PDA

View Full Version : Versterker maken van oude buizen radio



Lodedsvd
12 december 2011, 17:15
Hallo,

Ik zag dit filmpje op Youtube:

http://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps

En ik vroeg me af of het moeilijk/mogelijk zou zijn om van een oude buizen radio een gitaarversterker te maken. Ik heb er nog 2 op zolder staan, die normaal werkend moeten zijn. Ik heb bijna niets van ingangen gevonden, juist op de ene staat er boven een (micro) ingang: magnetband aufnhame. Vrij vertaald: magnetische bandopname ;)


Kan mij hier iemand bij helpen?

bass blom
12 december 2011, 17:19
liefst moet de radio een pickup ingang hebben.

magnetband aufnhame zou ook wel eens een uitgang kunnen zijn, om radio op te nemen.

Lodedsvd
12 december 2011, 17:32
liefst moet de radio een pickup ingang hebben.

magnetband aufnhame zou ook wel eens een uitgang kunnen zijn, om radio op te nemen.

Daarnaast zijn er nog 2 in-of uitgangen maar deze soort ken ik niet.
Ik zal morgen een foto maken dat het iets duidelijker wordt.

Gearjunkie
12 december 2011, 18:01
Misschien zijn in het werkbank subforum meer techneuten?

wietse
12 december 2011, 18:12
hele volksstammen hebben vroeger over oude lampen radios gespeeld, die waren betaalbaar en iederéén had er wel één in huis.
was echter niet zonder gevaar meestal zijn die dingen niet geaard en met de hoge spanningen in een buizenversterker dan hoeft er niet veel aan te mankeren of er komt rook uit je oren.

Lodedsvd
12 december 2011, 19:04
hele volksstammen hebben vroeger over oude lampen radios gespeeld, die waren betaalbaar en iederéén had er wel één in huis.
was echter niet zonder gevaar meestal zijn die dingen niet geaard en met de hoge spanningen in een buizenversterker dan hoeft er niet veel aan te mankeren of er komt rook uit je oren.

ben niet echt thuis in de elektriciteit, misschien kan ik die dingen maar gewoon op zolder laten staan :soinnocent:

Plant
12 december 2011, 19:31
hele volksstammen hebben vroeger over oude lampen radios gespeeld, die waren betaalbaar en iederéén had er wel één in huis.
was echter niet zonder gevaar meestal zijn die dingen niet geaard en met de hoge spanningen in een buizenversterker dan hoeft er niet veel aan te mankeren of er komt rook uit je oren.

:seriousf: Er kwamen nog wel eens trafoloze radio's voor. Omdat een buis toch op een hoge spanning werkt, werd rechtstreeks de lichtnetspanning gelijkgericht. Geen enkele galvanische scheiding dus en men zorgde simpelweg dat je nooit metalen delen van het chassis kon aanraken. Maar als je er een gitaaringang op gaat maken waarmee je mogelijk de hoge spanning via je kabeltje naar je gitaar voert... :blast:

Midwolda
12 december 2011, 20:47
Ach, nostalgie... wat was m'n pa boos als ik de stoppen er weer eens uit blies.
En wat was dat engeltje op m'n schouder toch volhardend... :chicken:

kunk
12 december 2011, 20:59
Om op de vraag van de topic starter terug te komen.

Ik zou zelf denk ik de radio's helemaal strippen en de onderdelen gebruiken om een kleine single end gitaarversterker te bouwen. Vaak zijn die oude radio's wel voorzien van een EL84 eindbuis. Ook de trafo's zijn vaak goed te gebruiken.
Kijk maar eens in de werkbank forum hier. Is genoeg info over te vinden.

scartube
23 december 2011, 15:54
Beste, je gooit beter alles uit die radio en bouwt er een nieuw schema in. Er zijn mogelijkheden om je gitaar in te pluggen in de phono ingang enz. Dit is me tot op heden echter zelf ook nog niet gelukt. Als je dit wil doen is het noodzakelijk om de volledige werking van de radio te kennen, de schema´s te hebben en toch wel iets meer dan basiskennis elektronica te bezitten.

Als je geluk hebt werkt het rechtstreeks op je jack. Sluit de + van de jack op de + van de phono ingang. Deze vindt je door met de punt van een schroevendraaier op de phono ingangen te tikken. De kant die de brom geeft is de + ... De massa sluit je gewoon op de andere kant aan. Als dit lukt zal de sound wel niet zo goed zijn omdat het radio gedeelte behouden blijft. Radio versterking heeft nu eenmaal andere doelstellingen als gitaar versterking. Komt vaak ook nogal over als een blikkerig geluid.

LET OP nooit je gitaarsnaren vastnemen terwijl je ijzeren delen van het chassis van de radio aanraakt. Ik heb het één keer meegemaakt en wil het nooit meer meemaken... Als je zulke verbindingen maakt en je weet eigenlijk niet wat je echt doet, tik dan eens met je vinger op de snaren zonder dat je de hals echt in je nek hebt. Elektriciteit doet je spieren samen trekken en als je je hals vast hebt dan loop je het risico niet meer los te komen.

