PDA

View Full Version : Gitaar invoeren: UPS vs. USPS



Sanderltd
11 december 2011, 23:34
Heren,

Ik heb enige tijd geleden een gitaar gekocht via Ebay USA. Deze heb ik laten versturen naar mijn tante in Florida, aangezien de verkoper niet wilde verzenden naar Europa. (Verder wel een hele toffe kerel, dus niks dan goeds over de man!) Maar nu moet het pak dus hier geraken.

De doos is 114 x 41 x 18 cm groot, en weegt 10 kilo (22 pounds). Op zich geen mega-formaat dus. Maar het valt me op dat het versturen bij een aantal firma's toch redelijk veel kost.

Zo had ik bij UPS gekeken en daar zou het neerkomen op zo'n 300 euro. Maar nu is mijn vraag of bij deze prijs al de invoerkosten en btw gerekend is?
Ook wordt erbij gezegd dat het "gegarandeerd" binnen 2 werkdagen hier in België is. Is dit te vertrouwen? Of zal het toch echt wel langer duren?

Daarnaast had ik gekeken naar USPS (De post van Amerika). Zij rekenen 100 euro aan, eveneens verzekerd, maar dan zou het volgens de website 6-10 werkdagen duren. Alleen neem ik aan dat ik hierbovenop dan nog de extra kosten moet betalen?

Het viel me dus op dat de kosten zo immens verschillen (Fedex sprak zelfs van 500+ dollar!); waar ligt dit aan? Ik dacht persoonlijk aan het feit dat de invoerrechten en BTW reeds in die prijs inbegrepen waren. Kan dit kloppen of klets ik uit mijn nek? :)

Als iemand goede ervaringen heeft met andere bedrijven, mag dat natuurlijk ook altijd gemeld worden. :)

Orpheo
11 december 2011, 23:42
Je moet altijd invoer en btw betalen bovenop verzendkosten en aanschafprijs als t Boven n bepaald bedrag is.

Ups is echt heel snel. 2 a 3 dagen vanuit de USA is normaal. Ups kan zelf injlare en hieft geen post overtreft dragen aan anderen dat de boel enorm versnelt.

Usps is sloom.

Fiendish
12 december 2011, 00:40
Als UPS zegt 2 dagen, dan bedoelen ze ook echt 2 dagen, dat word gegarandeerd, meer als 3 dagen heeft het bij mij nog niet geduurd, zelfs in de week voor kerstmis ging alles stipt op tijd.
Maar dat is wel zonder inklaringskosten, importkosten/belastingen etc., zoals Orpheo ook al aangaf, dus dat komt er dan nog bij.

stikel
12 december 2011, 04:10
Usps is sloom.

Wel iets langzamer dan UPS ja, maar het is makkelijk binnen een week in Ned. Daarna ben je overgeleverd aan TNT (of hoe het nu ook heet). Dan kunnen er wel twee weekjes bijkomen.

Hotpepper01
12 december 2011, 07:49
Veelal zijn er keuzes voor wat betreft de snelheid van de zending en het serviceniveau (al dan niet verzekerd/aangetekend) die van grote invloed hebben op de prijs van de dienstverlening. Kies iets dat bij de waarde van de zending past...

allochthomas
12 december 2011, 08:19
Als het een beetje dure gitaar is zou ik gewoon wat extra neerleggen voor ups. Zoals stikel al zegt, postnl(tnt) is nou niet de snelste als het komt met leveren.

Houd er ook rekening mee dat je kans hebt dat de douane 2 weken naar je gitaar gaat lopen staren voordat hij eindelijk overgedragen wordt.

Hendriks
12 december 2011, 08:38
Je bent voor een groot deel afhankelijk van de douane , soms een dag ,maar het kan ook zomaar een maand duren.
Ik kies tegenwoordig gewoon voor de goedkoopste optie en er rekening mee houdend dat het een maand kan duren.

zjanke
12 december 2011, 08:40
Veelal zijn er keuzes voor wat betreft de snelheid van de zending en het serviceniveau (al dan niet verzekerd/aangetekend) die van grote invloed hebben op de prijs van de dienstverlening. Kies iets dat bij de waarde van de zending past...

Dikke plus voor deze.

Wat je betaalt zijn transportkosten en daar mag je iets voor terugverwachten. In alle gevallen betaal je de BTW en invoerrechten achteraf en de transporteur heeft in principe niets te maken met de waarde van de goederen die ze vervoeren en dus ook niet met de hoogte van de BTW/IR, (daar rekenen ze ook niks extra's voor in de transportkosten). Wat ze wel doen is de BTW/IR voorschieten en daarom kunnen ze sneller werken. De reden dat het bij USPS langer duurt heeft dus te maken met het feit dat hun netwerk er niet op is ingericht om het supersnel te doen. Bij UPS en DHL is dit wel zo wel en daar betaal je dus ook voor. Fedex is minder groot in Europa en daar duurt het vaak al wat langer, TNT werkt met partners en dat is overdragen van goederen en info wat ook niet echt goed werkt als het snel moet.

@ Allochthomas en Hendriks: De douane staart nergens naar en daar ben je ook niet afhankelijk van, de vervoerder moet zijn documentatie goed aanleveren. Hierboven staat de verklaring waarom dat bij sommige vervoerders zo lang duurt....

stikel
12 december 2011, 09:30
Dikke plus voor deze.

Wat je betaalt zijn transportkosten en daar mag je iets voor terugverwachten. In alle gevallen betaal je de BTW en invoerrechten achteraf en de transporteur heeft in principe niets te maken met de waarde van de goederen die ze vervoeren en dus ook niet met de hoogte van de BTW/IR, (daar rekenen ze ook niks extra's voor in de transportkosten). Wat ze wel doen is de BTW/IR voorschieten en daarom kunnen ze sneller werken. De reden dat het bij USPS langer duurt heeft dus te maken met het feit dat hun netwerk er niet op is ingericht om het supersnel te doen. Bij UPS en DHL is dit wel zo wel en daar betaal je dus ook voor. Fedex is minder groot in Europa en daar duurt het vaak al wat langer, TNT werkt met partners en dat is overdragen van goederen en info wat ook niet echt goed werkt als het snel moet.

