PDA

View Full Version : Stroomkosten versterker



Liquid_Metal
12 december 2011, 14:05
Binnenkort verhuis ik naar Antwerpen en de stroomrekening valt meestal niet onder standaard huur. Dus is het verstandig om spaarlampen en LED beeldschermen te gebruiken i.p.v. dingen die meer energie gebruiken.

Ik heb een behoorlijk indrukwekkend gitaar rack dat ik graag gebruik, maar de laatste tijd wordt het zo complex dat ik af en toe behoefte krijg naar spelen over een simpele buizencombo met een handjevol pedalen. Daar is echter niet echt een nut voor want als het rack is ingesteld is het theoretisch ook gewoon "prikken en gaan".

Maar nu vroeg ik me vanuit energiekosten-oogpunt af hoe het zit. Even wat concrete vragen om het makkelijk te houden.
1. Wat kost een simpele versterker (laten we zeggen 50 Watt) op maand/jaarbasis bij b.v. 2 uur spelen per dag? Ik weet dat dit makkelijk uit te rekenen is maar het gaat mij ook om het daadwerkelijk gebruikte vermogen/stroom: dit is natuurlijk lager, zeker op huiskamervolume, dan 50 Watt.
2. Wat verbruikt en kost een zeer complexe setup zoals die van mij? Ik heb 10-15 apparaten in gebruik (inclusief preamp, poweramp, mixers, pedalen, controllers) en dat vreet natuurlijk ook stroom.

Vanuit die twee vragen is eigenlijk al te zeggen wat er voor mij voordeliger is maar ik heb nog een interessante vraag:
3. Als je een versterker met veel vermogen (b.v. 100 Watt) naast een versterker met weinig vermogen (b.v. 10 Watt) zet en ze allebei op hetzelfde volume gebruikt (i.e. een volume dat de kleine versterker goed aankan), welke versterker verbruikt en kost dan het meeste? Of maakt dat helemaal niets uit?

Rutger Molenberghs
12 december 2011, 14:30
Je mag in je berekening het geleverde vermogen niet verwarren met het verbruikte vermogen. Een deel van de stroom die je versterker uit het stopcontact trekt, wordt immers omgezet in warmte en gaat verloren. Er zijn apparaten op de markt die meten hoeveel een elektrisch apparaat verbruikt. Toestellen zoals dit (http://www.popelectronics.nl/brennenstuhl-energiekosten-meter-em230.html) nestelen zich tussen je stopcontact en je versterker en geven je verbruik aan. In handleidingen staat meestal ook aangegeven hoeveel een apparaat maximum verbruikt.

Liquid_Metal
12 december 2011, 14:47
Je mag in je berekening het geleverde vermogen niet verwarren met het verbruikte vermogen. Een deel van de stroom die je versterker uit het stopcontact trekt, wordt immers omgezet in warmte en gaat verloren. Er zijn apparaten op de markt die meten hoeveel een elektrisch apparaat verbruikt. Toestellen zoals dit (http://www.popelectronics.nl/brennenstuhl-energiekosten-meter-em230.html) nestelen zich tussen je stopcontact en je versterker en geven je verbruik aan. In handleidingen staat meestal ook aangegeven hoeveel een apparaat maximum verbruikt.

Exacto, maar voor de eerste twee vragen is dat dus juist niet van belang. De vraag is hoeveel stroom ze kosten en dus hoeveel vermogen erin gaat (verbruikt vermogen). Dat lijkt mij minder dan dat de versterker 'zegt te kunnen' (het geleverde vermogen), hoewel dat laatste is waar jij het over hebt: een 50 Watt versterker zal op zijn top niet voor 50 Watt aan geluid produceren maar wel 50 Watt uit het stopcontact trekken.
Concreter is dus: wat gebruikt een versterker op slaapkamerstand. Ik ben niet direct geïnteresseerd in het vermogen dat wordt omgezet in geluid maar juist in het totaal, want dat is waar de prijs naar is.