Schema´s van eenvoudige amps vind je op het net. Het is te doen als je genoeg geduld en doorzettingsvermogen hebt. Gewoon eerst wat basis elektriciteit en elektronica studeren. Een radio a.d.h.v. je kennis selecteren, slopen en opnieuw opbouwen.

Veel succes.

pimmetje
23 december 2011, 16:31
Zoals anderen al aangaven: waarschijnlijk beter op z'n plek in de Werkbank.
Daar gaat deze dus heen.
Vragen => PM.

Psychomantis
23 december 2011, 18:20
:seriousf: Er kwamen nog wel eens trafoloze radio's voor. Omdat een buis toch op een hoge spanning werkt, werd rechtstreeks de lichtnetspanning gelijkgericht. Geen enkele galvanische scheiding dus en men zorgde simpelweg dat je nooit metalen delen van het chassis kon aanraken. Maar als je er een gitaaringang op gaat maken waarmee je mogelijk de hoge spanning via je kabeltje naar je gitaar voert... :blast:

Om even hierop terug te komen (niet erg on topic, maar ik wil het wel even weten. Ben me wat elektriciteit aan het bijscholen), is het normaal dat in sommige versterkers de aarding verbonden is met de middenaftakking (0V) van de secundaire kant van de trafo? Als ik het goed begrepen heb, is hij dan toch niet meer galvanisch gescheiden?
en ten tweede, als je versterker volledig galvanisch gescheiden is, is het dan mogelijk om de B+/B- aan te raken zonder een schok te krijgen (als je geen andere delen van de versterker aanraakt)? Ik ben wel niet gek genoeg om het te gaan proberen hoor :D

Ik ben trouwens ook geïnteresseerd in het ombouwen van een buizenradio. Ik te denken in de richting van een VOX AC4TV of een Class 5.

bass blom
23 december 2011, 18:23
het is vaker dacht ik dat men een oplazer krijgt van nog volle elco's.

cluseau
23 december 2011, 20:58
is het normaal dat in sommige versterkers de aarding verbonden is met de middenaftakking (0V) van de secundaire kant van de trafo? Als ik het goed begrepen heb, is hij dan toch niet meer galvanisch gescheiden?

Dat is zeker normaal, sterker nog het is bijna altijd zo. De galvanische scheiding bestaat omdat er geen enkele link is met de primaire kant. Alleen de primaire spoel is namelijk aangesloten op het net.

De werkelijk L E V E N S G E V A A R L I J K E radiotype's waar Plant het over had zijn zogenaamde "U" type's van een grote lampen fabriek uit eindhoven, thans verhuist naar china geloof ik. Deze "U" type's hadden geen trafo maar werden direct uit het net gevoed door de buis gloeidraden in serie aan te sluiten. Vaak met een vette serieweerstand om het laatste reste overspanning te killen. Daarnaast werd de 220 gevoed aan een enkelfasige gelijkrichter voor de hoogspanning. Ik heb zo'n "U" ding (B2X80U) dagelijks in gebruik. Zie het plaatje van het interieur zonder voedingstrafo. Rechts zie je de magere uitgangstrafo voor de UL84.

http://www.amps-unlimited.nl/images/b2x80u/2049.jpg

Wees dus gewaarschuwd, blijf van deze radio's af, ze zijn onbruikbaar als gitaaramp.

2550
23 december 2011, 21:26
Ik zou het meer noemen de midden aftakking zit aan het chassis en het chassis zou geaard moeten zijn.
Als je een oude radio wil verbouwen heb je best nog wat werk, denk als je een oude radio van marktplaats voor €10 opscharrel met een ez80 en el84 dat je een voeding een uitgangstrafo en een chassis heb gekocht en flikker de rest weg. Alle elco's zijn na 10 of 20jaar niksen rot of gaan na een week defect.
Als de Ctjes geen mostert Cs zijn lekken ze vaak breken door midden, van de weestanden is vaak de helft al zwart...
De trafo's zijn meestal nog wel ok, alleen zat en vroeger op de trafo wel eens een bimetaal als beveiliging dit is niet meer van deze tijd.
Dus sloop het chasis leeg incl buisvoeten en de speaker en weer beginnen met opbouwen bv ala valve junior oid

2550
23 december 2011, 21:57
Dit komt ook uit de lampengat BX653A nu atomic16 geinspireerdhttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VOIGE6ZY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WVZ3HKJA.jpg

Psychomantis
24 december 2011, 15:02
Dat is zeker normaal, sterker nog het is bijna altijd zo. De galvanische scheiding bestaat omdat er geen enkele link is met de primaire kant. Alleen de primaire spoel is namelijk aangesloten op het net.
Oke, bedankt voor de uitleg. Maar waar zit nu dan juist het 'veiligere' in van een galvanische scheiding?
Stel dat je fasedraad van het net aanraakt terwijl je zelf in contact met de aarde staat, normaal schiet de aardlekschakelaar dan onmiddelijk af, niet?
Als je nu hetzelfde doet achter een trafo, waarbij de 0V-aftakking contact maakt met de aarde. Je raakt de B+ aan en je bent zelf geaard. Dan begint er een stroom te lopen (de kring is gesloten), maar de aardlekschakelaar schiet dan niet af want hij "ziet" geen stroom weglopen naar de aarde, m.a.w., je wordt gefrituurd?
Of zie ik het nu verkeerd?


