PDA

View Full Version : Stroom door gitaarsnaren



Jemmie
14 december 2011, 15:55
Hey,

Ik hoop dat dit het goeie onderwerp is, of dat het in Elektrische gitaren thuishoorde.
Sinds ik een Marshall JCM800 heb ik regelmatig het idee dat als ik met deze versterkt speel dat er spanning staat op mijn snaren. Als ik dan met mijn onderarm de snaren van de gitaar aanraak, krijg ik ineens een schok. Niet een grote maar het is wel ff flink irritant.
Weet iemand waar dit aan ligt? Het ligt niet aan de gitaar, of er moet iets mis zijn met mijn epiphone, ibanez en fender.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

ellisvertellis
14 december 2011, 16:21
Ik heb dat ook eens gehad en heb er toen een nieuwe, geaarde stroomdraad aan laten zetten. Probleem was weg toen!

bass blom
14 december 2011, 16:29
zit je versterker in een geaard stopcontact?

Eygen
14 december 2011, 16:33
Maar je krijgt het niet bij je fret hand? Dat zou vreemd zijn.

ellisvertellis
14 december 2011, 16:41
Jawel, maar misschien voelt hij het niet aan zijn vingers (eelt ofzo?). Ik voelde het vooral als ik met mijn tong of lippen tegen de snaren kwam... :D

guhlenn
14 december 2011, 17:00
bij mij was de trafo stuk. snel laten fixen, want dat kan gevaarlijk worden schijnbaar...

Jemmie
14 december 2011, 17:08
In mijn linkerhand kreeg/voelde ik niks door mn vingers evenzo als mijn rechterhand als ik met mijn vingers speelde. Het was vooral mn onderarm die stroom kreeg als ik de snaren raakte, dus het zal waarschijnlijk de eelt zijn indd.

De Amp zat niet in een geaard stopcontact, en nu die in een geaard stopcontact zit geeft ie geen stroom meer. Heel erg bedankt voor al jullie reacties :D

kidrock
14 december 2011, 17:31
Het kan een aantal oorzaken hebben:

1. Dat er iets niet goed in je versterker zit, dus dat zul je als eerste moeten uitsluiten. Probeer je amp aan te sluiten op een goed geaarde stopcontact. Heb je dan nog hetzelfde probleem?

2. Je kan soms ook een schok krijgen als je meerdere apparatuur op 2 verschillende groepen hebt staan (daar bedoel ik mee groepen in de meterkast) en er bijv. 1 groep niet goed geaard is ten opzichte van de andere. Het bekende schok door de lippen van een zang microfoon is daar een klassiek voorbeeld van. P.A. op 1 groep en je amp op een andere en de boel is niet goed geaard.
Het probleem kan zich ook voor doen als bijv. je amp op 1 groep is aangesloten en je FX (pedalen, 19inch, enz.) op een andere groep en er is een mis match tussen die 2.

Maar wat je ook doet, blijf hier niet mee doorspelen! Nu prikt het misschien een beetje, maar het kan ook fataal aflopen. Je zult namelijk niet de eerste zijn waar het mee verkeerd afliep.

kidrock
14 december 2011, 17:39
In mijn linkerhand kreeg/voelde ik niks door mn vingers evenzo als mijn rechterhand als ik met mijn vingers speelde. Het was vooral mn onderarm die stroom kreeg als ik de snaren raakte, dus het zal waarschijnlijk de eelt zijn indd.

De Amp zat niet in een geaard stopcontact, en nu die in een geaard stopcontact zit geeft ie geen stroom meer. Heel erg bedankt voor al jullie reacties :D

Ik zie dat onze posts net doorkruist zijn ;)

Goed om te horen dat je het probleem niet hebt als je em op een geaarde stopcontact hebt aangesloten. In principe zou je ook geen stroom moeten krijgen als je de amp op een niet geaarde stopcontact hebt aangesloten.

Dus ik zou toch wel ff goed checken wat de oorzaak kan zijn...

cluseau
14 december 2011, 19:21
In principe zou je ook geen stroom moeten krijgen als je de amp op een niet geaarde stopcontact hebt aangesloten.

Die vlieger gaat niet op, de meeste versterkers hebben een ingangsfilter wat er voor zorgt dat de halve netspanning op het chassis komt te staan als dat niet geaard is en dat voel je.

Plant
14 december 2011, 19:39
Zo is het. Dus overtuig jezelf van goede aarding voordat je aan de Jimi Hendrix act 'spelen met de tanden' begint en de gitaar aan je mond zet.... :blast:

kidrock
14 december 2011, 22:34
Die vlieger gaat niet op, de meeste versterkers hebben een ingangsfilter wat er voor zorgt dat de halve netspanning op het chassis komt te staan als dat niet geaard is en dat voel je.

Ik begrijp dat jij de deskundige bent en ik snap ook dat aarding het meest veilige is, maar toch heb ik veel buizen bakken gehad (en nog steeds heb) incl. een JCM800 (inmiddels al jaren geleden verkocht) die ik gewoon in de woonkamer heb gebruikt zonder rand aarde en verder geen schok, tinteling of wat dan ook van heb gehad.

