaar (qua gewicht)

Brunetti 2x12
De OUDE versie (met metalen handvatten in plaats van plastice): ik vond het en heerlijke cab. Geen bonkend laag en je kan kiezen voor open/closed achterkant. Lekker compact.

Orange 2x12 open back
Prima "no nonsense" 2x12. Klonk goed, open en niet te zwaar qua gewicht. Uitstekende constructie en lekkere spreiding.

Vernet 2x12
De beste cab die ik ooit gehad heb.... Helaas verkocht een Nielsje van dit forum. Wel erg grote cab, maar mooi vol warm geluid. Niet teveel laag.

Hook 2x12 (ovale opening aan achterkant)
Deze heb ik op dit moment. Ik heb er G12-M20Heritage speakers in gezet. Uitstekende cab, kan toch best wel veel laag produceren. Hij geeft een mooi "3D" geluid, goede spreiding. Is niet zo "in your face". Soms vind ik m wel wat wollig klinken, daar waar de andere cabs wat "strakker" klonken. Persoonlijk hou ik erg van wollig.

interessander
15 december 2011, 13:43
Ik vind het mixen van verschillende speakers in één kast (EVM 12L+V30 in Mesa trad. 4x12) toch wel fijn hoor. En qua mic plaatsing maakt het bij close miking voor live niet uit, als de uitrusting van de zaal het toelaat kun je zelfs twee mics op twee speakers krijgen. Voor live geef ik overigens altijd de voorkeur aan de V30. Maar zoals HaroldA al aangaf, je doet het voornamelijk voor jezelf.

Gibsonman
15 december 2011, 19:34
Laatst op gespeeld met mijn Marshall JMP 2204. Ronduit waardeloze combinatie. :stop:

Geen oempf, gigantisch veel pisserig hoog, gigantisch veel pisserig hoog, heel weinig mids en gigantisch veel pisserig hoog.

Ik verdenk de V30 speakers ervan om gigantisch veel pisserig hoog te hebben, maar de kast deed niets om dat gigantisch veel pisserig hoog een beetje tegen te gaan.


Ach, wie weet werkt dat wel onder een hele doffe versterker...

Bij nieuwe V30's gewoon je treble terugdraaien. (daar is de treble knop voor:seriousf:)

HaroldA
15 december 2011, 19:35
Bij nieuwe V30's gewoon je treble terugdraaien. (daar is de treble knop voor:seriousf:)

Haha, daar had ik echt niet aan gedacht! :???:

De treble en presence knoppen stonden zo ver mogelijk terug zonder dof te worden, maar hij bleef irritant hoog hebben.

jerome
15 december 2011, 19:56
Mijn grote liefde staat er niet bij;
Een VOX AC50 halfopen 2 x 12" extension cab uit 1969 met sinds kort nieuwe Celestion Alnico Gold Speakers !
Naar mijn bescheiden mening de beste en meest muzikale speaker ooit gemaakt!
Vol en vet, warm maar toch ook recht voor z'n raap, dynamisch en heerlijk 3D! :mmmm:
Daar kan naar mijn mening geen speaker aan tippen, ook niet oude Greenbacks of oude G12-65 of V30 of Alnico Blue speakers...
De cab zelf is ook fantastisch gebouwd

Ik had er eerst Silver alnico's inzitten (een "voorloper" van de Gold Alnico) en dit zijn ook zulke geweldige speakers!
Alleen zijn die maar 25 Watt en omdat ik met een 100 Watt JMP2203 top speel daarom moest ik elke keer 2 van die VOX cabs meesjouwen en daar had ik geen zin meer in...

Gibsonman
15 december 2011, 21:48
Haha, daar had ik echt niet aan gedacht! :???:

De treble en presence knoppen stonden zo ver mogelijk terug zonder dof te worden, maar hij bleef irritant hoog hebben.

