PDA

View Full Version : Feedback van de echte audiophiles!



hjh360
13 december 2011, 00:35
Beste mensen,

Ik ben afgelopen tijd een paar nachten bezig geweest met het opnemen van een eigen nummertje. Ik vroeg me af wat jullie op dit forum, waar volgens mij veel pro's zitten, ervan vinden. :)

http://www.youtube.com/watch?v=D1k442b_LI8

Zelf zat ik te denken aan de intro iets te verkorten, maar aan de andere kant vind ik het wel lekker spanning opbouwen met een lekkere koptelefoon op.

Ik ben in ieder geval benieuwd! :)

ps: Opgenomen met Reaper, RØDE NT1A, Tascam us 122 L, en de gitaar via mijn versterker in de interface.

hjh360
13 december 2011, 00:36
Btw, zang wordt hoogst waarschijnlijk ook nog een keer overgedaan. Ik was op het moment van opnemen, nu dus, snotverkouden :/

matty
13 december 2011, 01:29
je gaat zeker nog technische opmerkingen krijgen denk ik, maar ik vind het sterk gedaan en het doet me enorm hard aan tiger lou denken :) ken je die?

bass blom
13 december 2011, 08:01
ik vind het nogal boomerig, een opdringerig laag komt uit mijn speakers.
niet fijn. :chicken:

hjh360
13 december 2011, 10:24
Tiger lou ken ik niet, zat het net wel ff te luisteren, en je hebt wel gelijk :P

En Bass Blom, kan je misschien dit boomerige geluid omschrijven, want ik weet eigenlijk niet wat je bedoeld. Misschien dat geluid wat je ook in de intro hoort? want dat geluid heb ik door het hele nummer laten lopen.

bass blom
13 december 2011, 10:39
ja een soort onderwater onweer geluid? :D
bij 1:10 vind ik het echt onprettig om naar te luisteren.
vanmorgen was ik nog maar net wakker, nu even opnieuw geprobeerd maar ik kan het niet.
en heb mijn set nog niet eens hard staan :chicken:

muziekschuur
13 december 2011, 10:53
Ik luisterde op de laptop en dacht ...... leuk....
Zag ik de opmerkingen over laag. Heb nu mijn sennheiser koptelefoon opgezet....

Je-zus.... Dat klinkt KUT.

Je mix is slecht. En dat is jammer. Want je muziek mag gehoord worden...
Ik zou zeggen.... Muziekcompositie EEN ZEVEN. Maar je intro is te lang.
Je bent nu al je muziek aan het remixen. Maak eerst eens een liedje.

Als ik het laag uit je mix haal, dan is het prima. Dus er is iets aan de hand in je mix omgeving.
Of je hebt geen mix oren...

Maar muzikaal.... GOED. Ik zou je wel eens met een band op een podium willen zien staan.
Iets beter texten zou ik willen horen. Maar verder PRIMA.

Maar ga nou niet verder met het versreiden van dit materiaal. Gewoon technisch, de balans van de mix is er niet. Die moet stevig aangepakt worden. En dat is dit materiaal het wel waard. Als je in de buurt woont kan ik je daarmee helpen. Ik heb daarvoor de spullen.

Laat maar weten.

Frans

hjh360
13 december 2011, 11:09
Haha had eigenlijk eerlijk gezegd geen idee dat het zo kut zo zijn :P Maar ja, op het niveau van recorden ben ik nog best wel een newbie..
Maar wat ik dus sowieso moet doen is de intro korten maken en dat "onderwater onweer" geluid eruit halen :P
Als dat is gebeurt, kan ik het dan misschien opnieuw hierop zetten, zodat ik weer kan horen of het wél wat is? :P

Han S
13 december 2011, 11:12
Bass, beetje positief en constructief blijven graag, er zit helemaal geen laag in.

Als je reacties wilt hebben over het muzikale gedeelte moet je naar het sounds subforum, hier krijg je reactief op het opnametechnische gebied.

