PDA

View Full Version : Overdrive voor JCM 800 combo



Sinner1980
10 december 2011, 20:15
Hey allen,

IK ben,zoals sommigen van jullie misschien al gelezen hebben, sinds vandaag de trotse bezitter van een JCM 800 4104 (2x 12 combo).

Nu ben ik meteen druk op zoek gegaan naar een lekker overdive pedaal om de boel een beetje aan te dikken zeg maar.

Hebben jullie misschien suggesties?

Ik hoor veel goed over de Fulltone OCD dus deze heeft zeker mijn interesse.

Simon Hans
10 december 2011, 22:08
Hey allen,

IK ben,zoals sommigen van jullie misschien al gelezen hebben, sinds vandaag de trotse bezitter van een JCM 800 4104 (2x 12 combo).

Nu ben ik meteen druk op zoek gegaan naar een lekker overdive pedaal om de boel een beetje aan te dikken zeg maar.

Hebben jullie misschien suggesties?

Ik hoor veel goed over de Fulltone OCD dus deze heeft zeker mijn interesse.
Tube screamer
Carl martin plexi tone
MXR-iii distortion

have fun!!! Simon

Ijselrobo 07
10 december 2011, 22:13
Blackstar HT-Dual. gebruik ik voor mijn JTM45 (met 4x12, 25w greenbacks) en dat klinkt gewoon heerlijk.

Henri H
10 december 2011, 22:58
Een tubescreamer is altijd goed, maar vind ik het meest geschikt als "clean" booster, omdat de drive wat teveel kleurt.
Als je de level wat hoger zet (10), heb je op het drive kanaal van je JCM 800 gelijk wat meer gain. Met een Les Paul heb je dan eigenlijk genoeg gain, maar met een single coil blijft het nog redelijk crunchy.
Ik heb er daarom een Goudie FX 808+ bij, die wat "transparanter" klinkt, en ook nog steeds goed reageert op de volumepot van je gitaar.
Ik kan me voorstellen dat een Blues Pro dat ook doet, en een TC Electronic Mojomojo lijkt me ook een goede kandidaat.
Een Ibanez MSL schijnt trouwens de beste tubescreamer te zijn volgens een blinde Gitaarnet-test.
Ik heb zelf een Ibanez TS10 en een Maxon OD808, en die klinken nagenoeg identiek. De TS10 is het goedkoopst 2ehands te krijgen denk ik.

HaroldA
10 december 2011, 23:02
Zoals in je HNAD-topic ook al geopperd is: Blues Pro, Dist+ of Dist III.

De OCD wordt erg zompig met humbuckers.

Sinner1980
10 december 2011, 23:07
Zoals in je HNAD-topic ook al geopperd is: Blues Pro, Dist+ of Dist III.

De OCD wordt erg zompig met humbuckers.

Scherp,scherp;)

Laat ik nou op een tele spelen:dus geen humbuckers.

Ik ben er wel een beetje over uit; het plan van aanpak althans.

Ik ga een beetje koopjesjagen en vraag tevens wat pedalen van collega-gitaristen uit de regio en zo kom ik er wel uit denk ik.

HaroldA
10 december 2011, 23:09
Als je een vintage sound wil moet je ook een vintage overdrive nemen. OCD vind ik vrij modern gevoiced.

Lenen, 2e hands kopen, vergelijken... Veel plezier de komende tijd! :ok:

Sinner1980
10 december 2011, 23:10
Als je een vintage sound wil moet je ook een vintage overdrive nemen. OCD vind ik vrij modern gevoiced.

Lenen, 2e hands kopen, vergelijken... Veel plezier de komende tijd! :ok:

Thanks. komt goed!

Nu nog weten hoeveel ohm die attenuator moet zijn en ik kan naar mn nest...:seriousf:

HaroldA
10 december 2011, 23:12
Thanks. komt goed!

Nu nog weten hoeveel ohm die attenuator moet zijn en ik kan naar mn nest...:seriousf:

Jouw combo is 8 ohm? Dan zou ik een 8 ohm loadbox scoren.

Ik heb expres 2 speakers van 8 ohm gekocht zodat m'n combo 16 ohm is, net als al m'n andere 4x12 cabs. Combineert een stuk makkelijker. Ik heb dus ook een 16 Ohm loadbox.

Henri H
10 december 2011, 23:15
Ik ben ook 's op overdrive-jacht geweest, en heb bij Feedback een stuk of 7 pedalen getest.
Uiteraard zat er wel verschil in sound tussen de verschillende overdrives, maar ik heb uiteindelijk ook gekozen voor het pedaal dat de minste ruis en bijgeluiden veroorzaakte. Ik vond b.v. de MXR GT-OD ook een hele goeie kandidaat, maar de Maxon OD808 had behoorlijk wat minder ruis.

Een BOSS OD-3 b.v. is ook een prima TS-achtige, en ook de BD2 prima in orde.
Het zijn allemaal nuanceverschillen.

Sinner1980
16 december 2011, 13:09
Ik heb momenteel vene een oude Boss SD-1 geleend van een kennis en dat klinkt fijn; lekker 80's zeg maar. Wel een hoop herrie zodra je m intrapt maar goed.