PDA

View Full Version : Nieuwe versterker #3 dit jaar, Marshall AFD100



RoelSmoel
12 december 2011, 13:37
Yeah, what happened?
Na een tijd spelen op een Koch ga je anders luisteren.. Ik was toch echt op zoek naar een vette oversturing, en niet 'vanalles wat'..
Had nog wat centjes achter de hand gehouden voor 't een of ander.. Ah.. Een Marshall AFD100 die afgeprijsd is..
Koch kon ingeruild worden, moest nog wat bijlappen, ach, dan maar een rib uit mijn lijf, zo gezegd zo gedaan.
Het open karakter, en de Marshall-brul (die ik me enkel kon voorstellen, maar nu ook in 't echt hoorde) waren er.
EVH 5150III? Nope..

Het begint een dure hobby te worden.. Ach..

Hier is 'ie:
http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/64827ff2.jpg

Ja, hoe klinkt hij?
Scheuren, dat kan hij zeker. De AFD mode is VET! Vette oversturing, maar toch nog veel definitie.. Kijk.. Dat was mijn insteek in een nieuwe versterker.. Gewoon een MXR Custom Badass distortion, in het groot:chicken:
Clean? Ja.. Dat kan.. Met wat volume op de gitaar terug, en het hals element, klinkt dat wel.

We zullen zien wat de tijd brengt.

Tankman
12 december 2011, 13:44
Heb je de EVH wel getest? En had je dan ook niet liever willen wachten tot die 50 watter uit was?

RoelSmoel
12 december 2011, 13:59
Heb je de EVH wel getest? En had je dan ook niet liever willen wachten tot die 50 watter uit was?

Heb de 100 getest. Ik vond het maar droog klinken..
Op de een of andere manier werd ik er niet meer zo blij van als pakweg een jaar geleden:D

Tankman
12 december 2011, 16:00
Kun je je bevindingen over de 5150 wat meer uitleggen? Misschien ook een vergelijking trekken met de 6505, want die had jij ook een tijdje, toch?

RoelSmoel
12 december 2011, 16:04
Gewoon doodsimpel.. Ik heb me scheel gekeken op de naam EVH, het was gewoon niet wat ik zocht, meer kan ik er ook niet over zeggen..:chicken:

Orpheo
12 december 2011, 22:52
haha, als je vindt dat de afd100 'clean' kan doen, vraag ik me echt af wat jij zoekt in clean. dit ding is een two trick pony; scheur en brul. meer nuance kent dit beest niet ;) desalniettemin, gefeliciteerd, tis een fijne amp.

Mr. Dynamite
12 december 2011, 22:57
Dit is wel extreem vet roel. Mocht je hem zat zijn wil ik hem wel van je overnemen. Kun je een clean amp kopen :seriousf:

Orpheo
12 december 2011, 23:01
dat je de 5150 III droog vond, kan ik me goed voorstellen overigens. ik had dat ook. wat je effe moet doen voordat je echt los gaat is 'm effe opnieuw biassen (zie handleiding: is twee knoppies indrukken) en dan effe die pot op de achterkant open draaien. dan gaat ie helemaal los. Volgend jaar (lees: maart, want dan heb ik meer dan 400 uur op dat ding gedraaid!) ga ik er el34's inzetten.

muziekschuur
12 december 2011, 23:08
Ik vind het wel kikke dat je dit kan doen.... Op jouw leeftijd verkocht ik mijn zunndap omdat mijn ouders niets zagen in een electrische gitaarversterker. Helaas kwam ik niet verder dan een Yamaha transistor versterker en een Ibanez Roadster. En daar ging m'n 1400 gulden...

allochthomas
12 december 2011, 23:11
Ik ga denk ik ook in een supermarkt werken want volgens mij verdien jij meer dan de gemiddelde vent met een goed betaalde baan.

Thiez
12 december 2011, 23:26
Haha toen ik nieuwe versterker en roel smoel zag staan dacht ik daar gaan we weer. Maar ik had een AFD100 voor jou echt niet verwacht.

Lijkt me ook een erg gave versterker, hoewel ik zelf denk ik eerder naar de YJM zou gaan dan naar de AFD denk ik.

macwilliams
13 december 2011, 07:06
Zo roel, een nieuwe amp? Als het net zo klinkt als dat je verwacht wanneer je afd hoort dan zit het vast wel goed. Mooie amp:ok:

rpl
13 december 2011, 09:23
Hee Roel gefeliciteerd man echt een gave amp :ok:
Komt er trouwens nog een cabinet bij want jij had toch een 1 x 12" cab of heb ik ergens iets gemist :chicken:

The Unforgiven
13 december 2011, 09:40
Zeg gaat jij eens even een demo maken (het liefst mompelend en fluitend). Goed dat je iets hebt gevonden wat je trekt.

bass blom
13 december 2011, 10:24
Zeg gaat jij eens even een demo maken (het liefst mompelend en fluitend). Goed dat je iets hebt gevonden wat je trekt.

hahaa, ja daar heeft roel een geschikt smoel voor :seriousf:

RoelSmoel
13 december 2011, 11:36
Hee Roel gefeliciteerd man echt een gave amp :ok:
Komt er trouwens nog een cabinet bij want jij had toch een 1 x 12" cab of heb ik ergens iets gemist :chicken:

Ik heb al een tijdje 2 4x12" cabinets hier staan van het merk Ashdown, maar die staan nu in de verkoop..

rpl
13 december 2011, 14:53
Ik heb al een tijdje 2 4x12" cabinets hier staan van het merk Ashdown, maar die staan nu in de verkoop..

Dus toch een andere cabbie :p

kidrock
13 december 2011, 15:40
And the soap continues... ben benieuwd hoe lang deze het vol houdt :seriousf:

Jasper.
13 december 2011, 16:41
Nou, ik ben blij voor je Roel! Gefeliciteerd. Waarom gaan de Ashdowns eigenlijk weg? Wat koop je ervoor terug?

refused199
13 december 2011, 16:54
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwist!
Ik heb hem zelf ook getest en vind het een geweldig bakbeest, maar omdat de amp enkel goed is voor een scheur en er geen fatsoenlijk clean uit te halen was haakte ik af. Maar nu mag jij wel eens uitleggen hoe je een redelijk clean geluid uit deze bak weet te halen!;)
Ik dacht trouwens dat je zo tevreden was met die Ashdown cab's?

RoelSmoel
13 december 2011, 17:47
Over die Ashdowns, er is altijd beter.. Nu ik ze allebei aangesloten heb begin ik weer te twijfelen..
Voorlopig voldoet het, dat zeker, en het heeft ook geen haast om ze weg te doen, aangezien toch niemand ze koopt:chicken:

Clean.. Echt clean is het niet, een beetje wollig met een lichte oversturing, wel lekker clean. Hoe? Volume op de gitaar terug en het halselement selecteren.

Overal is een oplossing voor:chicken:

Jasper.
13 december 2011, 17:48
Overal is een oplossing voor:chicken:

Behalve voor een lekker geluid uit je vorige versterker? :seriousf:

RoelSmoel
13 december 2011, 17:49
Behalve voor een lekker geluid uit je vorige versterker? :seriousf:

Zekers, een AFD100 kopen:D

Jasper.
13 december 2011, 17:51
Zekers, een AFD100 kopen:D

Touché. Wel een goede uitspraak, daarmee praat je alles goed :D

Philippe
15 december 2011, 10:18
Toen ik 16 was had ik net genoeg krantjes rond gebracht om mijn eerste high end amp te kopen. Ben nu welgeteld 2 versterkers verder. Doe ik iets fout? :hippie:

humbucker
15 december 2011, 10:42
Niet als je nog steeds 16 bent ;)

RoelSmoel
15 januari 2012, 21:09
Inmiddels een maand verder, en word steeds blijer met de versterker..
Eerst was er moeilijk iets cleans uit te halen, maar nu lijkt het alsof er in no-time een clean geluid uit komt dmv wat spelen met de volumeknop van mijn gitaar:)

Een minpuntje is wel, de powersoak, of wat het is, die werkt niet echt traploos.. Na een keer aanslaan en draaien aan de knop is onder het draaien een krsjjjj waar te nemen..

