PDA

View Full Version : contactprobleem bij volumeknop?



Anacreor
12 december 2011, 17:19
Hoi allemaal,

Ik heb een leuke marshall transistor amp om op mn kamer wat mee te oefenen. Ik heb voor het leadkanaal een aparte volumeknop, deze echter lijkt alsof het contact enigszins vervormd is.

Als ik eraan draai schiet het volume extreem omlaag.. Op sommige "Hot-spots" van de knop klopt het volume nog. Als ik het volume selecteer moet ik altijd een klein beetje heen en weren met de knop voordat hij z'n juiste luide volume pakt. Dit lijkt alsof de knop het contact een beetje aan het verliezen is..

Kent iemand dit probleem en is er een makkelijke manier om dit te verhelpen? Contactspray oid?

bij voorbaat dank!

Michael

Dirk_Hendrik
12 december 2011, 17:29
Als je uberhaupt al kunt "heen en weren" betekent dat waarschijnlijk dat de potmeterbehuizing uit elkaar aan het vallen is. Hoogstwaarschijnlijk een metalen achterkant die met 4 lipjes om de voorkant, waar de as uit steekt, is vastgeklemd. Versterker even open, met een tangetje goed dichtknijpen en zorgen dat de potmetermoer waarmee de pot in het frontpaneel vast zit weer goed is aangedraaid.

Anacreor
28 februari 2012, 15:08
Dankje voor je reactie. Ik was nogal druk en heb niet meer echt naar het probleem kunnen kijken, maar nu weer even wat tijd.

Voor de duidelijkheid, het klinkt zo als ik aan de volumeknop draai:
http://kiwi6.com/file/304o817rx9 (klik op play-knop bij "Listen mp3"):

Het ziet er zo uit:
http://imageshack.us/g/32/picture123e.jpg/

Voordat ik ergens in ga knijpen met een tangetje, waar zou ik dat precies moeten doen?
Het ziet er namelijk nergens kapot uit, en van de buitenkant zie ik geen verschil met de rest van de potmeters..

Is dat ding misschien gewoon van de binnenkant kapot?

snaarplukker
28 februari 2012, 16:53
Met heen en weren zal de TS wel bedoelen dat ie er aan heen en weer draait zodat de oxidatie of vuil van de loper in de pot weer verdwijnt. Een beetje contactspray zal wellicht het probleem oplossen. Het is normaal dat weinig gebruikte potmeters gaan kraken na oxidatievorming.

Anacreor
28 februari 2012, 18:45
dan komt hier de mooie leek-vraag:soinnocent:: waar zou ik de contactspray precies op moeten spuiten?
Het ziet er namelijk uit als een redelijk dichte behuizing..

Buzzel
28 februari 2012, 19:16
dan komt hier de mooie leek-vraag:soinnocent:: waar zou ik de contactspray precies op moeten spuiten?
Het ziet er namelijk uit als een redelijk dichte behuizing..

In het gaatje.

Psychomantis
28 februari 2012, 20:02
In het gaatje.

:seriousf:

Prachtig :D

cluseau
28 februari 2012, 22:05
dan komt hier de mooie leek-vraag:soinnocent:: waar zou ik de contactspray precies op moeten spuiten?
Het ziet er namelijk uit als een redelijk dichte behuizing..

De foto kan ik niet zien maar je zal naar een opening moeten zoeken. Spuit daar heel kort een beetje juice in. Niet teveel anders wordt het een bende waarmee je meer kwaad dan goed doet.

Anacreor
28 februari 2012, 22:57
http://img32.imageshack.us/img32/6033/picture123e.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/1680/picture116k.jpg

daar, als het goed is moet het nu werken.
In ieder geval, ik zal maar eens een poging wagen, met de contactspray, 'in het gaatje' :stop:

Ik zie wel een opening, zal die maar eens even.. 'behandelen'. :D

cluseau
28 februari 2012, 23:06
Ik zie wel een opening, zal die maar eens even.. 'behandelen'. :D

Bij de aansluitlippen zit een sleufje, als je het rietje van de spuitbus ombuigt kun je mooi om een hoekje spuiten.

Shit....wat zeg ik nu weer :soinnocent:

Frits van Mourik
28 februari 2012, 23:22
Als je uberhaupt al kunt "heen en weren" betekent dat waarschijnlijk dat de potmeterbehuizing uit elkaar aan het vallen is. Hoogstwaarschijnlijk een metalen achterkant die met 4 lipjes om de voorkant, waar de as uit steekt, is vastgeklemd. Versterker even open, met een tangetje goed dichtknijpen en zorgen dat de potmetermoer waarmee de pot in het frontpaneel vast zit weer goed is aangedraaid.


Sorry, maar hier zit je denkelijk ff mis.
Bij Alfa-pots is het dekseltje uitsluitend een stofkapje met een stopnokje
en maakt geen deel uit van het "potmeter-mechaniekje", zoals bij bijv. CTS-pots. :soinnocent:

Overigens vind ik 100k LIN een wat vreemde waarde voor een volumepot, maar ja;
torren-amp, dus weetikveel?

Anacreor
1 maart 2012, 10:16
Het probleem is in ieder geval nu opgelost! Alle openingen die ik kon vindne maar een kleine spray gegeven. Heeft geholpen, wist niet dat je het zo simpel kon verhelpen.

Zorgt ervoor dat ik me nog dommer voel dat ik uberhaupt de vraag heb gesteld, maargoed. Weer een stukje wijzer, haha. Bedankt voor de reacties! :crazyhappy:

cluseau
1 maart 2012, 10:20
Zorgt ervoor dat ik me nog dommer voel

Je kan meer dan je denkt :ok:

Dirk_Hendrik
1 maart 2012, 10:55
Sorry, maar hier zit je denkelijk ff mis.
Bij Alfa-pots is het dekseltje uitsluitend een stofkapje met een stopnokje
en maakt geen deel uit van het "potmeter-mechaniekje", zoals bij bijv. CTS-pots. :soinnocent:


Deels met je eens.
Het stofkapjje houd ook de taoper en de aluminium voorkant bij elkaar. Hoewel je zuiver theoretisch bij een losse kap hooguit een beter contact zou kunen krijgen praat je toch over mogelijkheid tot speling. En dus kans op storing.