PDA

View Full Version : waarom lijken basspickups een lagere output te hebben tov gitaarpups



no 1 hops
13 december 2011, 16:59
nu ik sinds kort wat met het fenomeen basgitaar om klooi valt het mij op dat de pickups relatief minder output lijken te hebben dan die van gitaren.
je zou verwachten dat de dikkere snaren een hogere output zouden opbrengen (maar misschien ligt dit er ook wel aan dat ze minder snel trillen?)
als ik via mijn gnx via de hoofdtelefoon speel is het verschil heel duidelijk.

bass blom
13 december 2011, 17:05
lijkt mij ook de dikkere snaar, die geeft meer electromagnetische energie.

Mr.Fingers
13 december 2011, 19:01
En de "uitslag" (amplitude) van zo'n bewegende snaar is ook groter.

Als ik me goed herinner klokt een jazz-bass pickup (singlecoil) af op 6.72k, en een P-pickup (soort van humbucker) op een 10.5/11k

piezo
13 december 2011, 19:48
Hebben we het over gemeten output/volume of waargenomen luidheid.
Aangezien onze oren minder gevoelig zijn voor laag dan voor midden en hoog, lijkt bas minder output te geven.
Eenzelfde effect heb je met clean t.o.v. distortion. Als je ze gehoormatig even hard zet en dan op je metertje kijkt, blijkt het distortiongeluid in werkelijkheid altijd een behoorlijk aantal dB's lager.

@Mr. Fingers. Dat een electromagnetisch element bij een grotere snaaruitslag ook een grotere output geeft is een wijdverbreid misverstand.
(Op Les Pauls en Strats zaten vroeger gewoon dezelfde elementen in brug- en halspositie en toch was er weinig verschil in output.)

Gearjunkie
13 december 2011, 20:24
@Mr. Fingers. Dat een electromagnetisch element bij een grotere snaaruitslag ook een grotere output geeft is een wijdverbreid misverstand.
(Op Les Pauls en Strats zaten vroeger gewoon dezelfde elementen in brug- en halspositie en toch was er weinig verschil in output.)

Da's interessant, maar hoe komt het dan wanneer je harder aanslaat dit ook harder gaat klinken dan?

piezo
13 december 2011, 20:53
Goed punt. Laat ik het ter verduidelijking iets anders stellen: De snaaruitslag "an sich" bepaalt niet de output, maar de bewegingssnelheid van de snaar wèl. En bij gelijkblijvende frequentie levert een hardere aanslag = grotere snaaruitslag = sneller bewegen dus wèl een grotere output.
EDIT: de sterkere boventonen van een hardere aanslag doen ook een duit in het zakje.

Gearjunkie
13 december 2011, 20:59
Goed punt. Laat ik het ter verduidelijking iets anders stellen: De snaaruitslag "an sich" bepaalt niet de output, maar de bewegingssnelheid van de snaar wèl. En bij gelijkblijvende frequentie levert een hardere aanslag = grotere snaaruitslag = sneller bewegen dus wèl een grotere output.
EDIT: de sterkere boventonen van een hardere aanslag doen ook een duit in het zakje.

dat klinkt zelfs plausibel... ;)

schwalbe
13 december 2011, 21:01
Ik weet niet hoor, maar bovenstaande gaat er bij mij niet in. Hogere snelheid = andere frequentie. Het lijkt me eerder dat er op de meetmethode waar die k(ohm?) waardes uitkomen nogal wat aan te merken valt. Is misschien een leuke snelle methode om de "hotheid" van pickups onderling te vergelijken, maar hoeft geen rechtstreekse correlatie te hebben met de werkelijke output. Die meet je in volts.

piezo
13 december 2011, 21:13
Hogere snelheid = andere frequentie. .Nee hoor, fout. De bewegingssnelheid van de snaar is hoger omdat een punt op de snaar in dezelfde tijd (dus dezelfde frequentie) een grotere afstand tussen de uiterste uitslagstanden aflegt.

En inderdaad, DC kOhms van een element zeggen lang niet alles over de output. Potentiële output (Voltage) wordt bepaald door inductie en optredende verliezen.

Basvarken
13 december 2011, 23:23
nu ik sinds kort wat met het fenomeen basgitaar om klooi valt het mij op dat de pickups relatief minder output lijken te hebben dan die van gitaren.
je zou verwachten dat de dikkere snaren een hogere output zouden opbrengen (maar misschien ligt dit er ook wel aan dat ze minder snel trillen?)
als ik via mijn gnx via de hoofdtelefoon speel is het verschil heel duidelijk.

Ik denk dat jij het zo waarneemt omdat lage tonen meer vermogen kosten om te versterken. Als je niet een heel erg goede hoofdtelefoon hebt die goed afsluit, dan verlies je al een hoop laag.

En verder:
De output van de ene basgitaar is de andere niet.
Op mijn Gibson Les Paul bassen zitten lage impedantie elementen. Die hebben een zeer lage output. Maar ze zijn subliem qua dynamiek. Dat haal je met al die "hot" pickups nooit.

Op mijn Greco Thunderbird zitten humbuckers met een zeer hoge output. Die klinken zeer bruut grommend. Minder dynamiek, maar wel heel veel power.

En ik vind beide bassen te gek.

Lexvandoef
14 december 2011, 12:36
@Mr. Fingers. Dat een electromagnetisch element bij een grotere snaaruitslag ook een grotere output geeft is een wijdverbreid misverstand.
(Op Les Pauls en Strats zaten vroeger gewoon dezelfde elementen in brug- en halspositie en toch was er weinig verschil in output.)


