PDA

View Full Version : Onleesbare neck stamp leesbaar maken van een 1969 telecaster



Noordeling38
11 december 2011, 08:31
Ik heb een telecaster uit 1969 waarvan de neck stamp onleesbaar is geworden. Het is groene inkt wat ook klopt volgens de beschrijvingen op diverse sites.

citaatje van een site:
In 1969, CBS-Fender began to implement a new type of neck stamp in place of the usual date stamp consisting of model code, month, year, neck width (e.g. 8 DEC 65 B for a Duo-Sonic II with a 1 5/8 inch neck width). The new code consisted of 6, 7 or 8 digits and was usually stamped in green ink. An example of this type of neck code found on a Precision Bass is 529129B.

Ik heb echter geen idee hoe ik deze vaag geworden stempel weer zou kunnen lezen. Eventueel met speciaal licht of iets dergelijks? Iemand met een advies? Ben erg benieuwd..

Noorder Gitaar Dag 3 maart 2012 Zuidbroek

Noordeling38
11 december 2011, 08:33
Hierbij nog een linkje waar een foto van de nack stamp op staat:

http://www.mijnalbum.nl/Album=MSFA4TRC

macwilliams
11 december 2011, 10:36
Je zou een nieuwe foto kunnen maken waarop de stamp scherp te zien is, daar word bij nog niet leesbaar van maar:

Maak de fotos nu donkerder in een fotobewerk programma en waarschijnlijk zie je dan al wat contouren van leestekens naar voren komen. Dan kun je ook de contrast aanpassen en zo zijn er nog wel een paar dingen die je kan proberen in een programma.

Op deze manier heb ik een jaartal op een cent naar voren weten te halen die ongeveer 300 jaar in de grond had gelegen.

Midwolda
11 december 2011, 11:05
Misschien met UV licht, ik heb wel zo'n lamp in huis.

Oranjeaap
11 december 2011, 14:07
Maak eerst eens een goed scherpe foto met goede belichting, dan kan iemand hier op het forum vast wel wat kloten met Photoshop

UV of blacklight kan ook wel eens werken inderdaad.