Iedereen die met muziek opnemen begint loopt tegen een aantal problemen aan en iedereen is ook trots op zijn prestaties. Je hoopt advies te krijgen waar je wat me kunt en Bass is een ervaren geluidstechnicus, maar kennelijk met een ochtendhumeur, net als muziekschuur overigens die reageert terwijl ik dit zit te typen.

Die gasten bedoelen het goed hoor, filter het een en ander weg uit hun reactie en je hebt een bruikbaar commentaar.

Want ze hebben wel gelijk, het 'soundscape' is er nog niet, daarvoor moet je in de breedte en diepte met je stereobeeld. Echt laag zit er niet in, wel een overmaat aan de onderste regionen van het laagmidden, zo tussen de 150 en 200 hz.

De zang klinkt ook nog niet goed, te hol alsof je in een wat grotere lege kast staat te zingen met een omni microfoon. Als je deze mix op een paar studio monitoren als de Yamaha NS10 zou afluisteren in combinatie met een goede sub, dan zou je horen dat er geen echt laag is en teveel 'bagger'.

Dit komt omdat je behoefte hebt aan goede afluistering, de basisbehoefte voor iedereen die met opnametechniek bezig is.

Ga dus aan de gang en luister het af op zoveel mogelijk speakers die je kunt vinden. De NS10 is gedateerd, wordt niet meer gemaakt, is geen fijne speaker maar is wel heel goed in het bepalen van de balans en het aantonen van muziekprut in het laagmidden.

Er zijn tegenwoordig heel fijne en betaalbare monitoren, daar is genoeg discussie over te vinden op dit forum.

Dus vooral doorgaan en ik ben benieuwd naar je volgende bijdrage.

hjh360
13 december 2011, 11:43
Oke dank je voor de feedback so far. Als jullie zeggen dat er geen laag in zit, neem ik aan dat jullie bass bedoelen? Is dit echt nodig, en wordt het dan geen zooitje?

En over de zang, die ga ik nog opnieuw doen ja, als ik mijn stem weer een beetje normaal kan gebruiken. Maar je zegt dat het klinkt alsof het in een kast is opgenomen met een slechte mic? Ik vind juist dat de Rode NT1A heel goed is, en heb er nog niets slechts over gelezen. Ik zing ook gewoon dicht bij de mic, dus dan zou het toch ook niet bar veel uitmaken waar je het opneemt?

Misschien dat jullie mij nu keihard aan het uitlachen zijn, maar ik heb nog echt geen verstand van het mixen en masteren van een nummer :P

N.D.
13 december 2011, 12:03
Oke dank je voor de feedback so far. Als jullie zeggen dat er geen laag in zit, neem ik aan dat jullie bass bedoelen? Is dit echt nodig, en wordt het dan geen zooitje?

En over de zang, die ga ik nog opnieuw doen ja, als ik mijn stem weer een beetje normaal kan gebruiken. Maar je zegt dat het klinkt alsof het in een kast is opgenomen met een slechte mic? Ik vind juist dat de Rode NT1A heel goed is, en heb er nog niets slechts over gelezen. Ik zing ook gewoon dicht bij de mic, dus dan zou het toch ook niet bar veel uitmaken waar je het opneemt?

Misschien dat jullie mij nu keihard aan het uitlachen zijn, maar ik heb nog echt geen verstand van het mixen en masteren van een nummer :P

Dichtbij de microfoon betekend niet gelijk dat 't goed is. Google maar eens wat over proximity.
En de ruimte heeft ook invloed op hoe 't klinkt ja. Zou mooi zijn als dat niet zo was, hoeven we nooit meer naar een dure studio waar voor honderden/duizenden euro's is geinvesteerd in akoestiek:D

Han S
13 december 2011, 13:45
Even uitleggen: een omni mic is een rondomgevoelige microfoon die ook de hele ruimte akoestiek hoort. De NT1A is zeker een goede microfoon en een uni, dus richtinggevoelig.

hjh360
13 december 2011, 14:34
Oké ik heb hier dus een paar simpele aanpassingen gedaan aan het nummer. Ik heb de intro verkort, en dat "onderwater geluid" tijdens het nummer weggehaald.

