PDA

View Full Version : Ik wil mijn tele modden maar hoor graag meningen



Sinner1980
10 december 2011, 17:15
Na een tijdje mijn geld aan hele andere dingen uitgegeven te hebben heb ik weer wat budget voor mijn grootste hobby vrijgemaakt.

Ik speel nu al een tijd op mijn vintage hot rod telecaster,deze:

http://i294.photobucket.com/albums/mm95/mikezeeuw/Fendervintagehotrod52telecaster001.jpg

Ik ben er nog steeds erg blij mee en zweer bij deze plechtig dat ze nooit meer weg gaat;)

Ondanks het feit dat het al een hot rod is wil ik haar nog wat meer hot rodden. Het volgende had ik in gedachten;

-De pickups vervangen door een Dimarzio chopper in de brug en een twang king in de halspositie. Ik vind de traditionele look van een lipstickpickup toch mooier en vind de mini humbucker in de hals toch net even te donker.
De brug mag van mij wat meer ballen hebben en wat minder ruis.
De keuze is uiteraard geïnspireerd op dhr Kotzen zijn tele.
-De 3 way switch vervangen voor een 4 way. Een extra tonale mogelijkheid is altijd welkom lijkt mij. Ik wil dit bestellen bij RS Guitarworks en, naar het schijnt, heb ik dan meteen kwalitatief betere potmeters etc.

Deze veranderingen brengen echter wel wat 'complicaties' met zich mee.
Voor de 4 way moet in dit geval de twang king 3 conductors (whatever that may be) hebben. Deze heeft er standaard 2 dus dient dit aangepast te worden maar daar heb je gelukkig profs voor.
Gezien de body gefreesd is voor een mini humbucker (of gewone, heb nog niet gekeken) zal ik denk ik op zoek moeten naar een slagplaat met schroefgaatjes of de gaatjes laten boren in één zonder. Ik ga dit overigens allemaal laten doen dus denk ik dat dat wel goed komt als ik de juiste persoon/zaak weet te vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop. Misschien hebben jullie andere suggesties tav de pups of mijn plan van aanpak.

Laat maar horen, ik ben één en al oor;)

lollol
10 december 2011, 18:37
Ik denk dat een tele neck pickup juist donkerder klinkt dan een minihumbucker:???:

Orpheo
10 december 2011, 19:05
Een mini vind ik vaak donkerder dan een goede tele hals single. Die heeft iets transparants en haast vloeibaars. Lastig ut te leggen.

Ik zou nooit dimarzio telepickups nemen. Vind ze te vlak, niet Tele genoeg, weinig dynamisch. Setje nocasters, zhangbucker singles handwound (en nog extreem betaalbaar ook!) heb ik dan liever. Goeie shielding, en je ruis is al n stuk minder.

De 4 way. Ik vind t n onding. Gaat sneller stuk naar mijn idee, en de uiterste stand is niet meer hals in z'n eentje maar beiden in serie. Daar heb ik geen hol aan ;) Wat ze bedoelen met de 3 aderige draad is dat de aarde van de spoel niet direct vastzit aan de aarde van de kap. Dit om brom te voorkomen. Kan je heel makkelijk zelf doen. Een draadje losknippen en verlengen, klaar. Hup, ik heb je direct €50 bespaard.

Dat rs kits Cream of THE crop zijn is niet waar. het zijn gewoo cts pots. Big deal. Je betaald er alleen gestoord veel voor. Kijk effe of er al niet cts in je Tele zit.

barno
10 december 2011, 19:58
Ik denk dat een tele neck pickup juist donkerder klinkt dan een minihumbucker:???:

+1
mss doet een andere potmeter al wonderen

Sinner1980
10 december 2011, 20:06
Ik heb er ook aan zitten denken om de minihumbucker te laten zitten en er een SD hot rails (of iets dergelijks) in te zetten om de brug wat vetter te maken.

Ook raadde een kennis van mij de Texas specials aan voor tele maar ik ben bang dat de brug dan nog steeds te iel blijft.