Maar als hij het verder prima doet, zie ik het probleem niet.

The Unforgiven
26 januari 2012, 20:57
Je gaat me niet menen dat je hem nu al van de hand doet, kan je nou echt niet langer dan 2 maanden een bepaald stuk gear bij je houden?

Thiez
26 januari 2012, 21:07
hahaha, ga nou eerst eens een keer oriënteren en veeeel testen voordat je weer een impuls aankoop doet.

allochthomas
26 januari 2012, 21:08
http://cache.ohinternet.com/images/thumb/7/73/JeanLucPicardFacepalm.jpg/618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg

The Unforgiven
26 januari 2012, 21:10
Ah, dank je Thomas, ik was nog iets vergeten!

http://defaultprime.com/wp-content/uploads/2011/04/tactical_facepalm.jpg

Mischien naast het Fender en Gibson update topic ook een Roelsmoel update topic? Anders is het natuurlijk nooit bij te houden!

allochthomas
26 januari 2012, 21:14
Wedden dat hij loopt te gassen voor die nieuwe evh 5150III?

The Unforgiven
26 januari 2012, 21:19
Wedden dat hij loopt te gassen voor die nieuwe evh 5150III?

Dat denk ik ook ja, ik vraag me af wat hij 2 maanden daarna weer gaat kopen. Ik gok op een Hughes and Kettner...

Rinze
26 januari 2012, 21:37
Klik (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=153539)

En dit topic kan dicht... :roll:

allochthomas
26 januari 2012, 21:45
Haha, niet eens naar gekeken. Iemand al zin om geld in te zetten op roelsmoels volgende aankoop na de 5150III?

Tabula Rasa
26 januari 2012, 21:46
Haha, niet eens naar gekeken. Iemand al zin om geld in te zetten op roelsmoels volgende aankoop na de 5150III?

Wat het gaat worden durf ik niet op te wedden. Binnen welke termijn is wel beter te voorspellen. Die gast wisselt vaker van versterkers als de meeste pubers van onderbroek wisselen.

RoelSmoel
26 januari 2012, 21:51
Er geld op zetten is niet nodig, want het is zo. Punt.

Leuk joh, oude topics opgraven om daarna iemand af te gaan zeiken. Word toch volwassen.

bass blom
26 januari 2012, 21:54
http://i1112.photobucket.com/albums/k497/animalsbeingdicks/animalsbeingdicks/abd-23.gif

allochthomas
26 januari 2012, 22:01
http://30.media.tumblr.com/tumblr_ly17uhFUeC1qdlh1io1_400.gif
Roelsmoel als hij weer een nieuwe amp heeft gekocht

Dirk_Hendrik
28 januari 2012, 18:45
Dit draadje gaat van slotje af. Het is niet leuk als je in een draadje fijtjes word gewezen op het feit dat je nieuwste en waanzinnig verklaarde speeltje alweer te koop staat maar om nou meteen om slotjes te vragen.

RoelSmoel
28 januari 2012, 20:36
Het ging me meer over de marktplaats --> gitaarnet verhouding, gezien de versterker nog in mijn bezit was en dit topic nog open, terwijl hij te koop stond.

Maar goed, laat maar gaan.

Orpheo
29 januari 2012, 00:24
Vertel, waarom staat ie dan te koop? vind je het chroom te chroom? het zwart te zwart? of, en ik heb je hier dik voor gewaarschuwd, het clean niet goed.

RoelSmoel
29 januari 2012, 01:21
Stond, hij is al weg.
Afgelopen donderdag heb ik een EVH 5150III 50 watt geprobeerd bij Musicstore in Keulen, het totaalplaatje klopte gewoon voor me, op de een of andere manier trok die versterker me meer dan de Marshall, het WOW! Effect was er bij die, en dat is meestal een goed teken bij mij.
Dan is de keuze voor mij snel gemaakt, AFD100 weg en de EVH erin.

Ik wil overigens niet zeggen dat het een slechte versterker is, in tegendeel zelfs. Maar je kunt niet alles hebben zullen we maar zeggen.

Misery Signals
29 januari 2012, 01:27
Goed zo Roel. Die III is een super amp. Als je het kan betalen, gewoon doen. Draait de economie van. Je kan een amp kopen in een winkel, hem online bestellen, maar je moet hem thuis en/of in een band gebruiken op hoog en laag volume. Niet elke amp geeft zichzelf dadelijk prijs. Het is altijd wel een beetje een gok.

En er zijn wel meer mensen die hun gerief de hemel in prijzen om 't achteraf doodleuk te koop te zetten. En die hier nu ook commentaar hebben. Kort lontje, kort geheugen? Bevalt hem niet, weg ermee. Des te eerder, des te meer geld krijg je er nog voor.

MS

RoelSmoel
29 januari 2012, 01:45
Dat "eerder weg, meer geld" ben ik het niet zo mee eens.. Mijn Koch van €1025,- was na 2 weken nog maar iets van in de €600,- waard, tenminste, dat zou ik er daarna voor teruggekregen hebben.
Met deze versterker had ik het geluk dat ik hem voor een scherpe prijs heb kunnen kopen, waardoor ik hem ook met minimaal verlies heb kunnen verkopen, het gelimiteerde en de naam Slash heeft daar ook nog aan bijgedragen.. Ik denk dat het echt per versterker/gitaar of wat dan ook verschilt.

Misery Signals
29 januari 2012, 02:11
Ik bedoel niet het verval van prijs. Moest je de amp nog langer bijhouden en er zouden krassen of zo op komen, zou ie minder gaan dan nu ie nog nieuw is. Er zijn dingen die meer waard worden naarmate je ze langer bijhoudt, maar daar horen erg weinig recente dingen nieuw uit de winkel bij.

En ja Koch is nu niet zo waardevast, die kan je beter tweedehands kopen. Ik denk niet dat deze AFD gelimiteerd gaat zijn. 't Is een signature dat wel.

MS

big dooley
29 januari 2012, 05:13
de AFD is gelimiteerd, no question... maar er zijn heel veel mensen en dealers die denken dat het gelijk de versterker zeldzaam maakt en dat is niet zo... ruim een maand gelden ben ik in de fabriek geweest en toen waren ze nog bezig met een batch AFD's en YJM's

Orpheo
29 januari 2012, 09:25
ghehe jij liever die cirkelzaagtone van de 5150III dan ik ;)

nu we het toch over de afd100 hebben; Dooley, heb je enig idee hoe de AFD is met el34's? Ik zit er echt aan te denken een setje in m'n afd te prakken.

Fireburst
29 januari 2012, 11:00
Beste Roel,
ik volg MS wel : als het kan moet je dat vooral doen. IK zou dan wel steeds 2ehands gaan en zo het verlies beperken. Als je een beetje goed kan 'inkopen' hoeft het je zelfs geen geld te kosten (zie het ruilen = huilen draadje).

Maar als ik dit dan lees :
het WOW! Effect was er bij die, en dat is meestal een goed teken bij mij.
moet ik toch even glimlachen...

muziekschuur
29 januari 2012, 13:08
Lijkt me een kikke versterker. Head of combo?

RoelSmoel
29 januari 2012, 13:49
Lijkt me een kikke versterker. Head of combo?

Die EVH 5150? Die is er alleen in head, de oudere Peavey's zijn er wel in head én combo!