Ik ken het van de V30's, duurt best een tijd voor dat ze zijn ingespeeld. De nieuwe klinken eigenlijk alttijd klote. Eigenlijk hebben een hoop ander Celestions ook een irritant kraakje in het hoog als ze nieuw zijn. Ik vraag me af hoe dat bijvoorbeeld bij Eminence is. Die heb ik nog nooit gehoord.

Mr. Dynamite
15 december 2011, 23:32
Marshall 1936v (v30's)

Fijn ding, geeft een redelijk duidelijke sound. Heb hierbij het gevoel dat hij niet zo veel kleurt. Is wel redelijk 'los' en niet echt geschikt voor metal werk imo.

Mesa Boogie 2x12 V30 Slanted. (met beamblocker bovenin)

Oompf! Onmeunig veel laag. Spreid erg goed door de bovenste speaker, die ook nog eens een beamblocker heeft. Geeft veel minder hoog dan de Marshall en klinkt wel wat dozig en niet zo gedefinieerd. Minder attack en geluid blijft een beetje in de kast hangen.

Deze vult de marshall wel heel mooi aan. Samen is het echt een dijk van een sound!

Framus FR212

Erg compact ding, maar was toch verrast over hoeveel geluid er uit komt. Tijdje geleden maar had volgens mij redelijk wat mids, en klonk best los.

Kool & Elfring 2x12 V30s

Front mounted speakers, merk je wel in de spreiding en definitie. Spreid goed en klinkt gewoon lekker. Vond hem destijds niet het geld waard t.o.v. de 1936v die ik nu heb. Maar wel gewoon een heel fijn ding.


Dan ook nog een Laney gs212ie. Geen goed woord over, alleen dat hij niet duur is en licht is. Geeft voor de prijs wel een redelijke sound maarja meer dan dat ook niet. Speakers kunnen ook het laag niet aan.


Ben nu trouwens plannen aan het maken voor 2 kasten. Een waarschijnlijk met 65 watters en de andere deels openback met V30's of greenbacks. Lijkt me samen een heel gave sound geven, maar is toch afwachten. Staat wel een topic over bij werkbank forum. :)

tillens
15 december 2011, 23:37
Zou leuk moest iedereen een kleine review kunnen schrijven over z'n ervaringen met speaker cabs (mij interesseren voornamelijk 2x12's, maar 1x12 en 4x12 etc mag natuurlijk ook)

Hier zijn er enkele die ik al getest heb:

Brunetti 2x12 closed back, V30's:

strak en diep laag. Vrij directioneel, maar dat is door het closed back design.
Niet te schel doordat ze vrij diep zijn, de V30's kwamen mooi tot hun recht in deze cab. Prijs was niet overdreven. Moest ik een vrij modern klinkende 2x12 zoeken, zou deze op m'n lijstje staan...

Hook 2x12 'ported' (ovaal gat), G12H30/V30:

zit qua design ergens tussen open en closed back in. Werkt heel goed, want de spreiding was beter dan bij een echte closed back.
Het laag is niet zo 'thumping' als bij een echte closed back maar zeker strak genoeg.
De speakers complementeren elkaar HEEL goed, volle sprankelende klank met genoeg warmte. Het beste compromis tussen closed en open back dat ik al gehoord heb.

Engl 4x12 V30's:
deze was in niet zo onder de indruk van. Vrij levensloze klank, geen mooie laagweergave en niet echt vol. De kast complementeerde de V30's niet en het resultaat was dan ook niet fantastisch.

Two-Rock 2x12 signature cab, WGS 12-65B speakers:
Dumble style cab. veel low-end. Maar voor een semi-open back te zijn (ovaal gat) toch best strak laag, heel mooi details in het midden en hoog.
Niet schel, heel warm. Werkt met veel amps goed, niet zoals sommige cabs die enkel met een bepaald type amp goed klinkt. Heel gebalanceerd en breed inzetbaar. Duur, maar een van de beste die ik al gehoord heb...



Ben benieuwd naar jullie ervaringen !

Waar ben je wezen testen? Die Brunetti , was dat een CW versie of de gewone?