@ Allochthomas en Hendriks: De douane staart nergens naar en daar ben je ook niet afhankelijk van, de vervoerder moet zijn documentatie goed aanleveren. Hierboven staat de verklaring waarom dat bij sommige vervoerders zo lang duurt....


Zo traag is USPS niet echt en hun documentatie is in orde. Met hun T&T kun je zien dat het meestal binnen een week bij Dutch Customs ligt. Het is daarna aan TNT/postnl die de inklaring (kosten aan de deur afrekenen) doet en het vervoer naar de klant in Ned. En dat doen ze niet echt snel (rond de drie weken, weet ik uit ervaring)

Triggy
12 december 2011, 09:41
Volgens mij is de TS een in Belgie woonachtige gitaarliefhebber...
Alle genoemde raadgevingen ten spijt, ben benieuwd hoe het zit met invoeren en verzenden in Belgie...:soinnocent:

Sanderltd
12 december 2011, 11:32
Ik vraag me inderdaad ook af of er veel verschil zou zijn met de Belgische post... Nu moet ik daarbij wel de opmerking maken dat ik, als Belg, érg tevreden ben over de Nederlandse post, simpelweg omdat ik de vreselijke Belgische post gewend ben.
Maar als ik het goed heb, gaat het pakket in België over naar GLS transport, en die zijn in België wel redelijk vlot volgens mij. Dus ik hoop op het beste.

Ik heb alleszins de waarde van de gitaar (500 euro) afgewogen tegen de transportkosten, maar het is het me toch niet waard om zo veel geld voor UPS te betalen. Het komt in totaal neer op zo'n 180 euro extra, inclusief extra BTW gerekend. Heb er ook verder niet zo'n superhaast mee. :)

In elk geval bedankt voor de reacties! :)

terrasbeest
12 december 2011, 11:41
Je bent voor een groot deel afhankelijk van de douane , soms een dag ,maar het kan ook zomaar een maand duren.
Ik kies tegenwoordig gewoon voor de goedkoopste optie en er rekening mee houdend dat het een maand kan duren.

Ik heb zelf tienduizenden zendingen ingeklaard.Inklaren duurt een half uurtje.Bedrijven die er langer over doen gebruiken de douane als excuus.
Expressdiensten doen het iig veel sneller dan ' de post'.

terrasbeest
12 december 2011, 11:43
Ik vraag me inderdaad ook af of er veel verschil zou zijn met de Belgische post... Nu moet ik daarbij wel de opmerking maken dat ik, als Belg, érg tevreden ben over de Nederlandse post, simpelweg omdat ik de vreselijke Belgische post gewend ben.
Maar als ik het goed heb, gaat het pakket in België over naar GLS transport, en die zijn in België wel redelijk vlot volgens mij. Dus ik hoop op het beste.

Ik heb alleszins de waarde van de gitaar (500 euro) afgewogen tegen de transportkosten, maar het is het me toch niet waard om zo veel geld voor UPS te betalen. Het komt in totaal neer op zo'n 180 euro extra, inclusief extra BTW gerekend. Heb er ook verder niet zo'n superhaast mee. :)

In elk geval bedankt voor de reacties! :)

Als er iets helemaal suckt is het de inklaringsdienst van de BE post.
Mogelijk nog slechter dan die van Zimbabwe.
Als ze je spullen al niet verliezen.
Geen USPS dus.

Sanderltd
12 december 2011, 11:48
Als er iets helemaal suckt is het de inklaringsdienst van de BE post.
Mogelijk nog slechter dan die van Zimbabwe.
Als ze je spullen al niet verliezen.
Geen USPS dus.

Oei! Als dat zo zit (wist niet dat het in BE ook zo erg was eigenlijk), dan gaat er nu een bestelling richting UPS. :) 240 euro, soit, maar dan ben ik wel gerust.

llahsraM
12 december 2011, 11:54
mijn pakketje is verstuurd met USPS. 25 november vanuit Amerika opgestuurd. Ik kreeg 8 december een brief van de douane. Moest een factuur naar hun opsturen. Nu verder nog niets gehoord maar hoop dat me gitaar snel binnen komt (Gibson SG junior uit 1969 voor 700 dollar) :crazyhappy:

foto's komen uiteraard zodra die binnen is

HaroldA
12 december 2011, 12:07
Gibson SG junior uit 1969 voor 700 dollar

:crazyhappy:

Sanderltd
12 december 2011, 12:18
Ziezo, de "pickup is scheduled". Met andere woorden; het pakket wordt morgen afgehaald bij mijn tante in Florida. Weet iemand of het noodzakelijk is dat het pakket voorbereid wordt? Dus of er een adres of label op geplakt moet worden? Of doet UPS dit voor je?

terrasbeest
12 december 2011, 12:23
Ziezo, de "pickup is scheduled". Met andere woorden; het pakket wordt morgen afgehaald bij mijn tante in Florida. Weet iemand of het noodzakelijk is dat het pakket voorbereid wordt? Dus of er een adres of label op geplakt moet worden? Of doet UPS dit voor je?

Je moet zorgen voor een copie van de factuur. Zorg ook voor een extra copie voor de inklaring hier.Voorkomt tijdsverlies.

Sanderltd
12 december 2011, 12:27
De factuur? Dus een factuur van de aankoop via Ebay? Of de daadwerkelijke factuur van UPS?

Orpheo
12 december 2011, 12:41
@ Allochthomas en Hendriks: De douane staart nergens naar en daar ben je ook niet afhankelijk van, de vervoerder moet zijn documentatie goed aanleveren. Hierboven staat de verklaring waarom dat bij sommige vervoerders zo lang duurt....

:seriousf: keep on dreaming. ik weet 't, je hebt 'insight info' maar toch. Mijn vorige pakket had echt perfecte documentatie. er stond op de doos een formulier geplakt met mijn adres info, hun adres info,verzendkosten, en waarde van het totale pakket met alle info, met daaronder 'bill in envelope' die gewoon op de doos geplakt was. die envelope was geopend, alle documentatie stond erbij. en toch twee weken navelstaren.

de douane voert gewoon geen hol uit. lekker navelstaren, zoals al die overheids- en semioverheidsinstanties doen.

Sanderltd
12 december 2011, 13:20
Een factuur van UPS zelf dus. :) Done!

Orpheo
12 december 2011, 13:56
Een factuur van UPS zelf dus. :) Done!

UPS klaart de boel zelf in; daarom gaat het zo snel bij UPS.

Sanderltd
12 december 2011, 15:41
De gitaar is normaal volgende week maandag hier, goedkoop is het niet, maar het is het wel waard! :)
Het is de meest vette gitaar die ik persoonlijk ooit gekocht (vind ik toch), dus er komt wel een HNGD. :)

zjanke
12 december 2011, 16:45
:seriousf: keep on dreaming. ik weet 't, je hebt 'insight info' maar toch. Mijn vorige pakket had echt perfecte documentatie. er stond op de doos een formulier geplakt met mijn adres info, hun adres info,verzendkosten, en waarde van het totale pakket met alle info, met daaronder 'bill in envelope' die gewoon op de doos geplakt was. die envelope was geopend, alle documentatie stond erbij. en toch twee weken navelstaren.


Met toeters en bellen vastgemaakt aan de doos, rood lintje, zelfs een envelopje met smeergeld erbij geplakt en toch duurt het heel lang.... Goh, hoe zou dat nou komen.
Er is al meermalen gezegd dat de douane geen enkele doos ziet voor de aangifte. Wat er bij de digitale controle uitvalt gaat wel naar de douane. Als jij dus 100 facturen op een doos plakt en geen enkele factuur digitaal aanlevert (in de praktijk zal dus de vervoerder namens de afzender(s) een batch met facturen van alle zendingen aanleveren bij de douane) zal de douane aangeven dat ze niets hebben ontvangen en dat is toch echt de schuld van de afzender of de vervoerder. Ze zullen dan opnieuw vragen om een digitale factuur (omdat het systeem nou eenmaal zo werkt) en daar mag de afzender voor zorgen.
Als Usps er een zootje van maakt en jouw pakket staat met alle 100 facturen, toeters bellen en de hele rataplan in een bonded warehouse in Nederland, dan wordt het lastig voor de amerikanen om even een nieuwe factuur te digitaliseren, simspelweg omdat ze die niet hebben. Dan moeten ze dus naar de afzender en die gaat weer lastig lopen doen omdat die tenslotte al een hele smak op de doos had geplakt....



de douane voert gewoon geen hol uit. lekker navelstaren, zoals al die overheids- en semioverheidsinstanties doen.

En gewoon stug volhouden dat het aan de douane ligt jongens :cheerup:

Edit: maar Sanderltd heeft voor betrouwbaarheid gekozen, dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen...

zjanke
12 december 2011, 16:52
Zo traag is USPS niet echt en hun documentatie is in orde. Met hun T&T kun je zien dat het meestal binnen een week bij Dutch Customs ligt. Het is daarna aan TNT/postnl die de inklaring (kosten aan de deur afrekenen) doet en het vervoer naar de klant in Ned. En dat doen ze niet echt snel (rond de drie weken, weet ik uit ervaring)

Ook hier geldt, als de goederen in Nederland arriveren krijgen ze fysiek een melding mee dat het spul er is. Als de bijbehorende papierstroom niet in orde is (en dat kan prima misgaan tusssen USPS en TNT) geeft de douane niks vrij. Dat ligt ook hier niet aan de douane, maar aan de vervoerder die iets moet aanleveren.

In Jip en Janneke: Als jij zonder paspoort bij een douanecontrole staat om op vakantie te gaan, ligt het dan aan de douane dat je niet mag doorlopen? En moet de douane dan jouw paspoort gaan zoeken, of is dat jouw probleem?

spirit
12 december 2011, 19:44
En gewoon stug volhouden dat het aan de douane ligt jongens :cheerup:



Ik heb het zelf ook een keer aan de hand gehad, dat ik weken lang op een pakket moest wachten wat volgens track'n'trace bij Customs lag.

Ik heb toen de DOUANE-telefoon gebeld (0800 - 0143), en dan krijg je iemand van de DOUANE aan de lijn, en die DOUANE-beamte vertelde mij letterlijk "Tja, als iedereen maar een hoop internet aankopen doet, kunnen wij het hier niet meer bij houden en loopt de wachttijd op"

Ra, ra, ra, aan wie ligt het dan?

-Martijn-
12 december 2011, 21:35
Met toeters en bellen vastgemaakt aan de doos, rood lintje, zelfs een envelopje met smeergeld erbij geplakt en toch duurt het heel lang.... Goh, hoe zou dat nou komen.
Er is al meermalen gezegd dat de douane geen enkele doos ziet voor de aangifte. Wat er bij de digitale controle uitvalt gaat wel naar de douane. Als jij dus 100 facturen op een doos plakt en geen enkele factuur digitaal aanlevert (in de praktijk zal dus de vervoerder namens de afzender(s) een batch met facturen van alle zendingen aanleveren bij de douane) zal de douane aangeven dat ze niets hebben ontvangen en dat is toch echt de schuld van de afzender of de vervoerder. Ze zullen dan opnieuw vragen om een digitale factuur (omdat het systeem nou eenmaal zo werkt) en daar mag de afzender voor zorgen.
Als Usps er een zootje van maakt en jouw pakket staat met alle 100 facturen, toeters bellen en de hele rataplan in een bonded warehouse in Nederland, dan wordt het lastig voor de amerikanen om even een nieuwe factuur te digitaliseren, simspelweg omdat ze die niet hebben. Dan moeten ze dus naar de afzender en die gaat weer lastig lopen doen omdat die tenslotte al een hele smak op de doos had geplakt....



En gewoon stug volhouden dat het aan de douane ligt jongens :cheerup:

Edit: maar Sanderltd heeft voor betrouwbaarheid gekozen, dus het zal allemaal zo'n vaart niet lopen...


Als ik toch via DHL een pakketje kan laten bezorgen wat ik vervolgens binnen 3 dagen in huis heb...
Dan kan die douane nog zulke mooie smoesjes verzinnen dat het aan USPS ligt (als je het via USPS had verstuurd), maar in feite is het systeem van de doane gewoon hartstikke incapabel dat het niet overweg kan met dat van een van 's werelds grootste vervoerders.

