PDA

View Full Version : Advies gevraagd voor aankoop van een Taylor GS7 of 810!!!!



Hombra
14 december 2011, 10:02
Hallo,

Ik blijf maar dubben, of ik neem de Taylor Gs7 of de 810 :???:
Iemand advies??
Zitten er grote verschillen in deze 2 gitaren?? De klank enz.? Ik heb nog geen winkel gevonden waar ze beide aanwezig zijn zodat ik ze samen kan horen.
Of advies voor een andere??
Ik zit met het probleem dat ik regelmatig in een wheely zit en ik moet gaan spelen met plectrum en de hals moet niet te breed zijn ivm met probleem met mijn linkerhand. Heb nu een alhambra maar vind de hals net iets te breed. Er zitten nu ook nylon snaren op en dat vind ik ook iets minder klinken met plectrum.
Dus alle adviezen zijn erg welkom.

Rizz
14 december 2011, 10:31
Het zijn wel 2 totaal verschillende modellen, wat wil je ermee? Fingerstyle, strumming.. Al valt het modelverschil bij de hoger taylor series wat meer weg.

De 810 (niet gespeeld) is iig een dreadnought en derhalve wat meer geschikt voor strumming, bij de GS7 zal de scheiding van noten wat meer aanwezig zijn en daarom wat meer geschikt voor fingerstyle. Ik vind het een mooie gitaar, speelt lekker en produceert aardig wat volume en klinkt ook nog 's goed! Zit sws boven mijn budget, dus dan klinkt het al sneller beter, niet? Psychisch effect, daarom wil ik ook geen prijzen meer zien als ik uit ga proberen, het beinvloed teveel..

Als je veel moet zitten en enigszins beperkt in je bewegingen bent, is misschien de GS7 de betere, omdat deze wat beter over je been heen valt en wat lager uitkomt.

Die Alhambra, hebben daar ook nog andere snaren opgezeten dan? Toch geen stalen snaren, mag ik hopen, want zo te lezen is het een klassieke gitaar? Je loopt dan wel kans om je brug van je kast af te trekken, vanwege de veel hogere snaarspanning..

Succes!

Edit: Je zei al dat je veel met plectrum speelt, dus fingerstyle zal het niet veel worden... stom van me, excuus

Hombra
14 december 2011, 11:00
Hoi,
Neee op de Alhambra zitten gewoon nylon snaren :seriousf: zou niet goed gaan met stalen snaren.
Ik vind zelf ook de GS7 super klinken. Ik moet echt met een plectrum spelen, want mijn hand zit dicht en kan alleen mijn duim gebruiken.
Ja die aanschaf is idd een rib uit mijn lijf. Maar wil nu gelijk een gitaar kopen die naar mijn zin is en kwalitatief goed is.

Ik hoorde in een winkel een vreemd verhaal.
Dat een gitaar een jaar of 10 meegaat.
Dan vraag ik mezelf af waarom dan een Gibson en Fender van 1952 bv zo gewild zijn. Dat zal toch niet zijn omdat ze steeds slechter gaan worden.

bass blom
14 december 2011, 11:05
welke winkel was dat? aldi of lidl? :seriousf:
(waar je een spaanse gitaar met stalen snaren haalt voor 20 euro)

Rizz
14 december 2011, 11:06
Maar 10 jaar? Wat doe ik dan met m'n 78-er en 82-er? :D

Nee, ze gaan 10 jaar mee zonder veel werk, Na 10 jaar is er misschien een herfret of een neckreset nodig en het is ook geheel afhankelijk van hoeveel je speelt en hoe je ermee omgaat! Wisselende temp, vochtigheid in huis, onderhoud e.d.

Nog even over de taylors, ik vind sws dat ze goede allround gitaren maken en geschikt voor 90 procent van de gitaristen..

Edit: Bovenstaande geldt niet als je Tommy Emmanuel heet, die helpt binnen anderhalf jaar een gitaar compleet naar den knoppen! :crazyhappy:

Hombra
14 december 2011, 11:24
Hihihi
Nee ik snapte er ook al geen biet van.
En geloof het of niet maar ze verkopen er geen gitaren van 20,00 euro maar Martin - Taylor enz dus niet de minste merken toch.
Heb daar wel de GS7 gehoord en die blijft toch maar steeds door mijn hoofd gaan. Had er eigenlijk niet naar moeten luisteren.
Want eigenlijk is hij boven het budget wat ik in gedachten had.
Maar denk maar zo moet met mijn bedrijf stopen wegens mijn ziekte en ga mezelf maar eens lekker een cadeau geven.
Zodat ik in het nieuwe jaar me helemaal der op kan gaan storten.;)

Rizz
14 december 2011, 11:40
Maar denk maar zo moet met mijn bedrijf stopen wegens mijn ziekte en ga mezelf maar eens lekker een cadeau geven.
Zodat ik in het nieuwe jaar me helemaal der op kan gaan storten.;)

Dat is minder nieuws..:dontgeti:

Maar je hebt helemaal gelijk, niet bij de pakken neerzitten! Dan kan je idd beter jezelf een heul leuk cadeautje doen!

