PDA

View Full Version : Y-cable: 2x input naar 1xoutput



titzenpitzer
14 december 2011, 20:29
Hoi mensen!

Binnenkort ben ik eigenaar van een ibanez vl10 stereo volume pedaal.
Ik ben er wat speciale dingen mee van plan (zie onder voor geïnteresseerden), maar ik kom uit op 2 outputs.

Ik heb me al rotgezocht naar Ycables 2inputs-1output maar dat blijkt wel niet te bestaan. Iemand: hulp?



De bedoeling:

Mijn zvex SHO heeft 2 uitgangen.
Eentje ervan gaat naar A van de vl10 en gaat dan naar de amp.
Een andere gaat door mijn boss PS3, ehx freeze, naar B van de vl10, daarna naar reverbpedaal en dan...ja, ook naar de amp.

Met die keten kan ik mooie scapes maken, vooral met de reverb achter de vl10. Ik kan mode7 van de ps3 freezen en laten in- en uitfaden naar believen. Etc. Vet.

oorzaak
14 december 2011, 21:47
Hoi,

Als ik het goed lees, wil je met behulp van de Y-kabel twee signalen samenvoegen naar één signaal dat naar de input van je amp gaat. Dat moet je niet doen met een kabel, daar hoort altijd een mixing stage tussen te zitten. Vraag me niet waarom, want zo technisch ben ik niet, maar het is wel zo.

Toevallig heb ik laatst zelf voor precies zo'n zelfde doel als jij beschrijft een "blend pedaal" gemaakt. Dat heb ik gedaan met on-line hulp van enthousiaste pedalenbouwers op het forum van www.newtone-online.nl (http://www.newtone-online.nl). En ook het materiaal voor dat doe-het-zelf bouwproject kwam uit de Newtone winkel. Als je een beetje precies bent en je kunt solderen dan is het niet moeilijk.

Een kant-en-klare oplossing heb ik namelijk nog niet in de winkel gezien. Of je moet zin hebben om een mengpaneel(tje) in je pedalenbak te leggen...

Groeten, Frits

titzenpitzer
14 december 2011, 21:56
Ik dacht misschien, zou het werken met een boss line selector?
Eentje in de input en eentje in een return? Of zie ik iets over het hoofd?

oorzaak
14 december 2011, 22:07
Zo te zien zag ik iets over het hoofd, want die boss line selector kende ik nog niet. Heb snel ff gekeken wat-ie doet. Ik zou denken dat je de twee signalen in de return A en de return B moet stoppen en dat je ze dan kunt mixen met de rode en de groene draaiknop. En dat komt het signaal eruit bij Output. Maar misschien zit het net anders, uitproberen lijkt me.

Heb ik voor niks zelf een apparaat zitten knutselen. :???: Nee hoor, is leuk om te doen.

Cageman
14 december 2011, 22:09
En ik heb ook net hetzelfde geprobeerd, en ben ook op een blender pedaal uitgekomen, wat overigens bruut goed werkt :) Toen ik het probeerde met een Y pedaal, ontstond er een soort vage feedback-lus. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar ik betwijfel of het met Y werkt.

titzenpitzer
14 december 2011, 22:17
Dat dacht ik dus ook al, anders zou ik het wel sneller moeten gevonden hebben, toch?

Ik heb ook geen line selector, gaat nog een duur grapje worden blijkbaar.

Midwolda
14 december 2011, 22:49
Boss KM-2. Maar da's oud en zeldzaam...

http://www.custom-sounds.com/WebRoot/Gagar/Shops/CustomSounds/49AD/5884/70AA/3CDD/D3B7/59FA/3D21/6F6F/boss_km-2.jpg

oorzaak
15 december 2011, 19:38
@Cageman,

Hoe ben jij aan je blender gekomen? Ook zelfbouw of zijn er nog meer types verkrijgbaar, naast de Boss Line Selector?

Gretsch 5120
16 december 2011, 11:31
Ik heb door Pete Cornish een speciale switcher laten bouwen; ik speelde Chapman Stick en die heeft een bas- en melodiepickup; door die switcher kon ik beide signalen samenvoegen en naar mijn looper sturen. Kostte een Godsvermogen, maar wel erg degelijk spul.

HaroldA
16 december 2011, 11:54
Kostte een Godsvermogen, maar wel erg degelijk spul.

Materiaalkosten schat ik (per definitie) op minder dan €20,-

Gretsch 5120
16 december 2011, 11:59
Het is wel een uitgebreide; dmv trimpost is het onderlinge volume af te stellen. Het is een 2in 2uit-box, dus dmv een schakelaar kun je switchen. En ik zal niet ontkennen dat de naam van de bouwer waarschijnlijk aan de prijs bijdraagde :soinnocent:

Cageman
17 december 2011, 11:05
@Cageman,

Hoe ben jij aan je blender gekomen? Ook zelfbouw of zijn er nog meer types verkrijgbaar, naast de Boss Line Selector?

Zelfbouw inderdaad. Alleen dan niet zelf.

Je hebt nog iets als een x-blender van Xotic, maar dat is wel maar 1 loop.
Wat je dan zou kunnen proberen, is 1 signaal in de input en het andere signaal in de send. Wel een duur grapje voor zoiets "simpels": http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Xotic-X-Blender-/art-GIT0012224-000

Die zelfbouw is trouwens een ontwerp van Flo, die hier ook op het forum zit.
Helemaal onderaan de pagina staat een link: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148799-Gitaareffecten-(overdrives)-blenden/page3

titzenpitzer
17 december 2011, 19:11
Die Xotic is wel cool. Alleen vraag ik mij af waarom er niet méér bestaan. En meer à la expressiepedalen, zodat je al spelend kan blenden. Daarom dat ik zo blij ben met die ibanez, al heb ik er blijkbaar nog een pedaal of mixer voor nodig..

Cageman
17 december 2011, 23:13
Je hebt ook nog de wetbox, van the gigrig. Die is met expressie. Ook weer reteduur.

Ik vind het ook raar dat zo'n pedaal relatief zo onbekend/weinig gebruikt is. Je kunt er echt zulke mooie geluiden mee maken.