PDA

View Full Version : Schema buizenvoorversterker



Pie_err
9 december 2011, 17:48
Wie o wie, kan me helpen aan een schema van een buizenvoorversterker om zelf te bouwen. Eindtrap (buizen) heb ik al, ik ben alleen op zoek naar een voorversterker met twee kanalen, één schoon en een vies kanaal.

Ik speel voornamelijk blues met een Strat, een ES150 DC en een Les Paul.

Ik heb zitten googelen maar zie daar door de bomen het bos niet meer, wellicht is hier voldoende kennis aanwezig die me wat verder helpen kan.

Bvd en groeten,

Pierre.

Pie_err
17 december 2011, 02:12
Beste mensen,

Is er niemand in deze groep die me verder kan helpen?

Ik had gehoopt op iets meer respons.

Groeten,

Pierre.

bass blom
17 december 2011, 07:37
poeh ja moeilijk, zoveel keuze..

http://enginerdamps.blogspot.com/2009/01/matchless-hotbox-tube-preamp-pedal.html

tommus42
17 december 2011, 08:33
Welke stijl muziek speel je vooral? Moet het drive kanaal high-gain zijn, of juist medium/low-gain? Speel je veel met pedalen voor de amp? En het cleane kanaal, a la Fender? Of vooral een inlaat voor je pedalen?

flo123
18 december 2011, 17:41
Ik heb zitten googelen maar zie daar door de bomen het bos niet meer ...
Welke opties/ontwerpen die je gezien hebt spreken je het meeste aan?

gobius
19 december 2011, 10:59
Ben zelf nu ook bezig met iets dergelijks. Kijk anders eens naar de Matchless Hotbox.

Thiez
19 december 2011, 12:48
http://www.musikding.de/index.php/cat/c153_Web-Projekte.html

Hier heb je twee preamps staan in bouwpakket. Ze verkopen ook losse prints voor deze amps waar je zelf je onderdelen uit kan kiezen.

tommus42
20 december 2011, 10:47
Ben zelf nu ook bezig met iets dergelijks. Kijk anders eens naar de Matchless Hotbox.

+1, ideaal om een Vox van een highgain kanaal te voorzien. De dirt-box lijkt me nog interessanter, meer low-gain, iets ingewikkelder, met de drie-bands eq.

Jimwoud
20 december 2011, 13:24
Heeft iemand goede files, project informatie voor die Matchless Hot Box?

tommus42
20 december 2011, 14:45
http://www.webphix.com/schematic%20heaven/www.schematicheaven.com/newamps/matchless_hotbox.pdf :ok:
Zelden zo'n onduidelijk schema gezien, maar goed, tis 'm wel.

Mephistocles
21 december 2011, 14:15
Ben je bekend met elektriciteit? Ben je er bewust van wat 350VDC met je lijf doet?

Hoeveel ervaring heb je met elektronica solderen? Ik weet niet of je die eindtrap ook zelf hebt gemaakt?

Als de antwoorden nee en nee zijn, ga dan voor een Valvecaster. Kost geen drol, klinkt in de verte wel leuk (je kunt er eventueel een grappige preamp van maken), en audiofielen bemoeien zich er niet mee.

Heb je wel ervaring (of dat ene met die oost indische dovemansoren...)... Ik zit te denken aan een soort van aangepaste tol4 die ik ontworpen, maar nooit gebouwd heb... Misschien alsnog doen... Hmmm...

Maar goed, we kennen jou smaak niet. Dus veel zinniger dan wat gehotbox zul je nog niet horen hier. Vertel eens, is er een versterker die je GAS-hormoonspiegel sterk doet laten stijgen?

Pie_err
28 december 2011, 01:09
Bedankt voor de respons. Ik ben waarschijnlijk al weer wat verder.

Zit nu zeer sterk te denken aan een Anvil voorversterker. Heeft daar iemand ervaring mee?

Die wil ik dan koppelen aan een buizeneindtrap van 40 watt (was een bouwpakket zo'n 20 jaar geleden denk ik uit de Radiobulletin, weer eens uit de motteballen gehaald en werkt nog prima, brom- en ruisloos). Ervaring met bouwen van dit soort versterkers en dus hoogspanning heb ik dus, Mephistocles .

Nu dus nog een mooie voorversterker. Die Anvil ziet er wel aardig uit.

Groeten,

Pie_err.

2550
28 december 2011, 10:08
De Anvil is sterk Soldano geïnspireerd en erg goedkoop, alleen jammer dat er geen voorgeboord voorgeprint front paneel bij zit.
Moet je alsnog naar de lokale graveerboer. Ik heb zelf wel eens een X88 pre gebouwd en ik denk dat in het dubbele kwijt was aan onderdelen

7ender
4 januari 2012, 07:17
[QUOTE=Pie_err;2756115]Wie o wie, kan me helpen aan een schema van een buizenvoorversterker om zelf te bouwen. Eindtrap (buizen) heb ik al, ik ben alleen op zoek naar een voorversterker met twee kanalen, één schoon en een vies kanaal.

Ik speel voornamelijk blues met een Strat, een ES150 DC en een Les Paul.

Ik heb zitten googelen maar zie daar door de bomen het bos niet meer, wellicht is hier voldoende kennis aanwezig die me wat verder helpen kan.

Bvd en groeten,


poeh,....wordt best een prijzige hobby hoor...

maar oke....

Ik weet wel wat je bedoeld ,....kijk op internet eens naar het schema van een ouwe Mesa Boogie ,...type "S.O.B." oid
Eigenlijk is dat gewoon een fender versterker met een extra versterkertrappie voor meer oversturing.
De fasedraaier kun je maar beter met een ECC81 ( 12AT7) uitvoeren zoals dat gemaakt is in een fender twin-reverb.

voor 't cleane kanaal moet je zorgen voor wat minder gain,....buissie minder maar....

Goedkoper is bijv : Een ouwe fender bandmaster top op te scharrelen , en die naar je eigen wensen elektrisch te vertimmeren ....

scheelt een hoop centjes , tijd en ge-etter , ...en 't ziet 'r gelijk professioneel uit voor wbt de buitenkant ;)

2550
4 januari 2012, 11:55
Je hebt in iedergeval wat te doen als je je fendertje wil verbouwen tot Son Of Boogie
http://music-electronics-forum.com/attachments/11213d1286410384-boogie_sonofboogie.jpg