Mr.Fingers
29 januari 2012, 14:38
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk kom je gewoon bij een 59 Bassman of een Twin Reverb uit... Alleen de weg ernaar toe, en hoeveel geld je erop verliest, da's voor iedereen anders!

Misery Signals
29 januari 2012, 15:46
Als ik verplicht enkel op een Bassman of Twin zou moeten spelen, zocht ik een andere hobby :seriousf:

MS

Tankman
29 januari 2012, 16:05
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk kom je gewoon bij een 59 Bassman of een Twin Reverb uit... Alleen de weg ernaar toe, en hoeveel geld je erop verliest, da's voor iedereen anders!

Alsjeblieft niet...:stop: Doe mij maar een lekkere 6505 of een Classic 30.

big dooley
29 januari 2012, 16:14
ghehe jij liever die cirkelzaagtone van de 5150III dan ik ;)

nu we het toch over de afd100 hebben; Dooley, heb je enig idee hoe de AFD is met el34's? Ik zit er echt aan te denken een setje in m'n afd te prakken.

er zijn nu enkele mensen op het marshallforum die dit inmiddels gedaan hebben... schijnt meer oversturing van de eindtrap op te leveren, mits de attenuator gebruikt wordt, natuurlijk (of simpelweg de versterker op standje tornado zetten) verder wat meer mids, maar dat lijkt me logisch... 6550's zijn indertijd bedoeld voor hifi en als servoversterker voor B52 bommenwerpers (automatische pilootbesturing)

Fireburst
29 januari 2012, 16:16
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk kom je gewoon bij een 59 Bassman of een Twin Reverb uit... Alleen de weg ernaar toe, en hoeveel geld je erop verliest, da's voor iedereen anders!

:seriousf::seriousf: Ik zei altijd iets soortgelijks op één of ander motorforum, vervang dan 59 Bassman door DUCATI en Twin Reverb door ANDERE ITALIAAN en voilà... Gaf altijd wat vuur aan de discussie, de Honda etc... rijders lieten zich er altijd goed door opfokken! :seriousf::seriousf:

Zal hier wel niet anders zijn ?

o0rollo0o
29 januari 2012, 17:01
Hoe je het draait of keert, uiteindelijk kom je gewoon bij een 59 Bassman of een Twin Reverb uit... Alleen de weg ernaar toe, en hoeveel geld je erop verliest, da's voor iedereen anders!

Dan kan je net zo goed een akoutsiche gitaar kopen en die over een pa spelen:p

Mr.Fingers
29 januari 2012, 17:49
Als je maar vergenoeg terug redeneert valt alles iedere versterker te herleiden naar een '57 Twin, en iedere pedaal naar een Ibanez Tubescreamer! :sssh:

Jasper.
29 januari 2012, 18:25
:seriousf::seriousf: Ik zei altijd iets soortgelijks op één of ander motorforum, vervang dan 59 Bassman door DUCATI en Twin Reverb door ANDERE ITALIAAN en voilà... Gaf altijd wat vuur aan de discussie, de Honda etc... rijders lieten zich er altijd goed door opfokken! :seriousf::seriousf:

Zal hier wel niet anders zijn ?

:seriousf: Maar je hebt wel gelijk. Mijn pa heeft al tig motors gehad, maar de grote favoriet, die hij niet weg kan doen, is zijn 1200 Laverda. En ook de 750 die hij gehad heeft praat hij erg enthousiast over.

Fireburst
29 januari 2012, 20:17
:seriousf: Maar je hebt wel gelijk. Mijn pa heeft al tig motors gehad, maar de grote favoriet, die hij niet weg kan doen, is zijn 1200 Laverda. En ook de 750 die hij gehad heeft praat hij erg enthousiast over.

:sssh: Dat is natuurlijk de kunst : het verpakken alsof het maar om te lachen is... :sssh:

Just ask Mr Fingers.:)

YannickH
30 januari 2012, 09:31
ik heb dit topic eens helemaal doorgelezen en wow...
volgens mij gaat roelsmoel voor het wereldrecord amps per jaar kopen:soinnocent:
ik dacht dat ik erg was met gear kopen (tot nu want nu heb ik alles wat ik maar zou willen:)) maar hij doet wel heel extreem...

RoelSmoel
30 januari 2012, 09:51
Ik hoop dat dat dit jaar wel meevalt..

YannickH
30 januari 2012, 09:52
wissel je ook zoveel van gitaren of is het alleen amps?
en ik bedoel hier niets slechts mee he:)

RoelSmoel
30 januari 2012, 10:06
wissel je ook zoveel van gitaren of is het alleen amps?
en ik bedoel hier niets slechts mee he:)

Met name amps en pedalen.. Een gitaar is toch wat persoonlijker bij mij, als ik eindelijk een gitaar gevonden heb die mij ligt, dan zal ik die ook niet weg doen.
Ik heb het een tijd terug gehad, een LTD waarvan de hals getordeerd was, nieuwe gekregen van de importeur, maar dat was niet meer "mijn" gitaar, klonk en speelde absoluut niet als de vorige.. Deze heb ik toen ook niet lang daarna verkocht, omdat hij me niet lag..

Mitch
30 januari 2012, 10:38
Kopen en zelf gebruiken is wat mij betreft nog steeds de enige manier waarop je een instrument of stuk apparatuur écht kan beoordelen. Tuurlijk, met een snelle test in een winkel haal je het kaf wel tussen het koren, maar in een testhokje kan een amp best overtuigend klinken terwijl hij daarna in bandverband ineens tegenvalt qua klank.
Misschien dat sommige van de "goh, de hoeveelste amp is dit nu" roepers zelf geen behoefte hebben om van gear te wisselen, maar ik heb dat zelf vaak genoeg gehad. Ik wilde een aantal klassiekers proberen, dus ik heb een maand of wat een SG, een ES335, een JTM45, een 1974 gehad om maar eens wat te noemen. Als binnen een maand al bleek dat het niks was voor mij... jammer dan! Gaat 't weer weg. Ik heb niet voor alles een topic aangemaakt, dus dan val je niet zo op bij de Marktplaats verslaafden die je hier ter verantwoording roepen, maar kom op zeg. Als je zelf blij bent met je spullen, waarom zou je dan een ander uitlachen die nog zoekende is?

Hendriks
30 januari 2012, 10:40
Niets op tegen een beetje wisselen .

Mukkez
30 januari 2012, 11:32
Soms lijkt het een beetje ... (kan het goede woord niet vinden :???: )

Maar als je je het kan veroorloven om iets te kopen om het thuis goed te testen en je vindt het ook nog leuk, waarom niet? Omdat andere mensen op het internet het een beetje tegen staat?

Ik ben zelf ook niet van het vele gear wisselen, maar zou het soms ook wel leuk vinden denk ik. :chicken:

polviggen
30 januari 2012, 13:47
Ik testte eigenlijk nooit amps, ik kocht ze gewoon om lange tijd te proberen in bandverband, anders weet je toch niks.

als je occassie koopt kun je toch zonder verlies kopen en verkopen. als er geen onverwachte kosten aan de versterkers komen toch.

wordt die AFD nu nog gemaakt ?

beruk
30 januari 2012, 13:59
Op een dag kom je thuis met:
http://www.thdelectronics.com/THD_Bivalve_productpage.jpg
en dan denk je, waarom al die poen uitgegeven?:soinnocent:

Jan Buurman
30 januari 2012, 14:26
Ik denk dat Roelsmoel zich gek laat maken door alle reclamepraat en het forum. Ik heb het ook een tijdje gehad met drive pedaaltjes. Uiteindelijk kwam ik er achter dat ik een beetje doorsloeg en dat een groot deel van mijn zoektocht eigenlijk mierenneukerij was en dat ik naar details zocht die in de praktijk (m.n. bandsituaties) niet (of nauwelijks) uitmaakten. Ik ging het teveel in apparatuur zoeken terwijl ik veel meer tijd moest stoppen in het gebruik van mijn gear en mijn eigen spel.
Als ik naar Roelsmoel z'n (band)niveau kijk vraag ik mij af of zijn zoektocht wel zinvol is. Als het niet lekker klinkt moet je niet als eerste je versterker "de schuld" geven want daar ligt het waarschijnlijk niet aan... Zeker als je ziet uit welk segment de betreffende versterkers komen.