Fireburst
12 december 2011, 15:15
Het maximale verbruik vind je op elk toestel achteraan wel terug.
Het geleverde vermogen (muzikaal) heeft niets van doen met het opgenomen vermogen, buizenversterkers zijn eigenlijk toestellen met zeer slecht rendement.
Voorbeelden :
mijn Orange Rocker30 neemt maximaal 180W voor 30W 'muzikaal' vermogen.
mijn Fender Protube Proreverb neemt maximaal 325W (!!!) voor 50W 'muzikaal' vermogen.
De rest is dus voornamelijk warmte... en een beetje licht.;)

Liquid_Metal
12 december 2011, 15:21
Het maximale verbruik vind je op elk toestel achteraan wel terug.

Daar ben ik dus niet in geïnteresseerd want dat zegt vrij weinig over de kosten (het zegt wat een toestel maximaal zou kunnen kosten).
Zeker omdat ik zoveel toestellen tegelijk gebruik zegt dit niet zoveel.
Zo'n meter heb ik wel eens aan mijn computer gehangen dus dat zou ik ook kunnen doen met m'n versterker.


Het geleverde vermogen (muzikaal) heeft niets van doen met het opgenomen vermogen, buizenversterkers zijn eigenlijk toestellen met zeer slecht rendement.
Voorbeelden :
mijn Orange Rocker30 neemt maximaal 180W voor 30W 'muzikaal' vermogen.
mijn Fender Protube Proreverb neemt maximaal 325W (!!!) voor 50W 'muzikaal' vermogen.
De rest is dus voornamelijk warmte... en een beetje licht.;)

Hoe kun je dat meten?

Kingfisher
12 december 2011, 16:11
Hoe kun je dat meten?

zie eerdere post?


...Er zijn apparaten op de markt die meten hoeveel een elektrisch apparaat verbruikt. Toestellen zoals dit (http://www.popelectronics.nl/brennenstuhl-energiekosten-meter-em230.html) nestelen zich tussen je stopcontact en je versterker en geven je verbruik aan. In handleidingen staat meestal ook aangegeven hoeveel een apparaat maximum verbruikt.

Liquid_Metal
12 december 2011, 16:21
zie eerdere post?

Volgens mij kun je geluid niet in vermogen meten maar in deciBell. En dat wellicht terugrekenen naar een vermogen.
Geleverd en verbruikt vermogen zegt volgens mij niets over de efficiëntie van een toestel, alleen wat het verbruikt.
Dus ik vraag me nog steeds af hoe Fireburst weet dat 30 Watt van zijn Rocker30 muzikaal vermogen is.

bass blom
12 december 2011, 16:23
het rendement is niet 100%
een groot deel van het opgenomen vermogen wordt in warmte omgezet.

arcane
12 december 2011, 16:26
Het staat toch ook vaak op de achterzijde van de versterkers wat ze verbruiken. Zo weet ik uit mijn hoofd dat mijn vroegere H&K Attax 100 die 90 Watt aan geluidsvermogen levert iets van 180 Watt aan energie trok uit het stopcontact.

aaronstonebeat
12 december 2011, 16:27
Vermogen is gewoon Joules per seconde, het maakt niet uit op welke manier dat vermogen wordt geleverd.

Volgens mij verbruiken buizen ook aardig wat energie als ze geen signaal produceren. Je hebt de spanning op het rooster en de stroom tussen anode en kathode, of je nu speelt of niet.

Liquid_Metal
12 december 2011, 16:47
het rendement is niet 100%
een groot deel van het opgenomen vermogen wordt in warmte omgezet.

Agreed.


Het staat toch ook vaak op de achterzijde van de versterkers wat ze verbruiken. Zo weet ik uit mijn hoofd dat mijn vroegere H&K Attax 100 die 90 Watt aan geluidsvermogen levert iets van 180 Watt aan energie trok uit het stopcontact.

Maar staat er op die versterker dan dat het een 90 Watt of een 180 Watt is? Als het het eerste is dan heb ik een antwoord, maar dat zou ik wel vreemd vinden.


