PDA

View Full Version : Speaker aansluit draadje gerafeld, te repareren?



Rooligan
9 december 2011, 19:47
Alhoewel ikzelf best handig ben met repareren van gitaren, versterkers en fx, heb ik op de nog nooit echt reparaties uitgevoerd aan speakers zelf. Tijdens ons laatste optreden merkte ik dat 1 speaker van mijn (tweedehands) Peavey TXF410 4x10" kast wat kraakte.

Vanavond dus maar eens losgehaald. Nu merk ik dat het draadje tussen het aansluitplaatje voor de kabel en de conus nogal gerafeld is. Een snel vergelijk met een andere (in order zijnde) 10" speaker uit dezelfde kast, merk ik dus wel degelijk verschil. 99% zeker dat het aan het draadje ligt. Nu heb ik sterk het vermoeden dat hier al eerder een reparatie aan uit is gevoerd, aangezien het beschadigde draadje korter is dan de andere draadjes aan dezelfde en de andere speaker.

Pics ter verduidelijking:

http://i40.tinypic.com/dywx13.jpg

http://i40.tinypic.com/52gxdv.jpg

Maar de hamvraag is dus nu, is dit relatief makkelijk te repareren, of dient hier een ervaren expert aan te pas te komen? Of toch maar vervangen....? Lijkt mij nl. niet dat een eenvoudige soldeer actie hier voldoende is... Wie weet er raad?

G.G.
9 december 2011, 20:52
waarom zou je dat niet ff kunnen solderen? Zou niet weten hoe je dat anders zou moeten doen. Als je bang bent dat bepaalde delen naast het soldereerwerk ook te heet worden door een soldeerbout, dan kan je altijd met klemmetjes werken om de hitte wat af te voeren.

muziekschuur
9 december 2011, 20:52
Het draadje is iets te kort en staat bij volledige uitslag onder spanning. Oplossing.... En stukje draad (flexibel) ertussen solderen. Wel heel goed laten vloeien. Dus dunne flexibele draad, netjes solderen . Niet te lang, maar zeker 2 cm extra ertussen solderen. Het stukje ertussen moet niet geheel vertind zijn. Maar alleen de uiteinden zodat het flexibel is. Anders duw je de conus tijdens de uitslag een kant op. Dan loopt ie warm en doet ie het niet meer.

cluseau
9 december 2011, 23:38
Ben het er niet helemaal mee eens mannen en wel hierom. Als je aan dat draadje gaat solderen kruipt het soldeer in no time het draadje in wat hem stug en voorgoed onbruikbaar maakt. Ik vrees dat hij binnen een paar minuten blazen afbreekt.

Je kan dit wel repareren maar je moet snel kunnen solderen. Maak het uiteinde goed schoon en verleng het draadje door het met een nieuw stukje onwijs soepel koperdraad in elkaar te draaien zodat je je handen vrij hebt. Houd aan weerszijden van het knooppunt op 3mm afstand een flinke punttang en soldeer binnen enkele seconden de tussenliggende las met een 50W bout. Door heel snel te solderen en de hitte af te laten vloeien voorkom je dat het draadje voltrekt met tin. Zonder zelfklemmende tangen heb je je handen vol dus een tweede persoon is wel handig. Voor een verlengtouwtje kun je een stukje desoldeer litze gebruiken, dit lijkt erg op het originele draadje.

G.G.
9 december 2011, 23:54
kruipt het soldeer in no time het draadje in wat hem stug en voorgoed onbruikbaar maakt.

Zo snel en meteen een heel eind het draadje in? Zou ik echt niet gedacht hebben. Voorzichtig en snel werken en warmte afvoeren zou ik ook wel doen, maar als ik dit zo hoor, dan is het dus wel link om te doen. Fabriek-af is het toch ook gesoldeerd aan de lipjes?

Frits van Mourik
10 december 2011, 00:49
In de fabriek wordt dit gedaan door mensen, die de hele dag nix anders doen!

Zoals Frans zegt, één slurp en je soepele draadje is een pook(je)...
Afknijpen/koelen is de manier.
Maar dan blijf je nog zitten met een relatief zwaar soldeerbobbeltje in het soepele draadje.

Beter nog zou zijn, om het "teer"bobbeltje aan de binnenzijde van de conus
geduldig & voorzichtig open te werken en dan het draadje van de spreekspoel
vrij te prepareren.
Dan de oude litze verwijderen en een nieuw stukje (soldeer)litze solderen.
Daarna fixeren met een druppel ouderwetsche Bisonkit & goed laten drogen.

Zo heb ik al menige speaker van de vuilnisbak gered...

muziekschuur
10 december 2011, 02:32
Als je je draadje dichtknijpt met een punt tangetje kruipt je soldeertin niet hoger hoor.
Je kan zelf goed bekijken of het mechanisch werkt. Door met je handen gelijkmatig op de conus te drukken en de maximale uitslag te voelen.... Je moet wel wat gevoel hiermee hebben. Nooit zijdelingse druk.

Alle reparaties die ik tot nog toe heb uitgevoerd op die manier werken nog (stuk of 3 speakers)... Maar ik ben blij om de waarschuwing. Je moet wel weten wat je doet.... Ik was 12 dat ik al zat te solderen samen met pa...

cluseau
10 december 2011, 09:53
Neem maar eens een gewoon stuk soepel netsnoer en strip daar een paar centimeter van kaal. Probeer dan alleen de eerst 5mm te vertinnen. Gaat je echt niet lukken tenzij je heel veel vaardigheid hebt en snel werkt. Als je langer dan één seconde soldeert trekt het draad helemaal vol en hou je een massief stuk over. Leuke oefening hoor!

Rooligan
11 december 2011, 17:30
Thanks allemaal voor de adviezen. Ik ben bang dat het niet meer reparabel is, althans niet meer door mij. Ik heb geprobeerd om een stukje draad eraan te solderen, maar dat liep niet zo goed af...

Zodra ik de oude draad voorzichtig lossoldeerde van het aansluitklemmetje, ontwikkelde/ontrafelde hij zich helemaal tot aan het conuspapier.... Gezien de beperkte ruimte die je hebt, was het voor mij onmogelijk om de individuele draadjes weer te vlechten tot een stevige draad, dat ik -na een uurtje of drie- besloten heb om het zo maar te laten. Ik ga dus op zoek naar een vervangend speaker.

cluseau
11 december 2011, 20:21
Ik ben bang dat het niet meer reparabel is.....


Er kan nog steeds een nieuw stukje aan gelast worden, materiaalkosten nihil. Je mag hem opsturen, het enige wat je te verliezen hebt zijn de verzendkosten. Of je daar aan wil hangt een beetje af van de restwaarde en verkrijgbaarheid van de speaker.

Plant
12 december 2011, 19:39
Neem maar eens een gewoon stuk soepel netsnoer en strip daar een paar centimeter van kaal. Probeer dan alleen de eerst 5mm te vertinnen. Gaat je echt niet lukken tenzij je heel veel vaardigheid hebt en snel werkt. Als je langer dan één seconde soldeert trekt het draad helemaal vol en hou je een massief stuk over. Leuke oefening hoor!

Precies. Denk maar aan de-soldeerlitze. Zelfde principe en daar word juist gebruik gemaakt van het feit dat je soldeer daar snel intrekt om zo iets los te krijgen.

http://www.cq3meter.nl/publicaties/yaesu_mods/FT817_expand_mod/04-de-soldeerlitze.jpg