Nogmaals, ik begrijp het dus wel (zeker als je er financieel toe is staat bent) maar ik denk dat zijn focus verkeerd ligt...

Verder zou het misschien handig zijn om in zijn wittebroodsweken niet elke keer te roepen dat dit de "ware" is en na korte tijd toch weer op MP te kwakken. Na meerdere keren verlies je je geloofwaardigheid.....

Jimwoud
30 januari 2012, 14:32
@JB: Hij moet gewoon lekker doen waar hij zin in heeft. Ik ben ook geen top gitarist, en heb ook al een hele berg amps versleten. Als die Marshall sound je niet helemaal ligt, gaan je vingers daar niks aan doen. Wel ben ik nu zover dat ik alles met m'n Engl Blackmore ga doen en niet meer verder kijk.

allochthomas
30 januari 2012, 14:32
Op een dag kom je er toch achter dat al die knopjes, gain stages, build in power soaks en andere hippe foefjes onzin zijn en je gewoon een 1 kanaal versterker wilt:D. Niks zo lekker als een goeie basis sound en je drive/clean aan te passen door dynamisch te spelen of met de volume van je gitaar te werken.

beruk
30 januari 2012, 14:44
Op een dag kom je er toch achter dat al die knopjes, gain stages, build in power soaks en andere hippe foefjes onzin zijn en je gewoon een 1 kanaal versterker wilt:D. Niks zo lekker als een goeie basis sound en je drive/clean aan te passen door dynamisch te spelen of met de volume van je gitaar te werken.
:rockon::rockon::seriousf::cheerup: +11

Jan Buurman
30 januari 2012, 15:12
Hij moet gewoon lekker doen waar hij zin in heeft.

Dat sowieso. En iedereen moet de markt verkennen om te kijken wat er bij hem past. Maar als je Roelsmoel afgelopen jaren gevolgd heb en zijn reviews en commentaren gelezen hebt komt hij zo langzamerhand erg ongeloofwaardig over toch?
Zoals ik aangeef zou zijn focus m.i. wat minder op "the holy grail" moeten liggen..... die bestaat namelijk niet...

En dit.....



Verder zou het misschien handig zijn om in zijn wittebroodsweken niet elke keer te roepen dat dit de "ware" is en na korte tijd toch weer op MP te kwakken. Na meerdere keren verlies je je geloofwaardigheid.....

Misery Signals
30 januari 2012, 16:03
EN DAN??

WTF zeg, maakt toch niet uit wat ie koopt en hoe vaak?

Het wordt er ook steeds moeilijker op om je ultieme versterker te vinden.
Vroeger had je Marshall, Fender, Peavey, Mesa.
Nu heb je elfendertig merken met amps van 1 tot 200 watt transistor, lampen, ingebouwde effecten, 100 lampentypes, x kanalen, modeling en ga zo maar door.

Ik word soms ook gek van al die dingen die naar je hoofd worden gesmeten. Orange kwam met de Terror, hup, alle merken met van die brooddozen in hun gamma. Net als je denkt dat je een goeie amp hebt, komt elk merk met een paar nieuwe amps, gepaard met de gekste reclames.

Als iemand gewoon amps koopt en verkoopt als ze het toch niet zijn.... Wat is daar nu mis mee. Ik heb op amper 4 jaar tijd mijn volledige setup van gitaar, bas en studio vernieuwd dwz drie heads, twee cabs, volledige effectenbak, lampen basstack, zes gitaren, basgitaar, akoestische, volledige home studio, en bijna nog eens net zoveel gerief op weg daar naartoe. Altijd als je denkt, nu ben ik er, komt er wel iets anders langs... Ben je daarom ongeloofwaardig? Natuurlijk denk je dat je er nu eindelijk bent als je iets koopt. "Nou moet ik niets meer hebben", right!

Zoals Theo Maassen zegt: Vroeger had je van chips paprika en gewoon... :)

MS

Tankman
30 januari 2012, 16:25
Het denk ik bij de meesten niet om het feit dat hij het doet, maar om de manier waarop hij het doet. Wat Jan Buurman zegt, eerst verkondigen dat een versterker de ware is en dat die wel zeker lang gaat blijven en vervolgens met ieder mogelijk excuus proberen te verantwoorden waarom hij toch weg gaat en waarom de nieuwe die er komt wel de ware is. Ik kan me goed voorstellen dat men zich hieraan irriteert.

Ik ben allang blij dat hij het allemaal zelf betaald. Aan het begin weet ik nog dat zijn vader nog wat had voorgeschoten en daar ben ik weer geen fan van.

Misery Signals
30 januari 2012, 16:34
Al betaalt die pa alles, heb jij daar last van? Nog nooit iets van thuis cadeau gekregen, gitaar of wat anders? Een eerste aanzet tot gitaar, wagen rijden,...

Ik herinner me ook nog dat ik telkens dacht dat ik hét van hét had, toen ik 18 was. Enkel, toen had je nog geen internetfora om dat rond te bazuinen. Je vriendjes kwamen eens op bezoek om te horen, de mensen in je band zeiden proficiat, daarmee was de kous af. Nouja Roel, als het andere mensen stoort, mag je me steeds een pm sturen als je iets nieuw hebt hoor :)

Goed kopen en verkopen is een must, als je zoveel mogelijk wil gehad en bespeeld hebben. Gewoon lekker tweedehands kopen Roel.

MS

big dooley
30 januari 2012, 16:37
wordt die AFD nu nog gemaakt ?

volgens mij wel... vorige maand ben ik in de fabriek geweest en toen waren ze nog in productie... heb ook YJM's gezien trouwens :)

marshall dicteert wel het aantal versterkers, maar niet iedere importeur besteld ze... meestal willen ze een aantal reguliere productiemodellen (vooral de JVM) en 1 enkele sig en/of reissue
marshall bouwt alleen versterkers die besteld zijn... daarom is de veel zeldzamere 1959RR (600 stuks geloof ik?) officieel nog steeds in productie

arcane
30 januari 2012, 16:38
Vergeet ook niet dat smaak kan veranderen in de loop der jaren. Ik wilde vroeger alleen maar scheuren, clean speelde ik nooit. een crunch kanaal was aan mij niet besteed, daar deed ik niets mee, te weinig gain.
Tegenwoordig speel ik thuis veel meer clean, het meest nog op een 5 watt Fame tube 5 (champion 600 clone) met maar 2 draaiknoppen, volume en presence. Ook in de band speel ik op een Fender amp. Vroeger speelde ik veel meer op marshall georienteerde amps.
Hetzelfde geldt ook voor gitaren. Vroeger moest ik alleen gitaren hebben met humbuckers, want ik moest er mee scheuren he. Tegenwoordig speel ik het meest op strats en een tele.
Ik heb overigens nog nooit een gitaar weggedaan. Maar bij amps had ik daar niet zo veel moeite mee.

Tankman
30 januari 2012, 16:41
Al betaalt die pa alles, heb jij daar last van? Nog nooit iets van thuis cadeau gekregen, gitaar of wat anders? Een eerste aanzet tot gitaar, wagen rijden,...