Ik heb dus een tijdje 2 gelijke p90's in de brug en de hals van mijn gibson gehad en merkte een groot verschil in output tussen de brug en de hals positie, die in de brug had minder output (klonk ook zwakker) dan die in de neck positie. Hoe verklaar je dat dan?
Nu er een gematched setje in zit (brug ietwat overwound) is het weg...

piezo
14 december 2011, 14:01
Het is ook niet zo dat er helemaal geen verschil is tussen halsoutput en brugoutput. Het verschil is alleen lang zo groot niet als je zou verwachten op basis van het verschil in snaaruitslag.

Het is me overigens wel duidelijk dat ik de opmerking aan Mr.Fingers beter anders had kunnen verwoorden, want het leidt nu tot verwarring. Ik heb op de eerste gitaarbouwbeurs dit onderwerp in mijn "lezing" over gitaarelementen ook maar heel even aangestipt, omdat het anders te natuurkundig zou worden.

Maar Lex, studeer jij niet ook natuurkunde, net als Niels? Evenredigheid van inductie en frequentie?

Lexvandoef
14 december 2011, 14:48
Het is ook niet zo dat er helemaal geen verschil is tussen halsoutput en brugoutput. Het verschil is alleen lang zo groot niet als je zou verwachten op basis van het verschil in snaaruitslag.

Het is me overigens wel duidelijk dat ik de opmerking aan Mr.Fingers beter anders had kunnen verwoorden, want het leidt nu tot verwarring. Ik heb op de eerste gitaarbouwbeurs dit onderwerp in mijn "lezing" over gitaarelementen ook maar heel even aangestipt, omdat het anders te natuurkundig zou worden.

Maar Lex, studeer jij niet ook natuurkunde, net als Niels? Evenredigheid van inductie en frequentie?

Nee oke, het verschil in output is niet recht evenredig met de het verschil in uitslag tussen de neck en de brug kant.

Ik studeer trouwens werktuigbouwkunde, net als Niels ;) Ben maar heel ff in aanraking gekomen met dit soort natuurkunde, tis meer mechanica en regeltechniek wat we op de studie doen.

Einzeln
16 december 2011, 12:10
Nee hoor, fout. De bewegingssnelheid van de snaar is hoger omdat een punt op de snaar in dezelfde tijd (dus dezelfde frequentie) een grotere afstand tussen de uiterste uitslagstanden aflegt.

En inderdaad, DC kOhms van een element zeggen lang niet alles over de output. Potentiële output (Voltage) wordt bepaald door inductie en optredende verliezen.

Je beschrijft amplitude volgens mij. En niet frequentie.
Mr Fingers schreef het al eerder trouwens.

Volgens mij zit het zo:
Het trillen van de snaar veroorzaakt een inductiespanning. de frequentie van die trilling zal gelijk zijn aan de frequentie van de inductiespanning. De amplitude van de trilling zal afhankelijk van de gevoeligheid van de magneet een grotere dan wel kleinere spanning afgeven. Een grotere trilling ( dus niet een snellere) veroorzaakt een grote spanning.

edit:Ik twijfel. Hoe dikker de snaar hoe strakker hij dient te worden gespannen om dezelfde freqeuntie te bereiken. Doordat de snaar stijver is zal de amplitude minder zijn is mijn verwachting. De snaar is echter wel in staat om meer geluidstrillingen te veroorzaken. Meer luchtverplaatsing.

piezo
16 december 2011, 15:49
Goed dat je twijfelt, altijd nuttig. :)

De amplitude hòeft niet minder te zijn, het is maar net hoeveel impuls (aanslag) je de snaar geeft. De clou is dat je met een dikkere snaar meer elektrische amplitude (output) kùnt opwekken bij dezelfde snaaramplitude, gewoon omdat de grotere hoeveelheid ferromateriaal meer vervorming van het magneetveld geeft. Bij een gelijke afstelling van snaarhoogte en halsholling kun je met een dikkere snaar dus een wat grotere output bereiken. (En door de grotere stijfheid= hogere eigenresonantie ook meer hoog).


En verder, ik heb een heel verhaal zitten typen om het allemaal uit te leggen, maar toen ik klaar was, had ik geen zin meer om het te plaatsen. Lange verhalen worden hier toch slecht gelezen dus ik voeg het wel bij de teksten die ik ooit voor de eerste DGBM heb geschreven en die ik misschien nog eens als gedegen boek wilde publiceren.

Rinze
16 december 2011, 16:13
Onze bassist heeft een MM bas met vrij veel output. Toch klinkt een cheapo bas met (keramische) JazzBass enkelspoelers veel harder. Output in elektrische zin is niet gelijk aan de waargenomen output. Het zou ook kunnen dat de elementen met meer output de ingang van je apparaatje waar je de bas op aan sluit dicht laten slaan? En de "punch", hoe hard en fris de aanslag doorkomt, maakt ook veel uit voor de waargenomen luidheid.

Als je je elementschroefjes met een vu-metertje afstelt op gelijke output zullen de snaren niet even hard klinken. Het het vroeger ook wel eens met mixers mee gemaakt, dan was ik niet te horen in de zaal en zei zo'n knakker dat beide gitaren even hard op de meters stonden.. Heeft meer met frequenties te maken.