Wat ik nog meer ga veranderen is de zang. Die ga ik helemaal opnieuw doen als mijn stem weer beter is. Ik denk dat ik ook dan een bass er onder ga spelen. Is dit eigenlijk wel verstandig om te doen? ik heb namelijk geen basgitaar, alleen mijn elektrische gitaar. :confused:

Oké, maar heeft iemand verder nog tips en aanmerkingen. Ik heb in ieder geval dat het al een stuk minder kut klinkt voor jullie :P

hjh360
13 december 2011, 14:34
Sorry, hier is de link!

http://soundcloud.com/hugo-huijer/the-angels-fly

The Lo Lands
13 december 2011, 15:55
Een tip die ik je kan geven is om al je opgenomen tracks eens met een spectrum analyzer te analiseren! Wat eerder gemeld is zal je bijvoorbeeld bij de gitaarpartijen merken dat er misschien tussen de 150 - 250 Hz veel activiteit plaatsvind! Al deze activiteit stapelt zich op in je eindmix en zou je dus individueel per track in de mix of anders mastering met EQ rond deze regionen wat moeten temperen. Je kunt zoiezo rond 100 Hz een highpass filter op je gitaarpartijen zetten (ook low-cut filter of bass-cut filter genoemd)! Daarnaast zijn je gitaren allemaal rond het midden (center) geplaatst (panning) en zou ik wat meer uit elkaar plaatsen voor een evenwichtiger stereobeeld.

Zorg er verder voor dat je gitaarsnaren nieuw zijn als je gaat opnemen! Oude snaren klinken vaak ook bedompt en hebben nog weinig sparkle!

En wat voor al ons amateurs geldt, veel experimenteren en goed luisteren als de technische kennis ontbreekt :-)

Terminus
13 december 2011, 18:10
Je zang is niet slecht en het nummer ook niet. Je hebt in ieder geval wel goed voor ogen wat je wilt bereiken, en dat is erg belangrijk,

Heb je voor de gitaren de line-out gebruikt? Ik zou het anders doen, want vooral de distortion klinkt erg matig. Als je je gitaar rechtstreeks op je interface aansluit kun je ampsims gebruiken (op dit forum genoeg over geschreven) waar je een veel beter geluid uithaalt. Je clean heeft zoals eerder gezegd te veel laag-midden en je hoort heel erg de ruimte op de zang zoals Han al zei. De constant doorgaande geluiden maken het laag-midden een modderzooi, en laat geen ruimte over voor bass.
En die drums, die zou ik volledig anders doen. De partij is erg saai en het geluid maakt geen impact.

savale
13 december 2011, 22:51
Ik luister de eerste link en inderdaad het is nog erg modderig.

- er mist echt laag: <100 hz De vraag is of dat wel in één van je instrumenten zit?
- teveel low mid, haal die frequenties vooral even weg uit het onderwatergeluid en een beetje high pass op je gitaarwerk
- zang vind ik wel ok

Mono is voorlopig wel even prima, zorg eerst maar dat dat goed klinkt.
Je stijl spreek me overigens wel erg aan! Ik hou wel van dat relaxte dromerige sfeertje. Fijne stem ook

hjh360
14 december 2011, 18:16
Oke mensen,

Ik heb een tijdje eraan gewerkt, en wat dingen opnieuw opgenomen, en hier is het resultaat.

http://soundcloud.com/hugo-huijer/the-angels-fly-7-0

ik heb alles ge-equalised en heb een (simpele) bas ingespeeld (met mijn epiphone sg :P)

Zang heb ik opnieuw gedaan, en het onderwater geluid heb ik alleen bewaard voor de intro en outro, dus niet tijdens het nummer.

Ook heb ik er een beetje stereo van gemaakt (A)

Ik vind het nummer al een stuk "schoner" klinken, en ik ben er blij mee!

Nu ben ik dus zeer benieuwd naar jullie meningen!!!! :)

bass blom
14 december 2011, 18:25
beter ja, maar nog niet echt audiofiel :D
de zang vind ik er erg dik bovenop liggen nu.
en de zang lijkt hier en daar wat valserig..
dat akkoorden gitaartje mag harder.
die fuzz?gitaar vind ik een beetje zeurderig.

