PDA

View Full Version : Problemen met Dunlop JH-1 Wahwah



Bloodpool
11 december 2011, 20:29
Hallo Gitaarnetters,

Ik heb laatst een 2ehands Dunlop Jimi Hendrix Signature (JH-1) wahwah gekocht. Maar ik denk dat Post NL er wat ruig mee heeft gedaan en 1 van de componenten nu stuk is.

Het verhaal is vrij simpel. Als ik het pedaal in Bypass mode heb krijg ik gewoon een clean, ongeaffecteerd geluid. Maar zodra ik de effectmodus aanzet krijg ik hélémáál niks; geen clean geluid, geen wahwah, niet eens ruis uit de versterker.

Nu ik een absoluut supergroentje ben met fijnelectronica en circuitplaten vraag ik aan jullie; Wat is hier het probleem?

ps- Het Dunlop JH-1 pedaal heeft praktisch hetzelfde circuitboard als een GCB-95

Alvast bedankt,
Dwayne

arjanb01
11 december 2011, 21:06
Potmeter kaduuk, vervangen dus.

tomdiedom
11 december 2011, 21:41
Hoe is de voeding? Doet de adapter het nog wel? Is de batterij leeg?

Bloodpool
11 december 2011, 21:56
Ik speel niet via adapter maar via 9v batterij (6LR61 Alkaline, logisch genoeg) en er is verder niks miks met de stroomtoevoer.

De potentiometer is inderdaad wel wat aan de roestige kant, maar alleen op de binnenkant waar de connectoren voor de kabels ook zijn aangebracht. Heeft een klein en onschuldig laagje roest echt zoveel negatieve effecten dan?

Dirk_Hendrik
11 december 2011, 22:00
Potmeter kaduuk, vervangen dus.

Da's wel een heel ongefundeerde conclusie...

Bloodpool
11 december 2011, 22:02
Kan het niet gewoon de Inductor zijn? Althans, dat lijkt mij. Ik heb niet veel ervaring maar kan me er een beetje in inleven.

tomdiedom
11 december 2011, 22:23
En weet je zeker dat de batterij niet leeg is?

Dirk_Hendrik
12 december 2011, 07:34
Kan het niet gewoon de Inductor zijn? Althans, dat lijkt mij. Ik heb niet veel ervaring maar kan me er een beetje in inleven.

OK.
De potmeter, de inductor.

Dat zijn dus de 2 componenten die in een wah het meest genoemd worden omdat je er mee kunt tweaken. Dat betekent niet dat er ook maar 1 reden aan te wijzen is waarom precies 1 van die 2 stuk zou zijn anders dat ze het "bekendst" zijn.

Wat kan er mis zijn? Van alles. Brakke soldeerlassen, kapotte condenstatoren, transistoren, draadbreuken.

Little Jay
12 december 2011, 10:36
+1 voor Dirk: allemaal kwa(h)kzalverdiagnoses! Bij buizenamps roept iedereen ook meteen dat er nieuwe buizen in moeten....

Ik heb ook een JH-1, al sinds '91 of zo. En ik heb 'm al veschillende malen gereanimeerd (ze slijten nou eenmaal bij gebruik). Als je opeens helemaal geen signaal krijgt als je de wah aanzet (en hij deed 't eerst wel) zou ik het eerst denken aan een losse soldeerverbinding ergens voor ik rücksichtlos componenten ging vervangen.

Ik heb wat wah's om zeep geholpen en ook weer gefixt in de loop der jaren. De meest voorkomende defecten bij mijn wahs waren de bewegende delen (de pot idd, maar die hoor je geleidelijk aan brak worden, is er bij nog nooit plotseling mee gestopt), of de delen die stress te verduren krijgen: batterij-clips, schakelaar.

Die batterij-clipjes willen ook nog wel eens uitgelubberd zijn en geen contact maken, probeer die clipjes eens wat naar binnen te buigen zodat de batterij goed contact maakt. Of de draadjes van de batterijclip zitten los/zijn gebroken.

Potmeter en inductor zou ik pas het laatst aan denken eigenlijk. Een kapotte inductor heb ik nog nooit gehad. Ik zou beginnen bij de stroomvoorziening en vandaar uit verder zoeken.

Voor de zekerheid (je weet maar nooit): niet input en ouput per ongeluk omgewisseld toch? (been there, done that.... )

Bernardduur
12 december 2011, 10:54
Een kapotte potmeter of een kapotte inductor geeft een ander geluid, niet gelijk stilte!

Ik zet ook mn geld in op power (batterij) of een los draadje ergens!

tomdiedom
12 december 2011, 11:15
Ik denk inderdaad dat het een gevalletje jack-in-de-ingang-van-de-wah-laten-zitten is.
Misschien de batterij er even uithalen en tegen je tong aanzetten. Als je niks voelt is ie echt helemaal leeg, als je wel wat voelt kunnen we in ieder geval iets uitsluiten.

Dirk_Hendrik
12 december 2011, 12:49
Misschien de batterij er even uithalen en tegen je tong aanzetten.
Je wil niet weten hoeveel volksstammen bleek wegtrekken bij de gedachte aan dit praktische trucje. Straks eet je nog stoom op!

almarvk
12 december 2011, 12:56
Als je dan ook stroom uit poept heb je er nog wat aan!

Bloodpool
12 december 2011, 14:39
Nee, het is een gloednieuwe batterij, ik heb de batterij gekocht vlak nadat het pedaal met de post binnenkwam.

Zou het clean level er ook niet uit moeten liggen dan, als de stroomtoevoer niet werkt?
Ik zal de batterijconnector wel ff checken, even het blauwe hoesje openhalen met een kabelmesje..

Update:
Niks mis met de batterijclip, maakt gewoon contact, en mijn ouwe residentiële voltmeter geeft op beide punten van de clip gewoon 9 volt aan. De batterij doet het ook gegarandeerd nog, want zowel de voltmeter als mijn tong zeggen gewoon 9 volt.

Wat mij wel op is gevallen is dat de ingang voor de Output de gitaarkabel niet echt goed "vastgrijpt" en ik hem
er eigenlijk met minimale moeite uit kan schuiven.

Bloodpool
13 december 2011, 11:59
Het probleem is wss gewoon de inductor.. populair of niet, het vertoont allemaal wel de juiste symptomen, het geluid is nu gewoon minimaal zacht (versterker vol open draaien en 2dB aanluisteren).

En anders breng ik hem binnenkort naar de fixer. Dan riskeer ik maar wat extra geld

Bernardduur
13 december 2011, 12:07
Waarom de inductor? Ik heb op alle wahs die ik ooit heb gefixt er maar 1 a 2 gehad met een kapotte inductor...... en dat waren erge oude :)

Ik zou em iig wel effe langs een fixer brengen ja.........

Bloodpool
13 december 2011, 12:18
Kennen we nog een goeie fixer in de omgeving van Leewarden/Dokkum?

dacrow
31 december 2011, 07:32
Ben je zeker dat je de gitaarkabel in INPUT en niet in OUTPUT/AMPLIFIER steekt?

Je zou niet de eerste zijn :)

Dirk_Hendrik
31 december 2011, 09:21
Ben je zeker dat je de gitaarkabel in INPUT en niet in OUTPUT/AMPLIFIER steekt?

Je zou niet de eerste zijn :)

Goeie bump! :stop:
Nee. Dan had hij geklagd dat z'n wah piep deed.