En BTW, als die GS7 door je hoofd blijft spoken, gewoon doen, dat doettie nl. niet voor niets! Als het kan, de grote liefde boven het verstand kiezen! Je zal er zeker meer plezier aan beleven en dan hoef je jezelf later niet voor je kop te slaan: had ik het maar gedaan...

Maarre, wel fotootjes posten als je 'm hebt, dat ben je inmiddels wel verplicht! :D En niet van die internetplaatjes!!:rockon:

LaurentB
14 december 2011, 12:00
Ik hoorde in een winkel een vreemd verhaal.
Dat een gitaar een jaar of 10 meegaat.
Dan vraag ik mezelf af waarom dan een Gibson en Fender van 1952 bv zo gewild zijn. Dat zal toch niet zijn omdat ze steeds slechter gaan worden.

Nou, die veelgevraagde Gibsons en Fenders uit de jaren vijftig zijn ten eerste wel vnl. solidbody elektrische gitaren en die zijn wel wat duurzamer. Maar beter worden die ook niet hoor, na 50 jaar, het slijt wel degelijk. Wel is het zo dat in die tijd veel kwaliteitshout nog niet zo duur en zeldzaam was als nu, in zoverre kan een gitaar die in die tijd betaalbaar was wel van een betere kwaliteit materiaal zijn dan iets uit een vergelijkbare klasse nu.

Ten tweede gaat een akoestische gitaar wel wat achteruit na lange tijd. Bij staalsnarigen vervormt het bovenblad na verloop van tijd wat, en ook kan de hals gereset moeten worden,maar dat is wel pas na meer dan tien jaar als het goed is.

jplm
14 december 2011, 19:58
Ik hoorde in een winkel een vreemd verhaal.
Dat een gitaar een jaar of 10 meegaat.

Nou, 10 jaar weet ik niet, maar ik heb wel een boek van Stefan Grossman, en die zegt ook dat akoestische gitaren na wat inspelen beter worden, maar na jaren weer minder. Ik moet toegeven dat hij de daad bij het woord voegt: hij heeft in het verleden (nu) dure Martin OM's gehad, en Franklin's, maar na verloop van tijd verkoopt hij ze weer, "laat een ander ze maar als belegging gebruiken, ik heb ze alleen voor het geluid", of zoiets zei hij.

Groet, Jan.

Hombra
14 december 2011, 20:16
Hoi
Dus dan toch een wijzere beslissing om niet zo'n kostbare gitaar te kopen???
Ik begin nu dus echt te twijfelen. Want het is voor mij geen pakje boter wat ik koop. Bedankt tot zover voor alle tips en raad,
Er mogen nog veel meer adviezen komen. Zodat ik beter weet wat te doen.
Er mag ook geroepen worden deze........ gitaar is ook geweldig maar prijstechnisch ook meer aantrekkelijker.;) Ik sta overal voor open. Maar ben in mijn hart wel een beetje Taylor-Martin-Gibson freak :lovelove:
Dus kom maar op met jullie adviezen.

LaurentB
14 december 2011, 20:29
Hoi
Dus dan toch een wijzere beslissing om niet zo'n kostbare gitaar te kopen???
Ik begin nu dus echt te twijfelen. Want het is voor mij geen pakje boter wat ik koop. Bedankt tot zover voor alle tips en raad,
Er mogen nog veel meer adviezen komen. Zodat ik beter weet wat te doen.
Er mag ook geroepen worden deze........ gitaar is ook geweldig maar prijstechnisch ook meer aantrekkelijker.;) Ik sta overal voor open. Maar ben in mijn hart wel een beetje Taylor-Martin-Gibson freak :lovelove:
Dus kom maar op met jullie adviezen.
Je moet de beste gitaar kopen die enigszins verantwoord binnen jouw budget valt. Er is wel achteruitgang, maar het is echt niet zou dat een gitaar ineens véél slechter wordt na die tien jaar. Ik speel zelf nog steeds op een klassieke Hopf uit 1981. Ja, die is niet 100% zuiver meer, en klinkt misschien iets doffer dan 30 jaar geleden, maar nog steeds mooi.

