PDA

View Full Version : 19" Amps VS versterkertop



Theije
1 juni 2003, 19:27
Waar geven jullie de voorkeur aan? en interessanter eigenlijk nog waarom?

V!N
1 juni 2003, 20:08
Waar geven jullie de voorkeur aan? en interessanter eigenlijk nog waarom?


Een combo is rotsvast.

Met een top heb je mogelijkheid om met luidsprekerkasten te variëren.

Met een rack kun je met voor- en eindversterkers variëren en dan ook nog eens met loudspeakerboxen.

Daarom kies ik voor het rack.

bas vincent
1 juni 2003, 21:01
Het voordeel van 19" is idd dat je heel flexibel bent met je setup. Nadeel is wel weer dat het een behoorlijke tijd kan duren voordat je je eigen geluid hebt gevonden, met al die mogelijkheden.

Ik geef zelf echter ook wel de voorkeur aan 19"....

josh.vandenberg
1 juni 2003, 21:28
combo s zijn zwaar en vaak onhandig.je tilt ze toch alleen ze wegen vaak 35 a 40 kilo.ik heb een 5150 van peavey gehad.vreselijk

een losse top is een eenheid.flexibel met speakers.en de 4x12inch pak je meestal met z n tweeen.mijn voorkeur.een goede top geeft b v 3 wereldsounds

rackspul is inderdaad heel flexibel.vaak programeerbaar waardoor je vaak honderd sounds hebt.nadelen zijn langere aansluittijd.soms losse kabels.maar wel stereo.wel weer vaak lopen naar je auto.box 1 box2 ,eindversterker,pre amp ,snoeren pedaal

LordSpeedyShit
2 juni 2003, 07:48
rackspul is inderdaad heel flexibel.vaak programeerbaar waardoor je vaak honderd sounds hebt.nadelen zijn langere aansluittijd.soms losse kabels.maar wel stereo.wel weer vaak lopen naar je auto.box 1 box2 ,eindversterker,pre amp ,snoeren pedaal
bij een rack heb je nou juist niet lang nodig om alles aan te sluiten. Je laat het gewoon aangesloten in je rack zitten, gitaar erin, stekker in het stopcontact en klaar.
En het lijkt me dat je niet eerst je preamp, dan je eindversterker enzo gaat sjouwen, je neemt gewoon je hele flightcase in een keer mee.

josh.vandenberg
2 juni 2003, 08:42
[quote=josh.vandenberg]rackspul is inderdaad heel flexibel.vaak programeerbaar waardoor je vaak honderd sounds hebt.nadelen zijn langere aansluittijd.soms losse kabels.maar wel stereo.wel weer vaak lopen naar je auto.box 1 box2 ,eindversterker,pre amp ,snoeren pedaal
bij een rack heb je nou juist niet lang nodig om alles aan te sluiten. Je laat het gewoon aangesloten in je rack zitten, gitaar erin, stekker in het stopcontact en klaar.
En het lijkt me dat je niet eerst je preamp, dan je eindversterker enzo gaat sjouwen, je neemt gewoon je hele flightcase in een keer mee.

josh.vandenberg
2 juni 2003, 08:50
[quote=josh.vandenberg]rackspul is inderdaad heel flexibel.vaak programeerbaar waardoor je vaak honderd sounds hebt.nadelen zijn langere aansluittijd.soms losse kabels.maar wel stereo.wel weer vaak lopen naar je auto.box 1 box2 ,eindversterker,pre amp ,snoeren pedaal
bij een rack heb je nou juist niet lang nodig om alles aan te sluiten. Je laat het gewoon aangesloten in je rack zitten, gitaar erin, stekker in het stopcontact en klaar.
En het lijkt me dat je niet eerst je preamp, dan je eindversterker enzo gaat sjouwen, je neemt gewoon je hele flightcase in een keer mee.

je eind versterker wordt lekker heet.daar ga ik dus echt geen gevoelige effectapperatuur boven hangen,bovendien kan het gaan brommen.bij een top heb je ,ingangsnoer 1speakersnoer eventueel 2effectsnoeren. trapschakelaar.

bij rackspul heb ik ,ingangsnoer,midicabel met voeding,2voor-eind verbindingen,2 speakersnoeren.2speakerboxen.al met al vind ik het een hoop gedoe.

als je een echt goede top heb vind ik het geluid bovendien toch wat beter.maar misschien is dat wel persoonlijk.

gerrekat
2 juni 2003, 12:38
Ik hou veel meer van een goede top daar komt IMO veel meer druk af en klinkt rauwer en vetter zeker live.
Een rack is leuk en klinkt stand alone vaak erg goed maar in een band situatie en live geef ik de voorkeur aan een GOEDE top!

Flexibiliteit hebben de meeste 3 en 4 kanaals tops ook genoeg maar als je echt veel veschillende stijlen speelt is een racj misschien meer iets maar ik streef naar 1 herkenbaargeluid en niet naar 10 verschillende geluiden!

Ik weet niet tops klinken gewoon "echter", racks meer hi fi!

tegenwoordig kun je in veel tops ook verschillende typen eindbuizen zetten overigens!

V!N
4 juni 2003, 10:39
Er worden goeie punten genoemd, maar ook gelul ..

Boven mijn eindversterker zit eerst een rack unit open (met zo'n roostertje ervoor) en daarboven pas de voorversterker. Dit wordt echt niet zo heet dat er problemen ontstaan.
En dat hele arsenaal aan kabels en aansluitwerk, dat is ook maar net hoe gek je het zelf wilt maken. Je kan ook een rack en een cab nemen en dan heb je net zoveel aan te sluiten als iemand met een top en een cab.

En die umptien ziljoen verschillende geluiden in een rack .. wederom, zo gek als je het zelf wilt maken. Als je er een effect in stopt kom je daar wel aan. Ik heb er maar een 4-kanaals voorversterker in en een eindversterker. Ik speel electrisch van Jazz tot Metal met alles wat daartussen ligt en heb me prima met 'maar' 4 kanalen weten te redden, dit zou me niet zijn gelukt als ik de 2-kanaals JCM 900 stack had gehouden.



Een van de punten waar wel degelijk wat in zit is het sjouwwerk: eerst het rack uitladen, hopen dat niemand iets met je raar geparkeerde auto vol apparatuur doet, terug naar de auto, eerste cab eruithalen, hopen dat niemand iets met je raar gepaarkeerde rack doet, cab neerzetten en hopen dat niemand .. en dat gaat dan nog vrolijk door tijdens het lopen met het tweede cab, de gitaar en de tassen met snoeren en pedaaltjes.

Het aansluitwerk daarna mag geen probleem zijn tenzij je ze echt niet allemaal meer op een rijtje hebt .. dit doe je een keer en je weet voor de rest van je leven hoe alles hoort te zitten.

Het tweede punt waar ik me bij aansluit is het rauwere geluid van alles wat anders is dan een rack. Niet alleen top, maar ook combo. Het is directer, gezelliger, met charmante schoonheidsfoutjes. Een rack klinkt daarentegen weer enorm gelikt, dit kan meteen op de plaat of via de PA het stadion in. Heel handig, maar vooral bij jamsessies of als ik thuis wat pingel mis ik het lompe rauwdauwer stack-geluid of dat gezellige kleinschalige van de combo's die ik heb gehad.

Daarom heb ik er weer een (bijna) leuke combo bijgekocht, ik maak me minder zorgen bij het in en uitladen. Ik hoef niet meer de straat te blokkeren en veel heen en weer te lopen. Ik loop ik in een keer met de gitaar in de hand en de tassen op de rug terwijl ik de combo in de case voor me uit duw.


Maar Theije, waar wil je uiteindelijk heen met deze vraag, of is het maar een poll ?

Toaster
4 juni 2003, 11:12
Ik denk dat theije gewoon zijn mening wil vormen aan de hand van ervaringen omdat ie zelf voor de keuze staat nu?

