PDA

View Full Version : Welke Microfoon voor acoustische gitaar ?



mmvalk
9 december 2011, 20:58
Welke microfoon zou ik het best aanschaffen voor het versterken van mijn acoustische gitaar en dit voor thuisgebruik / studio ?

Heb er al verschillende gezien :

- T.Bone sc140
- Sontronic STC-1
- AKG C1000S MKIII
- SE Electronics SE 1A
- Rode NT5 S

:???:

Mijn budget voor 1 microfoon max. 200 euro

LaurentB
9 december 2011, 22:49
Ik gebruik een Rode NT3 en dat klinkt heel mooi helder (de akoestische opnames op de pagina in mijn signature zijn ermee gemaakt0.

peter_heijnen
10 december 2011, 10:20
Het is geen overbodige luxe om 'stereo' te kunnen opnemen. Voor heel weinig geld koop je al de c01/c02 set van samson. Verkijk je niet op de prijs, dat zijn prima microfoons.


http://www.thomann.de/nl/samson_c01_c02_cl_studio_kit.htm?sid=7cc902eb98f17 b91c3c2254104cf0d70

Merelvh
10 december 2011, 11:44
De Rode NT5. Ik heb een matched pair NT5's en ze klinken echt super.
Ik weet niet of je er 1 zou moeten kopen, een stereo opname klinkt toch wel veel mooier..

Harald
10 december 2011, 13:02
Je zegt versterken, en thuis, bedoel je echt versterken, of gaat het om opnemen?

Voor versterking zou ik de keuze beperken tot SDC omdat die minder van de omgeving meesnoepen. Voor opname kunnen zowel LDC als SDC goed werken.

Voor versterking mono, bij opname hangt het van de context af. Binnen een bandnummer kan een akoestische slaggitaar best mono, en werkt dat vaak zelfs beter, omdat je niet alle ruimte wilt innemen.

Voor een akoestische solo partij zoals ik die vaak speel (zie youtube playlist in mijn sig) is stereo toch echt mooier. Bij de playlist met studioopnames zijn de gitaren met 4 mics opgenomen, de clipjes waarbij je me in mijn studio ziet spelen zijn met twee LDC opgenomen, en bij de Maton ook nog de pickup via een PodHD500. Dat laatste bij wijze van experiment. De opname met de Alhambra (Flashes) is alleen twee Rode NT1A.

BIj de opnames met 4 mics zijn het de Rodes, met een setje Samson CO2. De Rodes klinken net iets voller, maar zijn ook duurder. De Samsons gebruik ik dan bij de hals en wat meer naar de kant.

Ernest01
10 december 2011, 14:22
Gisteren de Samson C02 matched-pair mics binnen gekregen.
Een wereld van verschil met een mono opname. Opname van alleen de gitaar dan. Eentje op de hals gericht en de ander naast het klankgat. Hoewel.... nog aan het experimenteren.
Samen met de M-audio fast track pro een aanwinst voor mij.
En neem in ieder geval kleinmembraam mics.

http://www.bax-shop.nl/condensator-zang-studio/samson-c02-pencil-condensator-matched-pair-microfoon-set/product-details.html

mmvalk
11 december 2011, 11:59
Bedankt voor de reacties !
Heb nu wel door dat ik beter ga voor een stereo opstelling.
Ik denk dat ik de Rode microfoon aanschaf.

:)

apekop
11 december 2011, 14:45
Ik gebruik zelf de Rode NT1000 voor akoestische gitaar en ben daar zeer tevreden over. Ik vond de NT1000 mooier dan de AKG C1000S. Geen idee hoe de Rode NT1000 klinkt in vergelijking met een Rode NT5, die hier eerder genoemd is. Zou ik best willen weten.

Gretsch 5120
11 december 2011, 15:55
Ik werk zelf vrij veel met een Rode 4 (die stereo-mic) ben er erg tevreden mee. In het verleden nam ik op met een AKG C1000, maar die C4 is veel gedefinieerder. Ik gebruik 'm voor acoustische percussie, maar oosterse instrumenten.