Tristan
10 december 2011, 21:24
Wat voor stijl speel je voornamelijk op deze gitaar en wat voor sound heb je in gedachten?
Voor de hals zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken naar een Lollar Firebird pickup, die klinkt net wat feller dan een Mini-Humbucker en past er als het goed is zo in.
Als je het toch gewoon bij normale Tele pickups houdt dan zou ik Nocasters aanraden, die klinken echt een stuk rauwer en steviger dan de pickups die normaal in de '52 reissue zitten.

Sinner1980
10 december 2011, 21:35
Wat voor stijl speel je voornamelijk op deze gitaar en wat voor sound heb je in gedachten?
Voor de hals zou je bijvoorbeeld ook eens kunnen kijken naar een Lollar Firebird pickup, die klinkt net wat feller dan een Mini-Humbucker en past er als het goed is zo in.
Als je het toch gewoon bij normale Tele pickups houdt dan zou ik Nocasters aanraden, die klinken echt een stuk rauwer en steviger dan de pickups die normaal in de '52 reissue zitten.

Ik speel voornamelijk 70-80's rock/metal (Priest,Ozzy,UFO) verder wat classic rock (Led,AC/DC,Aerosmith etc) en bij vlagen blues en funky (als in oude RHCP). Dat is behoorlijk divers en wellicht lijkt een tele dan ook een vreemde keuze al vind ik het persoonlijk een lekkere allround gitaar. Feit si dat de brug gewoon wat dikker mag klinken. De aanschaf van een JCM 800 combo vandaag doet al wonderen met mijn geluid maar ik denk dat een stacked single coil of een hot rail net dat extraatje kan geven. Verder gaat mijn voorkeur uit naar een lipstick pickup in de hals voor wat meer diversiteit (icm met eventuele stacked single coil) en traditionelere look.

muziekschuur
10 december 2011, 21:37
Gewoon een spijker achter op het element plakken. Moet je eens kijken hoe je sound beter wordt.

G.G.
10 december 2011, 22:06
Gewoon een spijker achter op het element plakken. Moet je eens kijken hoe je sound beter wordt.

Grappig Ik heb diverse stukken afgezaagde mesbladen en andere rommel waarmee ik soms test op een singlecoil en het maakt op de een of andere manier wel een verschil. Hij lijkt alsof het element iets feller met een duidelijkere bas wordt. Maar om nou te zeggen dat het echt een groot verschil maakt.... nee, dat niet.

Als iemand weet hoe het precies werkt.... Wil het graag wel weten.... Orph? Andere element guru's?

aaronstonebeat
10 december 2011, 22:40
Ik kan me voorstellen dat het magneetveld meer samentrekt als je de magneet een ferromagnetisch materiaal laat aantrekken en dat er dus een grotere magnetische flux ('meer veldlijnen') door de spoel gaat.

Er zullen ook wervelstromen optreden in het ijzer maar die zullen het signaal juist iets verzwakken, die zijn een reactie van het systeem om de oorzaak van veranderingen tegen te gaan.

Tristan
10 december 2011, 22:43
Poeh, een Vintage Reissue Tele i.c.m. een (eenkanaals?) JCM800 en dan 70's-80's Rock/Metal willen spelen, het is me wat. :D

Ik zou zelf toch niet zo gauw richting de stacked humbuckers grijpen, die hebben vaak veel compressie en niet zo'n breed en open geluid, voor Classic Rock, Blues en Funk lijken ze me in ieder geval niet echt geschikt.