G.G.
12 december 2011, 21:59
Is er dan helemaal niemand die zich afvraagt wat voor moois Sander gescoord heeft van Ebay?

Sanderltd
12 december 2011, 23:19
Ik vond het eerlijk gezegd ook al héél erg raar dat daar niet verder over gespeculeerd werd, zeker aangezien het een made in USA gitaar, van het bekende G-merk is! :crazyhappy:

terrasbeest
12 december 2011, 23:32
De factuur? Dus een factuur van de aankoop via Ebay? Of de daadwerkelijke factuur van UPS?

De factuur van de aankoop.

terrasbeest
12 december 2011, 23:33
Als ik toch via DHL een pakketje kan laten bezorgen wat ik vervolgens binnen 3 dagen in huis heb...
Dan kan die douane nog zulke mooie smoesjes verzinnen dat het aan USPS ligt (als je het via USPS had verstuurd), maar in feite is het systeem van de doane gewoon hartstikke incapabel dat het niet overweg kan met dat van een van 's werelds grootste vervoerders.

Een kenner;)

Orpheo
12 december 2011, 23:34
Ik vond het eerlijk gezegd ook al héél erg raar dat daar niet verder over gespeculeerd werd, zeker aangezien het een made in USA gitaar, van het bekende G-merk is! :crazyhappy:

please, do tell!

Sanderltd
12 december 2011, 23:37
Aangezien het hier mode is de laatste tijd; ik ga de spanning erin houden en er volgende week maandag pas een HNGD voor maken! :)

@Terrasbeest: die factuur, is dat aan bepaalde vormvoorwaarden onderworpen? Want ik heb op zich niet echt een "officiele" factuur van de verkoper op Ebay gekregen. Alles is gewoon met Paypal betaald?

terrasbeest
12 december 2011, 23:49
Ik heb het zelf ook een keer aan de hand gehad, dat ik weken lang op een pakket moest wachten wat volgens track'n'trace bij Customs lag.

Ik heb toen de DOUANE-telefoon gebeld (0800 - 0143), en dan krijg je iemand van de DOUANE aan de lijn, en die DOUANE-beamte vertelde mij letterlijk "Tja, als iedereen maar een hoop internet aankopen doet, kunnen wij het hier niet meer bij houden en loopt de wachttijd op"

Ra, ra, ra, aan wie ligt het dan?

Ik heb al meegemaakt dat het een uurtje of twee duurde.:sssh:

zjanke
13 december 2011, 00:16
Als ik toch via DHL een pakketje kan laten bezorgen wat ik vervolgens binnen 3 dagen in huis heb...
Dan kan die douane nog zulke mooie smoesjes verzinnen dat het aan USPS ligt (als je het via USPS had verstuurd), maar in feite is het systeem van de doane gewoon hartstikke incapabel dat het niet overweg kan met dat van een van 's werelds grootste vervoerders.

ALs het bij DHL wel kan en bij USPS niet, ligt het dan aan USPS of aan de douane?


Ik heb het zelf ook een keer aan de hand gehad, dat ik weken lang op een pakket moest wachten wat volgens track'n'trace bij Customs lag.

Ik heb toen de DOUANE-telefoon gebeld (0800 - 0143), en dan krijg je iemand van de DOUANE aan de lijn, en die DOUANE-beamte vertelde mij letterlijk "Tja, als iedereen maar een hoop internet aankopen doet, kunnen wij het hier niet meer bij houden en loopt de wachttijd op"

Ra, ra, ra, aan wie ligt het dan?

Nou vooruit, omdat je mij niet gelooft: een linkje. (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen.html#P0_0) Maar wel vol blijven houden hè :soinnocent:

Ik kan alleen maar vertellen wat ik al duizenden keren heb meegemaakt, maar tegen jullie uitgebreide ervaring kan ik natuurlijk nooit op...

spirit
13 december 2011, 06:41
Nou vooruit, omdat je mij niet gelooft: een linkje. (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen.html#P0_0) Maar wel vol blijven houden hè :soinnocent:

Ik kan alleen maar vertellen wat ik al duizenden keren heb meegemaakt, maar tegen jullie uitgebreide ervaring kan ik natuurlijk nooit op...

Waarom verteld die man aan de telefoon dat dan. Het komt er gewoon op neer, dat ze door de grote toestroom, de afhandeling niet aankunnen.

En die duizenden negatieve verhalen http://www.google.nl/#hl=nl&cp=10&gs_id=12&xhr=t&q=pakket+lang+bij+douane&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=pakket+lan&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=ea50236846cc2c96&biw=1600&bih=805
zijn die dan allemaal uit de duim gezogen.

Maar uit je verweer te horen, werk je zelf bij de Douane. Kan jij mij vertellen waar pakketjes gecontroleerd worden?

zjanke
13 december 2011, 07:44
Ik werk dus niet bij de douane maar bij een van de grote expressdiensten en heb in een vorige functie dagelijks heel veel met ze te maken gehad, ik was verantwoordelijk voor de afhandeling van ongeveer 2000 douaneplichtige zendingen per dag. Als je weet hoe het systeem werkt dan is het allemaal niet zo lastig, maar iemand een pakket ontvangt wat zonder een probleem wordt ingevoerd zal hij dat niet melden op internet. Dus als je zoekt op ervaringen dan krijg je alleen maar de negatieve uitzonderingen.
Edit: Ik heb gegoogeld op "kort bij de douane" en dan krijg ik toch 3,5 x zoveel hits als bij "lang bij de douane" :D

Hoe werkt het dan wel?