Ik zou het meer noemen de midden aftakking zit aan het chassis en het chassis zou geaard moeten zijn.
Als je een oude radio wil verbouwen heb je best nog wat werk, denk als je een oude radio van marktplaats voor €10 opscharrel met een ez80 en el84 dat je een voeding een uitgangstrafo en een chassis heb gekocht en flikker de rest weg. Alle elco's zijn na 10 of 20jaar niksen rot of gaan na een week defect.
Als de Ctjes geen mostert Cs zijn lekken ze vaak breken door midden, van de weestanden is vaak de helft al zwart...
De trafo's zijn meestal nog wel ok, alleen zat en vroeger op de trafo wel eens een bimetaal als beveiliging dit is niet meer van deze tijd.
Dus sloop het chasis leeg incl buisvoeten en de speaker en weer beginnen met opbouwen bv ala valve junior oid

Da's inderdaad waar, maar zoek maar eens voor 10 euro een chassis, een voeding en een outputtrafo. Als alleen die 3 zaken nog goed zijn, heb je al een serieuze winst gemaakt.

bass blom
24 december 2011, 15:07
dit gaat de mijne worden :cheerup:

http://www.maxless.nl/radioversterker/IMG_1842.jpg

2550
24 december 2011, 15:17
Ik geloof ook dat je aardlek schakelaar niet meer werkt achter de trafo...
Maar als je een goed aardings schema hebt zijn er maar 2 punten die verbinding hebben met het chassis 1 de aarding van de netaansluiting en 2 de aarde van de input jack.
Op deze manier heb je de minste brom en ben je zelf het veiligst je hang nl zelf direct met je snaren aan aarde van het net.

Ace 1.15.19
24 december 2011, 16:17
In Eindhoven zit er ook zo één:

http://versterkers.tikvoet.nl/

cluseau
24 december 2011, 21:20
Oke, bedankt voor de uitleg. Maar waar zit nu dan juist het 'veiligere' in van een galvanische scheiding?

Een beetje uitleg:

Als ik het goed heb ligt in het transformatorhuis van het energiebedrijf het sterpunt van de drie fasen trafo aan aarde. Dit sterpunt is de nul van één fase welke ons huis van spanning voorziet. De nul heeft dus eigenlijk ook aard potentiaal. Omdat de kans fifty fifty is dat de nul ook aan het chassis komt te hangen bij het insteken van de netstekker zul je de nul dus niet als aarde kunnen gebruiken. (om deze reden zijn de U radio's zo gevaarlijk omdat afhankelijk van de netstekker de nul of de fase aan aarde ligt) Voor een veiligheidsaarde heb je een aparte aardleiding nodig welke een gegarandeerd aardpotentiaal levert.

Zou je met je sokken op een betonnen vloer staan is je lichaam behoorlijk geaard wat er bij aanraking van de fase voor zorgt dat je spieren een eigen leven gaan lijden. De aardlek zal hierbij wel aanspreken omdat een deel van de fasestroom via jouw lichaam afvloeid ipv via de nul.

Waarom is een galvanische scheiding dan veilig:
Uit het eerste deel blijkt dat de nul aan aarde is aangesloten dus is het genoeg om met één hand aan de fasegeleider een opneuker van heb ik jouw daar te krijgen. Zou daar een trafo tussen zitten kun je rustig met één hand één van de geleiders kunnen beetpakken want de retour naar de min is er domweg niet.

MAAR..........is het apparaat echter goed geaard gaat die vlieger weer niet op omdat dan de min van de voeding juist wel aan aarde ligt. De randaarde is ook niet bedoeld voor de knutselaar maar om te voorkomen dat een gebruiker onverwacht met spanning in aanraking kan komen uit welke hoek dan ook.

Zo zie je maar dat je wel een beetje moet weten hoe het spul in elkaar zit voor je veilig kan werken.


Voor je aan de gang gaat dus even een zakje randaarde halen.....

http://amps-unlimited.nl/pics/randaarde.jpg

Psychomantis
24 december 2011, 21:56
Oke, duidelijk :ok:
Een aarde dient dus om het chassis en de metalen delen aan de buitenkant van het apparaat op aardpotentiaal te houden, om de gebruiker te beschermen dus. De knutselaar moet maar zorgen dat hij weet wat hij doet :seriousf: