PDA

View Full Version : Toffe manier om snaren af te knippen



sietze
11 december 2011, 17:17
Goed opletten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=n90f-bA1Qv0

Kritz
11 december 2011, 18:26
Goed opletten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=n90f-bA1Qv0




Vind jij dit een toffe manier? Heb je al eens gezien hoe dat warm water gemaakt wordt?

Jedeel
11 december 2011, 18:34
Vind jij dit een toffe manier? Heb je al eens gezien hoe dat warm water gemaakt wordt?

Over welk warm water heb jij het?

Uit het filmpje begrijp ik dat de snaren breken door warmte en wrijving.
(Snap niet waarom je niet een 'knipper' in de gitaarkoffer hebt liggen trouwens.)

Woml
11 december 2011, 19:07
Leuk om er bij te zeggen dat je goed moet kijken, maar als je het zo in beeld brengt dat je er niks van kunt zien, en ook nog eens lekker snel demonstreert, heb je daar niet echt iets aan... :chicken:

Als ik echt geen knippertje in de buurt heb, haal ik de uiteinden van de snaren er trouwens gewoon af door het uiteinde strak te trekken en een paar keer heen en weer te wiebelen langs de stemschroef. Dan heb je helemaal geen uitstekende stukjes meer, ziet er heel clean uit. Alleen bij de onomwonden snaren voelt het een beetje riskant; als je pech hebt, zouden die los kunnen schieten, en heb je niet genoeg speelruimte om ze er weer opnieuw op te krijgen. Maar als je de snaren goed vast zet, zodat ze zichzelf vastknellen, dan gaat ook dat gewoon goed.

En, zoals gezegd: als ik mijn snaren wissel, heb ik er toch gewoon een tangetje bij.

Mr.Fingers
11 december 2011, 20:21
Slordig! Ik haat uitstekende eindjes, daarom ben ik zo'n fan van die "insteek"mechaniekjes zoals op oude Fenders (waar je het eindje snaar in het asje steekt (verticaal)), maar als het niet anders kan:

dan knip ik ze gewoon kort af, klem de snaar in het gaatje met m'n duim, en wikkel dan strak op, works like a charm (zelfs met de moeilijke, dunne octaafsnaren in een krappe slotted headstock). Niet moeilijk, eens zo netjes.

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/20bd5912.jpg

barno
11 december 2011, 20:39
Goed opletten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=n90f-bA1Qv0

ah, dat vind ik nuttig!

ik speel vaak op gitaren waar de snaar in de tuner moet. toevallig de laatste drie gigs telkens een dunne snaar gebroken en geen tang bij. telkens een schaar moeten vragen ginder.
Je kan de snaar in zijn volle lengte op de tuner draaien maar kans dat het wat langer duurt eer ie vast op stemming zit is groter, dus doe ik liever niet.

Ik ga dit zeker proberen. Al vrees ik dat het met zweethanden, die ik dan meestal heb, moeilijker zal zijn

sietze
13 december 2011, 15:57
Hahah

@Jedeel Denk je nu echt dat ik ze breek door wrijving? Ik ben Uri Geller niet. Kneuzen tussen je vingers man.

Jedeel
13 december 2011, 17:58
Ik ben Uri Geller niet.

:soinnocent:

pueblo
13 december 2011, 18:30
het is niet door wrijving ;) maar gewoon door metaalmoeheid, zo heb ik vroeger wel vaker ijzerdraad ed in twee gedaan :) (of met paperclipjes :) )

Kritz
13 december 2011, 18:37
het is niet door wrijving ;) maar gewoon door metaalmoeheid, zo heb ik vroeger wel vaker ijzerdraad ed in twee gedaan :) (of met paperclipjes :) )


Eindelijk! Eindelijk! :ok:;) + 10

Gearjunkie
13 december 2011, 21:30
Eindelijk! Eindelijk! :ok:;) + 10

Maar leg je warme water eens uit dan... geen idee waar je het daar over had

FruscianteFan
13 december 2011, 23:00
Leuk om er bij te zeggen dat je goed moet kijken, maar als je het zo in beeld brengt dat je er niks van kunt zien, en ook nog eens lekker snel demonstreert, heb je daar niet echt iets aan... :chicken:

Als ik echt geen knippertje in de buurt heb, haal ik de uiteinden van de snaren er trouwens gewoon af door het uiteinde strak te trekken en een paar keer heen en weer te wiebelen langs de stemschroef. Dan heb je helemaal geen uitstekende stukjes meer, ziet er heel clean uit. Alleen bij de onomwonden snaren voelt het een beetje riskant; als je pech hebt, zouden die los kunnen schieten, en heb je niet genoeg speelruimte om ze er weer opnieuw op te krijgen. Maar als je de snaren goed vast zet, zodat ze zichzelf vastknellen, dan gaat ook dat gewoon goed.