Ik herinner me ook nog dat ik telkens dacht dat ik hét van hét had, toen ik 18 was. Enkel, toen had je nog geen internetfora om dat rond te bazuinen. Je vriendjes kwamen eens op bezoek om te horen, de mensen in je band zeiden proficiat, daarmee was de kous af. Nouja Roel, als het andere mensen stoort, mag je me steeds een pm sturen als je iets nieuw hebt hoor :)

Goed kopen en verkopen is een must, als je zoveel mogelijk wil gehad en bespeeld hebben. Gewoon lekker tweedehands kopen Roel.

MS

Nogmaals, gaat niet om het feit dat het gebeurt, maar om de manier waarop. Zeg ook niet dat dit mijn mening is, zeg dat dit is wat ik denk waar de meesten mee zitten.

RoelSmoel
30 januari 2012, 16:50
En er raast weer een discussie over mij door GitaarNet, altijd leuk:chicken:
Het laatste dat mijn ouders voorgeschoten hebben, is mijn EVH, in oktober 2010.. Sindsdien heb ik alles zelf betaald.
Met tweedehands kopen heb ik ook geen problemen, zolang ik maar weet wat ik wil. Deze EVH 5150III 50 watt is pas sinds vorige week uit (ofja, leverbaar), dus tweedehands kom ik die sowieso niet tegen.
Het de hemel in prijzen van spul, daar zal ik wel mee uit gaan kijken, aangezien ik nogal een hoop heb veroorzaakt:seriousf:
En ja, als het je niet aan staat, reageer je gewoon niet, of lees je het gewoon niet.. Zo simpel is dat op het forum.

hole
30 januari 2012, 16:51
En ja, als het je niet aan staat, reageer je gewoon niet, of lees je het gewoon niet.. Zo simpel is dat op het forum.

of dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/profile.php?do=ignorelist)

RoelSmoel
30 januari 2012, 16:53
of dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/profile.php?do=ignorelist)

Daar doelde ik eigenlijk ook op:soinnocent:

Tankman
30 januari 2012, 16:54
En er raast weer een discussie over mij door GitaarNet, altijd leuk:chicken:
Het laatste dat mijn ouders voorgeschoten hebben, is mijn EVH, in oktober 2010.. Sindsdien heb ik alles zelf betaald.
Met tweedehands kopen heb ik ook geen problemen, zolang ik maar weet wat ik wil. Deze EVH 5150III 50 watt is pas sinds vorige week uit (ofja, leverbaar), dus tweedehands kom ik die sowieso niet tegen.
Het de hemel in prijzen van spul, daar zal ik wel mee uit gaan kijken, aangezien ik nogal een hoop heb veroorzaakt:seriousf:
En ja, als het je niet aan staat, reageer je gewoon niet, of lees je het gewoon niet.. Zo simpel is dat op het forum.

Ik zeg ook niet dat je ouders nu nog dingen voor je voorschieten. Ik zeg juist dat ik blij ben te zien dat je zelf werkt voor je spullen. Dat je iedere 2 maanden gemiddeld wat verkoopt en wat anders koopt moet je lekker zelf weten, maar pas alleen wat meer op met het verkondigen dat "dit het is" etc.

Jan Buurman
30 januari 2012, 17:49
Begrijpend lezen is best moeilijk...
Het zal mij een worst zijn hoe vaak, hoe veel en hoe duur hij versterkers koopt. Kan ik totaal niet mee zitten.

Ik reageerde omdat ik enigszins in het zelfde schuitje zat maar dan met drive pedaaltjes. Dus enige herkenning. Dat je (mede door op dit forum veroorzaakt) GAS je hoofd op hol brengt. Ik bleef maar het ene (gehypete) pedaal maar inwisselen voor de ander (gelukkig wel 2e hands) en elke keer weer net niet tevreden. Dan las je op het forum weer een halleluja review over pedaaltje X... nou .. dat zou hem dan wel zijn.. dus wéér inruilen!
Uiteindelijk wordt je hier niet gelukkiger van. Altijd een bepaalde onvrede... Uiteindelijk moet je berusten met een hele lekkere sound met goede spullen en lekker gaan spelen. En je niet weer gek laten maken door iets wat een ander heeft.. het gras is altijd groener aan de overkant...

Verder als je al 10 keer van hem hebt gehoord dat een amp een blijvertje is en weken(!) later wordt hij alweer verkocht geloof je hem niet meer (= ongeloofwaardig)

Zo simpel is het...


EDIT: Ik geloof dat Tankman mijn punt enigszins begrijpt...

Mitch
30 januari 2012, 18:25
Nogmaals, gaat niet om het feit dat het gebeurt, maar om de manier waarop. Zeg ook niet dat dit mijn mening is, zeg dat dit is wat ik denk waar de meesten mee zitten.

Volledig mee eens, maar dan nog vind ik het te zot voor woorden dat daar zo over geoordeeld moet worden. Nee, toen de azijnzeikerds hier nog geen twintig waren wisten ze precies hoe de wereld in elkaar stak en vergisten ze zich nooit.
Roel is enthousiast. En Roel moet nog ervaring opdoen. Gek hè? Nee, laten we 'm lekker belachelijk maken, dat is goed voor ons ego. WTF zeg :stop:

Jan Buurman
30 januari 2012, 18:59
Nee, laten we 'm lekker belachelijk maken, dat is goed voor ons ego. WTF zeg :stop:

Maak ik hem belachelijk????? Hoe? Waar?
Als je goed leest, Mitch, probeer ik hem wat mee te geven...

Rinze
30 januari 2012, 19:03
Volledig mee eens, maar dan nog vind ik het te zot voor woorden dat daar zo over geoordeeld moet worden. Nee, toen de azijnzeikerds hier nog geen twintig waren wisten ze precies hoe de wereld in elkaar stak en vergisten ze zich nooit.
Roel is enthousiast. En Roel moet nog ervaring opdoen. Gek hè? Nee, laten we 'm lekker belachelijk maken, dat is goed voor ons ego. WTF zeg :stop:

Ach ja, en als mensen ergens een probleem mee hebben en jij toevallig niet dan zet je ze weg als azijnpissers :stop::stop: Over dooddoener van de maand gesproken.

Waar Roel het wat mij (en ik denk een hoop anderen) betreft vooral mee verbruid heeft is het om de haverklap vraag-topics aanmaken en vervolgens op een ontiegelijk irritante manier schijt hebben aan de antwoorden die hij kreeg. Antwoorden waarvoor sommige mensen behoorlijk tijd hadden genomen om hem zaken zo goed mogelijk uit te leggen. Maar Roel wilde helemaal geen goeie antwoorden, hij wilde een bevestiging horen wat hij op dat moment toevallig in zijn hoofd had. Heel vreemd dat mensen er dan flauw van worden...

Verder moet ie het zelf maar uitzoeken, het zal mij de kont niet roesten.

Misery Signals
30 januari 2012, 19:16
Dan wil dat zeggen dat:
1: De tegenargumenten te slap waren
2: Iedereen elkaar zoials gewoonlijk weer volop aan het tegenspreken was :)

Verder nagel je dan voortaan ook elke sukkel die om een slaapkameramp "lampen of niet?"-die-toch -met-een-band-meekan zonder de zoekfunctie te gebruiken ook maar lekker aan het kruis :stop:

MS

RoelSmoel
30 januari 2012, 19:19
Ah joh, ik weet toch echt dat ik de laatste paar amps heb gekocht zonder ook maar enige vraag hier op het forum. Kan me ook vergissen hoor..

Tankman
30 januari 2012, 19:27
Ah joh, ik weet toch echt dat ik de laatste paar amps heb gekocht zonder ook maar enige vraag hier op het forum. Kan me ook vergissen hoor..

