PDA

View Full Version : Mijn eerste zelfbouw "Bastard"



sas62florett
12 december 2011, 18:05
Met het risico om totaal verguisd te worden, ben ik van plan om een zelfbouw projekt te starten. Niet gehinderd door enige kennis maar wel met veel vrije tijd om me er in te verdiepen. Wat wil ik: met zo weinig mogelijk geld iets bouwen wat op een gitaar lijkt en waar geluid uit komt als het me lukt een goed geluid waarmee ik aantoon dat het moet lukken om met goedkoop spul hierin te slagen. Via marktplaats heb ik een no name Strat neck gekocht. De kast ga ik maken van normaal Berkentriplex 3 mm boven en onder en de zijkant van 2 mm vliegtuig Berkentriplex omdat het makkelijk te buigen is. Ik heb nog 1 set singlecoils liggen waarvan ik de neckcoil wil gebruiken.

Het wordt dus een steelstring, westernachtige Stratotelecaster. Dit is vloeken in de kerk, vandaar de naam "Bastard" die mijn eersteling krijgt.

Wordt vervolgd.

aaronstonebeat
12 december 2011, 18:55
Leuk!

Moet absoluut kunnen. Sterker nog: het kan.
Ik ben benieuwd naar het verslag.

Succes!

oigun
12 december 2011, 19:24
Dit is vloeken in de kerk, vandaar de naam "Bastard" die mijn eersteling krijgt.

Wordt vervolgd.

Deze kerk is niet zo orthodox hoor ;)

Wombat
12 december 2011, 19:36
Veel succes ik ben begonnen met het vervangen van een brug maar het bouwen van een hele gitaar lijkt me ook wel erg leuk om te doen. Mij ontbreekt het op dit moment aan geld ik ben benieuwd wat je er van maakt.

sas62florett
12 december 2011, 20:11
Veel succes ik ben begonnen met het vervangen van een brug maar het bouwen van een hele gitaar lijkt me ook wel erg leuk om te doen. Mij ontbreekt het op dit moment aan geld ik ben benieuwd wat je er van maakt.

Ik probeer het zo goedkoop mogelijk te houden. Dat is n.l. ook de uitdaging. De Strat neck heeft me incl. verzenden 36,75 gekost. Het vliegtuigtriplex is in vergelijking met gewoon triplex wat duurder. Ik ga nu een model ontwerpen wat veel op een tele gaat lijken. Redelijk ongekompliceert qua vorm om het niet al te moeilijk te maken. Het binnenwerk, de balkjes en een goeie neck konstructie lijkt me het moeilijkst. Groeten, tot een volgende keer.

G.G.
12 december 2011, 20:26
Cool, toen ik de titel las dacht ik: "Damn er gaat iemand met mijn basterd idee aan de haal". Gelukkig zie ik iets heel anders dan waar ik vandaag op het zitten broeden als 2012 projectje.

Lijkt me een interessant project en er zitten hier genoeg goeie akoustische bouwers om bij af te kijken.

Zal het topic zo ff aanmaken.

Zjef
12 december 2011, 20:32
Mijn 2012 project wordt ook een bastaard. Maar dan van een heel andere aard. :)

RS-Rik
12 december 2011, 20:40
beter van niet man:

http://images02.olx.com.br/ui/9/18/51/1289872367_138191751_1-Fotos-de--VIOLaO-FENDER-STRATOCOUSTIC-1289872367.jpg


Wees gewaarschuwd.

Een jaar of 3 4 geleden stonden deze BUFFs overal bij gitaarzaken.

sas62florett
12 december 2011, 22:21
beter van niet man:

http://images02.olx.com.br/ui/9/18/51/1289872367_138191751_1-Fotos-de--VIOLaO-FENDER-STRATOCOUSTIC-1289872367.jpg


Wees gewaarschuwd.

Een jaar of 3 4 geleden stonden deze BUFFs overal bij gitaarzaken.

Mijn gedachten spinsel is niet uniek zie ik, ik ga ongeveer zoiets maken. Waarschijnlijk minder mooi, wel goedkoper en waar ik veel plezier aan hoop te beleven. De geboorte van mijn Bastard en de doop zal pas volgend jaar plaatsvinden. Ik ben vanaf eind december 2mnd. in het buitenland. Ik moet jullie nieuwsgierigheid dus langdurig op de proef stellen. Uiteindelijk gaat ie er komen. De kostenteller staat nu op 36,75

aaronstonebeat
12 december 2011, 22:27
Waarom zet je niet alle drie de elementen erop?

sas62florett
12 december 2011, 23:42
Waarom zet je niet alle drie de elementen erop?

Dan gaat ie weer teveel naar een Strat toe. Ik wil het simpel houden. Ik heb recent een Ibanez Talman gekocht en die doet het leuk. Dus iets soortgelijks
met een gat, 1 element, Strat neck, western brug van alles een mix, just a real Bastard. Met een mooie taille zou ik hem ook nog MetroGirl kunnen noemen. Hmm....misschien nog niet zo gek, of toch maar Bastard?

aaronstonebeat
12 december 2011, 23:58
Akoestische gitaren met één element zijn heel algemeen; met twee of drie elementen niet.
Een volledig holle strat met een western brug is ook niet iets dat je elke dag tegenkomt.