En, zoals gezegd: als ik mijn snaren wissel, heb ik er toch gewoon een tangetje bij.
Ik heb weleens net zo lang gebogen tot ze van ellende/metaalmoeheid makkelijk te breken waren. Maar het is beter om ze weer in elkaar te draaien (zoals ze ook in de verpakking zitten), en eventueel uit de weg te buigen. Staat ook nog eens vrij sierlijk.

Maar goed, dat doe ik alleen als ik geen zakmes bij me heb, en die zit gewoon in de gitaartas.

Kritz
13 december 2011, 23:12
Maar leg je warme water eens uit dan... geen idee waar je het daar over had


Metaalmoeheid zoals ,pueblo al zei;) . Op het filmpje worden de snaren op die manier in een snel tempo (niet geknipt)maar gebroken. Het is een oplossing die hetzij al op een andere manier werd gedaan. Niets nieuws onder de zon.
Ik verbaasde dat er reactie op kwam alsof er totaal iets nieuw uit de bus kwam. Het is geen goede manier,en leid tot kwetsuren. Beschouw het maar als een noodoplossing zoals je het zelf zou willen.;)

Met dat warm water bedoelde ik eigenlijk,slimme uitvinding. Heb jem.:soinnocent:

barno
13 december 2011, 23:41
Metaalmoeheid zoals ,pueblo al zei;) . Op het filmpje worden de snaren op die manier in een snel tempo (niet geknipt)maar gebroken. Het is een oplossing die hetzij al op een andere manier werd gedaan. Niets nieuws onder de zon.
Ik verbaasde dat er reactie op kwam alsof er totaal iets nieuw uit de bus kwam. Het is geen goede manier,en leid tot kwetsuren. Beschouw het maar als een noodoplossing zoals je het zelf zou willen.;)

Met dat warm water bedoelde ik eigenlijk,slimme uitvinding. Heb jem.:soinnocent:

ik vind het wel een goede manier als je niks voorhanden hebt (hetgeen mij wel es gebeurt).

Tuurlijk kende ik het principe al, alleen wordt het hier op een efficiënte manier gedaan waar door het vlug kan.

Kritz
13 december 2011, 23:53
ik vind het wel een goede manier als je niks voorhanden hebt (hetgeen mij wel es gebeurt).

Tuurlijk kende ik het principe al, alleen wordt het hier op een efficiënte manier gedaan waar door het vlug kan.


Natuurlijk wel als je niets voorhanden heb,maar dan toch voorzichtig zijn.
Zelf heb ik altijd een tangetje bij,gaat veel sneller. Daarom vind ik de andere methode niet zo goed. Maar goed ieder zijn vrijheid daarin. Het was wel leuk om het eens te zien op die manier. ;)

mesaman
14 december 2011, 00:33
nou, interessant.echt waar, geweldig!poepoe! wow, yeah...jeuj.

zet je nu ook een filmpje op youtube dat als je aan de knopjes draait er een stemmings wisseling in werking wordt gebracht?

t niveau daalt! :chicken:

barno
14 december 2011, 01:46
nou, interessant.echt waar, geweldig!poepoe! wow, yeah...jeuj.

zet je nu ook een filmpje op youtube dat als je aan de knopjes draait er een stemmings wisseling in werking wordt gebracht?

t niveau daalt! :chicken:

? een handige truuk voor een mogelijk probleem tijdens een live set (als je insteekmechanieken gebruikt): ik vind dat relevanter dan 90 procent van dan andere topics.
maar live spelen in survival mode is ouderwets waarschijnlijk.

Aca Ilic
14 december 2011, 07:01
Goed opletten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=n90f-bA1Qv0

Je nomet dit toffe manier...?

dit is pas toffe manier
http://www.youtube.com/watch?v=MJprlwYq_ew

en daarbij hoef je nog geen toegift meer te doen :-) ( let op vanaf 2.00)