Ik denk aan:
single coil in Tele formaat met P90 achtige specs (bijvoorbeeld van Haeussel of Fralin) (bridge)
TV Jones Classic of Powertron (neck)
Lollar Firebird (neck), Charlie Christian (bridge)
Fender CS Nocaster (neck / bridge)
Suhr Classic T (neck / bridge)
Joe Barden Modern T Style (neck / bridge)

Sinner1980
10 december 2011, 22:49
@Tristan

Éénkanaals idd,tja het is me idd wat; ik dacht ik doe eens gek.
Richie Kotzen is een beetje de inspiratie geweest om daar een telecaster voor te gebruiken. Een paar effectjes her en der doen al een hoop.
Komt ook bij dat ik verknocht ben aan mijn tele:lovelove:

Ik ga je suggesties eens bekijken,thanks

Tristan
10 december 2011, 23:40
Ah, Ritchie Kotzen ja, die had als ik het me goed kan herinneren inderdaad een Hotrail in de brug van zijn Tele, maar speelde hij daarmee niet over een DSL of TSL of iets dergelijks?
Die sound vond ik eerlijk gezegd maar niks, zijn naar mijn weten beste livesound had 'ie met een hotrodded Strat over een Marshall (Plexi?):
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ

Sinner1980
11 december 2011, 00:39
Idd een vette sound. Ik vond hem op zijn best,qua sound dan, bij Poison met zijn telecaster over een jcm 800.
Met zijn vingers klinkt alles al snel vet,scheelt een hoop.
In die periode had hij overigens texas specials,daarna werd alles Dimarzio.
Ik ben al een flinke tijd nieuwsgierig hoe zo'n chopper t klinkt.
Een gewone chopper in een strat vind ik te gek,ook omdat het strat of tele karakter een beetje behouden blijft,maar dan vetter

speedmusic
11 december 2011, 13:14
:???::dontgeti::???: Wat zonde om die gitaar te verbouwen. ;)
Het geld om een Fender Hot Rod aan te schaffen ontbreekt een beetje, ben daarom bezig met twee partscaster's een hot rod en een Esquire style tele.

Gezien je muziekkeuze (ongeveer dezelfde als die ik heb) begrijp ik de verbouwing wel, ik ga naar alle waarschijnlijkheid een Lil '59 van Seymour Duncan in de brug van mijn Esquire partscaster zetten. Voor mijn hotrod ga ik een SD Antiquity II min hum gebruiken voor de brug weet ik het nog niet.

BobvanKempen
11 december 2011, 14:08
Ik heb een 5 way switch in mijn Tele (was standaard al zo toen ik hem kocht) en de extra mogelijkheden leken mij ook erg handig echter in de praktijk gebruik ik het nooit.

Orpheo
11 december 2011, 14:43
gebruik een push pullpot voor die vierde stand. als je 'm wilt is ie altijd paraat, maar je raakt de weg minder snel kwijt, en je behoudt de standaard 'switching'.

Sinner1980
11 december 2011, 14:57
gebruik een push pullpot voor die vierde stand. als je 'm wilt is ie altijd paraat, maar je raakt de weg minder snel kwijt, en je behoudt de standaard 'switching'.

Dat is een goede,hou ik in mijn achterhoofd.

Orpheo
11 december 2011, 15:07
of gebruik de fender s1 switch met bijbehorende knop. dan ben je nog makkelijker uit. hoewel sommigen er niet blij mee zijn zeg maar ;) (de s1 is 2 2pole 2 standen- switches in 1 behuizing btw).

verder: ik denk echt dat je zhangbucker moet mailen. die man maakt echt de beste pickups die ik ken. ik denk dat je zijn alnico2 - 10k pickup moet hebben in de brug (en een alnico4 of alnico3 minihum in de hals).

ik ben nu een pickup aan 't ontwerpen die een minihumbucker is qua vorm, maar gesplit precies een 'gewone' tele hals singlecoil is.

ps: dit is geen lipstick element :) het is gewoon een kapje over een bobbin, waar de magneten doorheen steken. een lipstick element heeft de spoel direct over een bar magnet gewikkeld, en dat zit dan gepropt in een metalen koker. dus helemaal geen bobbin, flatwork of kapjes...

Sinner1980
13 december 2011, 16:07
Ik hou het even simpel: ik ga een BKP Piledriver voor de brugpositie bestellen en laat de rest even voor wat het is.

Een Piledriver? Yup,altijd al nieuwsgierig naar geweest en is het niks dan gaat ie weer op MP maar daar gaan we niet vanuit natuurlijk.

