PDA

View Full Version : Leo's bastaardzoon



G.G.
12 december 2011, 20:39
Ik zit weer op een Fender-achtig projectje te broeden. Heb nu twee strats en twee tele's (oke, een van die twee heeft eigenlijk bijna niets met een telecaster te maken, maar de andere echt wel).

Ik heb ondertussen wel ontdekt dat een telecaster echt niets voor mij is. Een strat is wel echt mijn ding, maar als je al twee goeie strats hebt is een 3e nou niet echt het eerste waar je aan denkt.

Ik zat te denken wat er gebeurd zou zijn als Leo eens een te wild feestje gehad zou hebben, met te veel drank en zou struikelen tussen al zijn onderdelen. Zou hij dan met zijn bezopen kop een schroevendraaier gepakt hebben.... wat zou daar uit zijn gekomen?

Ik denk aan:

Lefty stratneck (maple/maple (ook omdat ik die nog heb van een vrig bouwproject)).
Een telemaster achtige body (wi hem iets minder lomp en stratiger hebben)
Een uitelkaar gesloopte linkshandige tremelo (gemonteerd op een doorgezaagde telecasterbrug) Dus eigenlijk een telecasterbrug die scharniert.
De controlplate van een tele, maar dan met een gat erin gezaagd en daar de jackplate van een strat ingelast (zodat je snoer horizontaal, van achter naar voren toe schuin in de controleplate steekt.
Op de brugpositie een telecasterelementje en op de halspositie een P90 of minihumbuckertje.
Qua lak iets simpels... zwarte nitro ofzo.

Ben ik gestoord? of kan dit een levensvatbaar brouwsel zijn? Wat zou ik als bodyhout nemen? Pine? Andere suggesties? Ash en alder zijn al zo afgezaagd.
Paar plaatjes:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRPXcv4Ub3cejc7AvMSiIuWO5SzVy8rx yT2TG7rJWkfh5jfJ9LbEXoG-kAJ
Voor de brug een heel klein beetje dit idee, maar dan met het telecaster bodemdeel op het tremeloblok:
http://www.telecastergallery.com/gallery/albums/userpics/10040/My%20_54%20RI%203.jpg

RS-Rik
12 december 2011, 20:44
Tuurlijk kan dat!!!! En het wordt nog vet ook!



http://www.premierguitar.com/Stream/StreamImage.aspx?Image_ID=07A0EB45-F9F3-45CA-90D8-59279F7250C2&Image_Type=image


http://www.guitarsite.com/files/Kauer-Guitars-Daylighter-Express.jpg

http://www.makenmusic.com/productImg/Fender_Custom_Jazzmaster_50Relic-R47446-Blk-FrontFull.jpg

http://i39.tinypic.com/5dugid.jpg

MINE

barno
12 december 2011, 20:45
klinkt cool hoor

Het enige waar ik mee zou opletten is het slechts een beetje aanpassen van de body vorm. als ontwerper èn als liefhebber van fender design denk ik dat je met kleine aanpassingen de hele vibe uit een ontwerp kan halen, toch als het een goed ontwerp is, en dat zijn die van fender (bijna) allemaal.

dus zelf zou ik opteren voor of zwaar aanpassen of niet aanpassen

Ike57
12 december 2011, 20:47
Ben ik gestoord?

Zeker weten :seriousf::seriousf:


Maar dat betekent nog niet dat het geen levensvatbaar brouwsel kan zijn.

Hout? Al eens gedacht aan oud hout van de sloop. Een soort Barncaster??

Terminus
12 december 2011, 21:29
Ik ben vóór. Misschien dat je cutaways iets dieper kan maken zoals bij een Strat, volgens mij was dat bij sommige offset Fenders al zo. Dan lijkt het geheel wat minder lomp.

G.G.
12 december 2011, 21:34
Hout? Al eens gedacht aan oud hout van de sloop. Een soort Barncaster??

Fatoenlijk sloophout kom ik niet veel tegen. Wil ook een gladde strakke lakafwerking hebben. Heb zelf nog nooit met pine gewerkt en daar bouwde fendeer vroeger ook wel mee. Ken het hout niet... Zou ook wel wat lokaals willen gebruiken.... maar wat?

aaronstonebeat
12 december 2011, 21:37
Klinkt als een cool project!

Ik zit me alleen af te vragen hoe ik me die scharnierende telebrug moet voorstellen. Beweegt het element dan ook? In al mijn visualisaties beweegt het element dan een eind bij de snaren vandaan als je de pook indrukt; en misschien wel tegen de snaren aan als je aan de pook trekt.

G.G.
12 december 2011, 21:41
Klinkt als een cool project!

Ik zit me alleen af te vragen hoe ik me die scharnierende telebrug moet voorstellen. Beweegt het element dan ook? In al mijn visualisaties beweegt het element dan een eind bij de snaren vandaan als je de pook indrukt; en misschien wel tegen de snaren aan als je aan de pook trekt.

Nee, ik zaag hem dan door tussen het element en de zadels. Het voorste deel met het element schroef je in het hout. Het andere deel, waar de zadeltjes op zitten moet dan op een strattremblok komen en deze helft schaniert gewoon op 6 schroeven.

aaronstonebeat
12 december 2011, 21:45
Capito! Toch min of meer zoals op die foto.

Doen! Succes!

gertgert
12 december 2011, 21:52
Leo zal zich omdraaien in zijn graf. Maar: leef je uit. Heb ff niet helemaal door hoe je die jack nou wil gaan inbrengen. Ik wacht met spanning af.

G.G.
12 december 2011, 22:03
Leo zal zich omdraaien in zijn graf. Maar: leef je uit. Heb ff niet helemaal door hoe je die jack nou wil gaan inbrengen. Ik wacht met spanning af.

Denk aan de controleplate van een telecaster waar je de achterste potmeter vanaf haalt. Bedenk op die plek een input zoals op een strat zit, maar dan verzonken en gelast in de controleplate van de tele.

aaronstonebeat
12 december 2011, 22:15
Denk aan de controleplate van een telecaster waar je de achterste potmeter vanaf haalt. Bedenk op die plek een input zoals op een strat zit, maar dan verzonken en gelast in de controleplate van de tele.

Lijkt me een mooie 'Mad Max-achtige' oplossing :ok:

st.robot
12 december 2011, 22:15
ik vind het op alle vlakken een cool en origineel idee, vooral de jack en de tele-tremolo-brug.

ik volg met spanning!

grtz

Gearjunkie
12 december 2011, 22:27
Fatoenlijk sloophout kom ik niet veel tegen. Wil ook een gladde strakke lakafwerking hebben. Heb zelf nog nooit met pine gewerkt en daar bouwde fendeer vroeger ook wel mee. Ken het hout niet... Zou ook wel wat lokaals willen gebruiken.... maar wat?

Iets lokaals kan zijn:
Pine: Pinus sylvestris gewone den/pijnboom/grenen
Douglas: Pseudotsuga menziesii
Larix: Larix decidua
Hemlock: Tsuga heterophylla (niet inheems, maar groeit hier wel in de bossen)
Spruce: Picea soorten (P. abies, P. Omorika, P. Sitchensis) vuren/sparren

Ander mooi hout dat hier groeit is:
Kersen: wilde kriek, Prunus avium
Maple: esdoorn, Acer platanoides
Birch: Berk, Betula soorten
Alder: Es, Fraxinus excelsior


Allemaal naaldhout en harshoudend. Stuk voor stuk vrij zacht. Een balkje grenen haal je natuurlijk zo bij de gamma. Gaaf project!