De facturen + vrachtbrieven worden gedigitaliseerd en in een PAN bericht (pre arrival notification) naar de douane gestuurd (als je de zendingen binnen je eigen netwerk houdt kun je dit dus perfect inrichten en dat is de reden waarom het bij de combi USPS en TNT vaker mis gaat) en dit hele proces vindt dus al plaats voordat de zending uberhaupt in de EU is aangekomen.
Op basis van die gegevens wordt er door een systeem een selectie gemaakt van zendingen die de douane wil zien. Daarbovenop kan de douane nog een extra selectie doen.
Vervolgens komen de zendingen binnen en krijgen ze een melding in een systeem dat de goederen ook zijn gearriveerd. In dat systeem bestaan een aantal meldingen:
Vrijgegeven: zo'n beetje 95% van alle zendingen en die lopen dus meteen door.
Aanvullende afhandeling: Definitieve invoer wordt tijdelijk opgeschort en hier moet een aanvullend document bij worden gemaakt. Wat hier onder valt is verder technisch geneuzel en dit laat ik verder even voor wat het is.
Zieners: De selectie die even apart wordt gezet omdat de douane deze wil zien.
Ontbrekende documenten: Dit is dus de categorie waar de klachten vandaan komen.



Zendingen waarvan het papierwerk ontbreekt worden niet ingevoerd en krijgen de status dat ze "in customs" zijn. Daarom roept iedereen dat ze bij de douane liggen, maar de douane heeft zoals je hierboven kunt lezen de hele zending nog niet gezien. Zolang de vervoerder namens de afzender niks aanlevert blijft dat zo. Veel van de problemen die hierdoor ontstaan leveren extra werk op en ik kan me prima voorstellen dat het klinkt alsof dat de schuld van de douane is, maar de oorzaak ligt toch echt ergens anders.

En de zendingen die de douane echt ziet?

De Zieners (0,5-1% van alles wat er wordt ingevoerd) worden in een aparte ruimte gezet en de douane komt naar de vervoerder toe om deze te inspecteren. Medewerkers van de vervoerder maken de zending open, de inhoud wordt tov het papierwerk gecheckt en de hele handel gaat in aflevering als er niets bijzonders wordt geconstateerd.
Ja, er wordt dus wel eens een afwijking gecontroleerd maar dat gaat echt maar om minieme aantallen. Dit gaat praktisch altijd over zaken als onderzoek naar smokkel, namaak, verboden goederen etc. Dit gaat overigens niet om aantallen per dag maar om een keer of 5 per maand waarvan er heel, heel af en toe een niet terugkomt.

terrasbeest
13 december 2011, 09:04
Aangezien het hier mode is de laatste tijd; ik ga de spanning erin houden en er volgende week maandag pas een HNGD voor maken! :)

@Terrasbeest: die factuur, is dat aan bepaalde vormvoorwaarden onderworpen? Want ik heb op zich niet echt een "officiele" factuur van de verkoper op Ebay gekregen. Alles is gewoon met Paypal betaald?

Heb je die gitaar bij een particulier gekocht of bij een handelaar ?

Basvarken
13 december 2011, 09:36
Ik zou altijd kiezen voor UPS. Niet alleen vanwege de snelheid, maar ook vanwege het feit dat UPS alles in eigen hand houdt en niet met derden werkt.
Dat waarborgt de kwaliteit veel beter.

Ik heb slechte ervaringen met USPS, TNT en DPD. (Veel beschadigde pakketten...)

terrasbeest
13 december 2011, 09:42
ALs het bij DHL wel kan en bij USPS niet, ligt het dan aan USPS of aan de douane?



Nou vooruit, omdat je mij niet gelooft: een linkje. (http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen.html#P0_0) Maar wel vol blijven houden hè :soinnocent:

Ik kan alleen maar vertellen wat ik al duizenden keren heb meegemaakt, maar tegen jullie uitgebreide ervaring kan ik natuurlijk nooit op...

Et voilà;)
Waarom het ene bedrijf concurrentieel is en het andere niet.
Waarom de één sterk is in het vinden van excuses, en de ander geen excuses nodig heeft omdat het z'n werk goed doet.

Als gelegenheidsinvoerder neem je risico's omdat je niet weet hoe de vork aan de steel zit,en niet weet wat je wel of niet moet geloven. Niet alles lijkt niet altijd logisch en voor de hand liggend.

Het is een misvatting te denken dat de doos met jouw gitaar bijzondere aandacht krijgt of een speciale behandeling, whatever.
Bij het proces van invoeren en uitvoeren zijn er meer actoren betrokken dan ' de douane'.
Iemand schreef dat ' het systeem van de Douane' niet in staat is om al die internetaankopen te verwerken.;)
Dat 'systeem' staat niet op zichzelf. Het ' systeem' bestaat uit een goed georganiseerde samenwerking van bedrijven en overheden.

De Douane , dat is Europees en zelfs mondiaal geregeld ( de EU en de VS douanediensten bvb, wisselen wel degelijk informatie uit en werken ook samen).
Wie denkt, dat het zou kunnen dat één of andere douaneambtenaar in z'n eentje de regels mag bepalen, think again.
In een samenleving als de onze is internationale handel van levensbelang.
We leven hier in de buurt van Rotterdam en Antwerpen, twee wereldhavens, waar jaarlijks miljoenen zeevracht containers passeren.
Denk je dat dat zou kunnen als ' de douane' niet goed geregeld zou zijn ?
Of dat je verse groenten op je bordje zou krijgen als er geen goed geregeld goederenverkeer per vliegtuig zou bestaan.
Of dat fabrieken zouden kunnen blijven produceren zonder tijdig aangeleverde onderdelen.

En nog belangrijker ' voor dit forum ' : verwacht je dat het goed zou aflopen met internet aankopen van niets-vermoedende, onwetende, naïeve particulieren, die absoluut iets uit een ander werelddeel willen invoer omdat het kleurtje van hetgeen er op de lokale markt te verkrijgen is hen niet bevalt ?
' Jullie' denken dat het allemaal zooo eenvoudig is, right?:cooler:
En dat dat ' allemaal' toch zooo duur is:???:

Orpheo
13 december 2011, 11:08
maar wat heeft de TS nou gekocht!!

Sanderltd
13 december 2011, 11:14
Heb je die gitaar bij een particulier gekocht of bij een handelaar ?

Gewoon bij een particulier. Het gekke is wel misschien dat hij eerst naar mijn tante verstuurd werd en daarna dus pas naar België. Het is dus niet mijn tante die me ook de gitaar verkocht heeft.
Ik heb alleszins een formulier van de aankoop via Ebay afgedrukt, daar staat de prijs en data van de gitaar precies op.

