PDA

View Full Version : F-spaced, Trembucker, LP spacing, non-F-spaced, enz.



dml
10 december 2011, 09:37
Typisch. Ik had tot vandaag in één van mijn Tele's een F-spaced Super Distortion bij de brug en een non-F-spaced Bluesbucker bij de nek. Ik had nog een Gibson 500T en 496R liggen en ik dacht "kom, laat ik ze eens in m'n Tele zetten, ook al zal de stringspacing niet overeenkomen met de spacing van de pups, want ze komen uit een LP". Niets is minder waar. De snaren lopen zowel bij de brug als bij de nek perfect over de het midden van de lugs.
Hoe het ook zij, de Gibson's klinken te gek, zelfs gesplit (tussenstandje!!).

Gearjunkie
10 december 2011, 09:58
Dat klopt met moderne 7enders inderdaad. Die zijn bij de brug smaller geworden. Je ziet het bij oudere Strats: dan lopen de snaren bij de brugpickup buiten de buitenste magneetjes langs. Bij een moderne brug lopen ze er keurig middendoor.

speedmusic
10 december 2011, 11:57
Vanaf wanneer zijn ze die moderne bruggen gaan gebruiken, ik heb er namelijk 1 ui 1996 en daar lopen de snaren vrolijk buiten de pooltjes.

Gearjunkie
10 december 2011, 14:07
wellicht reissue? De 2-punts trems zijn smaller (stringspacing) dan de oude 6 punts.

dml
10 december 2011, 20:48
Dat klopt met moderne 7enders inderdaad. Die zijn bij de brug smaller geworden. Je ziet het bij oudere Strats: dan lopen de snaren bij de brugpickup buiten de buitenste magneetjes langs. Bij een moderne brug lopen ze er keurig middendoor.

Da's ook vreemd. Dat zou namelijk beteken dat de snaren bij de nek- en midpup niet meer netjes over de buitenste pooltjes zouden gaan.

Gearjunkie
11 december 2011, 13:54
da's inderdaad redelijk voorkomend bij Stratocasters inderdaad. Let er maar eens op.

Orpheo
11 december 2011, 14:05
Da's ook vreemd. Dat zou namelijk beteken dat de snaren bij de nek- en midpup niet meer netjes over de buitenste pooltjes zouden gaan.

tuurlijk niet. de breedte van de topkam is gelijk gebleven, en speelt toch ook een rol in stringspacing?

dml
11 december 2011, 17:16
tuurlijk niet. de breedte van de topkam is gelijk gebleven, en speelt toch ook een rol in stringspacing?

Hoezo? Als de topkam gelijk blijft, maar de brugspacing smaller, dan gaan alle snaren aan de brugzijde meer richting het midden van de hals/ brug. Dus waar de snaren eerder nagenoeg over het midden van de pooltjes van de nek- en midpup liepen, zijn ze nu meer richting het midden van de hals/ brug verschoven en zullen ze dientengevolge meer uit het midden van de pooltjes lopen.

Gearjunkie
11 december 2011, 17:50
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Stratocaster_pickups.jpg

dml
11 december 2011, 18:51
Duidelijk. Je zou zeggen dat ze de spacing van het brugpup zouden aan moeten passen.
Desondanks is het wel vreemd dat de spacing van een F-spaced HB van Dimarzio dus overeenkomt met de spacing van een Gibson LP brugpup. Juist omdat de non-F-spaced HB's van Dimarzio voor alles, wat geen Fender is, bedoeld is.

speedmusic
11 december 2011, 18:53
https://lh5.googleusercontent.com/-HqGPMmmVVsY/TuTtNWVjj-I/AAAAAAAAC6M/DwZtcmkNDwg/s512/P9270772.JPG

De twee e snaren zitten er naast, de A en B zitten de snaren aan de buitenkant van de polen bij de D en G zitten de snaren boven het midden.

barno
11 december 2011, 19:01
https://lh5.googleusercontent.com/-HqGPMmmVVsY/TuTtNWVjj-I/AAAAAAAAC6M/DwZtcmkNDwg/s512/P9270772.JPG

De twee e snaren zitten er naast, de A en B zitten de snaren aan de buitenkant van de polen bij de D en G zitten de snaren boven het midden.

in dit voorbeeld zie je vooral dat de twee zichtbare pickups gewoon off center staan...

Gearjunkie
11 december 2011, 19:01
hmmmmm..... daar gaat m'n theorie......
Maar goed 7ender hanteert 2 soorten spacings. Daarnaast zetten ze het met regelmaat zo slordig in elkaar dat de complete pickguard of de brug off center zit. Veel variabelen dus!

barno
11 december 2011, 19:09
hmmmmm..... daar gaat m'n theorie......
Maar goed 7ender hanteert 2 soorten spacings. Daarnaast zetten ze het met regelmaat zo slordig in elkaar dat de complete pickguard of de brug off center zit. Veel variabelen dus!