Gast, maakt allemaal niet. Zorg jij nou maar voor een hele mooie uitgebreide review van die EVH met foto's van de voor en achterkant, je setup en misschien zelfs met een filmpje. Wat vind je daarvan? ;)

RoelSmoel
30 januari 2012, 19:29
Gast, maakt allemaal niet. Zorg jij nou maar voor een hele mooie uitgebreide review van die EVH met foto's van de voor en achterkant, je setup en misschien zelfs met een filmpje. Wat vind je daarvan? ;)

Filmpje? Oeeff.. Moet ik me ook nog uit gaan sloven..:chicken:
Reviews schrijven ben ik nooit goed in geweest..
Er komt overigens ook nog een 2x12 van EVH bij, mocht dat van toepassing zijn..

Tankman
30 januari 2012, 19:30
Oefenen baart kunst! Doe in ieder geval je best, dan is ie al goed genoeg.

grayfink
30 januari 2012, 19:34
Waar een mens zich al niet druk om kan maken. :)

allochthomas
30 januari 2012, 21:12
Filmpje? Oeeff.. Moet ik me ook nog uit gaan sloven..:chicken:
Reviews schrijven ben ik nooit goed in geweest..
Er komt overigens ook nog een 2x12 van EVH bij, mocht dat van toepassing zijn..
5150III, EVH 2X12 en een EVH gitaar. Ik eis dan wel minimaal een filmpje van jou waar op jij eruption speelt:seriousf:

Fiendish
30 januari 2012, 21:23
5150III, EVH 2X12 en een EVH gitaar. Ik eis dan wel minimaal een filmpje van jou waar op jij eruption speelt:seriousf:

En dan wel gespeeld terwijl 'ie zo'n übergay late 70's Van Halen outfit aanheeft, inclufief omgeknoopte zakdoek om het plaatje compleet te maken :soinnocent:

Mitch
30 januari 2012, 23:34
Ach ja, en als mensen ergens een probleem mee hebben en jij toevallig niet dan zet je ze weg als azijnpissers :stop::stop: Over dooddoener van de maand gesproken.
Een tijdje terug reageerde je volgens mij ook al vrij geïrriteerd op een post van me, Rinze. Als ik je ergens mee dwars heb gezeten moet je me maar even PB'en, want ik zou het jammer vinden als er iets onuitgesprokens blijft liggen. :grouphug:
Je licht nu één woord uit mijn post en probeert daar mijn hele betoog mee te ontkrachten. De strekking leek me meer dan duidelijk. Op jouw beurt leg je de vinger nog eens op de zere plek: de voorgeschiedenis. Die snap ik wel, maar vind dat geen vrijbrief om dan maar te gaan sarren als iemand een voorzet geeft over het feit dat de amp op marktplaats staat. Hij heeft deze amp gekocht zónder er eerst een topic voor te openen of 't wat voor 'm was. Hij heeft er een enthousiast verhaal over gepost en nu bumpt iemand anders het topic, omdat -ie gespot heeft dat de amp te koop staat/stond. En onmiddellijk veert de gemeente hier op met het wijzende vingertje. Daar word ik dan op mijn beurt een beetje flauw van.

kassie
30 januari 2012, 23:57
En volgens mij had Roel deze versterker ook mede in zijn kop laten praten door enkele forumleden hier die het ding zelfs nog mee naar bed nemen....

Hij is dan tenminste eerlijk tegen zichzelf geweest dat het uiteindelijk een miskoop is geweest. (Wat ik volslagen logisch vind want zelfs Slash haalt geen slash sound uit zijn AFD).

Plus dat ik vind dat de meesten hier vaak hun eigen spullen positief waarderen (is psychologisch ook wel logisch hoor)..., maar zodra iemand anders niet met die kudde meeloopt.... dan is het zaak om met allerhande argumenten deze meneer snel te ontmenselijken op het forum.. Ik verbaas me er soms wel eens over hoe burgerlijk dit forum is...

jutter
31 januari 2012, 00:06
Leven en laten leven.....

Kennen we het eigenlijk allemaal niet? Je ziet en hoort een fantastische gitaar,amp of pedaaltje en je probeert het een paar uurtjes uit en dan koop je het omdat je het schitterend vind. Na een paar weken ontdek je toch wat irritante dingen aan je pas gekochte spul. De lol is er dan al aardig af. Gelukkig hebben we dan MP m.a.w. weg ermee! Als ik voor mezelf spreek ken ik dat wel: in de winkel of via een verkoopsite iets een paar uurtjes uitproberen is heel iets anders dan een week of 4 thuis er op spelen en het in je band uit proberen. Ik noem het maar 'de zoektocht'. Niets mis mee. Als je iets nieuws gekocht heb kan ik me goed voorstellen dat je dat wilt delen met anderen en daar zie ik ook niets verkeerds in. Ook niet als het na 4 weken weer te koop staat. Het hoort gewoon een beetje bij onze leuke hobby. Erger vind ik mensen die precies hetzelfde doen maar geen HN?D durven te openen omdat ze bang zijn voor kritiek als hun pas gekochte spul weer te koop wordt aangeboden maar wel kritiek hebben op anderen.......
Zoals ik al eerder zei: 'leven en laten leven'.....

Mr. Dynamite
31 januari 2012, 18:55
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20100422175304/kabouterwesley/nl/images/b/b9/KabouterWesley.png

Mr.Fingers
1 februari 2012, 14:37
http://experiencematters.criticalmass.com/wp-content/uploads/2009/10/Placing-your-Bets-image.jpg


Ik gok op een kleine 2 maanden!

Misery Signals
1 februari 2012, 17:44
Geniet maar wat langer van je nieuwe amp Roel! 1.5 maand voor een AFD is geen referentie, dat is nog respectvol lang :)

MS

Orpheo
1 februari 2012, 17:52
er zijn nu enkele mensen op het marshallforum die dit inmiddels gedaan hebben... schijnt meer oversturing van de eindtrap op te leveren, mits de attenuator gebruikt wordt, natuurlijk (of simpelweg de versterker op standje tornado zetten) verder wat meer mids, maar dat lijkt me logisch... 6550's zijn indertijd bedoeld voor hifi en als servoversterker voor B52 bommenwerpers (automatische pilootbesturing)

hoe wordt het hoog en het laag met el34's? strakker? scheurender? ronder? krijgt ie meer 'brul' vergeleken met die klinische tone die ie nu heeft?

overigens, dat je humbuckers er 'dun' van gaan klinken herken ik totaal niet.

big dooley
2 februari 2012, 00:28
hoe wordt het hoog en het laag met el34's? strakker? scheurender? ronder? krijgt ie meer 'brul' vergeleken met die klinische tone die ie nu heeft?

overigens, dat je humbuckers er 'dun' van gaan klinken herken ik totaal niet.

tja, er zijn heel veel buizengoeroe's die beweren, dat 6550's en KT88's niet thuishoren in een circuit als een standaard marshall... vrij gemiddelde anodespanning en een G2-spanning die weer tegen de limiet zit, zijn in hun ogen een 6550/KT88 onwaardig en horen ze thuis in versterkers als de VBA400 of de major... hoge anodespanning van ca 700 volt en G2 op ongeveer de helft daarvan... maar zoals gezegd... dat is meer hifi..

wat echter veel mensen vergeten, is dat de EL34 voor zo'n zelfde circuit is "ontworpen"... 2 EL34's in push pull komen op die manier op 90 watt RMS en niet de bekende 50 watt

maar goed, bij een swap naar EL34's verwacht ik minder strak laag, omdat deze jongens eerder oversturen dan 6550's... iets meer harmonics in het midden... wat vollere mids, zeg maar en iets minder definitie in het hoog
er is echter maar 1 manier om erachter te komen, en das gewoon een quadje ertegenaan jagen... desnoods ff uit een andere versterker rukken en erin proppen

EL34's worden meerendeel gelieerd aan classic rock, waar 6550's wat meer de metalkant opgaat... let wel, de preamp speelt een veel grotere rol voor wat de voicing van de versterker betreft

humbuckers worden dun????