Vermogen is gewoon Joules per seconde, het maakt niet uit op welke manier dat vermogen wordt geleverd.

Volgens mij verbruiken buizen ook aardig wat energie als ze geen signaal produceren. Je hebt de spanning op het rooster en de stroom tussen anode en kathode, of je nu speelt of niet.

Maar wat is je punt daarmee? Hoe efficiënter een versterker, hoe zuiniger hij zal zijn bij een redelijk volume.

soup
12 december 2011, 16:49
Verhuis je naar de stad of ergens in de provincie (en permanent)?

arcane
12 december 2011, 16:52
Maar staat er op die versterker dan dat het een 90 Watt of een 180 Watt is? Als het het eerste is dan heb ik een antwoord, maar dat zou ik wel vreemd vinden.


Het type is een attax 100, maar op de achterzijde was vermeld dat het een 90 Watt versterker betrof. (beetje misleidend die 100 aanduiding). Ik heb de versterker niet meer, dus die 180 zou ook iets minder kunnen zijn, maar het was wel beduidend meer dan de 90 watt.

Zo heb ik ook nog een 5 Watt buizenampje van fame staan. daar staat op de achterkant : power consumption 35 Watt

Jasper.
12 december 2011, 17:13
Mijn 100Watt JCM900 neemt 375 Watt uit het stopcontact op vol vermogen. Het lijkt mij dat dit op laag volume nog steeds heel hoog ligt. De buizen moeten verwarmd worden etc. etc.

crapton
12 december 2011, 17:15
Kost een hoop tijd en omwegen om tot een conclusie te komen.

1. Je versterker levert 50W rms maximaal vermoed ik. Zo hard speel je thuis nooit. Maar OK omdat veel vermogen in het opwarmen van de buizen zit laten we eens schatten 250W vermogen opgenomen op kamerniveau. Twee uur per dag = 250W x 2 uur = 0.5 kWh per dag. Dat maal zeg 300 dagen = 150 kWh. Je betaalt ca. 0.25 €/kWh dus dat kost je 37.5 €/jaar.

2. Daar komt nog je rack bij maar dat zal wel meevallen mits geen buizen en andere stroomverslinders. Dus totaal zeg 50 €/jaar totaal.

3. Een kleine amp verbuikt minder. Immers minder buizen en kleinere buizen. Minder stroom om warm te houden, minder ruststroom. Een 10W amp verbuikt dan bv 50-80 W. Reken maar uit. En een transistorbakje vraagt helemaal weinig.

Liquid_Metal
12 december 2011, 18:59
Kost een hoop tijd en omwegen om tot een conclusie te komen.

1. Je versterker levert 50W rms maximaal vermoed ik. Zo hard speel je thuis nooit. Maar OK omdat veel vermogen in het opwarmen van de buizen zit laten we eens schatten 250W vermogen opgenomen op kamerniveau. Twee uur per dag = 250W x 2 uur = 0.5 kWh per dag. Dat maal zeg 300 dagen = 150 kWh. Je betaalt ca. 0.25 €/kWh dus dat kost je 37.5 €/jaar.

2. Daar komt nog je rack bij maar dat zal wel meevallen mits geen buizen en andere stroomverslinders. Dus totaal zeg 50 €/jaar totaal.

3. Een kleine amp verbuikt minder. Immers minder buizen en kleinere buizen. Minder stroom om warm te houden, minder ruststroom. Een 10W amp verbuikt dan bv 50-80 W. Reken maar uit. En een transistorbakje vraagt helemaal weinig.

Kijk dáár heb ik wat aan :). Jij zegt dus dat het vermogen waar ze het in de versterker over hebben het 'muzikale' vermogen is? Ik heb eens gekeken en mijn poweramp heeft een consumptie van 325 Watt. Het is een stereo eindtrap van 2x60 Watt dus da's dan het muzikale gedeelte. Maar hij slurpt dan 325 Watt. Voor m'n preamp staat 35 Watt power consumption. Dat zou dus totaal per jaar zo'n 216 kWh en dus 54 euro per uur. Met alle apparatuur zo'n 70 euro per jaar.
Een kleine combo zal dus goedkoper zijn, maar door de aanschafprijs haal ik dat er nóóit uit.

crapton
12 december 2011, 19:43
Is eerder een hoge schatting dan een lage.