Fender zet niks slorig in mekaar, dat doen anderen achteraf

speedmusic
11 december 2011, 19:29
@Barno, minimaal 1 antwoord van je klopt niet
Die zwarte fender USA is op de pups na, incl. pickguard, geheel origineel. Na het vervangen van de pups zijn de slagplaatschroefjes in dezelfde gaatjes teruggegaan. Dus als het scheef zit zat het al scheef op het moment dat Fender de gitaar uitleverde.

Je conclusies:
De boel zit op die zwarte Strat off centre.
Fender zet niks slordig in elkaar.

In mijn optiek zit je met beide conclusies fout:
* Fender heeft hier en daar wel eens een slordigheidsfoutje. Het komt niet vaak voor maar ik heb wel eens een schoonheidsfoutje geconstateerd, zelf zou ik het woordje "niks" weglaten..
* In de post van mij, bij die zwarte strat maak ik al een opmerking dat beide E's aan de buitenkant naast de polen lopen hieruit zou je al kunnen opmaken dat de boel recht is. Aangezien die foto vanuit een hoek is genomen lijkt het scheef te zitten

barno
11 december 2011, 19:47
@Barno, 1 antwoord van je klopt niet
Die zwarte fender USA, op de pups na is de gitaar incl. de pickguard geheel origineel.
Natuurlijk zijn de slagplaatschroefjes na het vervangen van de pups in dezelfde gaatjes teruggegaan.

Als er zaken niet goed zitten op die zwarte strat is Fender USA de schuldige.

dan had ik graag de foto met de originele pups erin gezien. En als die al niet juist zaten, begrijp ik niet waarom het dan niet gewoon gecorrigeerd werd bij het plaatsen van de aftermarkets.

Ik weet uit ervaring dat het niet gemakkelijk is pups goed uit te lijnen op de brug. maar ik bouw met de hand. die fender dingen komen uit de cnc gerold. Enfin alles kan natuurlijk maar ik heb nog geen voorbeelden gezien van verkeerd geplaatste pups of brug bij moderne fabrieksfenders.

dit gezegd zijne: een pole die niet perfect onder en snaar zit, meestal niet eens hoorbaar

speedmusic
11 december 2011, 20:00
Omdat alles gewoon goed zit.
Beide E snaren lopen evenveel naast de buitenkant van de pool, de foto laat een vertekend zien hierop lijkt het erop of de hoge e aan de binnenkant van de pool zit.

Daarnaast heb ik tijdens je reactie mijn post al iets aangepast met wat meer motivatie.
Vwb hoorbaarheid, het is inderdaad alleen optisch interessant om de snaren over de polen te laten lopen.

barno
11 december 2011, 20:22
blijft rare foto om aan te tonen dat e en E even ver afwijken van uiterste polen.

Mitch
11 december 2011, 22:32
Nu we het toch over uitlijnen hebben: ik merk net dat de uitlijning van de dogear op mijn Junior niet klopt. Van lage E tot B komt het nog wel overeen, maar loopt het al wat weg maar de hoge E snaar komt pas ná de laatste pool. Nou klonk -ie altijd wel wat dunner daar, maar ik dacht dat het aan de gitaar lag. Maar nu ik goed kijk...
Ik heb op het net al wat foto's bekeken en zowel van oude als nieuwe Juniors zie ik zowel keurig uitgelijnde versies maar ook versies met precies hetzelfde probleem. Dan bedoel ik dus ook ongecompenseerde wraparounds als de gecompenseerde. Heel vreemd. Iemand iets over te vertellen??

G.G.
11 december 2011, 22:39
Nu we het toch over uitlijnen hebben: ik merk net dat de uitlijning van de dogear op mijn Junior niet klopt. Van lage E tot B komt het nog wel overeen, maar loopt het al wat weg maar de hoge E snaar komt pas ná de laatste pool. Nou klonk -ie altijd wel wat dunner daar, maar ik dacht dat het aan de gitaar lag. Maar nu ik goed kijk...
Ik heb op het net al wat foto's bekeken en zowel van oude als nieuwe Juniors zie ik zowel keurig uitgelijnde versies maar ook versies met precies hetzelfde probleem. Dan bedoel ik dus ook ongecompenseerde wraparounds als de gecompenseerde. Heel vreemd. Iemand iets over te vertellen??

Ik denk dat ik een verklaring heb:

Neckpocket wordt gefreesd en de neck op zijn plek gezet. De elementen worden waarschijnlijk op basis van een mal die de randen van de body aanhoud gefreest. Daarna wordt de brug uitgelijnt en als de neck dan net ietsjes scheef zit, moet de brug ook ietsjes verplaatst worden... en dan kom je in de knoei....

of dit in het cnc tijdperk ook nog kan gebeuren?