-Martijn-
13 december 2011, 11:32
Gewoon bij een particulier. Het gekke is wel misschien dat hij eerst naar mijn tante verstuurd werd en daarna dus pas naar België. Het is dus niet mijn tante die me ook de gitaar verkocht heeft.
Ik heb alleszins een formulier van de aankoop via Ebay afgedrukt, daar staat de prijs en data van de gitaar precies op.

Is het wel een nieuwe gitaar eigenlijk, ivm BTW enzo?

Sanderltd
13 december 2011, 11:34
maar wat heeft de TS nou gekocht!!

Een rebus dan:

http://www.whoopsiedaisy.nl/wp-content/uploads/2010/07/Mel-Gibson.jpg


http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Profiles/P/Les-Paul-9435046-1-402.jpg


http://www.retroracer.nl/pics/houten_stuur.jpg
- laatste twee letters
+
http://www.bayareametalscene.com/wp-content/uploads/2010/05/Dio07.jpg


http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/86595/86595,1252272184,2/stock-photo-vintage-radio-isolated-on-the-white-background-36603997.jpg
+
http://www.ozicozi.com.au/images/CAMS_rectangle.jpg

http://www.duits.de/literatuur/auteurs/plaatjes-ddr/deutsche_einheit.jpg

Sanderltd
13 december 2011, 11:35
Is het wel een nieuwe gitaar eigenlijk, ivm BTW enzo?

Nee, dat is het net. Het is een tweedehands gitaar. Doet dat terzake dan? (Mij lijkt dat het systeem anders wel makkelijk te misbruiken valt?)

terrasbeest
13 december 2011, 11:39
Gewoon bij een particulier. Het gekke is wel misschien dat hij eerst naar mijn tante verstuurd werd en daarna dus pas naar België. Het is dus niet mijn tante die me ook de gitaar verkocht heeft.
Ik heb alleszins een formulier van de aankoop via Ebay afgedrukt, daar staat de prijs en data van de gitaar precies op.

Wss zal UPS in de US wel een ' pro forma ' factuurtje opstellen, dat doen ze wel meer in zo een gevallen.
En zo niet : verzamel en copieer alle documenten van de transactie ( ebay , paypal ), stel zelf een factuurtje op.
Vermelding zijn zoals een ' normale ' factuur : de naam en adres van de verkoper, van de koper ( jij dus ), de omschrijving van ' de goederen' en de betaalde prijs ( zie het paypal document ).
bvb.

Fender Telecaster American Standard 1 pc USD 1200.

Voeg er een copietje bij van de andere docs, en mail het door naar UPS in BE/NL.

Moet lukken.Geen Paniek.Laat het me ander maar weten ( PM ).

Orpheo
13 december 2011, 11:42
Een rebus dan:

http://www.whoopsiedaisy.nl/wp-content/uploads/2010/07/Mel-Gibson.jpg


http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Profiles/P/Les-Paul-9435046-1-402.jpg


http://www.retroracer.nl/pics/houten_stuur.jpg
- laatste twee letters
+
http://hem.passagen.se/diomagic/Rjdmagic.jpg


http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/86595/86595,1252272184,2/stock-photo-vintage-radio-isolated-on-the-white-background-36603997.jpg
+
http://www.ozicozi.com.au/images/CAMS_rectangle.jpg

http://www.duits.de/literatuur/auteurs/plaatjes-ddr/deutsche_einheit.jpg

gibson les paul studio in het wit?

Sanderltd
13 december 2011, 11:44
In de buurt, maar het raadseltje bevat eigenlijk nog meer info. :ok:

zjanke
13 december 2011, 11:49
Je zou het maandag toch pas verklappen :chicken:

Sanderltd
13 december 2011, 11:51
Bwa, de rebus is nu ook niet alomvattend dat ik maandag geen apart topic meer ervoor zou hoeven te openen. :seriousf:

Sanderltd
13 december 2011, 11:56
Ik het net via pb al eventjes aan Terrasbeest gevraagd, maar nog geen antwoord gekregen; maakt het eigenlijk uit dat het om een tweedehands gitaar gaat?

Want ik heb als "declared value" op de papieren wel de betaalde prijs via Ebay opgegeven. Of geldt deze hele regeling niet voor tweedehandsgoederen?

EDIT: Leve de zoekfunctie, ik het het antwoord al gevonden. :) Gewoon BTW op betalen dus!

-Martijn-
13 december 2011, 12:02
In feite moet het wel, maar ik heb over tweedehands pakketjes van particulieren nooit btw hoeven betalen. Die waren wel iets kleiner dan een gitaar, maar wel aardig wat waard. Dus wie weet. ;)

Sanderltd
13 december 2011, 12:08
Tja, ik ben persoonlijk wel van mening dat ik men iets koopt in het buitenland, je dan ook de extra kosten mag verwachten, en die neem ik er dus ook gewoon bij. :) Maar als ze mochten wegvallen, ga ik niet klagen natuurlijk.
Alleen, als ik het goed begrepen heb, vallen die bij UPS nooit "weg". Ach ja, we zien wel hoe het afloopt. :)

zjanke
13 december 2011, 12:28
Tweedhands maakt niets uit. Je voert iets in en dat heeft een waarde. Daarover worden de BTW en invoerrechten berekend.
Als tweedehands betekende dat je geen invoerrechten of BTW hoefde te betalen, dan werd alles als tweedehands ingevoerd. Gewoon even op papier kopen/verkopen en je zou een kwart van de prijs eraf kunnen halen. De belastingdienst (want daar valt de douane onder) is natuurlijk niet gek.

stikel
13 december 2011, 14:44
Ook hier geldt, als de goederen in Nederland arriveren krijgen ze fysiek een melding mee dat het spul er is. Als de bijbehorende papierstroom niet in orde is (en dat kan prima misgaan tusssen USPS en TNT) geeft de douane niks vrij. Dat ligt ook hier niet aan de douane, maar aan de vervoerder die iets moet aanleveren.

In Jip en Janneke: Als jij zonder paspoort bij een douanecontrole staat om op vakantie te gaan, ligt het dan aan de douane dat je niet mag doorlopen? En moet de douane dan jouw paspoort gaan zoeken, of is dat jouw probleem?