De keren dat ik wel een opdoffer heb gehad, waren vaak in louche cafetjes waar de verlichting met de ene stekkerblok in het andere aan mekaar geknopt waren. Oftewel... 1 groot zooitje.

Als ik tegenwoordig een vermoeden hebt dat het niet pluis is, dan tik ik eerst met de snaren van de gitaar tegen de microfoon.
Als ik geen vonken zie, dan wil ik het er nog wel op wagen ;)

Plant
14 december 2011, 22:48
De gitaarsnaren vonken tegen de microfoon...

Ik heb ooit in een oefenruimte gespeeld met gitaarversterkers en een zangversterker. Daar had iemand tussen de zangversterker en het lichtnet een zelfgemaakt verlengsnoer gestoken waarin geen aarde was verbonden. En de rest van de versterkers waren wel keurig geaard onderling op dezelfde groep.

De zanger-gitarist (ik niet gelukkig) raakte vervolgens met zijn lippen de microfoon en zong ineens een behoorlijk toontje hoger.

kidrock
14 december 2011, 23:03
De gitaarsnaren vonken tegen de microfoon...

Ik heb ooit in een oefenruimte gespeeld met gitaarversterkers en een zangversterker. Daar had iemand tussen de zangversterker en het lichtnet een zelfgemaakt verlengsnoer gestoken waarin geen aarde was verbonden. En de rest van de versterkers waren wel keurig geaard onderling op dezelfde groep.

De zanger-gitarist (ik niet gelukkig) raakte vervolgens met zijn lippen de microfoon en zong ineens een behoorlijk toontje hoger.

Praat me er niet van... heb dat al meer dan eens mee gemaakt.

M'n vullingen springen zowat spontaan uit m'n bek als ik daar nog aan terug denk! :eek:

Wiellem
14 december 2011, 23:52
Heb hetzelfde met een geaard stopcontact, komt doordat blijkbaar een deel van de stopcontacten in huis onder lichte spanning staat wat volgens mij door de PC komt die erop zit.

Ongelooflijk vervelend soms omdat je zo'n trillend gevoel in je vingers ervan krijgt..

cluseau
15 december 2011, 09:18
Ik begrijp dat jij de deskundige bent en ik snap ook dat aarding het meest veilige is, maar toch heb ik veel buizen bakken gehad (en nog steeds heb) incl. een JCM800 (inmiddels al jaren geleden verkocht) die ik gewoon in de woonkamer heb gebruikt zonder rand aarde en verder geen schok, tinteling of wat dan ook van heb gehad.

De keren dat ik wel een opdoffer heb gehad, waren vaak in louche cafetjes waar de verlichting met de ene stekkerblok in het andere aan mekaar geknopt waren. Oftewel... 1 groot zooitje.

Het is ook geen geschreven wet dat je een opdonder moet krijgen als je ongeaard speelt. Het is van veel vage factoren afhankelijk. Als bv je chassis onder spanning staat maar je raakt verder geen andere geaarde delen aan zul je er waarschijnlijk niets van merken. Vergelijk het maar met een hoogspanningskabel, die kun je rustig aanraken als je maar niet op een ladder staat. Factoren als een droge houten vloer vs een betonvloer of zweetpoten met leren schoenen zijn enkele van die factoren. Daarnaast is de opbouw van de amp ook een factor. Heeft deze een netfilter zoals in een PC dan heb je de jackpot. Gegarandeerd 115V~ op het chassis en die kan bijten hoor. Nog linker wordt het als je apparaten gaat koppelen waarvan er één niet geaard is en andere weer wel. Als jij onder spanning staat merk je daar dus niets van tenzij je een geaarde mic aanraakt.

kidrock
15 december 2011, 15:45
Het is ook geen geschreven wet dat je een opdonder moet krijgen als je ongeaard speelt. Het is van veel vage factoren afhankelijk. Als bv je chassis onder spanning staat maar je raakt verder geen andere geaarde delen aan zul je er waarschijnlijk niets van merken. Vergelijk het maar met een hoogspanningskabel, die kun je rustig aanraken als je maar niet op een ladder staat. Factoren als een droge houten vloer vs een betonvloer of zweetpoten met leren schoenen zijn enkele van die factoren. Daarnaast is de opbouw van de amp ook een factor. Heeft deze een netfilter zoals in een PC dan heb je de jackpot. Gegarandeerd 115V~ op het chassis en die kan bijten hoor. Nog linker wordt het als je apparaten gaat koppelen waarvan er één niet geaard is en andere weer wel. Als jij onder spanning staat merk je daar dus niets van tenzij je een geaarde mic aanraakt.

Das duidelijk. Tegenwoordig wordt er wel strenger gekeken naar de veiligheids normen van versterkers. Vroeger was dat wel anders. Kijk maar naar de oude Fenders versterkers die zonder aarde stekker geleverd werden en met de bekende "death cap". Er hoeft er maar iets mis te gaan en dan wist je zeker dat je geroosterd werd :eek:

Er zou wat mij betreft nog wel strenger gecontroleerd mogen worden bij horeca gelegenheden, want je komt nog regelmatig van die doe-het-zelf prutser tegen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.

cluseau
15 december 2011, 16:06
Er zou wat mij betreft nog wel strenger gecontroleerd mogen worden bij horeca gelegenheden, want je komt nog regelmatig van die doe-het-zelf prutser tegen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.

Helemaal terecht, maar ook onder de ampbouwers wordt heel wat af geprutst. Zolang dat aan secondaire zijde gebeurt is dat nog niet zo erg maar vaak wordt het netdeel niet serieus genomen helaas. Als zo'n amp dan op marktplaats terechtkomt wordt er ook nog eens een onschuldig iemand het slachtoffer.

Gearjunkie
15 december 2011, 16:13
Er zou wat mij betreft nog wel strenger gecontroleerd mogen worden bij horeca gelegenheden, want je komt nog regelmatig van die doe-het-zelf prutser tegen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.

Is er dan wel voorzien in goede regelgeving? Ik bedoel is het een voorschrift dat ik mijn versterker aard bijvoorbeeld? Mag ik niet straffeloos 8 verlengsnoeren koppelen om tot het podium te komen?

Naar mijn idee schuilt het probleem (en doe daar zelf vast aan mee...) dat velen denken kennis van zaken te hebben, maar toch tekortschieten. De klok en de klepel zeg maar, waardoor we dingen verkeerd doen. Ten tweede zal een aantal toch onvoldoende voorbereid zijn (tijd, juiste spullen, goede lange snoer....) waardoor op de valreep geknutseld gaat worden met alle nadelige gevolgen van dien.

cluseau
15 december 2011, 16:32
Tja, je kan wel regelgeving maken maar als je vervolgens bij de bouwmarkt spullen kan kopen om een verlengsnoer in elkaar te prutsen houd het op. Ik moet er niet aan denken dat de overheid zich daar ook al mee gaat bemoeien dus er ligt gelukkig nog een groot stuk verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker. Neem die verantwoordelijkheid dan ook en zoek uit wat wel/niet kan en hoe het juist te doen. Een kind weet dat als je een gat boord in ijzer plaatwerk, dat niet afwerkt/beschermt en daar een plastic kabel doorheen steekt dat het kapot gaat. Daar is geen regelgeving voor nodig, alleen gezond verstand.

Gearjunkie
15 december 2011, 16:35
Tja, je kan wel regelgeving maken maar als je vervolgens bij de bouwmarkt spullen kan kopen om een verlengsnoer in elkaar te prutsen houd het op. Ik moet er niet aan denken dat de overheid zich daar ook al mee gaat bemoeien dus er ligt gelukkig nog een groot stuk verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker. Neem die verantwoordelijkheid dan ook en zoek uit wat wel/niet kan en hoe het juist te doen. Een kind weet dat als je een gat boord in ijzer plaatwerk, dat niet afwerkt/beschermt en daar een plastic kabel doorheen steekt dat het kapot gaat. Daar is geen regelgeving voor nodig, alleen gezond verstand.

Precies, dus je zou het in goede voorlichting oid moeten gaan zoeken wil je het veiliger maken.

cluseau
15 december 2011, 16:46
Precies, dus je zou het in goede voorlichting oid moeten gaan zoeken wil je het veiliger maken.


Ehhhh ja, en zelf logisch nadenken natuurlijk. Ook heb je de kans om hier op het forum je vragen te stellen als je twijfelt. Mensen genoeg die wel weten aan welke eisen het moet voldoen. Plaats desnoods een foto van je kunstwerk, daarop is vaak al te zien of er iets aan mankeerd. Ook zijn er op het net voldoende voorbeelden te vinden. (ook op mijn site zie je dergelijke missers trouwens)

kidrock
16 december 2011, 16:13
Uiteraard kun je een hoop voorkomen door gezond verstand en te zorgen dat jou eigen spullen op een degelijke manier in elkaar zit en ook is aangesloten.

Het zijn juist de plaatsen waar je optreed waar je extra alert op moet zijn. Na Volendam is er wel strenger toezicht gekomen op brand gevaar in cafes, door te controleren op vrij toegang tot de brand uitgangen en brand verlichting (hoewel dat ook helemaal niks zegt, want sommige schuiven rustig de biljart tafel voor die uitgang als er opgetreden wordt), maar ik heb het idee dat er verder dan dat niet wordt gekeken als ik soms zie met wat voor prutswerk de meterkast in elkaar is geklust.

Wij gebruiken meestal een vaste geluidsman die fatsoenlijke spullen bij zich heeft. De meeste keren dat ik een optater kreeg werd het geluid door de kroegbaas zelf geregeld die het allemaal niet zo nauw nam met de elektra.