Bij een strat snap ik het sowieso niet. Elementen zitten op een vaste plek in de slagplaat. Die slagplaat zit klem bij de neckjoint. Zolang de brug rondom even veel ruimte heeft moet het allemaal gecentreerd zijn. Heb weleens strats gezien die links of rechts van de brug een grotere kier hadden bij de slagplaat.... maar dat was altijd hobbywerk van de eigenaar.

Mitch
11 december 2011, 22:45
Ja, zou de hals dan scheef staan? Het ding speelt en klinkt super, ik heb er dikke pret mee. Wil 'm absoluut niet wegdoen, maar dat ielige op de hoge E snaar hindert wel eens bij leads ...potverdorie, dat het me nooit eerder is opgevallen.
Maar als ik het zo zie lijkt er ook niet veel ruimte om de dogear te verplaatsen. Wel iets, maar dan zit -ie tegen de slagplaat aan. Andere oplossingen zijn er niet, lijkt me?

G.G.
11 december 2011, 22:48
Ja, zou de hals dan scheef staan? Het ding speelt en klinkt super, ik heb er dikke pret mee. Wil 'm absoluut niet wegdoen, maar dat ielige op de hoge E snaar hindert wel eens bij leads ...potverdorie, dat het me nooit eerder is opgevallen.
Maar als ik het zo zie lijkt er ook niet veel ruimte om de dogear te verplaatsen. Wel iets, maar dan zit -ie tegen de slagplaat aan. Andere oplossingen zijn er niet, lijkt me?

En met slagplaat en al een stukje verschuiven?

Mitch
11 december 2011, 22:52
De slagplaat volgt wel strak de lijnen van de body. Ik pak er effe een pica bij (EDIT: groter plaatje)

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/guitars/DSCN4907.jpg

Hij kan in principe wel opzij, maar dan zit je weer bij de halspocket. Kortom: dan zou je een nieuwe slapgplaat zelf moeten zagen, anders kom je lelijk uit.

barno
11 december 2011, 22:55
met een dogearcover heb je behoorlijk wat speelruimte (in de breedte), desnoods de cavity a tad breder frezen. Ik begrijp dat dit niet voor iedereen simpele mod is maar een goeie tech lost dat zo op.

hoe het komt? bij een setneck zou het alleen de brugpositie kunnen zijn, of dus de pupfrezing, maar bij een dogear waarschijnlijk gewoon niet gecentreerd op het pupgat gemonteerd.

edit: indien nodig zou ik van de slagplaat ter hoogte van de pup gewoon wat afhalen (over een langer stuk uiteraard)

Mitch
11 december 2011, 23:01
Ja, die slagplaat zat ik ook net naar te kijken, daar kun je best soepeltjes wat afhalen. Goed plan! Een frees heb ik niet, maar da's een goeie reden om er maar eens mee naar mijn favoriete hangplek te gaan, hier in gitaar walhalla Schiedam :)

dml
12 december 2011, 15:27
Ja, die slagplaat zat ik ook net naar te kijken, daar kun je best soepeltjes wat afhalen. Goed plan! Een frees heb ik niet, maar da's een goeie reden om er maar eens mee naar mijn favoriete hangplek te gaan, hier in gitaar walhalla Schiedam :)

Ben wel benieuwd of het jouw beschreven dunne geluid (deels) oplost. Vroegah schijnt de uitlijning heel nauw te komen terwijl dat nu een veel kleinere of misschien niet eens meer een rol speelt.

Gearjunkie
12 december 2011, 15:33
Ik zou het anders oplossen Mitch.
Ik zou de snaren goed uitlijnen op de wraparound, dus zo goed mogelijk over de pooltjes lopend. Daarna met een viltstift over de snaar (op de brug) kleuren zodat je links en rechts van de snaar inkt hebt. Daarna snaren eraf en met en hele klein vijl een geultje voor de snaar maken op de plek die je gemarkeerd hebt. Zo komen de dots van je hals ook mooier in het midden.
Als je twijfelt evt. een nieuw wraparound kopen, om de originele te sparen.
Tot slot het pooltje van de hoge e iets omhoog draaien.

G.G.
12 december 2011, 20:10
Gearjunkie. Het lijkt erop dat de snaren al redelijk goed langs de dots lopen. Ik denk dat de oplossing in zowel de brug als de plaatsing van het element kan zitten (snaren lijken op de foto evenwijdig aan de rand van de toets te lopen, met aan de baskant net ietsjes meer ruimte (wat ik zelf wel prettig zou vinden)). Element is het makkelijkst te verschuiven denk ik.