Mr. Dynamite
15 december 2011, 23:41
Ohja,

Engl 2x12 horizontaal v30

Vond ik niks aan, heel strak en steriel. Moet je van houden, kameraad vond het helemaal vet maar ik vind een beetje losser wel lekkerder

StevenStrat
16 december 2011, 12:59
Waar ben je wezen testen? Die Brunetti , was dat een CW versie of de gewone?

keymusic. rockpalace in nederland.


Even op de site gekeken, het was een gewone maar dan met V30's, zijn blijkbaar normaal met Jensens. Is de CW nog beter ?

Hell's Engl
16 december 2011, 21:27
Mesa/Boogie metal grill Classic80 en EV;
Hele fijne cab met veel spreiding.

Bogner 2x12 V30;
Subliem met de HOOK captain34. Zeer goede allround cab

HOOK G12-30H/V30;
Zeer fijne cab met genoeg spreiding, maar niet de beste combi met de CAA/Suhr PT100

K&E 2x12 Scumback M75's;
Zeer goede cab! Niet de beste spreiding, maar in combi met de Scumbacks wel 't geluid wat ik zocht...
De Scumbacks zijn in ieders geval 'n blijvertje!

Joost

sjaak1990
17 december 2011, 16:23
Mijn (uiteraard subjectieve) ervaringen:

ALGEMEEN:
- De V30 is een speaker die echt goed ingespeeld moet worden. Dan dan ook 40+ uren. Daarna worden ze wat milder, maar het " agressieve hoog" blijft.
- Er zijn duidelijke verschillen in het horen van een speakercab in een winkel/thuis en in een live (=band) situatie. Zo vond ik de celestion G12-65 echt een sublieme speaker, maar live prikt ie wat minder goed door.
- er zitten grote verschillen tussen open back en gesloten back. Gesloten back geven over het algemeen meer laag, meer "in your face" en mindere spreiding dan een open back.


Brunetti 2x12
De OUDE versie (met metalen handvatten in plaats van plastice): ik vond het en heerlijke cab. Geen bonkend laag en je kan kiezen voor open/closed achterkant. Lekker compact.


Ben het eens met je v30 bevindingen, moeten gewoon lang ingespeeld worden. g1265 vind ik wel de lekkerste clean speaker die ik ooit gehoord heb.

De nieuwe versie heeft naar mijn weten metalen handvatten, de oude plastic, heb daar nog contact over gehad met Marco Brunetti want ik heb er per ongeluk één met plastic handvatten gekocht en dat vond ik niks want die was van spaanplaat gemaakt.

Verder vind ik het een heel goede cab, heb hem al met meerdere versterkers gebruikt,
-Marshall jcm2000 dsl maar die ging niet zo goed samen met v30's
-Gemodde London City DEA, klonk goed!
-Brunetti xl r-evo, heel goede combi
-Brunetti 059, fele versterker met veel hoog, heeeel strak met deze cab.

Heb veel getest maar vond dit voor mij de fijnste, zeg dus niet beste dat is heel persoonlijk. Ik vond de Bogner 2x12 OS bijvoorbeeld vreselijk, zo bonkerig, ENGL en Mesa kil enz...Orange wel goed

tillens
17 december 2011, 16:56
keymusic. rockpalace in nederland.


Even op de site gekeken, het was een gewone maar dan met V30's, zijn blijkbaar normaal met Jensens. Is de CW nog beter ?

Die CW kast komt uit de customworks serie, waar ook de Mercury, Mark en Wizard uitkomen. Soort customshop.
Heb em nog niet getest maar zit er aan te denken. Op dit moment weinig 212 cabs te koop gezien dus dan maar nieuw kopen.

