PDA

View Full Version : Stemmingsproblemen Yamaha gitaar



telecastermaster
13 december 2011, 11:54
Guys, ik heb enige tijd geleden deze Yamaha SC-300T aangeschaft (voor 135 euro). Deze gitaar is begin jaren 80 gemaakt in Japan. Het is mij niet helemaal duidelijk wat Yamaha met deze gitaar wilde. Het lijkt een beetje een modernere versie van de Vliegende Samurai's uit de jaren 60. De hals is veel moderner (dunner profiel, dikkere frets en grotere radius). De pickup configuratie zegt natuurlijk stratocaster. Om h'm nog een beetje anders te laten klinken heb ik er inmiddels GFS lipsticks ingezet (aanrader!).

Anyway, ik vind het een leuke gitaar maar hij ontstemt bijzonder snel. Om het probleem tegen te gaan heb ik er Sperzel locking tuners (!) op gezet. Dat hielp wel iets maar het blijft dramatisch slecht. Mijn aandacht richt zich nu op de tremolo. Is dat terecht? Kunnen matige tremolo's ontstemmingsproblemen opleveren?
De trem speelt bovendien niet erg fijn. Is het een oplossing om er een andere tremolo op te zetten? Of zit het probleem misschien meer in de stabiliteit van de hals?

Hoewel ie niet veel waard is zou ik het wel leuk vinden als ie naar orginele staat is terug te brengen.

Thx




http://i422.photobucket.com/albums/pp302/Chainsaw666666/For_Sale/Yamaha_SC_300T_Bild_2.jpg


http://farm6.staticflickr.com/5203/5275579766_4dd756366b_z.jpg

geert1976
13 december 2011, 12:48
Is het een zwevende tremolo?, zoja zou een vers setje veren veel goed kunnen doen.

Vergeet ook niet de topkam, dit is vaak het probleem van snel ontstemmen met gebruik van de tremolo.

telecastermaster
13 december 2011, 13:04
Ja, zwevend. Ik vermoed dat de veren in ca. 30 jaar nooit vervangen zijn. Ik had overigens zelfs al nieuwe veren aangeschaft maar nooit erop gezet. Bedankt ga ik zsm doen.

Topkam is gekend als oorzaak van ontstemming. Lijkt me ook gewoon orgineel.
Was daar niet een truukje voor met grafiet?

Gearjunkie
13 december 2011, 13:11
Beetje grafietpoeder in de topkam werken is een goed idee. Werkt natuurlijk alleen als de topkam goed uitgesneden is voor de snaren die je gebruikt.

Is het een probleem om de brug tegen de body te zetten, dus de veren lekker strak?

geert1976
13 december 2011, 18:47
Beetje grafietpoeder in de topkam werken is een goed idee. Werkt natuurlijk alleen als de topkam goed uitgesneden is voor de snaren die je gebruikt.

Is het een probleem om de brug tegen de body te zetten, dus de veren lekker strak?

Ik denk het niet.

Dit type trem, is ook gebruikt op sommige Ibanez Roadstar en Blazer modellen.
Deze hoort een stukje te zweven.

Met potlood in de topkam strijken is slechts een lapmiddel.
Ik zou er een andere topkam van grapthech in zetten (als deze voorradig is), of zelf een benenkammetje ervoor maken.

telecastermaster
14 december 2011, 11:42
Ik heb de topkam eens goed bestudeerd en heb ook geconstateerd dat daar het probleem zit. Ik had er dikkere snaren op gelegd en merk nu dat de snaren klemmen in de groeven van de topkam. Ik zal eerst de groeven eens vergroten met een vijl.

Thx.