PDA

View Full Version : Alles in een keer 2.



skabouter
13 december 2011, 11:31
Zo, even aanhaken op Han`s topic, over live opnames!

Heb vorige week een te gekke blues band in mijn studio over de vloer gehad, alles ging live.
Bezetting:
Lead vocals
Gitaar+vocals
Drums+vocals
Basgitaar

Erg leuk avondje, deze heren waren al wat ouder, allen 60+ en gepensioneerd, maar niet vaak zag ik zoveel (live)energie in de studio.
Geen gedoe met overdubs, inprikken etc, 100% live dus! Incl zang en 2x achtergrondzang. Ook geen koptelefoons gebruikt, zang kwam gewoon uit de PA in dezelfde ruimte.
Helaas één keer wat feedback in de opname, ik heb het ook redelijk snel gemixt, er komt nog een remix. De band moet ook nog reageren met inspraak op de mix.
Op die manier hebben ze 10 nummers ingespeelt in 2,5uur. Alle tracks op twee na waren one-takers! De CD is binnenkort verkrijgbaar.

Heb even een clipje gemonteerd onder hun muziek. De foto`s zijn willekeurige foto`s van studiosessies en andere bands, van de band in kwestie heb ik helaas géén foto`s!

Muziek ----> HIER (http://www.youtube.com/watch?v=RCiswGMwuHI&feature=youtu.be)

Opnametechniek:

Drums:
- kick: D112
- snare: MD421+SM57
- toms: Shure PG56`s + MD421
- Overheads: Studioprojects C4`s

Basgitaar:
- Shure PG52 + MD419 + D.I.
(3 sporen dus)

Gitaar:
- MD421 + SM57
(2 sporen)

Vocals:
- weet ik niet meer, de zanger had eigen dynamische handmic mee, weet het merk niet meer.
Hij vertelde dat hij uiterst tevreden was met de mic, kostte zo`n E180,-
Vrijwel geen overspraak van de rest van de band, terwijl ze in dezelfde (kleine) ruimte stonden!

skabouter
13 december 2011, 12:03
er is nog een filmpje op youtube zag ik, van de band "The mean Fiddlers".
Ik heb de muziek opgenomen, was ook helemaal live, zij hebben de muziek onder filmmateriaal gezet en op youtube geplaatst

Link: Cover Johhny B. Goode (http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=CJY_3T4F7RQ)

freddie bassman
13 december 2011, 20:33
Stem doet me denken aan hendrix!

Steven Otto
13 december 2011, 20:50
Dat klinkt erg lekker! :ok:

The Bertman
13 december 2011, 21:15
Klinkt erg lekker Arjen! Er gaat toch niks boven echte live-feel. (Al moet het bandje het wel kunnen, natuurlijk.)
Over de mix: het geluid klopt lekker, drums zijn mooi geworden. Wel vind ik de drums wat ver naar voren staan ten opzichte van de gitaar. Die zou ik wat vetter en breder doen. Verder klinkt het wel erg droog. (Alsof het live in een studio is ingespeeld. :)) Beetje galm erover?

skabouter
14 december 2011, 10:47
Ben het met je eens Bert :) Maar dit is de smaak van de heren. De eerste mix die ik ze stuurde zat er meer galm op de gitaar. Drums waren toen al erg naar voren, maar die wens hadden ze al aangegeven bij het opnemen zelf.
De reacties die ik veelal op de eerste mixen van de 10 nummers kreeg, was dat de galm van de gitaar af moest, ze houden kennelijk van een drogere sound. Zang zit wel een goeie smak reverb en delay op, dat versterkt het live gedoe nog wel wat. Maar in principe blijft het een studioopname natuurlijk.

The Bertman
14 december 2011, 10:53
Volgens mij is dat echt iets Nederlands, dat droge. Dat is dan 'puur', alsof dat iets betekent. Als je naar buitenlandse bands luistert, vooral Amerikaanse, dan zit er vaak veel meer effect op. Ik vind dat goed, want met de juiste galm simuleer je een ruimte waar het zogenaamd live gespeeld is, en dat klinkt naar mijn idee veel authentieker. (Luister maar naar echte live-opnamen die in een of andere kroeg gemaakt zijn.)
Echt grote acts, die aan heel grote zalen gewend zijn, gooien er vaak nog meer galm/delay overheen. Ik zat van de week naar een docu over Queen te kijken, en die hebben echt een monsterlijk breed geluid live, terwijl ik vaak niet meer dan bas, drums en gitaar hoorde.
Maar inderdaad, de klant is koning. Ook als het bescheiden Hollandse puristen zijn. :)

skabouter
14 december 2011, 11:00
Zo is het inderdaad :) Maar ze gaan hier nog even op reageren, misschien dat er toch weer een snokje galm bij mag nu. In sommige gevallen zit er wel wat extra galm over bepaalde solo`s, maar niet over allen, sommige zijn nog steeds droog, op hun verzoek.

De overige 9 nummers zijn ook hier te luisteren, ze hebben ze zelf al op hun site geplaatst:
http://www.bluesontherockz.nl/luister.html

savale
17 december 2011, 10:29
Knap opgenomen, klinkt erg lekker als één geheel. Dat droge doet voor mij de pret niet drukken hoor, ik hou er als Nederlander ook wel van ;)