LordRiffenstein
17 december 2011, 19:09
Ik heb volgende 2x12s gehad of lang kunnen testen, met bijvermelde speakers of combinaties:

Brunetti V30
CAE V30 en V30+Emi Governor
Bogner V30 en V30+CL80
Orange V30
Marshall 1936 G12T75, V30 en V30/CL80
THD THD speakers, oud model dus waarschijnlijk CL80
Elmwood V30
Paul Lenders Emi V12/Delta Pro12, Emi Wizard, Emi RWB, Emi Governor

Allemaal heel andere sounds, zelfs die met V30s en allemaal bruikbaar. De grootste tegenvaller was de CAE wat mij betreft. De Brunetti vond ik ok maar niet met elke amp. De 1926 klonk kut met G12T75s maar de combi V30/CL80 klonk te gek. De THD heb ik spijt van dat ik die verkocht heb, is een prima cab en komt maar zelden voorbij in Europa. De Orange was een beetje vis noch vlees, niet slecht maar ook niet wow. De Bogner met V30s is super en bijna een benchmark voor 2x12s, die klinkt gewoon GOED. Van de Paul Lenders had ik er 2, verschillende combinaties geprobeerd maar Pauls eigen voorkeur (V12/Delta Pro) of met Governors klinkt die het beste.

Heb momenteel enkel nog de Elmwood, omdat ik een Elmwood Modena60 heb maar ook omdat ik deze echt te gek klinkt. Het is een verticale 2x12 en misschien maakt dat wat uit maar ik ben er erg blij mee.

StevenStrat
17 december 2011, 20:19
Ik heb volgende 2x12s gehad of lang kunnen testen, met bijvermelde speakers of combinaties:

Brunetti V30
CAE V30 en V30+Emi Governor
Bogner V30 en V30+CL80
Orange V30
Marshall 1936 G12T75, V30 en V30/CL80
THD THD speakers, oud model dus waarschijnlijk CL80
Elmwood V30
Paul Lenders Emi V12/Delta Pro12, Emi Wizard, Emi RWB, Emi Governor

Allemaal heel andere sounds, zelfs die met V30s en allemaal bruikbaar. De grootste tegenvaller was de CAE wat mij betreft. De Brunetti vond ik ok maar niet met elke amp. De 1926 klonk kut met G12T75s maar de combi V30/CL80 klonk te gek. De THD heb ik spijt van dat ik die verkocht heb, is een prima cab en komt maar zelden voorbij in Europa. De Orange was een beetje vis noch vlees, niet slecht maar ook niet wow. De Bogner met V30s is super en bijna een benchmark voor 2x12s, die klinkt gewoon GOED. Van de Paul Lenders had ik er 2, verschillende combinaties geprobeerd maar Pauls eigen voorkeur (V12/Delta Pro) of met Governors klinkt die het beste.

Heb momenteel enkel nog de Elmwood, omdat ik een Elmwood Modena60 heb maar ook omdat ik deze echt te gek klinkt. Het is een verticale 2x12 en misschien maakt dat wat uit maar ik ben er erg blij mee.

wat vond je niet goed aan de CAE ? heb er al positieve dingen over gehoord..


De Bogner lijkt me ook een mooie cab, maar heb al gelezen dat er iets vreemd aan de low end respons is en dat ie soms wat dof in het hoog kan klinken. Jouw bevindingen vergeleken met andere cabs ?




Ik heb een G12-65 heritage gekocht, ga ik eens vergelijken met m'n EV12L's, en hier posten als jullie geinteresseerd zijn.



Ik ga ook binnenkort m'n Two-Rock eens AB'en met een vintage '65 super reverb, zouden jullie hier clips van willen ? Welke speakers met de Two-Rock, en dezelfde cab aan de Super hangen of gewoon de 4x10 ?

stratestic
17 december 2011, 21:27
Natuurlijk, ben benieuwd!

Mitch
17 december 2011, 21:37
Ter aanvulling en relativering: ik ben nooit zo wild van V30s, maar in de Brunetti 2x12, onder een Vox AC30CCH en een Koch Studiotone vond ik ze meer dan prima.

Verder hier nog een dikke +1 voor de Vernet 2x12MK. Zeker in combinatie met de Heritage M20s kan ik wel zeggen dat dit een elementair onderdeel is van mijn sound.