Orpheo
2 februari 2012, 00:54
@B.G. : dat had MS in z'n laatste post staan, maar heeft dat subtiel verwijderd.

Hm ik kan 't proberen met de el34's uit m'n andere 2 marshalls. Het kan nooit kwaad. Moet 't eens doen als ik niet met m'n meissie op stap ben...

big dooley
2 februari 2012, 02:24
ah juist...ik dacht al...

maar ff weer terug naar feitelijke zaken:
je kan zoals je weet gewoon die EL34's in de AFD stoppen en de autobias doet de rest... let wel op dat je vooraf de trimmer aan de achterkant wat lager zet, want EL34's vinden 50mA waarschijnlijk niet zo fijn :D, als je gewoon het schema aanhoudt wat je in de manual vind, zit je safe...
onthoud voor de zekerheid ook, waar elke EL34 gezeten heeft in de andere versterker(s) zodat je ze later weer in dezelfde positie terug kan plaatsen

en vergeet je bevindingen natuurlijk niet te posten :)

Misery Signals
2 februari 2012, 08:04
Oeis sorry, heb blijkbaar een stukje verwijderd van mijn laatste post terwijl ik iets anders corrigeerde. Ik vind dat inderdaad zo ja. Je sound is transparant maar tegelijk wordt dat warme wollige van een humbucker heel erg hard weggetrokken. Mss is dat net de bedoeling van die amp?

MS

polviggen
2 februari 2012, 11:58
ik hou wel van 6550's in marshalls.
maar zoveel anders klinkt dat nu ook niet, zijn toch subtiele verschillen, het is wat cleaner

big dooley
2 februari 2012, 13:42
Oeis sorry, heb blijkbaar een stukje verwijderd van mijn laatste post terwijl ik iets anders corrigeerde. Ik vind dat inderdaad zo ja. Je sound is transparant maar tegelijk wordt dat warme wollige van een humbucker heel erg hard weggetrokken. Mss is dat net de bedoeling van die amp?

MS

de bedoeling was het kopiëren van de AFD-sound, met slash als klankbord... later hebben ze in het prototype ook de UYI-sound eraan toegevoegd, omdat het een vrij kleine modificatie was tov van hun AFD-circuit terwijl de AFD-mode ongemoeid kon blijven... mensen kwamen hier achter en vroegen om deze mode ook in de productiemodellen mee te nemen... en dat is gebeurt...

big dooley
2 februari 2012, 13:49
ik hou wel van 6550's in marshalls.
maar zoveel anders klinkt dat nu ook niet, zijn toch subtiele verschillen, het is wat cleaner

echte verschillen hoor je vooral wanneer je de eindtrap vol op z'n lazer geeft... 6550's oversturen niet zo gauw als EL34's, in hetzelfde circuit...

Orpheo
2 februari 2012, 17:46
Oeis sorry, heb blijkbaar een stukje verwijderd van mijn laatste post terwijl ik iets anders corrigeerde. Ik vind dat inderdaad zo ja. Je sound is transparant maar tegelijk wordt dat warme wollige van een humbucker heel erg hard weggetrokken. Mss is dat net de bedoeling van die amp?

MS

ik denk dat 't inderdaad de bedoeling is. Slash heeft geen wollig geluid op AFD, en George Lynch zeker niet in de tooth n nailtour (volgens mij is dat de tour waarop hij #39 gebruikte...). op de afd mode heeft ie wel dat volvette, ronkende van een plexi die op tilt slaat, maar op de #34 mode is 't gewoon een getweakte jcm800...

big dooley
9 februari 2012, 16:58
hoe wordt het hoog en het laag met el34's? strakker? scheurender? ronder? krijgt ie meer 'brul' vergeleken met die klinische tone die ie nu heeft?

overigens, dat je humbuckers er 'dun' van gaan klinken herken ik totaal niet.

nog effe terugkomend op de verschillen tussen 6550's en EL34's

inmiddels heeft iemand 2 clips geplaatst van zijn marshall die van 6550's naar EL34's ging... hij heeft beiden opgenomen, verschillen zijn veel minder groot dan ik dacht:

6550's (http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=503988&songID=11292242)
EL34's (http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=503988&songID=11426156)

en ja, hij kan verdomd lekker spelen :)

Henri H
9 februari 2012, 23:42
Op de "Dutch high gain shootout", van een paar jaar geleden hebben we o.a. 2 Marshall 6100's met elkaar vergeleken, en ook daarbij hoorden we eigenlijk geen/nauwelijks verschil.

Hier kun je de clips vinden (houd er wel rekening mee dat de shootout een beetje "mislukt" is vanwege o.a. de manier van opnemen, wat via reamping is gedaan):

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1013901&content=music

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1014158

6100 blue versus black

big dooley
9 februari 2012, 23:55
Op de "Dutch high gain shootout", van een paar jaar geleden hebben we o.a. 2 Marshall 6100's met elkaar vergeleken, en ook daarbij hoorden we eigenlijk geen/nauwelijks verschil.

Hier kun je de clips vinden (houd er wel rekening mee dat de shootout een beetje "mislukt" is vanwege o.a. de manier van opnemen, wat via reamping is gedaan):

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1013901&content=music

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1014158

6100 blue versus black

wat is het daadwerkelijke technische verschil tussen een blauwe en een zwarte 6100 als ik vragen mag?

Henri H
10 februari 2012, 00:07
Och, vergeten te vermelden, stom! De blauwe heeft EL34, en de zwarte 6550 buizen.
Of er verder nog technische verschillen zijn weet ik niet, niet echt noemenswaardig volgens mij.

big dooley
10 februari 2012, 00:53
Och, vergeten te vermelden, stom! De blauwe heeft EL34, en de zwarte 6550 buizen.
Of er verder nog technische verschillen zijn weet ik niet, niet echt noemenswaardig volgens mij.

een 6100 met 6550's??? waren dat geen 5881's toevallig????
6550's zijn nogal aan de maat en de eindbuizen van een 6100 zitten vrij dicht bij elkaar, dus lijkt me dit een vrij zeldzame combinatie eerlijk gezegd... (niet dat het onmogelijk is)

Ace 1.15.19
10 februari 2012, 08:28
Och, vergeten te vermelden, stom! De blauwe heeft EL34, en de zwarte 6550 buizen.
Of er verder nog technische verschillen zijn weet ik niet, niet echt noemenswaardig volgens mij.
Inderdaad andere buizen maar ook een iets aangepast derde (lead) gainkanaal. Verder is er nog een onderscheid tussen de blauwe heads met een gewoon logo of een logo van messing. De heads met het messing logo zijn handwired en in gelimiteerde opgave. De blauwe heet 6100 LE (limited edition) waarbij er van die met het messing logo slechts 800 gemaakt zijn. De 6100 LM, die zwarte, zijn als laatste geproduceerd. LM staat misschien voor lead mod? De LE kwam met EL34's, de LM met 6L6 tubes.

[edit]
Ik had het bij het rechte eind, LM staat inderdaad voor Lead Mod.

Henri H
10 februari 2012, 08:42
een 6100 met 6550's??? waren dat geen 5881's toevallig????
6550's zijn nogal aan de maat en de eindbuizen van een 6100 zitten vrij dicht bij elkaar, dus lijkt me dit een vrij zeldzame combinatie eerlijk gezegd... (niet dat het onmogelijk is)Je hebt gelijk, ik zat uit m'n nek te lullen ...... of ..... nah, niet helemaal. Tussen 5881's en EL34's hoor je ook nauwelijks verschil dus.

