PDA

View Full Version : Snaren voor akoestische gitaar: sprankelend geluid - Welke snaren?



Sanderltd
14 december 2011, 16:25
Ik heb een akoestische gitaar; staalsnarig, van het merk Blueridge. Op zich een goeie gitaar met mahonie hals, zijkanten en back. En een spruce top.

Nu heb ik door de jaren heen verschillende types snaren gebruikt, meestal iets dikkere en donker klinkende snaren. Nu klonk dat op zich wel goed, maar als ik opnames maak, mis ik toch dat "sprankelende" in de gitaar.

Met andere woorden; ik ben op zoek naar een nieuwe set snaren van eender welk merk, die de gitaar een sprankelender geluid zullen geven, zonder echter schel te worden.
Ik speel normaal veel meer elektrische gitaar, dus ben op akoestisch gebied minder bekend. Dus als iemand me een aantal tips zou kunnen geven, zou dat mooi zijn? :)

Alvast bedankt!

piker
14 december 2011, 16:38
Ik denk dat bij veel snaren de eerste weken sprankelend zijn.
Heb een maand geleden Martin's gelegd. En die hebben het nu nog.
Dat was een 0,12/0,54.

Merelvh
14 december 2011, 17:21
Elixir snaren!
En dan vooral degene met de nanoweb coating, mooi helder en sprankelend.

LaurentB
14 december 2011, 17:42
Wat snaren betreft heeft Merel zeker gelijk, maar wat voor microfoon gebruik je voor je opnames? Voor een akoestische gitaar is het belangrijk een condensatormicrofoon te gebruiken om dat tophoog van je snaren ook mee te nemen. Een dynamische microfoon zal dat niet zo goed oppakken.

Plant
14 december 2011, 19:27
Wat snaren betreft heeft Merel zeker gelijk, maar wat voor microfoon gebruik je voor je opnames? Voor een akoestische gitaar is het belangrijk een condensatormicrofoon te gebruiken om dat tophoog van je snaren ook mee te nemen. Een dynamische microfoon zal dat niet zo goed oppakken.

En vergeet de plaatsing van de microfoon niet. Experimenteer eens met afstand tot de gitaar. Plaatsing schuin voor de klankkast, ter hoogte van de hals-/body overgang of meer voor de brug naar de hals gericht. Een aantal opnamen maken tot je de 'sweet spot' hebt. Vergeet niet dat de ruimte waarin je speelt (akoestiek) ook meedoet aan wat je normaal hoort. Dus wat afstand van de gitaar houden scheelt ook.

Als je de mic dicht voor het klankgat houd, krijg je meer een 'klankkast-analyse'. Maar er komt meer geluid van je gitaar dan alleen uit het klankgat, zoals b.v. aanslag geluiden.
Microfoons hebben ook nog eens het 'proximity' effekt: als je er heel dichtbij opneemt, krijg je er een bass-boost door, waardoor het extra boemerig gaat klinken.

LaurentB
14 december 2011, 19:37
Ook essentieel punt van Plant ja. Als je de microfoon op de kruising van hals en kast richt krijg je een vrij helder geluid; naarmate je meer naar het klankgat beweegt komt er meer laag bij (de bassen komen uit het klankgat). Aan de kant van de brug krijg je weer een meer midden-hoog nadruk.

Sanderltd
14 december 2011, 22:37
Wat betreft de opnametechniek heb ik al één en ander geprobeerd. De plaatsing van de microfoon (het is een condensatormicrofoon) doet inderdaad veel!
Maar de opnames op zich zijn eigenlijk heel waarheidsgetrouw. Ze geven precies weer hoe de gitaar ook klinkt. Het is ook daadwerkelijk zonder opnames gewoon hoorbaar aan de gitaar zelf.

Maar dan zal ik die Elixir snaren eens proberen! :) Thanks!

LaurentB
14 december 2011, 23:40
Wat betreft de opnametechniek heb ik al één en ander geprobeerd. De plaatsing van de microfoon (het is een condensatormicrofoon) doet inderdaad veel!
Maar de opnames op zich zijn eigenlijk heel waarheidsgetrouw. Ze geven precies weer hoe de gitaar ook klinkt. Het is ook daadwerkelijk zonder opnames gewoon hoorbaar aan de gitaar zelf.

Maar dan zal ik die Elixir snaren eens proberen! :) Thanks!

Ja, dan kunnen de snaren nog wel verschil maken. Iets anders dat nog wat verschil kan maken is het materiaal van het zadel, als dat plastic is het door een benen exemplaar vervangen, en ik heb nu eens messing brugpennen geïnstalleerd, dat scheelt ook wel iets.
Maar het is deels ook het karakter van de gitaar natuurlijk, die van mij (Martin HD-28 kopiebouwproject) klinkt gewoon vrij dik bijvoorbeeld.

pietvanbuiten
15 december 2011, 00:06
Elixir snaren!
En dan vooral degene met de nanoweb coating, mooi helder en sprankelend.

Liggen er bij mij ook op en blijven heel lang mooi helder klinken.

doctormetal
15 december 2011, 00:41
Elixir snaren!
En dan vooral degene met de nanoweb coating, mooi helder en sprankelend.
Die snaren zitten ook op de Taylor die ik afgelopen zomer gekocht heb. Ze klinken nu nog steeds goed.

vederlicht
15 december 2011, 21:50
Elixir, beter ken ik niet. Niet echt goedkoop maar via www.nekymusic.com veel beter betaalbaar.
Vederlicht♫

Nekojiru
15 december 2011, 22:09
Ik ben zelf een onwijze fan geworden van de Martin FX snaren.. Ik gebruik de .125 series in de stijl van Tommy Emmanuel.

Prachtig heldere, warme en levendige klank, met name van de phosphor bronze series! 80/20 vond ik toch wat te schel en bovendien kreeg ik die ook niet goed gestemd op mn Taylor 424ce. 1 Nadeel van de snaren: ze gaan niet lang mee dus ik vervang ze elke week! Maar voor 20 euro in de maand heb ik het er voor over! Een setje kost 5 euro ofzo.

De Elixers vind ik zelf niet erg levendig klinken... Met een coating erop kan dat haast ook niet anders.

Papier
15 december 2011, 23:34
Ik snap ook niet wat men zo spannend vind aan elixir... Zeker na een maandje of 2 klinken ze naar mijn mening niet zo mooi meer.

Ik vind martin goed klinken, maar die moet je regelmatig vervangen.

Zit ook wel wat verschil tussen 80/20 bronze en phosphor bronze,, ik hou meer van 80/20 bronze ik denk ook dat dat het beste is voor dat sprankelende...

LaurentB
16 december 2011, 07:27
Als je de nanoweb coating neemt klinkt Elixir echt wel helder. Ze zijn twee keer zo duur en gaan ook ongeveer twee keer zo lang mee in mijn ervaring. Dus het resultaat is dat je minder vaak hoeft te vervangen, niet dat het goedkoper is.

rockablues
25 december 2011, 17:47
Elixir phosphor bronze.

http://www.hotroxuk.com/guitar-strings-753-0/elixir-nanoweb-guitar-strings-604-0/elixir-acoustic-phosphor-bronze-pro-pack.html