PDA

View Full Version : Conductive Shielding Paint



patrick40348
13 december 2011, 13:57
Er zijn 2 producten op stewmac die ik nodig heb, ik vind het echter een beetje overdreven om ze uit Amerika te laten komen.

Het gaat om

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Shielding/Conductive_Shielding_Paint.html

en

http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Shielding/Pickguard_Shielding_Foil.html?actn=100101&xst=3&xsr=110174

Heeft iemand enig idee waar ik ze in Nederland kan krijgen

Alvast bedankt

Gearjunkie
13 december 2011, 14:00
Misschien zou je die verf zelf kunnen maken mbv een hoop grafiet??
Aluminium- en kopertape zijn in Nederland gewoon te krijgen bij gitaaronderdeelwebwinkels, of de Gamma.

edit: wellicht zou je magneetverf kunnen gebruiken?

bad65
13 december 2011, 14:45
bedoel je dit soms?
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=shielding-lak&action=article&group_id=10000011&aid=412&lang=NL
Koper of alu tape is goedkoper...

oigun
13 december 2011, 15:42
Via guitarsupplies kan je ook bij Stew-mac bestellen! Gewoon even een mailtje sturen.

Ike57
13 december 2011, 16:19
Wat ik me nu afvraag: Is er kwalitatief verschil tussen die verf en aluminium of koper tape/plaat?

Die verf lijkt mij gemakkelijker aan te brengen maar is het effect net zo goed?

Gearjunkie
13 december 2011, 16:24
Mits zorgvuldig aangebracht: ja

no 1 hops
13 december 2011, 16:55
als je het verschil in alu en koper tape wilt weten zou ik dit artikel even lezen.
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm

wat betreft de verf, stewmac zal kwalitatief goede verf leveren denk ik, maar het blijft verf en het is niet zichtbaar van welke kwaliteit het is.
zou gewoon voor tape gaan, lang zo duur niet and what you see is what you get

patrick40348
13 december 2011, 19:15
Ik heb er over na zitten denken om aluminium tape te gebruiken, maar volgens mij kan je dit niet solderen. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of een oplossing hebben?

Gearjunkie
13 december 2011, 19:36
Ik heb er over na zitten denken om aluminium tape te gebruiken, maar volgens mij kan je dit niet solderen. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of een oplossing hebben?

Aarden dmv een klein schroefje met de aardedraad tegen het aluminium aan. Het aluminium van de pickguard moet het aluminium van de cavity raken.

no 1 hops
13 december 2011, 19:37
waarom zou je dit willen solderen?
de metalen potmeters hebben al een GND/aarde contact als ze de alu folie raken.
laat gewoon de oude draden zitten en er is verder geen probleem.
het enige waar je op moet letten is de overlap van twee lagen dat je die goed aandrukt.
met een multimeter kun je dan controleren of er contact is of niet

Gearjunkie
13 december 2011, 19:53
waarom zou je dit willen solderen?
de metalen potmeters hebben al een GND/aarde contact als ze de alu folie raken.
laat gewoon de oude draden zitten en er is verder geen probleem.
het enige waar je op moet letten is de overlap van twee lagen dat je die goed aandrukt.
met een multimeter kun je dan controleren of er contact is of niet

Ik denk dat hij de ruimte in de body ook wil bekleden.

Ike57
13 december 2011, 20:16
als je het verschil in alu en koper tape wilt weten zou ik dit artikel even lezen.
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm


Thanks hops. Ik ben niet echt electro-technisch onderlegd maar begrijp ik nou goed dat Bill Lawrence eigelijk een shielding van alu én koper adviseert?

no 1 hops
13 december 2011, 21:54
@gearjunkie
dan nog is een kleine overlap die goed aangedrukt is meer dan genoeg.
je hoeft niet te solderen, alleen zorgen dat je werkelijk contact hebt met bv de massa van de potmeter.
zet de multimeter ergens ver weg op het alu en houd hem op de massa van de potmeter.
zet de multimeter op Ohm en meet of je geleiding hebt of niet.
zo ja dan werkt het.
zorg voor wat overlap over de rand van de cavity en beplak de slagplaat helemaal en je hebt een bijna perfecte afscherming.

@ike57
ik lees van BL dat een dunne laag alu net zo'n effect heeft als een koper plaat van 2,5 cm dik

Aluminum has some strange properties, and it’s the only commercially available metal I know of that can eliminate the buzz caused by light dimmers. An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can!

maar daar waar anderen dan de oude massa draden verwijderen laat ik ze zitten.
alu heeft toch enige weerstand heb ik gemeten en daar stroom de makkelijkste weg neemt mag/kan het electrochaos die we willen tegenhouden de makkelijkste weg kiezen om af te vloeien.
maar dit is niet technisch onderbouwt maar gewoon een idee van mij

Ike57
13 december 2011, 22:45
@ike57
ik lees van BL dat een dunne laag alu net zo'n effect heeft als een koper plaat van 2,5 cm dik

Aluminum has some strange properties, and it’s the only commercially available metal I know of that can eliminate the buzz caused by light dimmers. An inch thick copper or brass shield cannot reduce the buzz caused by light dimmers but .003 thick aluminum foil can!


Maar hierop volgend schrijft hij:


This is known some thirty years and the reason why Belden introduced double shielded cable ( Copper braid plus aluminum foil).

oigun
13 december 2011, 22:48
Maar hierop volgend schrijft hij:

Koper is voor geleiding alu voor afscherming... (correct me if I'm wrong)