Bogner OS212 vind ik erg tegenvallen. Klinkt vet als de rest van je setup te iel is. Heb je al genoeg body in je sound/setup, dan maakt een Bogner OS het modderig.

De K&E 2x12 heb ik in een combinatie of twee gehoord nu en die zijn strak, modern en direct. Persoonlijk niet mijn smaak, maar absolute kwaliteit.

Wat dat betreft: hoewel totaal verschillend zou ik wel een lans willen breken voor de NL productie van 2x12s.

LordRiffenstein
17 december 2011, 21:52
wat vond je niet goed aan de CAE ? heb er al positieve dingen over gehoord..

De Bogner lijkt me ook een mooie cab, maar heb al gelezen dat er iets vreemd aan de low end respons is en dat ie soms wat dof in het hoog kan klinken. Jouw bevindingen vergeleken met andere cabs ?

Ik heb er eigenlijk 3 verschillende speaker-combinaties in gehad, met V30s, Governors of 1 van elk. En telkens vond ik dat die cab niet goed in balans was. 2 Governors was vreselijk donker en veel te veel laag, bij de V30s leek dan alsof het laag verdwenen was. De combinatie was ok maar ook niet meer dan dat. Heb ooit een CAE 4x12 gehad en die klonk wel te gek met V30s.

Ik heb nog een paar oude G12-65s liggen, daar moet ik ook nog eens het juiste cabje voor zoeken. Ik denk er zelfs aan om bij Tube-Town een lege cab te bestellen, hoor veel goeds van hun Bluesbreaker-stijl 2x12.

tillens
18 december 2011, 12:47
- Framus 212, veel sprankel.
- Marshall 2061cx; groot geluid, veel spreiding, veel hoog erin
- Mesa 212 rectifier kast; honkerig, basserig, pusherig
- Marshall jtm 212; nu nog steeds in bezit te gek geluid. Gedefinieerd
- Matchless 212; de kast der kasten. Klinkt als een beest. Vol, rond , sprankelend, top kwaliteit!

Kieftenbelt
18 december 2011, 13:36
Heb ik nog niet langs zien komen; wat vind men van fender 2x12 cabs?

Brum
18 december 2011, 20:55
Wat ik me afvraag, hoor je al die nuances en onderlinge verschillen nog wel bij het uitversterken over de monitors? Ik bedoel, Marshall cabs, ook de huidige, zijn nog steeds de standaard. Je ziet ze bij vele grote artiesten op het podium staan en ik vind het eigenlijk altijd wel goed klinken. Hier is men toch niet zo te spreken over Marshall cabs.:hide: Is het niet zo dat bij het uitversterken je eigenlijk meer de speaker hoort en de nuances per kast niet veel meer uitmaken?

Over Marshall gesproken, persoonlijk vind ik de 1936 cabjes helemaal niet zo slecht. Er is wel een groot verschil tussen de ouwere JCM800 cabs en de nieuwere JCM900 cabs. De 800 serie 1936's klinken strakker, met een veel strakker laag. De 900's klinken iets wat meer boomy, minder strak, maar wel meer 3D.

HaroldA
18 december 2011, 20:56
Over Marshall gesproken, persoonlijk vind ik de 1936 cabjes helemaal niet zo slecht. Er is wel een groot verschil tussen de ouwere JCM800 cabs en de nieuwere JCM900 cabs. De 800 serie 1936's klinken strakker, met een veel strakker laag. De 900's klinken iets wat meer boomy, minder strak, maar wel meer 3D.

