PDA

View Full Version : Buizenversterker zeer weinig tot niet gebruiken, kan dat technisch gezien kwaad?



hoofd
11 december 2011, 15:18
Dag versterkerlui,

Ik heb een Vox AC15cc1 en ik gebruik het ding nauwelijks. Hij gaat te hard voor hier thuis, dus de versterker staat bij mijn ouders op zolder, waar ik er eens in de twee maanden een keer een half uurtje op speel, als het meezit. Het is een puike versterker, ik ben er dol op, maar ik gebruik het ding dus haast niet. Dat is natuurlijk an sich al zonde, maar is dat technisch gezien ook zonde?

Ik heb geen idee van techniek en dergelijke, maar als stilstand achteruitgang is bij een buizenversterker, dan verkoop ik het ding net zo lief aan iemand die er beter mee omgaat. Als het niet zoveel kwaad kan, dan hou ik 'm uiteraard, maar is er dan nog iets waar ik specifiek op moet letten bij het langdurig stallen van een buizenamp?

Bvd,

Hoofd

StevenStrat
11 december 2011, 15:44
dustcovertje en gedaan. Ze zijn niet van chocolade gemaakt hoor.

Misery Signals
11 december 2011, 15:51
Mijn buizenamps gaan pakweg drie keer per jaar op. Kan geen kwaad als ze in een case zitten denk ik?

MS

Mitch
11 december 2011, 17:07
Heel langdurig stilstaan is niet bevorderlijk voor een aantal elektrische onderdelen, die juist gebaat zijn bij regelmatig onder spanning staan. Maar goed, eens in de twee maanden...da's wat anders dan dat je een amp na 20 jaar opstart en er wonderen van verwacht.

cluseau
12 december 2011, 16:09
Zolang je hem een paar keer per maand intensief (betekend niet perse voluit) gebruikt zal dat geen nadelige effecten opleveren tenzij de tijd die hij uitstaat wordt doorgebracht in een niet droge ruimte. Die enkele keren is genoeg om de elko's in leven te houden en de buizenslijtage zal minimaal zijn ook omdat er weinig schokken door de amp gaan. Wel belangrijk is om je potmeters en schakelaar lekker te gebruiken wat wil zeggen dat je ze een paar keer heen en weer moet draaien. Dat houd de boel schoon. Prik gewoon een paar keer een jackplug in de send en return mocht je die hebben.