Dus het is aan USPS te wijten dat het binnen een week in Ned. is en vervolgens drie weken in Ned ligt te wachten.

Groet Jip ;)

Overigens is alles uit de USA (met USPS) altijd binnengekomen. Wel is er een paar maal in de doos gekeken door de douane (douanetape) of gevraagd om een bewijs van overschrijving omdat met de door de verkoper aangegeven waarde van het pakket wantrouwde.

Hendriks
13 december 2011, 14:49
Je kunt ook zeggen dat je hem van jou tante hebt gekregen , volgens mij scheelt dat aardig aan taxes.

stikel
13 december 2011, 14:50
Je kunt ook zeggen dat je hem van jou tante hebt gekregen , volgens mij scheelt dat aardig aan taxes.

Dat is misbruik en moet zwaar gestraft worden evenals claxonneren :seriousf:

HaroldA
13 december 2011, 14:50
Je kunt ook zeggen dat je hem van jou tante hebt gekregen , volgens mij scheelt dat aardig aan taxes.

Is een "federal crime" in de USA.

Hendriks
13 december 2011, 14:55
Is een "federal crime" in de USA.


Of je hebt hem van je tante gekocht (laag bedrag) , je maakt geld over (wat door tante weer terug gestort word).

Hendriks
13 december 2011, 14:55
Dat is misbruik en moet zwaar gestraft worden evenals claxonneren :seriousf:

Ik heb de draden van mij toeter al doorgeknipt:soinnocent:

HaroldA
13 december 2011, 14:56
Of je hebt hem van je tante gekocht (laag bedrag) , je maakt geld over (wat door tante weer terug gestort word).

Is een "federal crime" in de USA.

Sanderltd
13 december 2011, 15:17
Ach, zoals ik al zei ga ik me niet in allerlei bochten wringen om een lagere prijs te krijgen. Ik heb me neergelegd bij de uiteindelijk belaste prijs, we zien wel hoe het uitdraait. :)

zjanke
13 december 2011, 15:58
Dus het is aan USPS te wijten dat het binnen een week in Ned. is en vervolgens drie weken in Ned ligt te wachten.

Groet Jip ;)



Zie je wel: ALs ik het simpel uitleg snap je het wel :D

Om daar even op voort te borduren: Als jij naar de USA vliegt en na het inchecken en de douanecontrole je paspoort verliest dan sta je heel snel in de states maar kun je niet verder omdat er wat papierwerk ontbreekt. Is het dan de schuld van de KLM die jou sneller dan je paspoort heeft vervoerd?

spirit
13 december 2011, 21:32
@Zjanke: Mijn excuses, het is mij nu volkomen duidelijk :grouphug::makeup:

zjanke
13 december 2011, 22:19
Excuses zijn nergens voor nodig, ik krijg alleen een beetje de kriebels als ik een hoop onzin lees en kan het dan niet laten om er op te reageren. Stom toevallig weet ik er iets meer van dan de gemiddelde leek die wel eens iets heeft gekocht via internet en op basis van een paar (of soms zelf een enkele) ervaringen gaat lopen verkondigen wat een teringzooi de douane er *altijd* van maakt.
Zeker als je weet dat het in 99,9% van de gevallen juist niet aan de douane ligt...

Maar we hebben inmiddels wel Sanders topic gekaapt :makeup:, dus hij moet maandag maar een schoon nieuw topic openen, dan zakt dit wel weer weg...

-Martijn-
13 december 2011, 23:10
Excuses zijn nergens voor nodig, ik krijg alleen een beetje de kriebels als ik een hoop onzin lees en kan het dan niet laten om er op te reageren. Stom toevallig weet ik er iets meer van dan de gemiddelde leek die wel eens iets heeft gekocht via internet en op basis van een paar (of soms zelf een enkele) ervaringen gaat lopen verkondigen wat een teringzooi de douane er *altijd* van maakt.
Zeker als je weet dat het in 99,9% van de gevallen juist niet aan de douane ligt...


Ook met jouw uitleg vind ik de praatjes van de douane nog redelijk lachwekkend hoor. Simpelweg omdat iets niet bij 'hun' werkwijze past ligt het aan de ander als zich problemen voordoen.
Zo kan je alles wel naar je eigen hand zetten en de oorzaak ergens anders leggen. :stop:

stikel
13 december 2011, 23:17
Zie je wel: ALs ik het simpel uitleg snap je het wel :D

Om daar even op voort te borduren: Als jij naar de USA vliegt en na het inchecken en de douanecontrole je paspoort verliest dan sta je heel snel in de states maar kun je niet verder omdat er wat papierwerk ontbreekt. Is het dan de schuld van de KLM die jou sneller dan je paspoort heeft vervoerd?

Tja, ik heb tot dusver gedacht dat het aan Postnl lag omdat het binnen een week in Ned. is waar dan ook vandaan uit de States. Nou ja, wiens "schuld" het ook is, het blijft gewoon vier weken duren. De eerste keer kijk je wat zorgelijk maar als je het eenmaal weet, wen je eraan, en alles is tot dusver aangekomen.

zjanke
14 december 2011, 07:22
Ook met jouw uitleg vind ik de praatjes van de douane nog redelijk lachwekkend hoor. Simpelweg omdat iets niet bij 'hun' werkwijze past ligt het aan de ander als zich problemen voordoen.
Zo kan je alles wel naar je eigen hand zetten en de oorzaak ergens anders leggen. :stop:

De douane heeft inderdaad een redelijk rigide manier van omgaan met regels. Als je ziet hoeveel problemen dat desondanks oplevert met allerlei mensen die zich tekort gedaan of oneerlijk behandeld voelen of nog leuker: vinden dat de douane voor hen maar even een uitzondering moet maken, dan begrijp ik dat toch ook wel.
Ze leggen het probleem overigns nergens neer, maar ze accepteren gewoon bijna geen afwijking. Maar als jij je handel niet voor elkaar hebt kun je daar ook moeilijk de douane de schuld van geven....

terrasbeest
14 december 2011, 10:53
Het gaat 'm niet om de regels naar z'n hand te zetten : die regels zijn er net zo goed voor de douane, als voor een bedrijf of een particulier.