Op deze manier ga ik eerst op zoek naar een goede brugpickup en vervolgens kijken we wel weer verder.

Mijn versterker moet ook nog voor een grote beurt,kerst komt eraan en last but not least ben ik even op zoek naar een budget scheurijzer (valt niet mee,tips welkom!) tbv een projectje.

Tankman
13 december 2011, 16:21
Mijn versterker moet ook nog voor een grote beurt,kerst komt eraan en last but not least ben ik even op zoek naar een budget scheurijzer (valt niet mee,tips welkom!) tbv een projectje.

Recht toe recht aan scheurijzer voor weinig is een Peavey Tomb! Een enkele actieve humbucker en 1 volume knop. Wat wil je nog meer?

Sinner1980
13 december 2011, 16:34
Recht toe recht aan scheurijzer voor weinig is een Peavey Tomb! Een enkele actieve humbucker en 1 volume knop. Wat wil je nog meer?

Hey kerel, ik ga eens kijken. Bedankt voor de tip! Wel een vaste brug hoop ik?
Heb je die Framus nog?

edit: Net even gekeken naar die tomb, best duur nog en met alle respect niet echt mijn ding qua looks.

Tankman
13 december 2011, 17:25
Hey kerel, ik ga eens kijken. Bedankt voor de tip! Wel een vaste brug hoop ik?
Heb je die Framus nog?

edit: Net even gekeken naar die tomb, best duur nog en met alle respect niet echt mijn ding qua looks.

Jammer. Het is wel een hele vette gitaar. De Framus heb ik ook nog. Hij fluistert nog wel eens dat hij je wel mist. :D

Sinner1980
13 december 2011, 17:31
Jammer. Het is wel een hele vette gitaar. De Framus heb ik ook nog. Hij fluistert nog wel eens dat hij je wel mist. :D

Het is een "zij" hoor...;)

Ze valt helaas niet onder de categorie low budget... (of je moet je baas overtuigen dat ze me echt mist:seriousf:)

Tankman
13 december 2011, 17:39
Ik denk dat mijn baas dan zegt dat je haar voor dat geld af en toe mag bezoeken. :seriousf:

Ik kan je trouwens wel aan goedkopere scheurijzers de Jackson JS32 serie aanraden. Die spelen echt heerlijk. Zorg wel dat je de JS32 hebt dan, en niet de JS30, want die zijn weer niet zo geweldig.

Sinner1980
13 december 2011, 17:56
Ik denk dat mijn baas dan zegt dat je haar voor dat geld af en toe mag bezoeken. :seriousf:

Ik kan je trouwens wel aan goedkopere scheurijzers de Jackson JS32 serie aanraden. Die spelen echt heerlijk. Zorg wel dat je de JS32 hebt dan, en niet de JS30, want die zijn weer niet zo geweldig.

Zat ik ook al aan te denken maar ik denk dat ik toch even wacht op de DKXT serie (die nieuwe, je weet toch...)

Tristan
13 december 2011, 18:48
Oude G&L Invaders of dat soort modellen staan vaak ergens in een hoekje als winkeldochter, misschien is het een kwestie van gewoon wat kleinere zaakjes afstruinen en kijken wat je tegenkomt?

Sinner1980
13 december 2011, 19:30
Oude G&L Invaders of dat soort modellen staan vaak ergens in een hoekje als winkeldochter, misschien is het een kwestie van gewoon wat kleinere zaakjes afstruinen en kijken wat je tegenkomt?

Ook een goed plan, heeft geen haast nl

Henri H
14 december 2011, 08:38
Ik weet niet beter, of een "scheurijzer" is een distortion/overdrive/fuzz-pedaal. :???: :makeup: :dontgeti:

Tristan
14 december 2011, 11:39
Of marktplaats blijven checken en zoeken op bijvoorbeeld Carvin, Charvel en dergelijke, maar die gaan waarschijnlijk boven je budget denk ik, wat is je budget eigenlijk?