De oude zijn dan ook van (berken?) multiplex gemaakt en de JCM900/2000 serie van MDF.

vinni
19 december 2011, 18:52
ENGL Horizontal 2X12 / V30s
Erg lekker voor strakke rocksound....maar dat schreeuwerige hoog

ENGL Horizontal 2X12 / Governors
Beter!.....beter hoog....iets natuurlijker strakker laag

Eigen bouw 2X12 / Governors
Eigen bouw kast met schuine MDF baffel en 18mm russisch berken
Erg goed mag ik wel zeggen

K&E 2X12 / V30s
Te neutraal....schreeuwerig hoog
Weinig spreiding

K&E 2X12 / Governors
Beter!.....het hoog hé...ietsjes meer strakker laag
Weinig spreiding

Portcity OS2X12 / Scumback M75 / H75
Super!.....de beste.....ook qua spreiding
(Gaat dus niet meer weg!)

Zoals je ziet ben ik geen fan van de V30's.
Ze kunnen wel goed klinken maar dan moeten ze goed en langdurig zijn ingespeeld en fors
hard staan. Vandaar mijn voorkeur voor de Governors. En een stuk goedkoper!

Vinni

tillens
19 december 2011, 20:13
ENGL Horizontal 2X12 / V30s
Erg lekker voor strakke rocksound....maar dat schreeuwerige hoog

ENGL Horizontal 2X12 / Governors
Beter!.....beter hoog....iets natuurlijker strakker laag

Eigen bouw 2X12 / Governors
Eigen bouw kast met schuine MDF baffel en 18mm russisch berken
Erg goed mag ik wel zeggen

K&E 2X12 / V30s
Te neutraal....schreeuwerig hoog
Weinig spreiding

K&E 2X12 / Governors
Beter!.....het hoog hé...ietsjes meer strakker laag
Weinig spreiding

Portcity OS2X12 / Scumback M75 / H75
Super!.....de beste.....ook qua spreiding
(Gaat dus niet meer weg!)

Zoals je ziet ben ik geen fan van de V30's.
Ze kunnen wel goed klinken maar dan moeten ze goed en langdurig zijn ingespeeld en fors
hard staan. Vandaar mijn voorkeur voor de Governors. En een stuk goedkoper!

Vinni

Die Port city cabs waren even te koop in Nederland, kan alleen niet meer vinden waar...

jutter
19 december 2011, 20:46
K&E OS 2x12 G12H 70th Anniversary:
Modderig in het laag, slechte spreiding

Koch 2x12 V30's:
Strak in het laag, mooi hoog en goede spreiding!

vinni
19 december 2011, 21:46
Die Port city cabs waren even te koop in Nederland, kan alleen niet meer vinden waar...

Nou.....tja....vaag verhaal....

Heb het daar eens over gehad met Daniel de eigenaar van Portcity.
Die wist zelf van niets.......vaag dus.

Vinni

tillens
19 december 2011, 21:51
Nou.....tja....vaag verhaal....

Heb het daar eens over gehad met Daniel de eigenaar van Portcity.
Die wist zelf van niets.......vaag dus.

Vinni

Was volgens mij ene Frank die die cabs importeerde. Kwam uit het noorden van het land. Jij hebt em laten invliegen begrijp ik? grt peter

vinni
19 december 2011, 22:14
Ik heb'm tweedehands in Griekenland gekocht en toen naar NL laten versturen. Er zijn inmiddels wel dealers in de EU.

Vinni

tillens
19 december 2011, 23:13
Ik heb'm tweedehands in Griekenland gekocht en toen naar NL laten versturen. Er zijn inmiddels wel dealers in de EU.

Vinni

Nog in de buurt dat je weet. Heb besloten de Brunetti te houden en daar een goede cab voor te willen. Maar die cab moet ook voldoen aan mijn blue angel head. Dus zat te kijken naar de port city.
gr peter

StevenStrat
20 december 2011, 15:14
peter, heb je de brunetti CW al geprobeerd ? Ik vond de standaard al heel goed klinken, de CW is mogelijk nog beter...

tillens
20 december 2011, 17:43
peter, heb je de brunetti CW al geprobeerd ? Ik vond de standaard al heel goed klinken, de CW is mogelijk nog beter...

Nee nog niet, maar staat wel in de planning. Ps je hebt PM