In de Rotterdamse haven bvb worden jaarlijks zo'n 650 miljoen Ton, of 650 miljard kilogram goederen behandeld. Wie denkt dat dit zonder procedures en regels kan is op z'n hoofd gevallen.

http://www.youtube.com/watch?v=xDkwnExxr80

Wat Zjanke en ik sinds het begin duidelijk willen maken is dat er firma's bestaan die dit in jouw plaats gaan afhandelen, en waarvan je een goeie en professionele service mag verwachten. Als het LANG DUURT is dit de schuld van die firma's

of horen jullie niet goed:)

Orpheo
14 december 2011, 12:27
het kan niet leuker, wel makkelijker, ofzo. ook al zit de bon er bij, toch is het een probleem, toch doen ze er dan nog steeds moeilijk over. dan moe tje blijkbaar bonnen opsturen, whatever. ik berust me er maar in, maar ik blijf erbij: het is onnodig rekken.

zjanke
14 december 2011, 13:29
Aangezien je een eigenwijze betweter bent Orpheo, heb ik een mooie simpele opdracht voor je waar veel bedrijven en consumenten bijzonder dankbaar voor gaan zijn als het je lukt.

Bedenk en voer nieuwe procedures in die sneller en goedkoper zijn voor het afhandelen van import. :ok:

Orpheo
14 december 2011, 13:36
Aangezien je een eigenwijze betweter bent Orpheo, heb ik een mooie simpele opdracht voor je waar veel bedrijven en consumenten bijzonder dankbaar voor gaan zijn als het je lukt.

Bedenk en voer nieuwe procedures in die sneller en goedkoper zijn voor het afhandelen van import. :ok:

als de bon op de doos zit: bon pakken, kijken naar de waarde. oh, verhips, het is 1000 euro waard! dan gaan we er 19% btw overheen jassen, 3.x% import. dát moeten ze doen. blijkbaar doen ze dat niet. want een brief/bon bekijken en wat intikken in je zak calculator en dat uitprinten, kost GEEN TWEE WEKEN! tenzij je letter per letter gaat uitsnijden en zetten in een oude pers ofzo.blijkbaar moe tje dus als particulier ook nog dingen opsturen. nee, wil ik niet. de bon zit al op op de doos in een plastic enveloppe waarop staat 'bill in enveloppe'. als ze dan te lui zijn om dat te openen is dat dan mijn schuld? nee. op de bon staat keurig gespecificeerd wat wat is, wat de waarde is, waar het vandaan komt, waar t naar toe moet, etc etc.

zjanke
14 december 2011, 14:09
sneller en goedkoper Orpheo, niet herhalen dat jij het maar omslachtig vindt dat niet iedereen jou als center of the universe ziet :chicken:

terrasbeest
14 december 2011, 15:29
@ orpheo : wie is ' ze' ?

Ik zal zelf het antwoord geven : het transportbedrijf dat de aangifte moet doen.
Waarom altijd eeuwige gezeur over de douane.

Het transportbedrijf maakt het inklaringsdocument op, de aangifte wordt (al dan niet) gecontroleerd/vrijgegeven door de douane, de belastingen worden afgeschreven ( automatisch) van de rekening van het transportbedrijf.Klaar.
Half uurtje max.
Als je naar de supermarkt gaat, moet iemand je wagentje vullen en naar de kassa duwen.De caissière doet niet jouw boodschappen. De douane = de caissière . De transporteur brengt jouw wagentje tot aan de kassa.Simpel toch.
Indien het echt zou verlopen zoals jij het hier voorstelt lag de hele wereldhandel op z'n gat.
En die ligt niet op z'n gat,en zal nooit op z'n gat liggen, want die is essentieel voor jouw en mijn welvaart.

llahsraM
16 december 2011, 10:45
Factuur van Ebay heb ik inderdaad gestuurd. Ik zie net dat de chauffeur onderweg is :crazyhappy: Ik moet wel 161,02 euro aan de deur betalen.. (700+ 150 verzending= 850 dollar = 652,89 euro) totaal dus ongeveer 24,65% belasting etc.

over een aantal uurtjes een Gibson SG junior uit 1969 op de mat :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

http://img171.imageshack.us/img171/1586/jaaaxp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/171/jaaaxp.jpg/)

Pakketje is op 25 november verzonden uit Amerika.


De factuur? Dus een factuur van de aankoop via Ebay? Of de daadwerkelijke factuur van UPS?

Sanderltd
16 december 2011, 15:13
De mijne hangt nu ergens rond in Keulen! :)

stikel
16 december 2011, 17:19
Factuur van Ebay heb ik inderdaad gestuurd. Ik zie net dat de chauffeur onderweg is :crazyhappy: Ik moet wel 161,02 euro aan de deur betalen.. (700+ 150 verzending= 850 dollar = 652,89 euro) totaal dus ongeveer 24,65% belasting etc.

over een aantal uurtjes een Gibson SG junior uit 1969 op de mat :crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:

http://img171.imageshack.us/img171/1586/jaaaxp.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/171/jaaaxp.jpg/)

Pakketje is op 25 november verzonden uit Amerika.

Binnen 3 weken :crazyhappy: Ik moest meestal minimaal 4 weken wachten :dontgeti:

Sanderltd
19 december 2011, 18:32
Et voilà, de gitaar is gearriveerd. Alles ziet er super uit; het pak lijkt niet opengemaakt te zijn geweest en de gitaar is goed behandeld geweest onderweg; hij ziet er nog als nieuw uit. :)

Thanks iedereen!

zjanke
19 december 2011, 19:00
Ja doei, eerst even wat foto'tjes posten. Zo makkelijk kom je er niet mee weg. :D

Dit is dus een perfect voorbeeld van een saai verhaal wat je normaal niet terug leest/hoort. Een koper die zich vooraf goed informeert, bereid is te betalen voor een zekere verzending met een betrouwbare partij en dus ook geen gesodemieter heeft met de douane omdat de afhandeling door de vervoerder goed geregeld is.

Saai eigenlijk als je vooraf goed weet wat je doet.....

Sanderltd
19 december 2011, 19:06
Kijk eens in het topic boven dit! ;) :B