Staar je je niet teveel blind op merken? De drie die je noemt zijn bijvoorbeeld alledrie van een heel eigen, verschillend karakter.

Rizz
14 december 2011, 21:06
Is het verantwoord? Dat is iets wat alleen jij kan bepalen! Zorg goed voor je gitaar en hij gaat jaren mee.. Meer advies gaat je ws. meer van de wijs brengen. Het is heel erg persoonlijk en wij weten niet wat jij mooi vind.

Als je persé een advies wilt hebben probeer de Eastman E10OM of E20OM 's, een derde van je budget, maar in mijn ogen kunnen ze zich beide uitstekend meten met de "betere" (lees: duurdere) gitaren.

Of laat je 's blind wat aanreiken, dat kan heel verfrissend zijn!

Hombra
14 december 2011, 21:27
Oke dank je, ga zeker nog even verder zoeken.
en misschien staar ik me wel een beetje blind op een merk.
Dat is ook niet wijs.
Ga zeker je adviezen opvolgen. Thanks ;)
Ik kan mijn geld maar 1 x uitgeven en wil het dat ook goed doen en niet dat ik straks spijt krijg

jplm
15 december 2011, 20:20
Hallo.

Nee hoor, laat je door mijn verhaal (van Grossman) niet van de wijs brengen; het wil natuurlijk niet zeggen dat je nu geen duurder type gitaar zou moeten kopen. Het gaat uiteraard in principe om het geluid, maar ik weet (en iedereen hier denk ik wel) dat het uiterlijk ook wat wil zeggen, en zelfs het idee dat je een échte Martin of Taylor hebt telt mee, het is tenslotte een hobby (ik neem aan dat je niet voor je werk speelt).

Groet, Jan.

vederlicht
15 december 2011, 21:39
Als LaurentB heb ik ook een klassieke Hopf maar nog 10 jaar ouder.
Je ziet natuurlijk dat ie enigszins bejaard overkomt maar alles zit er nog op uit die tijd dus ik heb niets hoeven te vervangen. De klank vind ik nog steeds bijzonder en af en toe een ander setje snaren van een ander merk brengt toch weer wat nieuwigheid (raar woord trouwens).
Vederlicht♫

petertaylor
18 december 2011, 13:26
Maar 10 jaar? Wat doe ik dan met m'n 78-er en 82-er? :D

Nee, ze gaan 10 jaar mee zonder veel werk, Na 10 jaar is er misschien een herfret of een neckreset nodig en het is ook geheel afhankelijk van hoeveel je speelt en hoe je ermee omgaat! Wisselende temp, vochtigheid in huis, onderhoud e.d.

Nog even over de taylors, ik vind sws dat ze goede allround gitaren maken en geschikt voor 90 procent van de gitaristen..

Edit: Bovenstaande geldt niet als je Tommy Emmanuel heet, die helpt binnen anderhalf jaar een gitaar compleet naar den knoppen! :crazyhappy:

Persoonlijk zou ik voor de GS kiezen, het model speelt lekker makkelijk en ik heb er zelf 2 en ben er zeer tevreden mee.
Heb ooit een 310 gehad maar de GS ligt toch beter op de knie, zogezegd.

Overigens gaan de snaren bij elke gitaar naar de knoppen !!?

Hombra
4 januari 2012, 21:15
Hoi hoi,
De gitaar is sinds de kerst in huis ;)
En het is een Eastman AC630CE geworden en ben der wel zo verschrikkelijk blij mee. Ik vind hem super klinken. En ja de prijs is de helft van wat ik eerst in gedachten had.
Maar ben dus nu eelt aan het kweken en een beetje aan het proberen.
Maar ik loop vast op het aanslaan van de snaren. Het lukt mij niet om de ritmes te vinden bij een nummer bv waar bij staat 3/4 of 4/4 hoe krijg ik dat ritme goed te pakken want ik speel alleen op akkoorden.
Foto volgt nog van de Eastman.
Graag advies

Ernest01
4 januari 2012, 22:21
Gefeliciteerd met jouw mooie aanwinst.
De jumbo is dus niet te groot ? Eastman is een mooi merk waar je veel plezier van zult hebben. (in ieder geval meer dan 10 jaar.... ;))

3/4 maat is een wals, dus gewoon tellen. (1,2,3 .... )
4/4 is 4 tellen in 1 maat.
Maar als je een liedje wilt spelen is het eerst ernaar luisteren het
beste natuurlijk, maar dat had je zelf ook al bedacht, natuurlijk.

Veel plezier met je nieuwe gitaar.