Vanwege het triplex en vooral de wat kleinere kastinhoud zullen de akoestische eigenschappen waarschijnlijk wat bescheidener zijn dan een 'echte', massief houten akoestische gitaar.

Met drie elementen zou je, naar mij idee, iets unieks kunnen maken. En je hebt ze toch al, en je hebt de ruimte ervoor; baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zou er een 5-standenschakelaar, mastervolume en -toon bij doen. En dan zien hoe ze zich gedraagt bij verschillende stijlen en niveaus van volume.

sas62florett
13 december 2011, 12:52
Akoestische gitaren met één element zijn heel algemeen; met twee of drie elementen niet.
Een volledig holle strat met een western brug is ook niet iets dat je elke dag tegenkomt.

Vanwege het triplex en vooral de wat kleinere kastinhoud zullen de akoestische eigenschappen waarschijnlijk wat bescheidener zijn dan een 'echte', massief houten akoestische gitaar.

Met drie elementen zou je, naar mij idee, iets unieks kunnen maken. En je hebt ze toch al, en je hebt de ruimte ervoor; baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zou er een 5-standenschakelaar, mastervolume en -toon bij doen. En dan zien hoe ze zich gedraagt bij verschillende stijlen en niveaus van volume.

Ik ga er over nadenken. Twee coils lijkt me ook niet onaardig. We zullen zien. Ik ga nu naar de houthandel om triplex te kopen. Dan een model ontwerpen. Iets totaal verrassends zal niet lukken, er is al zoveel gevarieerd
en extravagant is niet de stijl die bij mij past.

sas62florett
14 december 2011, 15:53
Ook even voor mijzelf om de kosten te bewaken. Vergeet snel wat het e.e.a. gekost heeft Triplex 3 mm 18,- VliegtuigTriplex 2 mm 26,- Strat neck 36,75
Tuners 32,- Totaal 112,- Nu nog spuitbussen verf op de markt en wat kleinspul. Ik ben begonnen met een template te maken. Die viel te klein uit. Maar ik ga hem overtrekken met een paar cm erbij. Foto's volgen. Helaas pas volgend jaar maart. So far so good.

sas62florett
14 december 2011, 20:43
Ook even voor mijzelf om de kosten te bewaken. Vergeet snel wat het e.e.a. gekost heeft Triplex 3 mm 18,- VliegtuigTriplex 2 mm 26,- Strat neck 36,75
Tuners 32,- Totaal 112,- Nu nog spuitbussen verf op de markt en wat kleinspul. Ik ben begonnen met een template te maken. Die viel te klein uit. Maar ik ga hem overtrekken met een paar cm erbij. Foto's volgen. Helaas pas volgend jaar maart. So far so good.

Er gaat 3 euro af. Ik kan niet aan 3 mm Berkentriplex komen. Vandaag heb ik Balsa hout besteld dat in de vliegtuig modelbouw wordt gebruikt. Is erg licht, massief en goed te lijmen. En nog goedkoper ook. Ben benieuwd of me dat lukt. Of hij straks klinkt? We zullen ut horen.

bass blom
14 december 2011, 20:45
balsahout is ook wel erg zacht en dus kwetsbaar.

da Liks
14 december 2011, 21:17
Ja, das megazwak..

sas62florett
14 december 2011, 21:50
Ja, das megazwak..

Ja, dat levert misschien wel problemen op omdat het blad niet tegen de trekkracht van de snaren bestand is. Onder de brug zal ik een plaatje hardhout lijmen en de balkjes goed positioneren zodat ze de krachten max. opvangen.

Misschien toch niet zo'n goed idee?

aaronstonebeat
14 december 2011, 21:57
Ik heb laatst een plaatje hardhouten triplex van 3,6 mm opgehaald bij een bouwmarkt voor de achterkant van mijn huidige aanbouw. Kost maar een paar euro; en volgens mij prima geschikt. En ik kan er nog een voor- of achterkant uithalen, misschien wel twee.
Er worden wel meer gitaren deels uit triplex gebouwd, en ook hele dure.

EDIT:

Nog even ter illustratie de Benedetto Bravo Deluxe (http://benedettoguitars.com/guitars/professional-series/bravo-deluxe%E2%84%A2/) met 'laminated select spruce' top:

http://benedettoguitars.com/wp-content/uploads/2010/06/bravodeluxe.jpg

$ 6000,-

sas62florett
17 december 2011, 17:31
Mooi plaatje! Vandaag bezig geweest met het Balsa hout te verlijmen. Wat is dat hout licht en zacht. Ik kan het met mijn handen scheuren. Zal waarschijnlijk niks worden. Toch maar naar de triplex als het niet lukt. Ik ben met name bang voor de trekkrachten door de snaren. Dan weten we dat ook weer.