PDA

View Full Version : Grafieten hals



Papier
12 december 2011, 21:05
Beste gitaarnetter,

Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in grafieten onderdelen..
Nu kwam ik op Guitar-parts.nl een Moses Graphite gitaarhals tegen.

Ben heel erg geïntrigeerd naar dit product.
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?? Doet het veel met sustain, hoe voelt het aan??
Wat is de theorie achter de grafieten hals?
Het moet kwaliteit zijn, ze kosten namelijk 400 euro p stuk.

Hoor graag van jullie,,

barno
12 december 2011, 21:35
geen ervaring mee
vermoed dat het qua stabiliteit het summum is



... en qua mojo nihil

hezz
12 december 2011, 21:52
Hangt ervan wat je onder mojo verstaat. Het lijkt mij wel gaaf, maarja ik ben dan ook niet bepaald conservatief. I'd for example kill for a travis bean!

arcane
12 december 2011, 21:53
Ik heb een Status Graphite basgitaar, met een grafieten hals dus. Speelt lekker. Ontstemt nooit.

arcane
12 december 2011, 21:57
Dit staat op de site van Status Graphite:

Why use graphite ?

The advantages of a Status Graphite neck include :

1. A cleaner, more even response across the fingerboard

2. No worries about the neck twisting or moving around as the climate changes.
Status Graphite necks are stable and designed to last...

3. There are also better dynamics, sustain and a wider frequency range.

Papier
13 december 2011, 00:32
Thx for posts so far!

Ja ik kan me voorstellen dat het een stuk stabielere hals is.

Ik hou ook wel van wat aparts, maarja er moet toch een nadeel aan zitten... Niet iedereen zal het even fijn vinden spelen.

Als iemand een plek weet waar ik ze kan gaan checken hoor ik het graag:)

RB-1
13 december 2011, 00:39
Grafiet? :roll:

Bedoel je soms 'met koolstofvezel versterkte kunststof' ?

Want grafiet is een poeder, daar maak je geen voorwerpen van....

Orpheo
13 december 2011, 00:52
Grafiet? :roll:

Bedoel je soms 'met koolstofvezel versterkte kunststof' ?

Want grafiet is een poeder, daar maak je geen voorwerpen van....

tuurlijk niet. grafiet is de algemene naam voor koolstof in verwerkte vorm... grafietpoeder heb je, maar je potlood is ook grafiet, en de koolspitsen uit ouwe projectoren is ook grafiet, en koolstof'vezel' is de facto ook gewoon....grafiet.

FruscianteFan
13 december 2011, 01:23
Ik heb een Status Graphite basgitaar, met een grafieten hals dus. Speelt lekker. Ontstemt nooit.
Zo ook speelt Flea hele concerten op zijn signature Modulus Fleabass met grafieten hals. Klinkt heel gaaf, weinig stemmingsproblemen voorzover ik mee heb gekregen, en met mojo zit het wel goed ;)

RB-1
13 december 2011, 02:17
koolstof'vezel' is de facto ook gewoon....grafiet.Kijk, en dat is nou zo'n misvatting die de facto nodig eens moet worden doorgeprikt.

Dus voor iedereen, die het wat kan schelen, dat 'ie geen onzin praat: Koolstofvezel (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Koolstofvezel)

Lees vooral de laatste twee zinnen van de eerste alinea...

EDV
13 december 2011, 08:33
gewoon de modenaam "carbon" dus

muziekschuur
13 december 2011, 09:07
Ik heb al jaren geleden veel ervaring met een kunstoffen hals opgedaan. Ik had een Applause met een gegoten epoxyhals en een aluminium fretboard. Nadeel daarvan was dat de frets versleten en ik geen onderhoud kon plegen.

De gitaar klonk prachtig. En ik ben er jaren content mee geweest. Wat ik wel geleerd heb. Een buizenversterker is naar de normen van een "goede versterker" op papier maar een in efficient ding. Veel vervorming op de scope en geen gelijk vermogensverloop. Maar die onvolkomenheden zijn het juist die geleid hebben tot het succes.

Een hals van een gewone stratocaster en Les Paul hebben onvolkomen heden. Maar dat zijn juist die dingen die bijgedragen hebben tot de diversiteit.

Neem ik een midifile en speel ik die af naar een geluidsbron (synthesizermodule) dan is dat mooi. Maar ik hoef het geen tweede keer te horen. Juist die afwijkingen van mensen elke keer bij het spelen van hetzelfde muziekstuk maakt het voor opnames de juiste keuze.

Een carbon gitaar is denk ik wel onverslaanbaar op een winderig koud podium. Vanwege haar stabiliteit.
Belangrijkste is wel, je loopt naar de gitaar toe, en speelt erop. Als de gitaar dan "tegen je praat" dan is het jouw gitaar.... Van carbon of van hout...

zoon van Piet
13 december 2011, 11:17
Thx for posts so far!

Ja ik kan me voorstellen dat het een stuk stabielere hals is.

Ik hou ook wel van wat aparts, maarja er moet toch een nadeel aan zitten... Niet iedereen zal het even fijn vinden spelen.



Nadeel is dat ene voordeel:

1. A cleaner, more even response across the fingerboard
Ik heb op zo'n catalyst-gitaar gespeeld en na een paar minuten begint het te vervelen. Alles is hetzelfde, alles is even gladjes en smooth en gelijk. En als er een ding is dat niet boeit, is het perfectie..

Papier
13 december 2011, 12:40
Het lijkt me wel wat om het een keertje op een (bij-)gitaar te laten zetten.
En dat omdat het me heel logisch lijkt dat als je heel de tijd op de graph hals speelt dat het kan gaan vervelen.

Ik heb al wel een topkam van graph en ga waarschijnlijk ook graph zadels op mijn stratocaster zetten.

Jaartje terug een Classic Series Fender strat (mexicano) gekocht, viel toch een beetje tegen aan wat er voor onderdeeltjes er op zitten. Maarja, je kunt natuurlijk niet te veel verwachten voor 600 euro's.

Dus dan zelf maar bietje pimpen.. ;)

jplm
13 december 2011, 19:34
Zo ook speelt Flea hele concerten op zijn signature Modulus Fleabass met grafieten hals. Klinkt heel gaaf, weinig stemmingsproblemen voorzover ik mee heb gekregen

Praat Flea dan met enige regelmaat met jou over het al dan niet ontstemmen van zijn bas?
Ik bedoel maar, ik heb zelf een jaren oude Koreaanse Strat imitatie, met ook nog een scheurtje in het bodyhout onder de tremoloafdekplaat, en dat ding ontstemt ook nooit, of je 'm nu iedere dag gebruikt, een week in zijn standaard laat staan, of in z'n koffer stopt; je pakt 'm beet en spelen maar, staat altijd goed gestemd. Kortom, mijn mening m.b.t. zo'n carbon-hals: wederom een hele goede oplossing voor een probleem wat er eigenlijk niet is.

Groet, Jan.

FruscianteFan
13 december 2011, 20:09
Praat Flea dan met enige regelmaat met jou over het al dan niet ontstemmen van zijn bas?
Had hem net nog aan de telefoon.

Concertopnames van RHCP zijn niet schaars, en als je (op amateurbeelden) Flea een heel concert lang op dezelfde bas ziet spelen, hem niet hoort stemmen, en weet dat hij geen stemapparaat bij de hand heeft, dan trek ik daaruit de conclusie dat hij toch een vrij stabiele bas heeft.

jplm
14 december 2011, 19:50
Oh, in dat geval weet ik er ook nog wel een paar :seriousf:.

Groet, Jan.