Rendement van een AB eindtrap is ca 50%. Dus als dat ding vol open staat met 2x60W = 120W x 2 (immers 50% rendement) vraagt dus 240W. Op je typeplaatje staat 325W, dus ca. 100W aan opwarming en verdere verliezen. Dus als je maar 5W vraagt zou dat ding theoretisch veel minder moeten vragen: 100W + 10W (5Wx2) = 110W. Maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, misschien dat een van de electroboys zoiets ooit gemeten heeft.

Preamp 35W dat zou best kunnen, lijkt me aan de flinke kant maar misschien zit er ergens een buisje in.

Ofwel die 50 €/jaar is ruim genomen.

Kijk als je nou zoiets Bugera-BC15 (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Combos-Roehrenverstaerker/Bugera-BC15-Combo-/art-GIT0019139-000) neemt dan verdien je het wel terug... alleen niet qua geluid ben ik bang...

RS-Rik
12 december 2011, 19:50
Het ligt ook aan de temperatuur. Bij 18 of 19 graden celsius (winters oefenhok) is een versterker efficienter dan na 3 uur in een warm vochtig cafe.




Ik denk niet dat je het precies kunt uitrekenen. Maargoed zeg dattie 100W verbruikt. x2uur is 0.2kWh

0.2kWh * 365dagen = 73Kwh. 73kWh * 0,08 euro per kWh = 5,84 euro PER JAAR. voor een versterker die gemiddeld 100 watt trekt.



het is een lineaire som dus 100W = 5,84EUR

Deel je wattage door 100W en vermenigvuldig dat met 5,84EUR om je jaarlijkse prijs te weten bij een kWh prijs van 0,08 euro en 2 uur speeltijd per dag.


ait ait





Wat Buisies betreft, een Class A versterker vraagt toch continu 50% vermogen, een Class B alleen als er gespeeld wordt en een class A/B weet ik niet.

Brewskie
12 december 2011, 19:56
Niet echt rock & roll, hoor. Jezelf afvragen hoeveel stroom je versterker trekt. :rockon:

Midwolda
12 december 2011, 19:58
Als je een buizenbak hebt, mag je de besparing op stookkosten van het verbruik aftrekken. :ok:

paulusdeBKB
12 december 2011, 20:05
En in aanvulling op bovenstaande: ledlampen zijn het afgelopen jaar flink goedkoper geworden maar je verdient ze niet in pakweg een jaar terug. Ben je van plan daar voor langere tijd te gaan wonen, by all means koop dan led. Is het voor tijdelijk, wacht er dan even mee.

crapton
12 december 2011, 20:10
kWh * 0,08 euro per kWh = 5,84 euro ...
om je jaarlijkse prijs te weten bij een kWh prijs van 0,08 euro en 2 uur speeltijd per dag.

Wil jij aub zsm je energieleverancier posten waar jij voor 0.08€/kWh je stroom koopt (all-in, dus inclusief roverheids energiebelastingen enz)? Ik ga meteen overstappen!!

RS-Rik
12 december 2011, 20:11
ik ben een kutstudent en huur all-in dus die prijzen heb ik niet zo'n zicht op.

JohnLord
12 december 2011, 20:13
Als je een buizenbak hebt, mag je de besparing op stookkosten van het verbruik aftrekken. :ok:

Dan heb je 100% rendement op de stroom. Voldoende reden om de gloeilamp weer van stal te halen ;)

Liquid_Metal
12 december 2011, 20:33
Even alles beantwoorden :).


Is eerder een hoge schatting dan een lage.