Ace 1.15.19
10 februari 2012, 08:48
Deze komt van het Marshall Forum:


just to point things right with the 6100 amps, these had been made:

6100LE (blue with brass chassis- limited to 800, EL34s)
6100 (blue - no brass chassis, no limited batch but only build in 1992, EL34s)
6100 (black with EL34 build in 1993 - 1994/5)
6100 (black with 5881/6L6 from 1994/5)
6100 LM (black with 5881/6L6, LM=Lead Mod which means more gain in the 3rd channel)

the 800 LE version is thought after, but if you wanna play this amp, watch out for a black 6100 EL34 from 1993/1994. these amps rock! and there is enough gain on the 3rd channel.
didn´t like the sound with the 5881 in this amp and never understood why marshall did a gain mod on the 3rd channel. never had the feeling, that there was not enough gain.

Henri H
10 februari 2012, 08:50
Hehe, dan zaten we daarnet hetzelfde topic te bekijken aldaar. ;)

Ace 1.15.19
10 februari 2012, 08:53
Hehe, dan zaten we daarnet hetzelfde topic te bekijken aldaar. ;)
Ik wist dat er redelijk wat ditjes en datjes waren omtrent de tubes dus ik denk ik zoek het even op, wist het niet meer uit m'n blote hoofd. Ik zei dat er in de LM 6L6 buizen zaten maar ze kwamen ook met EL34's. Vandaar dat ik even verder keek.

polviggen
10 februari 2012, 10:56
echte verschillen hoor je vooral wanneer je de eindtrap vol op z'n lazer geeft... 6550's oversturen niet zo gauw als EL34's, in hetzelfde circuit...

mijn amptech heeft me ooit eens verteld dat wat veel gitaristen beschouwen als overstuurde eindbuizen eigenlijk een oversturende fasedraaier is..

Als je op opgenomen clips naar verschillen tussen eindbuizen gaat luisteren als voor de rest alles in de keten identiek blijft is dat bijna verwaarloosbaar, andere speakers, micro verplaatsen, etc... hebben al veel meer invloed.

big dooley
10 februari 2012, 12:23
De heads met het messing logo zijn handwired en in gelimiteerde opgave.
pardon??? handwired???? dus een turretboard ipv pcb???

daar zou ik wel eens een foto van willen zien... de gewone versie ziet er zo uit van binnen:
http://img.guitarchina.com/imggc/1219y/27.jpg

polviggen
10 februari 2012, 12:51
ik geloof er niks van, de 6100 is zo complex dat dat niet te doen is handwired.
zal wel ergens een gerucht zijn.

Ace 1.15.19
10 februari 2012, 12:52
Je m'excuses, inderdaad mijn fout!

tubedude
23 mei 2013, 09:59
Hallo, nieuw lid hier!

Sorry dat ik dit topic weer oprakel, maar ik heb de clipjes van die "Dutch high gain shootout" eens goed bekeken.

Nu valt het me op dat er op het frontpaneel van de black 6100 (net zoals op de blue trouwens) gewoon '30th anniversary 1962-1992' staat en niet '6100 LM Anniversary Series' staat. Die black is dus maw nog een oudje van voor de LM modifcatie? En bovendien plakt er ook geen stickertje 'Marshall 5881' op zoals op alle Marshalls met deze lampen.
Misschien is de bewuste black 6100 in de shootout dus een vroegere versie waar nog EL34 lampen inzitten?! Maar waarom klinkt het dan toch wat anders? Het leek er wel op dat de black 6100 werd getest op het 2de kanaal en de blue op kanaal 3? Vandaar het verschil??

Misschien weet iemand van wie die deze black 6100 juist is/was en kan deze persoon even bevestigen welke eindlampen er toen juist inzaten?

Ik vraag het omdat ik op het punt sta een black 6100 met 5881 om te laten bouwen naar EL34.

Bedankt he!!


Op de "Dutch high gain shootout", van een paar jaar geleden hebben we o.a. 2 Marshall 6100's met elkaar vergeleken, en ook daarbij hoorden we eigenlijk geen/nauwelijks verschil.

Hier kun je de clips vinden (houd er wel rekening mee dat de shootout een beetje "mislukt" is vanwege o.a. de manier van opnemen, wat via reamping is gedaan):

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1013901&content=music

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1014158

6100 blue versus black

Ace 1.15.19
23 mei 2013, 10:03
Die zwarte is van mij. Welke buizen er precies in zitten weet ik niet uit mijn hoofd, dat zal ik zo eens moeten kijken. Verder is het me ook opgevallen dat er ooit een andere 'beschrijving' aan de voorkant op staat maar waarom dat is weet ik niet.

Als ik het me goed herinner werden beide 6100's op hetzelfde kanaal getest. Op het tweede kanaal mode C omdat ik die wat strakker vond klinken dan kanaal 3.

tubedude
23 mei 2013, 10:38
Ace, je hebt PM!

Henri H
23 mei 2013, 11:41
Welkom tubedude. :ok:

De blauwe was van mij, evenals de gemodde JVM en JCM 800 2205, alle drie alweer verkocht trouwens. :p

Ik hoor echter nauwelijks verschil tussen die beide 6100's op die (soundclick-)opnames.

Brum
23 mei 2013, 12:33
Ik hoor nauwelijks verschil tussen alle opnames eigenlijk.;)

Henri H
23 mei 2013, 14:02
Ik hoor nauwelijks verschil tussen alle opnames eigenlijk.;)

Dat hadden we met z'n allen ook al geconcludeerd, nadat we de opnames terug hadden gehoord.

Hier het resultaten topic van toen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?129691

Orpheo
23 mei 2013, 19:05
ik heb nu een leuke: 2 6100 (eigenlijk 6100 en 6101), eentje met 5881 en eentje met el34's, en de el34's is beduidend minder strak en romiger. De wereld op z'n kop. Zelfde mogelijkheden, 2 verschillende sounds. nice :D

tubedude
23 mei 2013, 22:31
ik heb nu een leuke: 2 6100 (eigenlijk 6100 en 6101), eentje met 5881 en eentje met el34's, en de el34's is beduidend minder strak en romiger. De wereld op z'n kop. Zelfde mogelijkheden, 2 verschillende sounds. nice :D

Dus de 6100 met 5881's en de 6101 met El34? Nice, zeg wel!!

Ace 1.15.19
30 mei 2013, 19:05
Beetje late reactie, maar mijn zwarte 6100 heeft EL34 tubes.

Ik heb altijd gedacht dat alle zwarte 6100's een LM hadden, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Orpheo
31 mei 2013, 18:58
Jep. 6100 met 5881 en 6101 met el34.

tubedude
3 juni 2013, 17:49
Ok, dat kan ook te wijten zijn aan de verschillende uitgangstransformators; de head heeft nl. een standup, de combo een lay down?

big dooley
3 juni 2013, 18:16
de combo heeft dezelfde OT als de JCM900 en de JCM2000-series, maar dat heeft in mijns inziens niets te maken met de gebruikte buizen... rond die tijd waren goeie EL34's amper te krijgen en moest marshall switchen naar de 5881/6L6GC...
voor zover ik weet waren de head en de combo met zowel EL34's als 5881's geleverd af fabriek

Misery Signals
5 juni 2013, 07:35
Ik dacht enkel 5881... In de begintijden half jaren 90 toen ik enkel Marshall kende, las ik die catalogussen uit de muziekwinkel helemaal kapot...

MS

big dooley
5 juni 2013, 09:28
Ik dacht enkel 5881... In de begintijden half jaren 90 toen ik enkel Marshall kende, las ik die catalogussen uit de muziekwinkel helemaal kapot...

MS

de overgang van EL34's naar 5881's gebeurde in eind '93...
een maatje van me heeft een 6101 combo die stock ook met EL34's kwam

de JCM900-serie is overigens ook geleverd met EL34's en 5881's
de mastervolume mkIII's alleen met EL34's (uit productie in '92)
de DR's en SLX mkIV's kwamen met zowel 5881's als EL34's