Wiellem
14 december 2011, 19:06
Klinkt goed, leuk om dit te volgen :)

hjh360
14 december 2011, 21:26
Bedankt voor de nieuwe feedback :P

Sorry om het zo te vragen, maar kun je me een voorbeeld geven van waar de zang wat valserig klinkt? Niet dat ik beledigt ben, maar zelf was ik wel tevreden met de zang ;P

Ook ik merkte al wel dat de zang iets té veel aanwezig is, in Reaper hoor ik dat anders dan wanneer ik de mp3 terug hoor, vaag.

Met de fuzz gitaar, bedoel je daarmee de gitaar met distortion? Ik vond die namelijk ook wel goed klinken om eerlijk te zijn :P

Maar ik vraag me af, als je dit nieuwe nummer vergelijkt met het nummer dat ik eerst gepost had, is dit dan niet meer zo kut?? Zou ik dit wel op internet kunnen zetten zonder dat mensen gaan zeggen dat het slecht gemixed is of is het daarvoor nog te vroeg?

hjh360
14 december 2011, 21:27
Dus, zijn de grootste ergenissen er zo onderhand wel uitgehaald, of niet? :)

vincedepooh
15 december 2011, 20:31
Leuk nummer, erg fijn stemgeluid! Ik vind ook dat in het tweede fragment de stem er iets te veel op ligt.

bass blom
15 december 2011, 20:47
Bedankt voor de nieuwe feedback :P

Sorry om het zo te vragen, maar kun je me een voorbeeld geven van waar de zang wat valserig klinkt? Niet dat ik beledigt ben, maar zelf was ik wel tevreden met de zang ;P

Ook ik merkte al wel dat de zang iets té veel aanwezig is, in Reaper hoor ik dat anders dan wanneer ik de mp3 terug hoor, vaag.

Met de fuzz gitaar, bedoel je daarmee de gitaar met distortion? Ik vond die namelijk ook wel goed klinken om eerlijk te zijn :P

Maar ik vraag me af, als je dit nieuwe nummer vergelijkt met het nummer dat ik eerst gepost had, is dit dan niet meer zo kut?? Zou ik dit wel op internet kunnen zetten zonder dat mensen gaan zeggen dat het slecht gemixed is of is het daarvoor nog te vroeg?

die wat valserige zang, moeilijk, voor mij bij een paar uithalen.. eyes? sky?
wellicht ben ik te kritisch, ik zie hier wel vaker mensen lovend doen over dingen die ik zacht gezegd helemaal niks vind.. :chicken:

die fuzzige gitaar.. ik vind het geluid niet lekker, maar dat is smaak.
het spelen vind ik tam. je laat regelmatig een noot een beetje star uitklinken, zonder enige vibrato ofzo.

het tempo is best fel maar dat komt voor mij niet echt over, die handenklaps zouden moeten doen denken aan swingen.

ik zou die fuzzgitaar wat verder weg zetten, toefje galm er op.
en de drums wat prominenter aanwezig maken.

het is minder kut dan je eerste mix :D

volgens mij heb ik een tijd geleden betere dingen gehoord van jou.

Comfortably Daniel
15 december 2011, 22:18
Moet zeggen dat ik de laatste take wel beter vind klinken dan de eerste :)

Ik vind wel dat het allemaal een "volgepropt" klinkt. Er lijkt nergens een beetje ruimte te zijn, als je snapt wat ik bedoel...
En daarbij vind ik er nog steeds teveel laag-midden in zitten. Minder dan eerst, maar nog steeds wat "boomy".

Mag ik vragen hoe je alles gemixed hebt? Waar ben je begonnen en heb alles tegelijk gedaan of alles apart? Misschien is het handig om alle "vervelende frequenties" van elke track apart eruit te eq'en, zodat het minder overlapt met elkaar?

Verder vind ik het wel een geslaagd nummer. :ok:

Han S
15 december 2011, 23:10
Ik zou het hier willen beperken tot het opnametechnische deel. Voor meningen over het muzikale deel hebben we het sounds subforum.

