PDA

View Full Version : Alles in een keer.



Han S
12 december 2011, 17:43
Jongens, ik heb hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?151287-Leif-opname-in-de-studio) een topic geplaatst met een live opname in de studio.

Leuke band en wat je niet kunt zien is welke microfoons ik heb gebruikt. Op drums is dat D12E voor de gesloten kick, M201 op snare top, M201 op beide toms, M88 op floortom, AKG C451 op hi hat en ook zo'n mic op ride cymbal en twee CO2's als OH.

Op de beide gitaren een combinatie van een MD421 en een MD441.

Op de bas een MD421 en een DI.

Als zangmicrofoon bleef de dikke Neumann in de kast en heb ik een Beyer M88 gebruikt omdat die nog niet de helft aan overspraak binnenhaalt.

Leuk hoor, negen nummers opgenomen in een middag.

Arvoitus
12 december 2011, 20:04
Klinkt lekker, maar dat mag ook wel gezien jouw ervaring ;)

Ik vind de toms trouwens echt lekker klinken. Lekker vol met een fijne attack, komt dat van die Beyer zelf of heb je nog veel bij ge-eq'd?

Die D12E, heb je die zo geplaatst omdat je veel reflectie van de gitaar had (waar je het laatst over had)?

En wat voor monitors heb je daar eigenlijk liggen, lijkt wel op zelfbouw?

Han S
12 december 2011, 20:15
Die toms is de combinatie van Beyer 201 en de overheads en het uitkijken voor fasefouten. Want dat heb je zomaar met die afstand overheads tot toms.

De D12E staat op de rand van het vel omdat daar kleine gaatjes in zitten op die plaats.

Die floormonitoren heb ik heel erg lang geleden gebouwd en daar zitten Philips AD12100 speakers in de een hoog rendement hebben en maar niet kapot willen gaan.

grayfink
12 december 2011, 20:28
Lekker bandje, klinkt goed. De LP klinkt wel matig in vergelijking tot de strat.

Han S
12 december 2011, 20:46
Raar hé? Ik heb op beide versterkers dezelfde microfoons gezet en de Fender klinkt veel voller dan de LP met de Marshall. Daar heb ik nog een zootje scherp af moeten draaien.

Sommige gitaristen hebben een geheel eigen geluid zeg maar. :supercool:

Liquid_Metal
12 december 2011, 21:05
Zow, dat klinkt lekker Han!! Voor dit soort muziek snap ik absoluut dat je dat in een keer wilt opnemen.

skabouter
13 december 2011, 10:20
Heerlijk Han!! Klinkt erg lekker live, en uberhaupt lekkere opname! Dit soort muziek moet inderdaad gewoon lekker live! Gelukkig zijn het goede muzikanten, dat is natuurlijk een vereiste!
Ja en het tomgeluid is heel gaaf! Begint natuurlijk met een goede kit en drummer, maar ze komen erg fijn uit de opnames gesprongen!

Ik werk zelf ook veelal het meest live, alles in één keer opnemen, dat heeft vooral te maken met het budget wat mijn klanten veelal maar hebben, en die willen meestal zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd. Dat is een keuze.
Slechte bandjes vallen dan vaak gruwelijk door de mand, maar de one-take wonders komen goed naar voren!
Soms wordt er nog zang achteraf gedaan, of een solotje hier en daar.

Maar laatst had ik een prachtig voorbeeld van een spetterende liveband over de vloer! Ik heb een zelfde soort opnames gemaakt vorige week, en ga deze dan graag even met jullie delen. Ik zal even snel een filmpje compileren, en op youtube zetten, en dan maak ik een topic aan!

freddie bassman
13 december 2011, 20:42
Te gekke gitaar sound die strat idd!