PDA

View Full Version : Wat voor setup met 2 versterkers zou jij kiezen?



tnijland
11 december 2011, 22:36
Ik heb onlangs een hele fijne GigRig looper gekocht. Dat is een handige unit die true bypass is en het mogelijk maakt om pedalen in max. 6 loops te plaatsen (de laatste loop is overigens stereo) met behoud van kwaliteit.

De GigRig unit heeft 8 footswitsches waarmee je verschillende combinaties van loops kunt selecteren (m.b.v. handige dipswitsches en het resultaat (ook instelbaar) naar 1 of 2 amps kunt sturen. Momenteel heb ik een RC booster, een Menatone Workingman Blues, een Barber preamp, Suhr Riot en een TC delay in de loops staan en gebruik maar 1 uitgang die naar een Fuchs Clean Machine amp gaat.

Omdat deze unit zo veelzijdig is, ben ik wel benieuwd of het niet interessant is om juist beide uitgangen te gebruiken en deze naar zowel een Marshall als een Fender gevoicde versterker te sturen. Mijn vraag is dan ook of dit zin heeft (je kunt het waarschijnlijk ook met pedalen i.c.m. 1 amp realiseren) en welke 2 versterkers jij zou kiezen om een mooie simpele setup met echte vintage versterkers te realiseren.

Welke amps zou jij als combinatie voor je vintage sounds willen koppelen?

matto
12 december 2011, 12:11
Fender de luxe reverb ( of vibrolux reverb) en een Marshall 18 watter ( top met 2x12 of combo 1x 12)

tnijland
25 december 2011, 19:39
Bedankt voor je reactie. Ik ben het er ook helemaal mee eens. Een mooie rauwe Fender Deluxe sound in combinatie met bijvoorbeeld een 1974x of 2061 Marshall lijkt me helemaal het einde en de ultiem amp setup.

matto
26 december 2011, 00:32
Bedankt voor je reactie. Ik ben het er ook helemaal mee eens. Een mooie rauwe Fender Deluxe sound in combinatie met bijvoorbeeld een 1074x of 2061 Marshall lijkt me helemaal het einde en de ultiem amp setup.

Je hebt PM

tnijland
28 december 2011, 21:46
Onder het motto: t'is toch vakantie laat ik es ff naar Musik Produktiv gaan, kwam ik midden in de Duitse kerstdrukte terecht. De meute ontvluchtend, zocht ik de high-end gitaren & amp ruimte op waar alleen een verveelde demonstrateur zich zat af te vragen waarom er niemand bij hem naar binnen stapte. T'zal misschien ook wel een beetje recessie zijn in Duitsland ;-)

Afijn, dus papte ik maar een beetje met hem aan. Ik stelde hem dezelfde vraag: welke 2 amps zou je combineren en waarom. Hij stelde dat de meeste amps gewoon te hard gaan om een fijne sound te hebben en dus alleen nut in de oefenruimte hebben en was dan ook meer gecharmeerd van de low-wattage amps. Voor de cleane sounds was het toch wel fender amps (pro-reverb) of een deluxe reverb. De '57 deluxe amp klonk dan ook wel weer erg mooi met de befaamde "beano" Clapton sounds.

Hij had een paar aged Cream versterkers staan dat kennelijk verbeterde replica's zijn van verschillende Fender modellen. Als voornaamste Marshall probleem voorzag hij het probleem dat ze allemaal te hard moesten worden gezet om goed te klinken. Daarom demonstreerde hij een aantal low wattage amps van Bogner (de Brixton en de Panama) die zowel preamp als power-amp distortion hadden en wat variatie in voicings hadden. Erg leuk om te horen.

Alles werd gedemonstreerd met zowel een goede Fender Stratocaster als een Gibson Les Paul. Om af te sluiten, het werd dus zowaar een erg leuk demo-uurtje met amps waarvan sommige ik nog nooit van had gehoord (Cream en de Bogner International serie).