Rendement van een AB eindtrap is ca 50%. Dus als dat ding vol open staat met 2x60W = 120W x 2 (immers 50% rendement) vraagt dus 240W. Op je typeplaatje staat 325W, dus ca. 100W aan opwarming en verdere verliezen. Dus als je maar 5W vraagt zou dat ding theoretisch veel minder moeten vragen: 100W + 10W (5Wx2) = 110W. Maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken, misschien dat een van de electroboys zoiets ooit gemeten heeft.

Preamp 35W dat zou best kunnen, lijkt me aan de flinke kant maar misschien zit er ergens een buisje in.

Ofwel die 50 €/jaar is ruim genomen.

Kijk als je nou zoiets Bugera-BC15 (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gitarren/Combos-Roehrenverstaerker/Bugera-BC15-Combo-/art-GIT0019139-000) neemt dan verdien je het wel terug... alleen niet qua geluid ben ik bang...

Mijn preamp is een ENGL SE E570. Daar zitten een hoop buizen in dus ik geloof wel dat 'ie niet zo zuinig is.
Ik snap het nog niet helemaal. Je zegt 60x2x2=240, maar daar zit al 50% rendement in. Waarom is er dan nog eens 100 Watt extra nodig? De 240 Watt is enkel voor alle buizen die gebruikt worden en de overige 100 Watt is voor de ledjes, trafo's e.d.?
Dat laatste (op heel laag vermogen spelen) vind ik ook zéér interessant. Ik hoop dat er wat techneuten iets zinnigs over kunnen zeggen.

Van die Bugera zal ik wss niet blij zal worden :P. Die schijnt overigens een transistor eindtrap te hebben.
Ik zat eerder te denken aan een Egnater Tweaker combo (15 Watt) of ENGL Gigmaster (30 Watt). Vooralsnog enkel speculatief maar het belangrijkste is er al: GAS.


Niet echt rock & roll, hoor. Jezelf afvragen hoeveel stroom je versterker trekt. :rockon:

:chicken: Ik leef ook eigenlijk veel te gezond om gitarist te zijn, zeker in een metalband.


En in aanvulling op bovenstaande: ledlampen zijn het afgelopen jaar flink goedkoper geworden maar je verdient ze niet in pakweg een jaar terug. Ben je van plan daar voor langere tijd te gaan wonen, by all means koop dan led. Is het voor tijdelijk, wacht er dan even mee.

Zijn ze inmiddels al voordeliger dan spaarlampen? Ik blijf vier jaar in antwerpen om te promoveren, hoewel er natuurlijk de kans bestaat dat ik van appartement wissel. Maar dan kunnen de ledlampen gewoon mee. Doen?


Wil jij aub zsm je energieleverancier posten waar jij voor 0.08€/kWh je stroom koopt (all-in, dus inclusief roverheids energiebelastingen enz)? Ik ga meteen overstappen!!

Ik denk dat 8 cent per kilowattuur mij inderdaad zeker niet gaat lukken.


Dan heb je 100% rendement op de stroom. Voldoende reden om de gloeilamp weer van stal te halen ;)

Het scheelt inderdaad behoorlijk. 's Zomers LED en 's winters gloeilampen dan maar? En als we toch bezig zijn: 's Zomers transistor/modelling en 's winters buizen? :soinnocent:

big dooley
13 december 2011, 00:46
heb es een keertje voor de gein mijn JVM aangesloten via zo'n energiemeter op het stopcontact...
verbruik op standby was iets van 90 watt als ik het me nog goed herinner (4x KT77 en 5x ECC83)
zodra ik naar playmode ging werd het iets van 120 watt
en al spelend varieerde het van 130 tot 150 watt gemiddeld
dit was op volume tijdens bandrepetitie's

Little Jay
13 december 2011, 10:12
Ach en wee.... een lager stroomverbruik als excuus gebruiken om een nieuwe versterker te kunnen kopen.... tsss.... :D


Hmmm, eigenlijk wel een goed idee, ga ik thuis ook proberen: schat, om de jaarlijkse electriciteitsrekening omlaag te krijgen, moet ik echt dat leuke kleine Fender 50ies tweed Champje kopen hoor! :D

Zonder gekheid: het stroomverbruik van een zware buizenamp is inderdaad op jaarbasis heel behoorlijk als je die ook gebruikt om op slaapkamerniveau te oefenen. Ik zou zeker overwegen een klein oefenampje erbij te nemen, maar neem dan geen buizenamp, maar een transistor modelling ampje. Dat is én lager in de aanschafkosten én véél lager in verbruik, dus als je écht geld wilt besparen is dat de way to go.

(ik ben helemaal erg, ik oefen tegenwoordig gewoon op m'n Twin - want die klinkt zo lekker - die ik na het eten aanzet en pas voor het naar bed gaan weer uit....... Greenpeace en de millieuactivisten hebben me al bestempeld tot "minst groene gitarist van het jaar"...... ).

PS: het allergoedkoopst is onversterkt oefenen of onder de kopelefoon met een iPhone met AmpliTube of een PocketPod of iets dergelijks.

Comfortably Daniel
13 december 2011, 10:28
Ik oefen ook gewoon op m'n Twin reverb, Blues Deluxe en Sound City 50+.
Maar als ik dit zo lees zou het inderdaad wel een berg kosten schelen als ik een transistor bakkie zou gebruiken :soinnocent: Hmm...neuh toch maar niet

humbucker
13 december 2011, 11:15
Waarom test je het niet gewoon uit?

Maandje rack, maandje buizenbak.




En ziedaar, het antwoord op je vraag! Anders blijft het toch gissen...

Orpheo
13 december 2011, 11:21
Ach en wee.... een lager stroomverbruik als excuus gebruiken om een nieuwe versterker te kunnen kopen.... tsss.... :D


Hmmm, eigenlijk wel een goed idee, ga ik thuis ook proberen: schat, om de jaarlijkse electriciteitsrekening omlaag te krijgen, moet ik echt dat leuke kleine Fender 50ies tweed Champje kopen hoor! :D

Zonder gekheid: het stroomverbruik van een zware buizenamp is inderdaad op jaarbasis heel behoorlijk als je die ook gebruikt om op slaapkamerniveau te oefenen. Ik zou zeker overwegen een klein oefenampje erbij te nemen, maar neem dan geen buizenamp, maar een transistor modelling ampje. Dat is én lager in de aanschafkosten én véél lager in verbruik, dus als je écht geld wilt besparen is dat de way to go.

(ik ben helemaal erg, ik oefen tegenwoordig gewoon op m'n Twin - want die klinkt zo lekker - die ik na het eten aanzet en pas voor het naar bed gaan weer uit....... Greenpeace en de millieuactivisten hebben me al bestempeld tot "minst groene gitarist van het jaar"...... ).

PS: het allergoedkoopst is onversterkt oefenen of onder de kopelefoon met een iPhone met AmpliTube of een PocketPod of iets dergelijks.

ghehe waarom zou je t niet doen? :) t klinkt. punt. en om het een beetje te verantwoorden kan je altijd nog je vuil scheiden ;) ik oefen over 3 halfstacks. waarom niet?

rijsberman
13 december 2011, 11:25
Het gaat in alle voorbeelden hierboven om verschillen van een paar tientjes per jaar. Dat is toch nauwelijks de moeite om daar een hele versterker voor te kopen.

Neemt niet weg dat het voor slaapkamer gebruik wellicht best een goed idee is om een klein/licht ding erbij te kopen.

Een Fender Mustang II klinkt best goed (en op laag volume niet echt slechter dan op hoog volume), je hebt nauwelijks nog pendalen nodig en kost niet heel veel...