Zelf lijkt me een top met enkele pedaaltjes net zo handig. Ik gebruik toch nooit alle geluiden uit zo'n 19 inch. Ik weet ook wel dat je met die rack apparatuur zelf allerlei mooie geluiden kan instellen zodat je maar een paar presets gebruikt.

Maar toch. Met losse pedalen heb je meer invloed op je geluid. Laat ik het zo zeggen: je kan meer met je geluid improviseren: galmpje erop? intrappen, delay? intrappen. Distortie uit en die andere twee aan? distortie uitrappen. Dat is met een rack veel moeilijker.

Voor mijn gevoel moet je met een rack je hele setlist doorlopen en voor elk nummer bepalen wat je wilt gaan doen met je geluid.

Dat is veel werk en je kunt dus moeilijker improviseren(met je geluid) maar je hebt wel bij elk nummer een gelikt geluid wat er precies bij hoort. dus dat is weer een voordeel.

Ik denk dat V!N me nu gaat afmaken :wink: maar dat is niet erg. 8-)

Anderen geven waarschijnlijk als oplossing: rack met pedalen maar dat klinkt in mijn oren gewoon als 1 + 1 = 1

(nu breng ik echt de discussie op gang ben ik bang :razz: )

lol nou ik kijk zo wel hoe de reacties zijn :roll:

Rectifier
4 juni 2003, 11:26
Das onzin dat je minder kan improviseren met een rack.

Als je een rack hebt maak je ook meestal gebruik van midi.
Vrijwel met de meeste midi controllers/FX apparaten kan je binnen presets CC (control changes) gebruiken om afzonderlijke FX aan of uit te zetten zoals reverb/chorus/delay noem maar op.
Dit is dus identiek aan het gebruik van losse pedaaltjes.

En daarbij, als je losse pedaaltjes gebruikt met bv. een top dan zou je 2 loops moeten maken.
1e pre-amp loop: compressor/overdrive/dist./eq./wah
2e FX loop: chorus/delay/reverb etc.

Immers wie wil er reverb of delay voor de amp-input??? Niemand want dat klinkt helemaal nergens naar.

Dat je met een rack ook je hele setlist moet doorlopen is ook bullshit.
Is wel een optie maar dat geldt meer voor top40 jongens die 300 verschillende geluiden nodig zijn.

Ik heb op mijn floorboard 10 programma's tot mijn beschikking waarbinnen ik alle FX aan of uit kan zetten.
4 cleane programma's, 2 crunch, 2 heavy chrunch, 2 lead.

Meer ben ik niet nodig! :lol:

V!N
4 juni 2003, 18:32
Ik denk dat theije gewoon zijn mening wil vormen aan de hand van ervaringen omdat ie zelf voor de keuze staat nu?

Thije, is dit zo jonge ?


Zelf lijkt me een top met enkele pedaaltjes net zo handig. Ik gebruik toch nooit alle geluiden uit zo'n 19 inch. Ik weet ook wel dat je met die rack apparatuur zelf allerlei mooie geluiden kan instellen zodat je maar een paar presets gebruikt.

Maar toch. Met losse pedalen heb je meer invloed op je geluid. Laat ik het zo zeggen: je kan meer met je geluid improviseren: galmpje erop? intrappen, delay? intrappen. Distortie uit en die andere twee aan? distortie uitrappen. Dat is met een rack veel moeilijker.

Voor mijn gevoel moet je met een rack je hele setlist doorlopen en voor elk nummer bepalen wat je wilt gaan doen met je geluid.

Dat is veel werk en je kunt dus moeilijker improviseren(met je geluid) maar je hebt wel bij elk nummer een gelikt geluid wat er precies bij hoort. dus dat is weer een voordeel.

Ik denk dat V!N me nu gaat afmaken :wink: maar dat is niet erg. 8-)

Afmaken niet, maar je raaskalt erger dan Amerikaanse presidentszonen :-?