Ik vind die laatste mix stukken beter dan de eerdere, je bent dus op de goede weg en ik ben benieuwd waar je terechtkomt.

Het laag zou je uit een keyboard kunnen halen en dan bedoel ik niet per se basspel, maar je zou er ook een tapijt van laag onder kunnen leggen.

De handclaps zijn dan weer het muzikale deel, maar die vind ik persoonlijk niet bijdragen aan het geheel en ze zijn niet strak op de maat.

Maar opnametechnisch ben je met sprongen vooruit gegaan.

hjh360
15 december 2011, 23:29
Oke voordat ik begin, hier mijn laatste versie van het nummer:

http://soundcloud.com/hugo-huijer/the-angels-fly-7-3

Geen grote veranderingen hierin. Ik heb tijdens het 2e couplet, waar je een gitaar doorheen hoort spelen, de gitaar opnieuw ingespeeld. De bends vond ik niet lekker klinken, en heb ik opnieuw gedaan. Over de lead gitaar (met distortion) heb ik een lichte reverb gezet. Er komen ongetwijfeld nog veranderingen bij, maar ik laat dit nummer nu denk ik voor een poosje met rust ;P

Maar nu even opnametechnisch. De vraag hoe het allemaal gemixed is. Ik heb eerst gewoon elke partij opgenomen, en toen pas begonnen met alles te eq'en en te compressen. Dat midden-lage geluid heb ik zo veel mogelijk ge-eq'ed, vervolgens alle volumes op elkaar aanpassen, en voila. Eigenlijk alleen maar standaard dingen. Ik gebruik hierbij ook gewoon de standaard equalizers en compressors van Reaper (cockos).

Even om af te sluiten, bedankt voor de extreem bruikbare feedback! Fantastisch forum dit! Ik ga nu verder met het opnemen van andere nummers en wie weet stuit ik weer op een aantal problemen ;)

hjh360
15 december 2011, 23:33
Btw, Han S, ik heb geen beschikking over een (goed) keyboard, dus de lage bass geluiden kan ik alleen uit mijn gitaar krijgen. Ik heb op mijn versterker simpelweg de bass op de eq volop opengedraaid, zodat het een beetje op een basgitaar lijkt :)

Over de handclaps, ik twijfel nog of ik deze erin laat, eruit haal, of over doe. Ik vind het aan de ene kant niet bij het nummer passen, maar aan de andere kant vind ik dat deze de percussie wat dynamischer maken. Als ik dit zou vervangen door nog een drumtrack, zou die drum misschien te statisch klinken :S

Han S
15 december 2011, 23:43
Met een PC kun je samples laden en spelen met de toetsen van je PC keyboardje.

Wat mixen betreft: werk ook met de panorama knop, zet bepaalde partijen links of rechts van het midden. Gebruik galm en delay effecten om sfeer en diepte en ruimte te creëren.

Als je doorkrijgt hoe dat werkt zul je zien hoeveel beter het wordt.

hjh360
16 december 2011, 00:18
Ja ik heb ook wel vsti waarmee ik een virtueel instrument kan bespelen, maar ik vind dat zo emotieloos klinken.. :S Ik vind dat ook totaal niet passen bij mijn muziek.

Verder heb ik met die nieuwste versie van het nummer alle partijen wat verschoven van links naar rechts. Als het goed is zou je het moeten horen. ;)

hjh360
19 december 2011, 23:55
Aangezien ik op het vorige nummers stapels goede feedback gehad heb, zet ik mijn laatste 2 nummers er ook even bij. :)

http://soundcloud.com/hugo-huijer/what-im-like
http://soundcloud.com/hugo-huijer/goodbye

Deze nummers opgenomen nadat ik alle feedback van het vorige nummer ontvangen heb. Ik heb met deze 2 nummers besloten niet te veel toeters en bellen er bij te doen, zoals onderwater geluiden en handclaps :)

Dus nu ben ik zeer benieuwd wat jullie hiervan vinden. Goed of niet? (opnametechnisch)