Rutger
13 december 2011, 12:09
Transistoramps kunnen heel efficient zijn in verbruik, dus ik sluit me aan bij Jay: koop een efficiente ss-amp voor thuis. En klein betekent niet perse zuinig, een zware versterker kan heel efficient met z'n vermogen omgaan.

cluseau
13 december 2011, 17:53
Pfff....wat klagen jullie nou, alleen mijn eindtrap is al 1500 euro/jaar

http://amps-unlimited.nl/pics/eindtrap.gifhttp://www.amps-unlimited.nl/pics/eindtrap.jpg

bass blom
13 december 2011, 17:54
Pfff....wat klagen jullie nou, alleen mijn eindtrap is al 1500 euro/jaar

http://amps-unlimited.nl/pics/eindtrap.gifhttp://www.amps-unlimited.nl/pics/eindtrap.jpg

yeah, steampunk rulez :cheerup:

Liquid_Metal
14 december 2011, 17:51
Voor een paar tientjes per jaar ga ik inderdaad geen nieuwe amp kopen.
maar het is een leuk argument voor GAS. En als een kleine transistor thuis net zo goed klinkt is het 't overwegen waard. Maar ik denk dat dat het niet wint van mijn 120 Watt wet/dry buizenrig.

bass blom
14 december 2011, 18:32
http://link.marktplaats.nl/509808389

erg fijn voor thuis, denk ik, ik had de bc 60..
doet nauwelijks onder voor buizen.

Liquid_Metal
14 december 2011, 20:30
http://link.marktplaats.nl/509808389

erg fijn voor thuis, denk ik, ik had de bc 60..
doet nauwelijks onder voor buizen.

Hmm wie weet. Ik heb op dit moment nog een Peavey Backstage Plus (35 Watt transistor) staan maar daar wordt ik niet erg blij van. Ik heb overigens géén idee wat voor speaker er in zit (er staan alleen wat cijfers op en Google helpt daar niet veel bij) maar volgens mij is 'ie 10".
Overigens is dat ding wel vaak bij repetities ontzettend hard gezet dus het zou best kunnen dat 'ie een beetje versleten is.

aaronstonebeat
14 december 2011, 21:34
Ha, een Peavey Backstage Plus. Die heb ik ook!
Wel al jaren met een andere speaker en ik gebuik 'm eigenlijk al tijden alleen in combinatie met een Line6 AM4 amp modeller (dan is het te doen voor huiskamergebruik).

De speaker van de Backstage Plus heb ik een tijdje terug ingebouwd in een open cabinetje van eiken en dat gebruik ik nu als extra speaker voor mijn Cube60; die combinatie klinkt voor mij te gek in mijn band!

Liquid_Metal
15 december 2011, 05:29
Weet je wat voor speaker er standaard in zit? Wat heb jij erin gestopt?
voor thuis zou deze amp veoldoende zijn maar ik word er gewoon écht niet warm van.

Liquid_Metal
24 december 2011, 20:57
Ik repeteer al een paar maanden met een Boss GT6 en die heb ik even mee naar huis genomen. In stompbox mode aangesloten op m'n Peavey en clean klinkt dat niet eens verkeerd (compressor, chorus, phaser, delay).
De overdrives heb ik nog niet onder de knie maar dat zal wel weinig soeps worden. Bovendien vraag ik me af of 10" speakers mij ooit kunnen bekoren.

EDIT: dezelfde overdrive door m'n ENGL SE heen maakt het niet veel beter (een stuk minder dozig, pakken warmer, maar nog steeds een geluid als een pot met bijen).

Gibsonman
25 december 2011, 00:24
Binnenkort verhuis ik naar Antwerpen en de stroomrekening valt meestal niet onder standaard huur. Dus is het verstandig om spaarlampen en LED beeldschermen te gebruiken i.p.v. dingen die meer energie gebruiken.

Ik heb een behoorlijk indrukwekkend gitaar rack dat ik graag gebruik, maar de laatste tijd wordt het zo complex dat ik af en toe behoefte krijg naar spelen over een simpele buizencombo met een handjevol pedalen. Daar is echter niet echt een nut voor want als het rack is ingesteld is het theoretisch ook gewoon "prikken en gaan".

Maar nu vroeg ik me vanuit energiekosten-oogpunt af hoe het zit. Even wat concrete vragen om het makkelijk te houden.
1. Wat kost een simpele versterker (laten we zeggen 50 Watt) op maand/jaarbasis bij b.v. 2 uur spelen per dag? Ik weet dat dit makkelijk uit te rekenen is maar het gaat mij ook om het daadwerkelijk gebruikte vermogen/stroom: dit is natuurlijk lager, zeker op huiskamervolume, dan 50 Watt.
2. Wat verbruikt en kost een zeer complexe setup zoals die van mij? Ik heb 10-15 apparaten in gebruik (inclusief preamp, poweramp, mixers, pedalen, controllers) en dat vreet natuurlijk ook stroom.

Vanuit die twee vragen is eigenlijk al te zeggen wat er voor mij voordeliger is maar ik heb nog een interessante vraag:
3. Als je een versterker met veel vermogen (b.v. 100 Watt) naast een versterker met weinig vermogen (b.v. 10 Watt) zet en ze allebei op hetzelfde volume gebruikt (i.e. een volume dat de kleine versterker goed aankan), welke versterker verbruikt en kost dan het meeste? Of maakt dat helemaal niets uit?

Ik denk dat de vraag is: Total Cost of Ownership!: Wat kost het die amp mij in 30 jaar: aanschaf, onderhoud, onderhoud, verbruik, etc.

Liquid_Metal
25 december 2011, 11:00
Ik denk dat de vraag is: Total Cost of Ownership!: Wat kost het die amp mij in 30 jaar: aanschaf, onderhoud, onderhoud, verbruik, etc.

Jij denkt dat ik een versterker 30 jaar hou? :crazyhappy:
denk dat 5 jaar realistischer is (en dan vind ik het een goed idee)

paulusdeBKB
25 december 2011, 11:17
Nog even over die ledlampen...

Laat ik het zo zeggen: ik koop geen spaarlampen meer. Alleen nog led, of halogeengloeilampen (die zijn wat zuiniger dan de 'echte' gloeilampen en geven het meest op gloeilamp lijkend lichtspectrum af).

Ik koop geen spaarlampen om een paar redenen:
- ze geven geen mooier licht dan goede ledlampen (pharox!)
- ik vind de vertraging bij het aanzetten bloedirritant (elke keer weer zo'n halve seconde van twijfel 'hmm, geen licht. Zou 'ie kapot zijn?)
- de elektronica van spaarlampen kan er niet goed tegen als je hem vaak in- en uitschakelt (bewegingsmelders in de gang enzo).
- Er zit kwik in.

Gibsonman
25 december 2011, 13:19
Jij denkt dat ik een versterker 30 jaar hou? :crazyhappy:
denk dat 5 jaar realistischer is (en dan vind ik het een goed idee)

Als je echt van je versterker houdt, dan hou je 'm 30 jaar:crazyhappy:

Liquid_Metal
25 december 2011, 14:11
Nog even over die ledlampen...

Laat ik het zo zeggen: ik koop geen spaarlampen meer. Alleen nog led, of halogeengloeilampen (die zijn wat zuiniger dan de 'echte' gloeilampen en geven het meest op gloeilamp lijkend lichtspectrum af).

Ik koop geen spaarlampen om een paar redenen:
- ze geven geen mooier licht dan goede ledlampen (pharox!)
- ik vind de vertraging bij het aanzetten bloedirritant (elke keer weer zo'n halve seconde van twijfel 'hmm, geen licht. Zou 'ie kapot zijn?)
- de elektronica van spaarlampen kan er niet goed tegen als je hem vaak in- en uitschakelt (bewegingsmelders in de gang enzo).
- Er zit kwik in.

Toch zijn ze nog steeds erg duur en duurt het een hele tijd voor je de investering eruit hebt.


Als je echt van je versterker houdt, dan hou je 'm 30 jaar:crazyhappy:

Dat kan ik zelfs over mijn ENGL SE niet zeggen en die bevalt me nu wel héél erg. Maar er zullen gewoon nieuwe versterkers uit komen die me ook gaan bevallen, dus ik geef je op een briefje dat ik echt niet zo lang met een amp doe.