Natuurlijk zijn er van die fanaten die hun rack volstoppen met een heel leger aan effecten, maar ik heb er maar een voor en eindversterker in. Het is dus eigenlijk precies een versterkertop maar dan in een behuizing die toch wel verdacht veel weg heeft van een rack.

Hierbij heb ik een pedaaltje met vier knopjes waarmee ik kan kiezen welk kanaal ik wil. knopje één doet het even niet meer, dus kort door de bocht heb ik een versterkertop met drie schakelbare kanalen. Op de vloer ligt een Octaver van Boss en heeeeel af en toe nog een digitech multilul voor de galm, echo, chorus, flanger of extra EQ.
Het valt allemaal reuze mee jonge, het is niet moeilijk te bedienen ookal ziet het er wel moeilijk uit.


Anderen geven waarschijnlijk als oplossing: rack met pedalen maar dat klinkt in mijn oren gewoon als 1 + 1 = 1

Ja hoi he .. Kom op Toaster ! Deze uitspraak raakt echt kant noch wal, komt deze wel van jezelf of heeft iemand je wachtwoord gekraakt ?

Sommige effecten kun je nou eenmaal niet als een 19" unit vinden of zouden onnozel zijn. Zie jij het al voor je dat iemand een uitgebreid analoog circuit in een 19" unit soldeert met daarin een stuk of 20 klassieke germanium fuzzboxen die te patchen zijn enneh .. he wacht, dit is nog lang niet zo'n slecht idee ! :D

*ahum* Maar wat ik bedoel: een paar van de leukste extraatjes voor je geluid die er zijn, zitten in een pedaaltje en niet in een rack.


(nu breng ik echt de discussie op gang ben ik bang :razz: )

lol nou ik kijk zo wel hoe de reacties zijn :roll:

Mijn onvoorwaardelijke medewerking heb je in ieder geval. :) Ik wil wel even het beeld rechtzetten dat combo'ers en toppers van rackers hebben.

Ik geef toe, ze zijn er, maar niet alle rackers zijn van die lui met umptien ziljoen midi gestuurde effecten die elk geluid wat er ooit is geweest met alle geweld na proberen te doen.

Candyman
5 juni 2003, 21:04
De meeste rackers die ik ken, zijn mensen die in (cover)bands spelen die 3 tot 4 basisgeluiden (preamp) gebruiken i.c.m. een goede FX unit (G-force, Lexicon) en een degelijke eindtrap (VHT, MB 2:90). Zij hebben een compact setje bestaande uit een rack op wieltjes met 1x12'/2x12" kastje(s) en floorboard, dat makkelijk/snel aan te sluiten is (multistekker). Het belangrijkste is dat het flexibel moet zijn, dus een goed clean/crunch/heavy/lead geluid op zowel laag als hoog volume (van bruiloft tot Ahoy).

Ik gebruik zelf een top met midi (incl. flightcase), een 1x12" kastje en een 2HE shallow rack met een effectprocessor, die ook alle kabels en de footcontroller bevat. Is aardig compact, maar de gitarist in m'n band heeft zijn racksetup wel veel sneller aangesloten. :o

LordRiffenstein
5 juni 2003, 21:49
Bij mij is het een combinatie, top met een rackje. Waarom? Wel ik vind mijn smaak van klanken in versterker-tops, de enige pre-amps die ik echt goed vind zijn de Engl 580 en de oude Egnator. Daarom dus een top in combinatie met een 4x12 of 2x12. Verder heb ik een 6HE rack met G-Major, GX-700, Furman voltage regulator, wireless, midi-interface voor Engl, 1 pedaaltje (nu nog :razz: ) en een Gemini line conditioner die niet meer nodig is.

Aansluiten gaat vrij snel, ik heb 4 kanalen op mijn versterkers en heb de TS in de rack, verder gebruik ik wat leuke effectjes, meer in mijn coverband natuurlijk dan in de bluesband. JA ik gebruik deze setup ook in een bluesband :cool: